Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vapaavirtaussuodatin vakion suodatinpaneelin tilalle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vapaavirtaussuodatin vakion suodatinpaneelin tilalle?

    kannattaako laittaa a4 1.8tq -97 aeb koneelliseen suodatinpaneelia vakion tilalle? sopii suoraan vakio koteloon. laskeeko tehot vai nouseeko vai eikö vaikuta mihinkään mitään? simota on valmistaja.

  • #2
    Tehoihin ei vaikuta mitään, mutta koneeseen menee satakertainen määrä paskaa.

    Comment


    • #3
      Tän ikäisissä vaggineissa riittää vakiosuotimella virtaavuudet ainakin tuonne 300-400hp tienoille.

      Comment


      • #4
        Jos laitat suoraan kartiosuodattimen lämpöpellin kanssa ja sitten johdat kylmää ilmaa suodattimelle (vaikka hyödyntäen vakiosuodattimen imuputkea), niin saatat saada pientä tehonlisäystä ja mukavat imuäänet siinä samalla. Moni höpäjää, että kartiosuodatin muka sekottaisi ilmanpyörteet ja täten sekottaisi MAFfin lukemat, mutta itse en ole henk. koht. koskaan tällaiseen törmännyt. Jos taas laitat vakiopaneelin tilalle vaparisuodattimen, niin ei varmaan toimi, koska se se kotelo on suunniteltu toimimaan parhaiten vakiosuodattimen virtaavuuden kanssa. Teho saattaa jopa laskea, ellet jotenkin osaa modata vakiokoteloa. Mutta kartio on parempi vaihtoehto, AEM Dry Flow ainakin, koska hyvä suodatuskyky. Vaparisuodatin säästää kyllä luontoa, koska sitä ei likaantumisen jälkeen heitetä aina roskiin, toisin kuin vakiosuodattimet (itse pidän tätä erittäin hyvänä asiana, paljon järkevämpi kuin esim. EGR ja LL). Ja jos puhutaan koneeseen menevän paskan määrästä, niin esim. LL-öljyhuolto ihan 100% varmasti paskaa koneen nopeammin kuin filtterin läpi menevä lika. Öljy on kuitenkin loppupeleissä se tärkein asia, joka pitää koneen puhtaana. Tärkeintä on kuitenkin se, että kone saa paljon kylmää ilmaa. Turbomoottorissa putkisto + kartiosuodatin lämpölevyn ja kylmäilmaletkun kanssa antaa jo jonkinlaista potkua koneelle, jos oletetaan, ettei kannen virtaavuus ole yhtä surkea kuin joissain 2v jenkkitönäreissä.

        Comment


          #5
          Moni höpäjää, että kartiosuodatin muka sekottaisi ilmanpyörteet ja täten sekottaisi MAFfin lukemat,
          Tämä ei ole höpinää. Vakiokotelossa oleva risti ennen maffia ei ole turhanpäiten siellä. Toki jossain saattaa toimia, jossain taas ei sitten ollenkaan.

          os taas laitat vakiopaneelin tilalle vaparisuodattimen, niin ei varmaan toimi, koska se se kotelo on suunniteltu toimimaan parhaiten vakiosuodattimen virtaavuuden kanssa.
          Tämä perustuu mihin?

          Comment


          • #6
            Tuo "vakionpaneelin tilalle vapari" perustuu aika pitkälti eri (dyno-)testeihin joita olen lukenut. IMO järkevämpää laittaa aftermarket-tyylinen CAI lämpöpellin kanssa kuin tiputtaa vakionpaneelin tilalle vapari. Niin kuin tuossa kirjoitettiin, niin likaa menee koneeseen enemmän. Jos nyt tarkkaan mietitään, niin vakionpaneelin tilalle kun laittaa vaparipaneelin, niin suodatinpinta-alaa on vaikea saada enemmän, koska sen pitää olla mitoiltaan vakiopaneelin kokoinen. Kartiossa pinta-alaa voi sen sijaan olla enemmän. Jos kartiosta tulee jotain sekoilua ilmanpyörteisiin, niin voidaan toki laittaa MAFfin ja kartion väliin pieni suora lisäputki, joka tasaa pyörteitä.

            Comment

            Working...
            X