Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3b nykäisee kuormasta riippumatta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3b nykäisee kuormasta riippumatta

    Tausta: Lötkö kävi kytkinremontissa, joka muuten onnistui hyvin, mutta laatikkoa asentaessa onnistuivat katkaisemaan vauhtipyörältä surullisenkuuluisan anturitapin. No, sekin vika sitten löytyi, kun auto ei lähtenyt käyntiin, mutta nyt:

    Ongelma: Kierrosten noustessa ~2500:n kone nykäisee voimakkaasti, eli veto häviää kokonaan. Kuormitus ei tunnu juuri vaikuttavan itse ilmiöön eikä sen esiintymiseen, lähinnä heilumisen voimakkuuteen. Röpötys tuolla käyntinopeudella esiintyy myös vapaalla kierroksia nostaessa. Käyntinopeusmittari _saattaa_ heilahtaa vedon katketessa, mutta se voi johtua myös rykimisestä itsestään, eli se on voimakasta.
    Ahtovuotoja ei ole, ne olen tarkistanut.
    Laite toimii vallan loistavasti sekä alle että yli tuon kahden ja puolen tuhannen, mutta ei juuri sillä talvirajoituskäyntinopeudella, jota tähän aikaan vuodesta näköjään eniten tarvitsisi...

    Onko kukaan törmännyt moiseen tietyllä käyntinopeudella toimimattomuuteen, ja mahtaako ideoita ongelman aiheuttajasta välähtää kenelläkään? Itselläni ei tunnu lamppu syttyvän.

  • #2
    Vauhtipyörän jompi kumpi anturi huonona, korvaustappi väärässä linjassa tms, hampaita rikki tai puuttuu vp kehältä.

    Ei paljon paremmin voi tässä arvata.

    Comment


    • #3
      Tutkaisin asiaa ja näyttää menevän erikoiseksi. Kytkinkopan vieressä roikkuu johdoissa irrallaan selkeä induktiivinen anturi. Moottori käy ja kukkuu silti, poislukien tuo käyntihäiriö. Eihän tuon kai pitäisi inahtaakaan, jos jompikumpi noista vauhtipyöräantureista ei ole pelissä mukana?

      Vaihteiston puolella kytkinkopassa on kaksi reikää, toinen on irtoanturille liian pieni ja toinen puolestaan väljä. Myöskään kiinnitysruuvin reikää ei ole, eli se ei sovi ainakaan niihin reikiin. Anturi on kuraantumattomuudestaan päätellen jossain ollut kiinni, eli paikka sille pitäisi löytää. Saattaisi vaikka röpötys kadota.
      Pitäisikö siis koneen vasemmalla puolella olla, nimenomaan koneessa, ei vaihteiston puolella, olla vielä jokin mystinen aukko anturille, ja kuinka tuo voi käydä ilman tarpeellisen näköistä osaa?
      Onko huoltomies, perhana, jättänyt minulle päänvaivaa kiusallaan roikkumaan...

      Comment


      • #4
        Ei kyllä tosiaan pitäisi käydä, jos molemmat ei ole pelissä.

        Anturit on ihan vierekkäin ja niille on teline, joka kiinni lohkossa. Sijainti ihan siitä vaihteiston saumassa eli pikavilkaisulla voi näyttää olevan laatikossa kiinni.

        Comment


        • #5
          Tuosta
          http://vw.inetworks.de/ssp/themen/111/ssp111.html

          Comment


          • #6
            Kiitos linkistä, se selvensi huomattavasti. Herr. Dr. Lederhose kun on tehnyt pannuhuoneen tosiaankin niin ahtaaksi, ettei näe edes käsikopelolla.
            Vaikuttaa asentajan jäynältä. Molemmat anturit ovat paikallaan, kuten odottaa sopii, eihän kone tosiaan muuten kävisi. Tappia lukeva on kuitenkin saatettu uusia, mutta vanha on jätetty viereen killumaan, koska sen johto kulkee samassa siteessä hampaita laskevan anturin kanssa. Johdon toista päätä en vielä löytänyt, olettamustasolla mennään. Enempää ei samannäköisiä antureita kai pitäisi koneessa olla, tästä olettamus.
            Ahtovuotoja ei ollut sitten viime tarkistuksen tullut, toisaalta rötäämiseen kuorma vaikuttaa vain siten, että rötyyalue laajenee hiukan (n. 2300-2800 rpm).
            Seuraavaksi vikakoodien lukuun. Tiedän, siitä olisi tullut aloittaa, mutta kun en omista tarvittavia fasiliteetteja... Ehkä Motronic osaa kertoa, mikä sitä pusertaa.

            Comment


            • #7
              Ongelma ratkesi. Vaikka vauhtipyöräanturit ovat ulkoisesti samanlaiset, ne eivät ilmeisestikään ole sitä sähköisesti. Vaihdoin ne päikseen ja nykiminen katosi. Ne pystyvät toistensa toimiin sen verran, että kone lähtee yskimättä käyntiin, mutta tappia havainnoiva anturi ei taida pysyä hammaskehän perässä kierroksilla.
              Hupaisaa sinänsä, että huollossa oli vaihdettu nimenomaan käyntinopeutta hammaskehältä mittaava anturi. Vikakoodinkohan perusteella mahtoivat sen tehdä... Joka tapauksessa toimenpide osui oikeaan (vanha OLI rikki), mutta väärään reikään olivat sen saaneet osumaan.

              Comment


              • #8
                Kyllä ne on johdon liittimen väriä lukuunottamatta identtisiä eli se toinen on vainaa.

                Hyvä että selvis.

                Comment

                Working...
                X