Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vapaavirtaussuodatin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vapaavirtaussuodin

    Onko mitään järkeä vaihtaa kahdeksankymppiä maksava pestävä suodin em. ajokkiin. Säästö/kulutus, onko hyötyä ja kokemuksia?.

    Comment


    • #32
      En osaa oikeen sanoa, että onko vapaasti hengittävään moottoriin oikein hyötyä mutta voin sanoa, että kun turbo moottoriin laittaa kartiosuodattimen ja laittaa sen niin, että se saa kylmää ilmaa niin hyötyä on ja minun mielestä aika selvästi. Kyllä varmaan kun kunnolla asentaa niin hyötyä on mutta ei tietenkään mitenkää pirusti. Suodatus tehoista on ollut paljon puhetta, mutta siihen en pysty ottamaan kantaa..

      Comment


      • #33
        Kiinnostaa myös.

        Comment


        • #34
          Kun moottori saa viileää ilmaa kokoajan niin meno on selvästi köykäsempää ja helpompaa, jolloin uskon, että voi olla jopa bensan säästöä. Vastaavasti taas, kun asentaa vapavirtaussuodattimen niin, että se imee suurimmaksi osaksi vain kuumaa ilmaa niin saadan bensaakin kulumaan enemmän, kun moottorin toiminta on työläämpää.

          Comment


          • #35
            Hyöty

            Eräs asiantuntija sanoi, turboon kyllä. Vaparikoneessa hyöty pienempi, saa enemmän happea kuin pahvisuodattimella. Pienillä ja suurilla kierroksilla hyötyy. Onko totta.

            Comment


              #36
              Tunnetusti vapaavirtaussuodinhan laskee mm. moottorin kierroksia 100km/h vauhdissa noin 300rpm alkuperäiseen nähden.

              Comment


              • #37
                Kartiomallisen saa kyllä alkuperäisen pahvin tilalle, siis pestävän vaparin. Valmiiksi öljyttynä.

                Kerro lisää, kokemusta kaivataan.
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.4.2009, 01:15. Perustelu: Yhdistetty. Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut.

                Comment


                • #38
                  Itse meinasin rakennella TurboDieseliin vapaavirtaussuodattimelle imuputken johonkin keulaan mistä saa hyvin ilmaa.

                  Mistä löytää sellasii suodattimia missä tulis sitä "imuletkua"(ennen suodatinta tulevaa) mukana? Jossain sellasen näin mut en enää muista :o

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäisen tilalle saa googlettamalla, liikkeitä löytyy. Hinnat 50-80 Euroa. Pitää vielä harkita, kun tuo uudempi hörppää löpöä enemmän. Jos saisi vuodessa parinsadan säästöt kulutuksessa vs. vaparin hinta ja itsepesu ja voitelu.

                    Ainakin Espoon Olarissa joku docmotor myy kartio, neliö ym. alkuperäisen tilalle. Etsi Googlesta.
                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.4.2009, 01:16. Perustelu: Yhdistetty.

                    Comment


                    • #40
                      Vaikka http://www.katuauto.fi/index.php?cPa...b496907436c1bd

                      Comment


                      • #41
                        Tätä juuri etsinkin, thnx Mikko.

                        En siis tarkoittanut alkuperäsen tilalle vaan ihan koko alkuperäisen pönäkän aion jättää pois.

                        Comment


                        • #42
                          Vakio-vaparikoneeseen kun vaihtaa vakiosuodattimen tarpeeks usein ettei se mene tukkoon, niin päässee melkeinpä halvimmalla. Tahtovat olla ihan hyvin moottorin tarpeisiin suunniteltuja, usein ne virtaavat vieläpä vapaavirtaus-suodattimia paremmin.

                          Kannattaa unohtaa "+9hp verrattuna vakioon" yms -lupaukset, yleensä pelkkää mainospuhetta. Isommat imuäänet koteloimattomalla vv-suodattimilla saa kyllä, ja äänihän on tunnetusti voimaa :D

                          Jasson viestiin löytyy selitys Nettiauto-threadista ;)

                          Comment


                            #43
                            duodaduoda. Ihan alkuun sellainen pointti, että onko kukaan teistä mitannut alkuperäisen ilmansuodatinjärjestelmän painehäviöitä? Vaparissa helppoa, kaikki rasite näkyy suoraan imusarjan paineessa läpät auki. Turbossa sitten pikkasen toisenlainen jumppa, mutta aloittamalla vaikkapa painemittauksella turbon imuaukon naapurista näkee aika paljon. Näihin mittauksiin sitten tarvitaan ihan oikeasti tarkka painemittari, turha unelmoida, että piäni kojetauluun tuleva mittari osaa kertoa riittävällä tarkkuudella ;)

                            Jatkona turboautojen kanssa taiteileville, painehäviöt voivat johtua ihan eri asiasta kuin suodattimesta, yleensä suodatinkotelolle tulevassa putkessa on mutkia, samoin maffilta turbolle letkussa. Yleensä se alkuperäinen suodatin on vastuksista itseasiassa pienin ;) Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy erään jampan tutkimuksia urssin turbon ilmansaannista, halvoilla pienillä uudelleen järjestelyillä ilmansuodattimen etupuolelle saatiin ylipaine auton liikkuessa...

                            Comment


                            • #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Severi
                              Ainakin Espoon Olarissa joku docmotor myy kartio, neliö ym. alkuperäisen tilalle. Etsi Googlesta.
                              meinaat varmaan doc-poweria. www.doc-power.com

                              Comment


                              • #45
                                Riippuu kai koneesta. Kaveri laittoi Volvoon vaparin ja kulutus pieneni. 2.5 bensakone. No, kaikki on suhteellista. Sen minkä tankkaat sen auto syö. Pieni säästö asiassa kuin asiassa on hyvä. Varsinkin kotimaan hinnoissa. Canarialla tankatessa viime kesällä, hinta oli 60 centtiä/ltr. Saaret vielä kaukana öljyputkista. Maantieteellisti Afrikkaa. No, toi viimeinen oli vain sivukommenti.

                                Juuri kai sitä.
                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.4.2009, 01:17. Perustelu: Yhdistetty.

                                Comment


                                  #46
                                  Ajattelin kokeilla K&N paneelivaparia omassa 1.9TDI:ssä ja kaverin 3.0 tärpättivapariin tulee vastaava. Katsotaan oliko maahantuojan edustajan puheet aivan puuta heinää. Pakko kokeilla kun sai vähän edullisemmin, vaikka erittäin skeptinen olenkin. Lähinnä haen kulutussäästöä.

                                  Ja onhan tuo K&N toki öljyttävä, niin nähdään miten pian MAF on paskainen ja mennyttä kalua...

                                  Comment


                                    #47
                                    Ainakin omassa S4:ssa K&N:n alkuperäisen tilalle tuleva paneelisuodatin laski aavistuksen kulutusta. Muita eroja en sitten osaa eritellä... Ehkä aavistuksen puhtaammin vääntää alhaalla. Tosin perustuu ihan mutu tuntumaan:) Voi siis olla markkinointivääntöä

                                    Comment


                                      #48
                                      Mulle tuli kartiofilsulla mageet äänet ja varmaan lämpöisempi imuilma.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kokonaisuutena parhaaseen(ja edullisimpaan) lopputulokseen on päästy kun on "paranneltu" alkuperäisen suodatinpaketin virtauksia. Suodattimen etu puolelle isompaa putkea ja putken pään sijainti niin että saadaan aikaan jonkinlainen RAM-air ilmiö. Kartiosuodattimista yleensä vain haittaa koska huolto tahtoo jäädä tekemättä(säännöllinen öljyäminen).

                                        Comment


                                          #50
                                          7A:sta lähti törkeen hyvät saundit kartio suodattimella, tehoihin en usko tulleen parannusta. Urssissakin oli sama suodatin vähän aikaa kiinni kunnes kyllästyin suhahteluihin, nyt on modattu orkkis suodatinkotelo kiinni audin suodattimella.

                                          Comment


                                            #51
                                            Ei ole ensimmäinen kerta, kun vapaavirtaussuodatin pudottaa kulutusta ja tuo tehoa verrattuna tukkeutuneeseen alkuperäissuodattimeen.

                                            Kyllähän niitäkin tapauksia on, joissa on ihan oikeastikin saatu aikaiseksi jotain hyötyä. Luonnollisesti riippuu siitä kuinka huonosti tehtaan insinöörit ovat jaksaneet panostaa kulutukseen ja tehoihin. Sitten voi miettiä niitä asioita, jotka ovat nykyään autoa suunnitellessa tärkeitä ja vetää omat johtopäätöksensä onko siihen alkuperäissuodattimen virtaavuuteen jo tehtaalla panostettu vai ei.

                                            Mielipidekysymys, ei niinkään tekninen.

                                            Comment


                                              #52
                                              Olen harkinnut laittaa vapausvirtaussuodattimen katalysaattorin jälkeen. Mitähän pitäisi ottaa huomioon ??

                                              Comment


                                                #53
                                                Siis mitäh?

                                                Niin tosiaan itse saattaisin ottaa palovakuutuksen.
                                                Viimeksi muokannut Ecu; 4.4.2009, 17:27.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Olen harkinnut laittaa vapausvirtaussuodattimen katalysaattorin jälkeen. Mitähän pitäisi ottaa huomioon ??
                                                  No luultavasti suodatin palaa jos se asennetaan pakoputkeen.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Olen harkinnut laittaa vapausvirtaussuodattimen katalysaattorin jälkeen. Mitähän pitäisi ottaa huomioon ??
                                                    Varmaan ":)" puuttuu perästä:)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Päästöt pienenee -> verot pienenee. Se on kun laittaisi rahaa pankkiin.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Niijuu. Aattelinkin hakee verolle palautusta jos ne päästöt pienenisi. Pitää vielä harkita olisiko rinnakkain kytkentä vai sarjaan kytkentä parempi.
                                                        Viimeksi muokannut Jukuri; 4.4.2009, 19:46. Perustelu: Okei, pitää lopettaa. 1.4 meni jo.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Takaisin asiaan... Ajattelin itsekkin hiukan parempaa suotimeen, joka asennetaan alkuperäisen tilalle (saman kokoinen, eri materiaalia). Olisikohan kellään kokemusta moisesta? Tuntuu siltä että paras vaihtoehto olisi vaan saada ilmaa tulemaan jo peruslaatikolle enemmän, mutta on aika p*kl hankala tehdä.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ei ole paljoa järkeä ns. vapaavirtaussuodattimessa..
                                                            Joissakin asennuksissa voidaan jopa pilata ilmanvirtaus MAFfille kun alkup. ilmanputsarikotelon muotoilut menetetään
                                                            Usein moottori saa myös liian lämmintä ilmaa.
                                                            Suodatusteho arvoitus verrattuna alkuperäiseen jne.

                                                            Tässä eräs esimerkki BMW-maailmasta:
                                                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=47495

                                                            Kartiofiltteri on täysin kaupallinen turhakehärpäke vakiomoottoreissa.
                                                            Mutta onhan sitä vaimentamatonta horinaa kiva kuunnella...

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              En ihan keksi miten turbokoneessakaan (3.0TDI) ilmanmäärä jotenkin oleellisesti suurenisi suodatin vaihtamalla. MAF kuitenkin mittaa ilmamäärän ja pakopuolella vahditaan paineita ja pakokaasuja, joten suodatin parantaisi tilannetta vain siten, että ahtopaine voisi nousta, mutta sekin taitaa olla tarkkailun alla.

                                                              Happimäärä on varmaan sama, muutenhan vapaasuodattimella olisi jo mombraanierotusominaisuuksia, jos sillä voitaisiin erottaa ilmasta osa typpeä pois, että happimäärä nousisi. Lämpötilamuutokseen en oikein usko, koska ei tuo tavallinen suodatinkaan jären kummoisesti tunnu lämpiävän.....

                                                              Taidan poistua tästä keskustelusta. Kuuluu ehkä tuunausosaston miehille, mikä on sinänsä ihan kunnioitettava harrastus. Pysyyhän silläkin muusta pahanteosta poissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X