Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä kaikkea kannattaa vaihtaa S3 8Ln sintterikytkintä kunnostaessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä kaikkea kannattaa vaihtaa S3 8Ln sintterikytkintä kunnostaessa?

    S3 8L:ssä on Sachs neljälapainen sintterikytkin, yksimassavauhtipyörän ja siihen kuuluvat jousissetin kanssa ollut nyt vissiin noin 40tkm. Ihan tarkkoja kilometrejä ei ole tiedossa kun on edellisen omistajan jäljiltä se.

    Joka tapauksessa nyt näytti tulevan siinä mielessä käyttötunnit täyteen, että kytkin pitää noin 3500rpm asti jonka jälkeen vääntömomentti ylittää kytkimen sietokyvyn.


    Vika ilmestyi ihan vasta muutama päivä sitten enkä ole viitsinyt tuota enempää sitten luistatella, kun pääsin varmuuteen, että se on kytkin joka luistaa.


    Kysymys nyt siis kuuluukin, että mitä kaikkea tuossa nyt kannattaa vaihtaa samalla kun purkamaan joutuu kuitenkin jonkun verran?

    Ainakin nämä tuli mieleeni:
    - Uusi kytkinlevy
    - Kampiakselin takastefa
    - Vaihdelaatikon stefa

    Kilometerejä on takana aika tarkkaan 200tkm ja alustalle ei tähän mennessä ole tehty muuta kuin laitettu konin säädettävä alustasarja joten pohdiskelin, että pitäisikö noita polyuretaani puslia vaihdella samalla? Nelipyöräsuuntaus vissiin olisi kuitenkin aiheellinen sen jälkeen kun noita pyöriä joutuu käyttämään irti?

    Entä onko noissa laatikon/moottorikiinnityksissä jotain yleistä mitä kannattaisi parantaa samalla kertaa? Jossain ainakin tuntuisi olevan väljää, koska paikaltaan rajummin lähtiessä keulassa kolahtaa joku.

    Itse on tarkoitus tämä homma tehdä joten sinällään kustannukset tulee vain osista ja tallipaikan vuokrasta, mutta tarkoitus on kuitenkin saada tuo viikonlopussa tehtyä joten siinä mielessä ei hirvittävästi mitään ylimäärästä viitisi alkaa tekemään joka ei helposti mene samalla.

  • #2
    Työsylinteri.

    Comment


    • #3
      Tietämättä kyseisen auton tekniikasta yhtään mitään, antaisin yleisohjeena painelaakerin vaihdon aina kun kytkinkoppa on auki.

      Vauhtipyörän pultit uusitaan jokaisella irroituksella.

      Mitä varsinaiseen kytkinlevyyn tulee, niin huomattavasti halvempaa mahtaa olla vaihtaa sintterilevyyn palat. Näitä saa niitteineen esimerkiksi Lautamäeltä. Luonnollisesti taas helpommalla ja nopeammin pääsee suoraan uuden levyn vaihtamalla, jolloin ei tarvitse kytätä levyn poorin kuntoa, niittailla sintteripaloja ja vaihdella mahdollisia jousia levyn keskiöstä.

      Comment


      • #4
        Unohtuikin mainita, että työsylinteri tuohon on aika vasta vaihdettu joten sitä ei nyt tarvinne.

        Tuo, että sintterilevyyn saa paloja erilläänkin on erittäin hyödyllinen tieto. Kiitokset siitä. Pitänee kysellä semmoisen vaihtoehdon hintoja.

        Semmoinen tuli tässä myös mieleeni, että kumpiko sintterikytkimestä muuten ensin loppuu eli kuluuko nuo palat loppuun vai väsyykö vaan jouset jotka puristaa sitä nippua kasaan? Moottoripyörämaailmassa kytkinlevyjä kun ei tartte suunnilleen koskaan vaihtaa vaan vaihdellaan vaan jäykempiä jousia/uusitaan niitä kuin väsyvät, mutta ne on toki märkäkytkin tekniikalla joten käyttäytymisessä on varmasti eroja.

        Comment


        • #5
          Auton kytkimessä ei ole irtonaisia, vaihdettavissa olevia jousia, jotka painaisivat pakkaa kasaan, kuten pyörissä. Harvemmin auton paineasetelmassa jouset kuoleentuvatkaan, kytkin yleensä kuluu loppuun. Joissain tapauksissa kitkamateriaali levyissä kuluu loppuun ja toisissa tapauksissa levyn kokonaispaksuus menee niin pieneksi, ettei paineasetelma enää jaksa puristaa sitä riittävällä voimalla.

          Paineasetelma kannattanee myös vaihtaa, koska yleensä levyn luistaessa asetelman painelevy ottaa lämpöä ja saattaa vääntyä tai käyristyä. Tämä voi haitata uudellakin levyllä kytkimen pitoa ja nopeuttaa levyn kulumista merkittävästi. Järkevintä lie hankkia suosiolla uusi SRE-asetelma, levy ja painelaakeri. Lisäksi kannattaa varautua vauhtipyörän kitkapinnan oikaisuun sorvissa tai irtonaisen kitkapinnan tapauksessa (esim. Fidanzan alumiinivauhtipyörät) sen vaihtamiseen.

          Yleisellä tasolla sanoisin etenkin poikittaiskoneisten autojen kohdalla sen, että vaihdelaatikon irroituksen yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki kytkinkopan kautta vaihdettavat kuluvat osat. Esimerkiksi juuri kampiakselin takastefan vaihtaminen vuotta-paria myöhemmin vaatii kuitenkin yhtä ison purkamisen ja esimerkiksi painelaakerin hajoaminen voi tuhota asetelman, levyn tai pahimmillaan koko vaihdelaatikon.

          Comment


          • #6
            Nyt kun tarkemmin kaivelin niin löysin, että se on oletettavasti tämä setti joka on paikoillaan:
            http://www.darksidedevelopments.co.u...m-6-speed.html

            Näköjään ihan odotettavissa oleva remppa siis valmistajan ilmoittaman elinajaodotteen mukaan.


            Valmistajan ohje näyttäis olevan, että riittää kun vaihtaa levyn vaihtamatta paineasetelmaa joten lähdetään varmaankin sillä nyt liikkeelle. Pitää toivoa, että ei ole vääntynyt. Ei se ainakaan paljoa ehtinyt pyöriä tyhjää kun ongelman bongasin joten suuri mahdollisuus on, että olisi jopa säästynyt ehjänä. Muutenkin katselin, että tuohon vaihtoehtoinen versio olisi orgaaninen levy jolla väännönkesto on kuitenkin 540Nm, että se vois ehkä tuohon riittää (ollappa se dynolappu tässä josta tarkistaa).


            Mutta alkuperäiseen kysymykseen vielä palaisin sen verran, että onko tuolla koneen/laatikon kiinnityksissä jotain puslia mitä kannattaisi vaihtaa samalla kun joutuu ottamaan irti?
            Ja mitä muita tiivisteitä/jne kuvia osia tuossa tulee eteen?

            Tätä puslasettiä vähän suunnitelin tuohon varaavani, mutta pitäis ensin keksiä, että mistä löytää tiedon noiden puslien koosta: http://www.strongflex.eu/en/audi-s3-...kit-sport.html

            Jotenkin hankalia tulkita nuo kuvat mitä olen löytänyt tähän mennessä, että mielelläni kuulisin kokeneempien kommentit aiheesta.

            Comment


            • #7
              Edellisille omistajille soittokierroksella selvisi, että paikoillaan on PO-Metalin valmistama CrMo vauhtipyörä ja Sachsin paineasetelma (tarkkaa mallia ei kukaan muistanut, mutta varmaankin 707) sen kaverina.


              Kysymys nyt kuulukin, että onko noilla Sachs SRE 707 ja 765 paineasetelmilla muita eroja jäykkyys?
              Ihmettelin kun esim race.fi:ssä tuo 765 on satasta halvempi vaikka sen pitäisi olla ns parempi, että onko tässä nyt joku juttu mitä en älyä.

              Toisekseen osaako joku sanoa, että meneekö tuo Sachsin ilmoittama 881864 999980 organinen kytkinlevy nyt sitten tuonkin asetelman kanssa paikoilleen?
              Siinä kun lukee, että "only in connection with:883082" joka on tuon Sachsin oman sarjan paineasetelma, mutta toisaalta tuon levyn koko on kuitenkin 240mm joka noille 707/765 paineasetelmille pitäisi käydä.


              Näillä näkymin jouluna pitää tämä homma hoitaa pois alta joten tässä on nyt vielä muutama viikko aikaa haalia osia kasaan.

              Comment


              • #8
                Sintteri ja orgaaniset kytkinlevyt passaavat kummatkin kys. asetelmalle.

                Moottorin/vaihdelaatikon tuennan kumit melkeinpä suosittelisin vaihtamaan jäykempiin mikäli sulla on alkuperäset viellä siellä.
                Jäykemmät vähentävät huomattavasti värinää/tärinää jota kova vauhtipyörä aiheuttaa.

                En tiedä kuinka tuttu kys. auto sinulle on, mutta itse aikoinaan kun kytkintä ensimmäistä kertaa tein kyseiseen autoon käytin jenkki foorumin diy postausta apuna.
                http://forums.vwvortex.com/showthrea...-Quick-Version

                Sen verran täytyy tuohon sanoa, että joko kokonaan kelkka edestä irti tai sitten purkaa keulan tieltä pois ja ottaa koko koneen irti jos itsellä olisi kytkimen remontti kyseiseen autoon tiedossa valitsisin jälkimmäisen.. Loppu peleissä huomattavasti helpompi ja hermoja säästävämpi.

                Koneen irroituksestakin olemassa kohtuu hyvä postaus
                http://www.cliosport.net/threads/aud...emoval.709323/
                Viimeksi muokannut Mikaell; 30.11.2014, 05:11.

                Comment


                • #9
                  Ei ne jäykemmät tyynyt/kumit mitään vauhtiksen tärinöitä osaa vaimentaa, mutta niillä jäykillä saat ainakin ne värinät kabiiniin.

                  Comment


                  • #10
                    Tännekin tiedoksi noiden 765 ja 707 paineastelmien erot mitä tehtaalta tuli vastaukseksi.
                    Here are the datas for the cover 765:

                    Centering pitch circle diameter = 273 mm. Dowel diameter = 6.35 mm. Angle 3 x 120 degrees and 30 degrees from the mounting hole.
                    Mounting hole pitch = 273 mm. M8 thread. 6 x 60 degree angle.


                    Data for cover 707:

                    Centering pitch circle diameter = 265 mm. Dowel diameter = 6 mm. 3 x 120 angle degrees and 30 degrees from the mounting hole.
                    Mounting hole pitch = 265 mm. M8 threaded. 6 x 60 degree angle
                    Pitänee nähtävästi tilata molemmat ja palauttaa se väärä, kun ei ole varmuutta kumpi käy tuohon nykyiseen vauhtipyörään.


                    Kieltämättä tähän asti tulleet ehdotukset on olleet vielä aika kevyitä siihen verrattuna mitä nyt olen itse pohtinut. Tuohon tyyliin alakautta meinasin homman tehdä, että pudotan koko apurugon pois edestä ja vaihdan stronglexin setistä noita katukäyttöön tarkoitettuja versioita kaikki puslat mitä löytyy ja powerflexiltä ne loput mitä noilta ei löydy.

                    Samoin tuossa katselin, että vetoakselien ja ohjauksen suojakumit kannattanee vaihtaa samalla ja taidan tosiaan vaihtaa myös alapallonivelet molemmille puolin ja tuon toisen puolen raidetangon pään mitä ei vielä ole vaihdettu. Ideana on siis selvitä irroittamasta pyörien kulmiin vaikuttavia osia lähitulevaisuudessa.


                    Semmoinen tuli myös mieleen, että onko muut asennelleet näihin parempia kallistuksenvakaajia? Eihän tuo toki paha ole nytkään kallistelemaan joten lähinnä kiinnostaa, että hyötyykö niistä oikeasti niin paljoa, että kannattaa muutama satanen uhrata? Tuossa samallahan nekin asentuisi helposti.

                    Comment


                    • #11
                      MikaSS
                      Ai no mulla on varmaan korvissa vaikkua tai sitten kuvittelin vaan äänimaailman muuttuvan. Alkuun tärinöitä ja melua oli hivenen enemmän kyllä kabiinissa mutta jonkin ajan kuluttua kyllä vaimeni kun pehmenivät sen verran jonka jälkeen kaikki melu vs vakio oli paljon mielyttävämpi.

                      Jep samallahan ne kaikki kuluvat osat mitä mieleen tulee etupäästä vaihtaa, kun apurungon ottaa irti.

                      Osa hankinta listalle lisäisin viellä pari kupari tiiviste prikkaa (M14)/+ mahd tehostimen nestettä, että laatikko pääsee tulemaan irti joutuu hammastangosta irroittamaan toisen banjopultin niin saa tehostimelta tulevan letkun tieltä pois joka kulkee laatikon vierestä irroitusta hankaloittaen.
                      Viimeksi muokannut Mikaell; 1.12.2014, 01:10.

                      Comment


                      • #12
                        Mikaell, onko sinulla pelkästään siinä koiranluu tyyppisessä tuennassa uretaanipuslat vai myös moottorin kannakkeet vaihdettu noihin paremmaksi mainostettuihin? Ja saako kysyä, että minkä merkkiset löytyy?

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on koko setti vaihdettu, mutta sanoisin että isoimman muutoksen tekee juuri se laatikon kannatin josta mainitsit. Loput tekee värinät kabiiniin alkuun koska rakenne jäykistyy huomattavasti.

                          THS:än setti tosiaan kyseessä, alla linkkiä mistä paremmin tietoa eroavuudesta jne. :) Itse tilasin osat ebaynkautta.
                          http://thsperformance.co.uk/fr3mount...code=fr3mk4cmp

                          Comment


                          • #14
                            Bongasin muuten myynti osiosta S2n koko kytkin setin.
                            Osaako joku sanoa käykö se myös tähän S3 8Ln?

                            Levyn koko ja boorien määrä näytti olevan Sachsin infon mukaan sama, mut käykö hammaskehä ja kiinnitys koneeseen?

                            Comment


                            • #15
                              Ei käy. Pitkittäin ja poikittain moottorien vauhtipyörän hammaskehä eripuolilla.

                              Comment


                              • #16
                                On se muuten aikas arpapeliä, jos saisit kerralla oikean asetelman/levyn tietämättä mitä siellä on tuollaisessa teetetyssä setissä.
                                -765 se ei voi olla, koska se on kokonaishalkaisijaltaan suurempi kuin starttikehä, jolloin startti ei menisi paikoilleen. Kytkinlevyjen paksuuksissakin on tietääkseni eroja, joten senkään (oikean) ostaminen ei välttämättä ihan yksinkertaista ole.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos tiedosta, että 765 ei voi olla sopia.

                                  Arpapeliähän tämä on joo. Sen takia tätä nyt on yli kuukauden verran tullut arvottua, kun luonne ei vaan anna periksi osaa uutta koko kytkintä kun kaiken järjen mukaan vauhtipyörän pitää olla edelleen toimiva.
                                  Parempi puolisko joka autolla harvemmin ajaa osasi kertoa, että kytkin on selvästi keventynyt siitä mitä se joskus oli joten selvästi paineasetelma on vaihdon tarpeessa.

                                  707 paineasetelman tarkka mallihan on 883082 999707 ja Sachsin katalogista löytyy S3:lle organinen levy koodilla 881864 999980 ja siinä on kommenttina "only in connection with:883082 .." joten tulkitsen tuota niin, että sen pitäisi paksuuden puolesta sopia mihinkä tahansa tuolla alulla olevan asetelman kanssa joka on 240mm levylle tarkoitettu.


                                  Joten jos nyt joku ei keksi mitä muuta tässä voi vielä mennä pieleen niin taidanpa tilata tuon 707 asetelman maanantaina ja varata moottorikoneistamosta ajan sillä tavalla, että marssin sinne sitten kun vauhtipyörä on irtaallaan joten saavat sen hioa ja tarvittaessa tuon asetelman siihen sovittaa jos käy niin huono tuuri, että kiinnitys ei suoraan sovi.

                                  Oletan, että tuohon CrMo vauhtipyörään saa kuitenkin tarvittaessa tehtyä toisetkin kiinnitykset suhteellisen helposti jos edelliset ei sovi?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Päivitetäämpä tännekin vastausta alkuperäiseen kysymykseen eli tämmöinen kasa tavaraa on nyt tänne matkalla jotka asiaan varsinaisesti liittyy:
                                    - Kytkinlevy
                                    - Paineasetelma
                                    - Kaikki puslat mitä auton etupäähän saa (strongflex + powerflex)
                                    - Vaihdevälinlyhennin
                                    - Kampiakselin takastefa
                                    - Laatikon stefa
                                    - Vetoakselin suojakumit sekä pyörän, että laatikon puolelle (x2 molempia)
                                    - Raidetagon pää vasen (oikea vaihdettu viime kesänä)
                                    - Etuapurungon takahela x2
                                    - Alapallonivel x2
                                    - Hammastangon suojakumi x2
                                    - Pari muutakin stefaa laatikon eri kanteille joille en osaa nimeä kertoa


                                    Lisäksi mopon karattua lopullisesti lapasesta ole sorruin tilaamaan vielä tänään Quaifen etuperän lukon, kun kerta laatikko nyt joka tapauksessa tullaan ottamaan irti niin menee "helposti" siinä samalla...

                                    Tuon kaveriksi pitänee sitten vielä metsästää uudet laakerit.


                                    Sekä paineasetelman, että tuon lukon asennukseen tarvitsee sitten vissiin myös sopivia pultteja, mut lasken nyt vähän se varaan, että niitä pulttikaupasta sitten saa, koska en nyt tähän hätään osaa arvailla yhtään millaiset siellä paikoillaan on.


                                    Pakko myöntää, että äkkinäistä vähän myös alkaa jo jännittää, että näinköhän aika, taito ja työkalut lopulta riittää tähän hommaan.

                                    Se on ainakin varma, että paremmalle puoliskolle ei kyl ikinä uskalla tunnustaa mitä tämä kytkimen kunnostus lopulta tuli maksamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tilasitko samalla pultit ja mutterit lukolle? Tavan pulttikaupasta niitä ei löydy.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No enpä tietenkään kun tuolla lukon hankin ei semmoisia ollut ja kuvittelin, että tuohon nyt kelpais ihan perus pultit. Jollain epämääräisillä niiteillähän nuo näyttäis vakionakin olevan kiinni.

                                        Hyviä ehdotuksia mistä lyhyellä varoitusajalla saa arpin pultteja tuohon saa siis ehdottaa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Race.fi
                                          Pulttien reiät on jotain 11+mm ja tarvii olla tosi matala pultti/mutteri. Ite laitoin jotkut tuumakoon pultit. Kierrelukitteella kiinni ja sorvasin kannat matalaksi. Ainakin vielä pysyny hammaskehä kiinni...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ok. Hyvä tietää.
                                            Laitoinpa sinne kyssäriä, että onnistuuko vielä noiden hankinta.

                                            Btw. Hitsailitko noita vaihteensiirtäjiä samalla kuten esim tässä ohjeessa neuvotaan?
                                            http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=310279

                                            Comment


                                            • #23
                                              En tehny niille mitään. Ois ehkä pitänyt. Vaihdoin diisseli askista rattaat cupran perävälityksen seuraks. Tuli hyvä. 100km/h 2200rpm. Huippuja kelaa reilut 300kmh.
                                              Kantsii tutustua akseleiden shimmaukseen...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kuullostaa hyvälle. Tarvitseepa harkita semmoisia sitten seuraavan kytkinremontin yhteydessä :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eihän sitä tietenkään voinut olla tuuria mukana eli paineasetelma on pari milliä liian iso kehältä eikä tuohon saa kiinnityksiä mahtumaan. Eikä taitaisi startti taitaisi mahtua silti vaikka tuon kiinni saisi.

                                                  Muille vastaavan tilanteen kannalta vinkiksi, että startin reiästä näkee ainakin noista Sachsin merkinnät ilman koko auton purkamista.

                                                  Sitten semmoinen kysymys, että tunteeko kukaan Sachsin 757 loppuista paineasetelma (alkunumerot samat kuin 707ssa)? Semmoinen tuossa näytti olevan, mutta internet ei sitä tunne.

                                                  Toinen on, että miten paineasetelmasta näkee vieläkö sillä mitään tekee? Uus levy näyttäis kuitenkin olevan sopiva ja selvästi paksumpi kuin tuo loppuunkulunut sintteri joten vähän on harkinnan alla, että kasaanko sen tuolla vai tilaan uudet osat ja alan järjestämään miten pärjään pari viikkoa ilman autoa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Käsky tuli laittaa auto nippuun joten vanhalla paineasetelmalla mennään...

                                                    Ainakin sen verran tuossa nyt on eroa, että vanhalla levyllä paineasetelma ei ponnistanut pois paikoiltaan, mutta uuden kanssa ponnistaa reilun kolme milliä sen jälkeen kun sorvari otti vähän matalammaksi sitä reunusta mihin asetelma kiinnittyy.

                                                    Testattiin jopa puristaa tuota kasaan, että kytkimen pitäisi edelleen irrottaa joten toivottavasti tuosta nyt edes kohtuu hyvä tulee.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se vaan on aika tarkkaa noiden paksuuksien kanssa. Kerran laitoin jonkin Sachsin asetelman mutta kytkinlevy oli millin paksumpi kuin mitä sille oli speksattu. Luistihan se :( Toivottavasti sulla on otettu sopivasti vauhtipyörästä pois.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sori, mutta nyt en ymmärtänyt. Jos levy on liian paksu niin eikö sen pitäisi puristua tiukempaa eli ongelmaksi pitäisi muodostua, että kytkin ei mahdu irtoamaan eikä niinkään pito?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Niinhän sitä luulisi, mutta paineasetelma on tietyllä tasolla "alueellaan". Sen yli ja alle sen puristuvoima heikkenee.

                                                          http://whymarathon.blogspot.fi/2014/...h-pressue.html



                                                          Laitoin sitten sille asetelmalle speksatun kytkinlevyn, ja homma toimi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jaa no se. Pitäisi tuon käsittääkseni olla tuolle speksattu. Ei siitä nyt lähtenyt kuin puoli milliä vanhaan verrattuna lisää, kun katsottiin, että ei muuten kulu loppuun asti se levy...

                                                            Eletään jännittäviä aikoja...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X