Runnoin sitten ittellekin sen blingi conen kiinni kun ei kaupaksi mennyt. Äänet koveni ja kerran yks teinityttö oikein säikähti bussipysäkillä kun kiihdytin hiukan rivakammin valoista. Tulee lentokone äänestä mieleen. Ei oikein mun makuun, mutta kun se nyt on kiinni eikä lähde helposti irti (sekin vielä) niin olkoon.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vapaavirtaussuodatin.
Collapse
X
-
Vaikka ton kartion laittais miten hyvin kiinni ja niin, että saa vileää ilmaa niin ei se nyt pahemmin tehoja lisää tuo mutta huomasin itse ainakin selvästi, että herkempi kiihtyvyys ja muutenkin pikkasen vapaampi tunne moottorista, tämä toisaankin vasta, kun laitoin niin, että tulee oikeesti vileää ilmaa. Sen verran mukavemmin toimii moottori tuon kartion kanssa tällä hetkellä, että ei kyllä mielelläni ihan heti ota pois. Vähän vaan tuo, kun toi bmc mikä mulla on niin täytyisi puhdistaa ja hoitaa sillä öljysprayllä...
Comment
-
kehtaan väittää, että ellei vakiosuodatin ole täynnä oravanpesiä ynnä muuta jännää niin vakiopaikalle asennettavalla vaparilla ei ole mitään merkitystä koneen käytökseen muutoin kuin sen mahdollinen MAF:n likaava vaikutus.
Vakioilmaboksin korvaavat rakennelmat ovatkin sitten eri asia. Tottakai jos moottori saa viileämpää ja täten happirikkaampaa ilmaa on palaminen tehokkaampaa ja teholisäysä voi oikeasti tulla. Itse ilman määrällä ei ole mitään merkitystä vaan hapen määrällä. Esimerkiksi turbokoneissa ilman määrällä tuskin on yhtään mitään merkitystä, sillä ahdin pystyy paineistamaan vain tietyn määrän ilmaa. Se ratkaisee onko ilmassa happea paljon vai vähän ja kylmässä ilmassa happea on enemmän, koska kylmä ilma on tiiviimpää.
Vapaastihengittävissä moottoreissa myös imuilmaputkien muodolla voi olla merkitystä. Kun paine sylinterissä kasvaa ja vapautuu pakoputkeen imee moottori myös enemmän ilmaa. Jos putkisto ahdistaa tai on alimitoitettu voi ilma kavitoida ja aiheuttaa esimerkiksi epätasaista täyttöä ja täten huonontaa palamista. Tähän ideaan perustuu mm. Ebayssa markkinoitavat "suction turbot", joiden tehtävä olisi aiheuttaa ilmaan pyörteilyä ja parantaa täyttöä. Tosiasiassa esimerkiksi villapipon tunkeminen imuputkeen aiheuttaa saman tuloksen kuin "suction", eli kuristusta imupuolelle.
Comment
-
Oma kokemukseni mukaan turbo herää vaparilla(paneeli) hieman herkemmin kuin vakiosuodattimella(uusi). Huippu hehoista ei pers tuntumalla osaa sanoa mitään, ja tuskin eroa on. Eli vacuumilta paineille siirtyminen ja kaasuun vastaaminen hieman herkempää. Jopa selvästi herkempää. Ei varmaan äkkinäinen koeajaja huomaa eroa, mutta kun tuhansia kilometrejä ajelee niin eron kyllä huomaa.
Comment
-
Tuossa yksi testi B5 ässällä.
http://www.audiworld.com/tech/eng.html
ja tuolta linkki: K&N Air Filter Testing
Comment
-
Tuli tuossa teurastettua pari filtteriä...
Ylempi sininen lätkä on sellainen H&R tuning vapari ja alempi keltainen orkkis
Minusta noissa pinta-aloissa on sen verran eroa että jokainen siitä pystyy jotain johtopäätoksiä tekemään...
PS: Itse suosin orkkista jos mitenkään mahdollista sitä käyttää.
Comment
-
Suodatuspinta-alojen ero ei ole enää marginaalinen!
Muistan joskus lukeneeni jonkin ihan oikean autolehden testituloksia, joissa kerrottiin tuo sama minkä "putko" pätkäisi kuvaksi.
Virisuotimella voidaan hetkellisesti saada parempi ilmavirtaus mutta puhtaampaa ei. Arkikäytössä asia konkretisoituu vakion pitkäkestoisella virtaavuudella, kun virin öljyinen suodatin kerää itsensä tukkoon.
Erilaisia tuloksia saadaan varmasti kun heitetään originaali suodatinboksi sorsalampeen ja korvataan se jollakin kartiotötteröllä. Mitä sitten lukee imuilman lämpötietona, onkin aivan toisen topicin aiheen juuri?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Marko77 Näytä viestiTuossa yksi testi B5 ässällä.
http://www.audiworld.com/tech/eng.html
ja tuolta linkki: K&N Air Filter Testing
"And finally, the filter did not change the sound of the turbo or intake noise"
Ton voin kyllä kumota, meinaan konnalla suhisee...!
Comment
-
Jos itse olisin vaihtamassa K&N tyyppistä paneelia alkuperäisen tilalle niin ensin pitäis katsoa minkälainen on suodatin kotelolle syöttävä ilmaputki.
Kiemurteleeko se tuhat mutkaa auton keulilta boxille ja minkä kokoista se putki on. Jos kotelolle voi vetää suorempaa reittiä ja suurempaa putkea syöttämään mahdollisemman kylmää ilmaa, niin varmasti vaikuttaa enemmän kuin minkään valmistajan uusi superfiltteri.
Comment
-
Itsellä on ollut tuo K&N autossa (B5 S4) ja äänet ei muuttuneet mihinkään. Taitaa olla jollain tapaa myös auto kohtaista tuo äänen muuttuminen. Riippuu kotelosta ? moottorista?
On se hyvä bisnes tuo virifilttereiden myynti. Materiaalikustannukset on murto-osa, mutta hinta 5x :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Putko Näytä viestiTulokset riippuu varmaan aika paljon siitä kuka testin aina rahoittaa...
Jotenkin vaan ihmetyttää miksi auton valmistajat käyttäisi ahdistavaa suodatinta jos toisenlaisella saisi helposti lisää tehoja puhumattakaan kuinka se vaikuttaisi päästöihin.
Comment
-
Taitaa tehtaalla olla hieman eri intressit kuin ottaa jostain moottorista tietyllä turbolla kaikki ulos. Voisi takuukorvaukset hieman kasvaa. Eikä se ole tehtaan tehtävä jättää parantamisen varaa että joku muukin firma saisi tehdä bisnestä. Autotehtaat tekee tuotteita jotka kestää (toivottavasti), kilpavehkeet on sitten erikseen.
Comment
-
Muistaakseni ihan arvostetun suomalaisen K&N:ää maahantuovan firman edustaja mainitsi, että Mercedes Benz käyttäisi K&N:ää ainakin jossain malleissa vakiosuodattimena?
Eilen tuli paneeli matkahuoltoon, ja illalla kävi matkahuollon asiamiespisteen pitäjä tuomassa paketin kotiovelle kulkiessaan (hyvä palvelu vai mitä?). Laitan tuon kuitenkin kiinni, katsotaan nyt ainakin hetken mitä se aiheuttaa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiTaitaa tehtaalla olla hieman eri intressit kuin ottaa jostain moottorista tietyllä turbolla kaikki ulos. Voisi takuukorvaukset hieman kasvaa. Eikä se ole tehtaan tehtävä jättää parantamisen varaa että joku muukin firma saisi tehdä bisnestä. Autotehtaat tekee tuotteita jotka kestää (toivottavasti), kilpavehkeet on sitten erikseen.
Comment
-
Suodattimen teho (virtaus) vaikuttaa myös moottorin hyötysuhteeseen, ja sitä kautta bensankulutukseen. Tottakai tehtaat optimoi tuollaisia asioita, mutta niiden ei ole järkevää/taloudellista ottaa moottorista kaikkea ulos virittämällä moottori "tappiin asti". Suodattimen tehokkuus kun ei heikennä moottorin kestävyyttä.
Comment
-
Ilmansuodattimen valintaan vaikuttaa tehtaalla a) hinta b) hinta c) hinta d) suodatuskyky ja e) virtauskapasiteetti.
Comment
-
Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että joku suodatin virtaa vakiota paremmin, mutta silti suodattaa yhtä hyvin? Meinaatko että nimenomaan niitä suodattimia suunnitteleva ja valmistava firma ei tiedä hölkäsen pöläystäkään mitä ne tekee? En usko. Nyt en puhu mistään oravia keräävistä tuning kartioista, vaan ihan noista vakion tilalle laitettavista paneeleista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Juuzmo Näytä viestiMikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että joku suodatin virtaa vakiota paremmin, mutta silti suodattaa yhtä hyvin? Meinaatko että nimenomaan niitä suodattimia suunnitteleva ja valmistava firma ei tiedä hölkäsen pöläystäkään mitä ne tekee? En usko. Nyt en puhu mistään oravia keräävistä tuning kartioista, vaan ihan noista vakion tilalle laitettavista paneeleista.
kaikissa suhteissa?
Alkuperäissuodatin on varmasti mitoitettu suurelle pölymäärälle joten sen virtaus ei voi pudota dramaattisesti kovin nopeasti. Miten se suuren pölykapasiteettinsa vuoksi edes voisi virrata huonosti?
Asiaa on tietysti yksinkertaista testata vaikka jarrupenkissä heittämällä alkuperäinen suodatin helvettiin kotelostaan ja katsoa saadut tehot ilman m i t ä ä n suodatinta.
Sitten voidaan keskustella siitä miten jokin tarvikesuodatin voisi tästä vielä lisää parantaa virtausta.
Tässä puhutaan täysin marginaaleista. Enemmän virtausta vastustaa esim. imuventtiilin maltillinen avautuma...
Comment
-
http://yfrog.com/0iimg6102sj
Edellinen omistaja väsännyt tälläisen. Vakio systeemin verrattuna saa ainakin paremmin ilmaa ja hieman kevyemmin tuntuis autokin kulkevan... keulalle menee siis putki. Jos nyt jotenkin liittyy aiheeseen niin oman auton vapaavirtaussuodin = vakio ;) heh
Comment
Comment