Audi 100 2.0 E vm 88 ei meinaa käynnistyä kuumana, kuin piitkän starttauksen jälkeen. Kylmänä lähtee heti ja käy 1500 k/min hetken aikaa ja tasoittuu sitten n. 1000. Sama vika ollut jo vuosia. Epäilin bensanpaineen puotamista, eli takaiskun vuotoa, mutta kylmänä ei mitään ongelmaa ? Ilmavuotojakaan ei pitäisi olla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
100 2.0 E huono käynnistymään lämpimänä
Collapse
X
-
Paineiden häviämisen puolesta ääni täältäkin. Oma teki juuri samaa että kylmänä lähti vaikka -30 pakkasessa kuin palmun alta vaikka oli unohtunut laittaa lämmitykseen mutta kuumalla koneella jos oli yli 5 min sammuksissa niin sai sahata vaikka akun tyhjiin. Tuota tutkiessa tuli silloin vaihdettua suuttimet tiivisteineen jolla hävisi ainakin bensan haju kiihdyttäessä ja muutenkin käynti parani. Kuitenkin tuon sahaamisongelman ratkaisi lopulta kokonaan bensapumpun takaiskun vaihto. Kuumana käynnistymättömyys johtuu ymmärtääkseni siitä että bensa höyrystyy putkiin koska pakosarja kuumentaa imusarjan ja tätä kautta bensaputket. Riittävän korkealla lepopaineella (muistaakseni 3-4 bar) tätä ei tapahdu kohonneesta kiehumispisteestä johtuen.
Comment
-
Omaa lötköä sai kuumana sahata käyntiin kun suuttimet vuoti. Uudet alkuperäiset niin johan rupesi toimimaan.
Toki Boschin liikkeestä saa halvemmalla suuttimia mutta en tiedä mikä tuuri mulla oli kun toimivat vain 3kk jonka jälkeen rupesivat vuotamaan. Sain rahat takaisin ja hain marmorilta alkuperäiset eikä koskaan enää tarvinnut sahata käyntiin. Arvokkaita ovat vielä tänäpäivänäkin mutta sentäs halvemmat ku Suomessa (~140€ / kpl). Nuo siis ovat alkuperäiset.Viimeksi muokannut horch; 6.10.2014, 14:35.
Comment
-
Tai jos ei halua ryömiä auton alla, niin tekee sillain että, kytkee bensapumpun releelle erikseen ylimääräisen virran. Vaikka painonapilla tms. Saa ennen starttia järjestelmäpaineen.
Yleensä kun menee varaajaa kopeloimaan alkaan ilmestymään bensavuotoja jne.
Lötkö kun on kuuluisa bensaputkien haperoitumisistaan. Itse joutunut jokaiseen lötköön parimetriä uusimaan bensaletkua.
Comment
-
Konepellin alta, sulake rasiassa, mutta nyt en muista releen numeroa.
Tuolla systeemillä voi ainakin todeta paineitten karkaaminen ja helppo purkaa pois jollei auta.. Yleensä auttaa.=)
Itsellä oli välillä sillain että, kun kääntää virrat päälle, niin bensapumppu alkoi huriseen heti.
Ei ole suotavaa tehdä noin, koska kolarin tms. takia bensaa lentää niin kauan, kun virta on päällä.
Comment
-
Juuri sen takia ei kuulu mitään ääntä. Kolarin sattuessa tms. bensan tulo lakkaa, kun pumppu/kone ei pyöri.
Paineitten takia pitkä starttivieteri..=))
Jotkut releet tekevät esipaineistuksen, kun laittaa virran päälle. Pumppu hurisee muutaman sekunnin.. Tuosta releestä/sen nrosta ei ole kait kellään tietoa..???
Mutta jotkut lötköt tekevät tuon esipaineistuksen. Eikä ole varmuutta onko sekään releestä kiinni.
Comment
-
Mutta jos lähdet irroittelemaan bensapumppua. Hommaa kumihanskat, aja tankki tyhjäksi.
Ja paineenvaraajaa kun irroittelet jne.. Käy ensin hakemaan suosilla ainakin kaksimetriä bensaletkua/kunnon klemmarit. koska putket tuon ikäisissä ei kestä minkäänlaista kääntä/vääntöä.
Ite olen ohittanut suoraan tuon varaajan, kaikki olleet umpiruosteessa.. Ja hyvin on pelittänyt.
Mutta kahden sentin johdon pätkällä voi ainakin testata tuon, karkaako paineet vai kuseeko suuttimet tms.
Comment
-
Kyllä se käsikäyttö puoltaa paikkaansa, kun sillä saa esipaineen systeemiin. Nyt alkaa olla aika hyvä käsitys systeemistä. Oikein paljon kiitoksia asiantuntevista vastauksista. Vielä se, että oletteko siivonneet suuttimia mitenkään ja onko se edes mahdollista ?
Edit: Sleepy2, Ei ollut vastaus sinulle, vaan samaan aikaan tuli laitettua tuo viesti, mutta ajattelin kokeilla sitä käsinappia, kunhan saan selville releen.Viimeksi muokannut matiasxx; 6.10.2014, 19:10.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja matiasxx Näytä viestiOnko tuo numero siis releen kannessa ?
Comment
-
Joskus on ollut juttua, että vanhemman mallin ja uudemman mallin ero suuttimissa on materiaalissa suuttimen kärjessä. Ja uudemmat ovat lyhytikäisiä. Eli uusiessa suuttimet kannattaisi ostaa ne vanhemman mallin suuttimet. En tiedä onko näin, mutta omaani kun hommasin uudemman mallin suuttimet, niin 20tkm ajoa ja taas alkoi vieteri pidentymään. Suuttimet maksaa hunajaa, niin ei niitä viitsisi vaihdella tuohon tahtiin.
Tällaista juttua olen kuullut suuttimien eroista, mutta en voi mennä vannomaan, että ne on oikeasti vaihtokelpoisia. Asiaa kannattaisi kuitenkin tutkia, jos on suutinkauppaan menossa.
Comment
-
Ok. horch. Suuttimen numero siis. Nuo ns. bochit ovat siis koko sarjan hinta. Silloin sen hinta olisikin aika kohtuullinen. Vanhaan autoon ei kannata hirvittävän paljon satsata, mutta kun on niin hiton hyvässä kunnossa kaikinpuolin ja hyvä tienpäällä, että pidän sen liikenteessä ihan mielellään ja on vähintäänkin riittävän tilava sisältä ym. mukavaa. Pikkurempat maksaa muutaman kympin ja itse askartelen viikonloppuina sellaiset. On omatekoiset hammastangon sylinterin tiivisteiden vaihtotyökalutkin joilla on suorastaan helppo homma tehdä ko. operaatio, kunhan saa tangon pujoteltua ulos konehuoneesta. Ilman niitä homma ei onnistu ollenkaan. Ruostetta ei ole ollenkaan korissa, toki vahdittava sitäkin. Yksi haitta on, että nakuttaa kylmänä yksi tai kaksi venttiiliä, eli karstaa hydrauliikassa tai jtsp.
Comment
-
Bensapumpun rele on konehuoneessa sulakerasiassa. Korkein rele, jossa voi olla sulakepaikka päällä. Kahden messinginvärisen neliskanttisen mutterin viereinen rele keulaan päin. Yhdistät kaksi releen kannan leveää kontaktia johdolla toisiinsa, niin pumppu käy.
K-jettiin on myös releitä, jotka tekevät esipaineistuksen. Tosin se ei auta mitään, jos bensa on jo höyrystynyt suutinputkissa paineen putoamisen vuoksi. Käynnistyy uudestaan vasta kun putket ovat ns. ilmaantuneet, eli joko seissut pidempään paikoillaan tai tavaraa mennyt suuttimista riittävästi läpi.
Suuttimia on kahta erilaista mallia: M10 ja M12 kierteellä. Jälkimmäistä löytyy muistaakseni vain viimeisimmistä KE-jeteistä. Noita on olemassa viton- ja teräspäillä, josta teräspää se ns. vanhentunut malli. Vaihdettaessa uusittava myös bakeliittityyliset holkit suuttimen rei'istä kannesta. Holkkisetti tiivisteillä maksaa muistaakseeni alle 10e/suutin.
Venttiilien naputukseen auttanee aidosti vain uudet nostimet, mutta aina voi kokeilla huuhtoa järjestelmää. Puolet löpöä ja puolet öljyä ja käyntiin joksikin aikaa muutaman kerran vähän kierrättäen. Sitten tyhjäksi ja uudet öljyt sisään.
Comment
-
Omat suuttimet holkkeineen ja tiivisteineen tulivat audi100.net -verkkokaupasta. Kauppaa pitävä Olli W. selitti noista suuttimien eroista ja päädyin itse teräskärkisiin. Vitonkärkiset kuulemma tehty paremman tiivistävyyden toivossa ja näin onkin "jonkin aikaa" (ei antanut tarkempaa aikamäärettä) kunnes alkavat vuotaa. Teräskärkiset kuulemma voi ultraäänipuhdistaa tms. ja ovat taas kuin uuden veroiset.
Melkein 3 vuotta ovat olleet paikallaan asennettuna ja eivät ainakaan toistaiseksi osoita vuotamisen merkkejä. Ja ainakin tuosta -88 vuosikerran laitteesta nuo holkkien muoviosat oli aivan entiset ja vaihto tuli juuri ajallaan ellei vähän myöhässäkin. Kannattaa varoa ettei se mureneva muovi putoile koneeseen. Se itse holkki on sitten 13mm kuusiokolo, myös ½" avain kuulemma toimii mutta itse hommasin suosiolla sen 13 millisen ja tuon suhteen ei ollut ongelmia. Ainakin turbollisessa pitää käyttää venttiilikoppa auki että nuo holkit mahtuvat tulemaan pois. Tarkempia ohjeita vaihtoon taitaa löytyä tältäkin foorumilta hakua käyttämällä. Tuolla ja jotain tiedontynkää jos lontoo taipuu.
Comment
-
Ihan kuin olisi luisumassa aiheeseen: Tsekkasimpa paineen varaajan, no sehän alkoi vuotaan, Uusin sen marmorilta, koska käytettyä ei löydy. No asensin paineen varaajan ja bensaputkisto alkoi vuotamaan takapyörän edestä. Eikun hakemaan letkua/liittimiä. Kuntoon tuli.!!
Mutta pieni vieteri startissa vielä haittasi, No bensapumppu irti ja uusin samalla b-pumpun. Ja pieni vieteri vaivasi vieläkin. Uusin sitten kaikki suuttimet. Parani huomattavasti mutta kylmänä tyhjäkäynti oli niin ja näin välillä, varsinkin pakkasilla. Odotella siinä aina n.5min että pääsi liikkeelle.
Ja akkukin tuli uusittua 80ah. Että, potkua on kun edelliset sahaukset olivat "kuluttaneet" akun sököksi.
No nyt lähtee hyvin käymään ja rempan hinnaksi tuli ite tehtynä kolminumeroinen luku =))))))
Näin kävi kaverille.. Sitten kun meni myymään autoaan, niin tarjoukset oli 200e luokkaa leimattuna.
Nyt auto lojuu liiterin seinustalla, kun ei myy sitä pilkkahintaan.
Comment
Comment