Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 Etanooli boksi 4.2 V8:iin ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • E85 Etanooli boksi 4.2 V8:iin ?

    Tämmöisen bongasin netistä, onko kokemuksia`?

    Audi V8 4.2L MAGNUM Smart-Tune-E Ethanol E85 Fuel Tuner Performance Controller

    Luvataan mm.

    - Etanoolilla ajettaessa ei kulutus nousisi ollenkaan
    - bensalla 6% kulutuksen lasku.

    http://www.magnumtuning.com/en/detai...r/audi/v8/4-2l

  • #2
    Sellaista paskapuhetta nuo lupaukset on että ei anna kovin hyvää kuvaa tuotteesta.

    Comment


    • #3
      Perustele väitteesi! Pelkkä " nuo on kuulemma huonoja " ei riitä.

      Comment


      • #4
        Johnilla on omakohtaista menestyksekästä kokemusta bensakoneen moottorinohjauksen ohjelmoinnista E85:lle. Se on vaan yksinkertaisesti fakta, että E85 ajettaessa kulutus nousee ~30%, koska sitä polttoainetta tarvitaan yksinkertaisesti enemmän jos tavoitetila suuremmat tehot. Kun tämä tehdään oikein niin vaihdetaan myös mekaanisia osia; suuremmat suuttimet ja bensapumppu, että saadaan sitä tuottoa enemmän putkien läpi. Tämä controller kuitenkin lupaa "increase in driving performance and dramatic improvement of throttle response" ja nämä vaatimukset tarkoittavat, että sitä polttoainetta menee enemmän koneeseen.

        "benefits of E85 by focusing on the fact that E85 has 33% less energy content than 100% gasoline" http://en.wikipedia.org/wiki/E85

        Voisin kuvitella, että jos luvataan sama kulutus niin sitten on myös tehoja vähemmän kuin vakiossa. Yleensä nuo "tehoboksit" tai "controllerit" vääristävät auton anturitietoja niin, että suorituskyky tuntuu paremmalta mutta todellisuudessa auto ei toimi niinkuin pitäisi. Kunnon ohjelmointi vaatii laajaa tietämystä moottorinohjauksesta, eikä pelkästään muutaman arvon muuttamista.

        Jos auton mottori ja komponentit on varta vasten rakennettu E85:sta varten, silloin päästään tehokkaaseen lopputulokseen polttoaineen kulutuksessa mutta sekään ei ole silloin vertailukelpoinen perus bensakoneeseen kun konstruktio on erilainen. Se, että bensakoneen moottoriohjausta käpälöidään jonkun controllerin avulla ei ole sama asia kuin, että kaikki olisi tehty varta vasten E85:sta varten, ja tätähän tämä boksi lupailee.
        Viimeksi muokannut Pitkänen; 23.9.2014, 07:51.

        Comment


        • #5
          E85 ja bensan alempien lämpöarvojen ero on 33% (jos lasketaan 1-(LHV_E85/LHV_Bensa)). Etanolin nopeamman palamisnopeuden ja oktaaniluvun vuoksi moottorin terminen hyötysuhde nousee, etenkin jos sytytysennakkoa sopivasti aikaistetaan (riippuen alkuperäisestä kartasta). Tätä tuo kyseinen laite ei pysty tekemään, koska ainoastaan pidentää suuttimen ruiskutuspulssia. Kuitenkin hyötysuhde-etu hyödyntämälläkin kulutus etanolilla nousee n. 30% vrt. bensa riippuen millaista ajoa ajetaan. Jotta polttoaineenkulutus olisi litramääräisesti molemmilla polttoaineilla sama, niin hyötysuhteen pitäisi nousta niin paljon, että sellaiset väitteet voi polttomoottorituotekehityksen ammattilaisena kuitata puhtaana paskapuheena.

          Maksimiteholla ei myöskään ole merkitystä kulutukseen, valtaosa normaaliajosta ajetaan todella matalalla osakuormalla ja tarvittavan tehon määrittää auton ajovastukset jotka eivät riipu käytettävästä polttoaineesta.
          Viimeksi muokannut jcarlson; 23.9.2014, 10:11.

          Comment


          • #6
            Eikös tuo 4.2:n ecu ole sen verran tuore, että sen säätäminen viinalle onnistuu ihan "kotikonstein"? Mahtaako vaatia isommat suuttimet?
            Jäisi ainakin boksit välistä veks, ja säädöt olisi just eikä melkein...

            Comment


              #7
              Riippuu vissiin kodista. C5 4.2 ecun säätämiseen on kaikki konstit vapaasti saatavissa eikä vaparin turaaminen ole edes mitään rakettitiedettä.

              Suuttimista puheenollen, onko jossain olemassa taulukkoa josta näkisi suuttimien nimellistuoton Boshin osanumerolla?

              Comment


              • #8
                No arvostellanpas tämä

                http://eflexfuel.fi/info

                eFlexFuel on ainoa E85-muutossarja, joka on pystynyt läpäisemään EURO3-tason VTT:n päästömittaukset.

                Öljynvaihtoväli E85:lla ajettaessa 10.000km.

                Comment


                  #9
                  Niin, on pystynyt läpäisemään EURO3-tason päästömittaukset, mutta käsittääkseni vain jollain Ford Focus mallilla. Kuten sivuilla todetaan, täytyy VTT:n hyväksyntä hakea joka moottorityypille erikseen ja se maksaa rahaa. 20% säästö polttoainekuluissa on kyllä mielestäni aika huikea lupaus. Oman 1.8T:n etanoliohjelman on tehnyt eräs toinen "guru" ja nimenomaan säästöpossulähtökohdasta. Rautaan ei ole tehty mitään muutoksia, ainoastaan RE85 ohjelma joilla teho nousi maltilliset 6hp. 95E10 kulutus oli luokkaa 8,5l/100km ja nyt RE85 kulutus on luokkaa 11l/100km ja vuositasolla säästö on luokkaa 400 euroa.

                  Aika vaikea on siis uskoa, että jollain muunnossarjalla päästään 20% säästöön polttoainekuluissa, etenkään kun se vain säätää suuttimien aukioloaikaa sen mukaan millainen seos putkessa sattuu kulloinkin olemaan.

                  Comment


                  • #10
                    Tuosta Euro3 päästöjen läpäisystä tietyllä Ford Focus 1.6 mallilla ei ole mitään hyötyä, ellet omista juuri kyseisen kaltaista autoa ja halua sitä muutoskatsastaa.
                    Sinänsä tuo Euro3 nyt ei ole mikään erikoinen saavutus, siinä ei vielä ole käytössä erityisen haastavaa kylmäkäynnistysosiota ja lämpimällä moottorillahan päästöt on millä hyvänsä systeemillä samat kuin vakiona kun lambda on closed loopissa. Mutta ihan kiva että ovat viitsineet testeissä käyttää, tuskin se huonoimmasta päästä ainakaan silloin on.

                    Kummempaa kokemusta tuosta laitteesta ei ole, mutta eiköhän se tee käytännössä sen saman kuin kaikki muutkin eli lisää polttoaineensyöttöä riittävästi että lambdan korjausvara riittää. Ehkä kylmäkäyntiä avustaviin lisäominaisuuksiin on suunnattu hieman enemmän huomiota kuin joissakin muissa laitteissa.

                    Comment


                      #11
                      Tuon VTT testin muuten tuohon focukseen maksoi eräs iso lehtikonserni...

                      Comment


                        #12
                        Ihmettelen miten tuotteiden edustajilla on pokkaa sepittää noita mainospuheita. Kukaan joka vähänkään ymmärtää tai viitsii googlettaa aiheesta, tietää puolet mainospuheista hölynpölyksi. Taitaa E85 villitys vain kasvaa, kunnes valtio tekee siitäkin lopun.

                        Comment


                        • #13
                          Alkoi kiinnostamaan tämä E85 muunnos, onko tuosta eflexfuelin boksista kenelläkään kokemusta v8n kanssa? Mitenhän tuo käyttäytyy talvikäynnistyksissä ja webastokäytössä?

                          Varmaan on näissäkin jotain kehitystä tapahtunut vuosien varrella.

                          Comment


                            #14
                            On varmasti jotakin tapahtunut, mutta edellä kirjoitetut perustelut ja faktat eivät ole muuttuneet?

                            Comment


                              #15
                              Ei ahtamattomassa moottorissa tuosta saa oikein mitään hyötyä, ellei ideologisista syistä halua viinalla ajella.

                              Comment

                              Working...
                              X