Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vapaavirtaussuodatin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    lainataas..

    pistettiin tuossa yhteen a4 aeb moottoriseen vehkeeseen kartiovapari ja samalla tipahti ahtopaineet vakiosta 0,6-->0,3 bar..myös tyhjäkäynti heijjaa reilusti. onko jossain imuvuoto vai mikä vikana?

    tiedetään kyllä että joku kohta sanoo että ei siitä ole mitään hyötyä mutta jos nyt joku vaan yrittäisi silti neuvoa tyhmää =)

    Comment


      #92
      Ilma pyörteilee maffin läpi, koska suodattimessa ei ole sitä muovi ristiä keskellä, joka tämän ehkäisisi. Orggis kotelossa tällainen on. Nyt maffi sekoilee ja sitä myöten ahdot.

      Karkee arvio.

      Comment


        #93
        Näyttäisi olevan suoranaista haittaa eikä pelkästään hyödyttömyyttä :)

        Comment


        • #94
          Kysellääs täälä että mistähän mahtaa löytyä noita filttereiden suoja peltejä ym? Ite kattelin mutta mistään ei ainakaan B5 koppasen 2,8 v6 koneelle löytyny. Olisko jollaki tiedossa?

          Comment


            #95
            Virittäminen on täysin turhaa. WRC autoissakin käytetään kartio-suodattimia, mutta eihän ne mihinkään mene. Formuloissa ei käytetä ja ne kyllä menee! Simple?

            Comment


            • #96
              Jos haluu kunnon äänet, niin sitte Apex

              Comment


              • #97
                Suojapellin saa tehtyä itse helposti. Ei tarvitse kuin alumiinipeltiä, porakoneen ja mahdollisesti koteloterän ja viilan. Kanttikoneestakaan ei ole haittaa muttei ole välttäätön kun alumiinia pystyy vääntämään käsinkin.

                Comment


                • #98
                  Filtterin painehäviö on se, joka vaikuttaa moottoritehoon. Mittasin AEB:n vakiosuodattimelle painehäviön 0,0018 bar eli mitättömän vähän tehon kannalta. Vertailuna ilmamassamittari hävitti painetta 0,020 bar eli yli kymmenkertaisesti. Nämä kolmosvaihteella kaasu pohjassa, 5900 rpm, ahtopaine 0,9 bar.
                  Viimeksi muokannut kahvi; 15.4.2012, 06:50.

                  Comment


                  • #99
                    Mistä kannattaa hommata K&N:n vapaavirtaussuodatin Audi TT:n (vm. 2000)?

                    Comment


                      Nyt oikeasti tulisi itsellä vain ja ainoastaa joku naseva "let me google that for you" linkki...

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                        Nyt oikeasti tulisi itsellä vain ja ainoastaa joku naseva "let me google that for you" linkki...
                        ja vielä että tuleeko se orggis koteloon vai ihan kartio filtteri.

                        Comment


                        • Pakko udella että, miksi orkkis ei riitä?

                          Comment


                          • Piti samaa sanoa, että parempi pitää se orkkis siellä vaan. Jättää ne vapari tuning viritykset corolla pojille :)

                            EDIT: Tai onhan niitä autoja tietty jotka vaan tarvitsevat ilmaa enemmän. Vanha audikaan kiertäny kunnolla ennen kuin laitto vaparin.
                            Viimeksi muokannut HallaMaster; 30.6.2012, 13:15.

                            Comment


                              GTI lehdessä oli muuten testi, missä TT penkitettiin vakio ja vapari suodattimella, jokainen varmaan arvaa kummalla tuli tehoa enemmän.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                GTI lehdessä oli muuten testi, missä TT penkitettiin vakio ja vapari suodattimella, jokainen varmaan arvaa kummalla tuli tehoa enemmän.
                                Olisiko mahdollista laittaa tulokset tänne?
                                Tai edes linkki? Kiitos!

                                Comment


                                  En muista missä numerossa se oli, ja lehdet on jossain laatikossa varaston pohjalla.

                                  Comment


                                  • GTI 07/2010. Tuossa oli TT:n vakiokoteloon asennettu vapaavirtauspaneelisuodatin, jolla tehot laski 6hp ja vääntö tippui 9Nm. Bemarissa käytettiin kartiofilsua, jolla tehot nousi 1Kw. Edit: Onhan tietysti voinut olla laajempikin testi, mutta tuo nyt oli se, minkä itse muistin lukeneeni.
                                    Viimeksi muokannut saheva; 30.6.2012, 16:56. Perustelu: ajatuksen lisääminen erehtyväisyyden mahdollisuudesta

                                    Comment


                                    • Imuilman lämpötila on se juttu. 9-kymmentä prosenttia nähdyistä vapaavirtaus-suodatin asennelmista on ihan päin vittua asennettu, kun ne imee kuumimmasta paikasta ilmaa. Toinen on ettei ne saa ajoviimaa, joka jäähdyttämisen lisäksi myös tekee pientä patopainetta imutilaan.

                                      Tötterö tai OEM koteloon asennettavassa suotimessa itsessää ei ole mitään vikaa. Täytyy vaan miettiä aina kokonaisuutta. Valmistajan konstruktiot yleensä on monen asian kompromissi, mikä ei toki yleensä ole kaukana optimaalisesta.

                                      Imuäänet on kyllä hauskoja. Varsinkin isompi kokoisissa moottoreissa, joissa ei ole elektronisesti ohjattua toisiapuolta imusarjassa.

                                      Ei, kummassakaan tämänhetkisessä autossa ei ole minkäänmoista vapaavirtaus-suodinta. Bemariin saisi kyllä jumalaiset imuäänet, koska siinä on molemmille sylinteriryhmille täysin omat imusarjat, putket ja putsarit. Toisaalta... Siinä on nyt tehtaalta suunniteltu todistetusti toimivat ram-air systeemit. Noh, toisaalta koko autokin tehty vähän eri käyttöön kuin TT. XD

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen suodatinkotelo ei mahdu paikalleen, joten mikä noista aftermarket suodattimista nyt sitten kannattaa hommata? Niin että se suodattaisikin jotain. Onko paljonkin eroa suodatustehossa kuivalla ja öljytyllä mallilla?

                                        Comment


                                        • sori lainaan vähä topikkia, mut oisko tollanen paneelisuodatin hyvä isokoneiseen? Siis 4.2 koneeseen. Vähä sais olla miehekkäämmät murinat tuossa kasissa. Putkikin pitäis vähä muokata ku auto on hiljasempi ku esim. Toyota aygo ja fiat punto :D

                                          Comment


                                          • Pistetäänpä nyt tämä testi tähän, kun kerran tämä vapari-ketju on nostettu ylös:

                                            http://autohifidiszkont.hu/bmw-tunin...szuroteszt.pdf

                                            Comment


                                            • Mielenkiintoista luettavaa. Olisikohan tuollainen AEM Dryflow filtteri sitten hyvä? Tuosta on vaikea sanoa kuinka puolueellinen tuo testi on, kun ilmeisesti AEM:n toimesta kuitenkin teetetty. Yllätti myös miten "hyvin" K&N pärjäsi tuossa testissä. Eikai niissäkään mitään isompaa vikaa ole?

                                              Comment


                                                sori lainaan vähä topikkia, mut oisko tollanen paneelisuodatin hyvä isokoneiseen? Siis 4.2 koneeseen. Vähä sais olla miehekkäämmät murinat tuossa kasissa.
                                                Tuleeko V8:ssa siis murinat esille ilmanputsaria vaihtamalla? Vähän epäilen kyllä.

                                                Comment


                                                • Minulla oli edellisessä autossa AEM Dryflow. Ostan varmaan tuohon Audiin samanlaisen, koska "öljyvapaa" ja pitäisi suodattaa likaa hyvin. Tuossa AEMissa on se hyvä puoli, että se on tehty polyesteristä (synteettinen aine), joten se on voitu "punoa" hyvinkin tiiviiksi. Yleensä nuo suodattimet ovat puuvillaa, jonka lankakokoa ei saa yhtä pieneksi kuin AEMissa. Siksi niissä pitääkin käyttää öljyä, jotta ne suodattaisivat yhtä hyvin likaa. Tämän voi todeta itse vertaamallaa suodattimia: Kun katsoo valoa vasten suodatinta sisältä päin ulos, niin AEMissa ei näy minkäänlaisia reikiä, kun taas noissa puuvillaisissa huomaa sen ristikudoksen ja näkee siis pieniä reikiä. Mitä nyt olen lukenut AEMista juttua, niin kaasuun vastaavuus on puuvillaista suodatinta huonompaa, mutta suodatustehosta on tullut kiitosta. Jotkut ovat ihan dynottaneetkin, ettei AEMilla saa ihan samanlaisia tehoja kuin noilla puuvillaisilla. Mutta se sitten vähän riippuu mitä haluaa. Tietääkseni about kaikki kartiosuodattimet riittävät kuitenkin sinne 400 hevosvoimaan asti, joten riippuu lähinnä siitä, haluaako enemmän tehoa vai parempaa suodatuskykyä. Oma kokemus AEMista on vielä se, että se kuivuu pesun jälkeen hitaammin kuin puuvillainen.

                                                  Ja mitä tuohon V8:iin tulee, niin eihän tuo putsari vaikuta muuhun kuin korkeintaan imuääniin. Ja mitä nyt kaverilla oli jossain vaiheessa S4 4.2, niin oli sen verran hyvin eristetty, ettei se hirveästi metelöinyt (vakiota kaikki). Putkistollahan ne äänet luodaan.

                                                  Comment


                                                  • Onko jotain nettipuljua mistä noita AEM'n filsuja saa?

                                                    Comment


                                                    • Hetken mielijohteesta laitoin sitten Apexin dual funnelin tilaukseen, kun olivat sitäkin jotkut kehuneet. Ei kylläkään voita suodatustehossa AEM:ää, mutta hinta/laatu -suhde ja saatavuus vei voiton tälläkertaa.

                                                      Tässä ehkä enemmän selkokielellä suoritettu testi, yllättäen 3A racingin voittamana:
                                                      http://www.3aracing.com.au/HTML%20Fo...hoot%20Out.pdf

                                                      Comment


                                                      • http://www.blazespeed.com/index.php?...mart&Itemid=39
                                                        http://rwd-toys.fi/index.php?route=p...ilter_name=aem

                                                        Noilta ainakin näytäisi löytyvän AEMia. Vähän harvinainen tuntuu kuitenkin Suomessa olevan.

                                                        Comment


                                                        • Mites muuten tollasen (esim. AEM:n) suodattimen pesu, jostain kuulin et sais heittää vaikka astianpesukoneeseen, mut liekö järkevää?

                                                          Comment


                                                          • Ei ei ei...ei astianpesukoneeseen, eikä saa esim. harjata, eikä mielellään ainakaan liian läheltä ja kovalla teholla kuivata hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella, mielellään myös muutenkin kuivaa auringossa ajallaan. Pesu (esim. kartiofiltterissä) siten, että tarpeeksi korkeaan ja leveään ämpäriin heittää jotain vaatepesuainetta VÄHÄN + n. kädenlämpöistä (n. 38c, jos tykkää pilkkuja nusautella) vettä sen verran, että kun suodattimen upottaa (kiinnityskaula ylöspäin) veteen, nousee vesiraja sen verran, että peitää koko suodatuspinta-alan. Sen jälkeen antaa sen liota siinä sen 15 minsaa ja sitten kaulasta kiinnipitäen heiluttelee niin, että paska irtoaa veteen. Sen jälkeen likainen pesuvesi veke ja puhdasta vettä tilalle. Sitten huljutellaan filtteriä samalla tavalla, että se pesuaine lähtisi veke. Tämä vaihe kannattaa tehdä kaksi kertaa. Jos filtteri on todella likainen, voi myös ensimmäisen vaiheen tehdä kaksi kertaa. Mutta harvemmin taitaa olla.

                                                            Pestävässä paneelifiltterissä voi mielestäni menetellä samalla tavalla (että filtteripinnan ulkopuoli lilluu pesuvedessä, pesuveden ei ole tarkoitus pestä filtteriä sisäpuolelta). Siinä vaan ei tarvitse kovinkaan korkeaa ämpäriä/vatia. Tosin ykkösvaihe(kin) kannattaa sen kanssa tehdä kaksi kertaa, koska mataluutensa takia pesuvettä on niin vähän, että se ei kerralla saa imettyä likaa itseensä niin paljon kuin kartiofiltterin tapauksessa.

                                                            Pesi sitten kartio- tai paneelisuodatinta, lopuksi on mielestäni hyvä vielä suihkuletkulla huuhdella suodatinta (ei liialla paineella kuitenkaan), koska tällöin suodattimesta irtoaa vielä vähän likaa + juokseva vesi putsaa ylimääräisen pesuaineen pois suodattimesta.

                                                            Comment


                                                            • Tässä ketjun ja useita muitakin lapi lukeneena täytyy ihmetellä puheita ja epäluottamusta K&N putsareihin???
                                                              Onko jollain todettu tämän aiheuttaneen suoranaisesti jotain vai onko nämä vaan puhtaasti ihmisten tottumuksia ja huhu-puheita.

                                                              Sillä itse näin moottoripyörien-maailmassa kun elän ja teen elantoni niin K&N on PARAS mitä rahalla voi pyörään hankkia, niin kilpakäyttöön kuin ihan kadullekin ja kun näitä vapaavirtaus-suodattimia vaan huoltaa säännöllisesti ei ne tule aiheuttamaan mitään vaurioita mihinkään :)
                                                              (toki tapauskohtaisesti voivat vaikuttaa jopa seoksiin, joten itse penkitän ja säädätän vehkeet aina toimimaan niillä kyseisillä palikoilla mitä kulkineessa milloinkin on)

                                                              P.s. Itse ajan kesät pyörällä missä ei ole mitään suodatusta ;)
                                                              ja viimesen neljän ajetun kesän jälkeen kone oli kuin uusi sisältä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X