Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 4.2 ABZ 1995: päästöt :-(

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D2 4.2 ABZ 1995: päästöt :-(

    No niin, hylsy tuli konttorilta: joutokäynnillä CO ja HC arvot liian korkeat, yli 2000 kierroksilla kaikki ok.

    tässä arvot joutokäynti/yli 2000 kierroksilla (sallitut suluissa)
    CO 4,13 / 0.19 (0,50 / 0,30)
    HC 280 / 48 (100 / 100))
    CO2 11,80 / 15,00
    O2 0,03 / 0,24 (5,00 / 5,00)
    Lambda 1,00 (0,97 - 1,03)

    Minusta käynnissä tai ajossa ei huomauttamista vaan pelaa aivan mainiosti. Tankissa tosin oli n. 2/3 tankillisen verran puolisen vuotta vanhaa 98:sia kun auto oli telakalla. Tankkasin täyteen ennen katsastusta. Öljyt ja suodatin juuri vaihdettu, ilmanputsari ei likainen.

    Koodeja en päässyt vielä lukemaan, mutta huomenna töiden jälkeen.

    Ajatuksia? Tulpat, lambda, katit?

  • #2
    Ajoithan jonkun matkaa korkeilla kierroksilla ja lämmitit katit? Jos et niin siinä todennäköinen syyllinen.
    Koodit, imuvuodot, tulpat.

    Comment


    • #3
      Lambda tyhjäkäynnillä 0,875 eli erittäin rikkaalla.
      Lambdaa voisi katsoa kanavalta 032 , todennäköisesti on paljon plussalla eli näyttää laihaa eli Ecu rikastaa seosta, todennäköisesti vain toinen puoli koneesta. Tällöin voisi olla ilmavuoto pakosarjassa ennen lambdaa , kierroksilla haitta poistuu . Lambdan holkkin voi olla murtunut.
      Katalysaattori näyttäsi toimivan, koska CO2 kierroksilla on 15%. Tyhjäkäynnillä ei ole enää happea jäljellä, jonka katalysaattori voisi muuttaa CO2:deksi .
      Myös sytytysvirheet voivat sotkea tulokset, mutta ensimmäisenä kannattaa katsoa ko. lambdojen arvot.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
        --Jos et niin siinä todennäköinen syyllinen.
        CO 4,13.
        Jos katalysaattoriton auton hönkii kunnossa ollessaan CO 0,5-1,5, niin miksi vähäpäästöinen hönkisi ehjänä, mutta kylmällä katilla sen enempää? Kylmällä katilla, mutta muuten asiat ok, niin CO olisi ehkä joku 0,8 ja silloin olisi myöskin enemmän jäännöshappea. Nyt katti tekee jo voitavansa, kun happea ei juuri ole, eli itse koneesta tulee mitattujakin arvoja stydimpi hönkäisy.

        Comment


        • #5
          Osasyyllinen olisi ollut parempi ilmaisu ja kyllä, lähtötilannehhan tässä on jotta se pyörii aivan liian rikkaalla. Ja hain samalla sitä, jotta onko sillä ajettu minkä verran seisomisen jälkeen.

          Comment


          • #6
            Ei ole ajettu paljoakaan seisomisen jälkeen, ehkä vajaa sata km. Ennen päästömittausta moottorin lämmöt olivat kyllä 90, mutta katteja ei ajettu kuumiksi. Eivät ne varmaan paljokaan ehtineet lämmetä, korjaamolta konttorille kun ei ole kuin yksi km.

            Mutta auttaako tässä kuitenkaan se muissakin ketjuissa mainittu kikka, että huudattaa katit kuumaksi korjaamolla ja ottaa sieltä päästömittauslapun (jossa toivottavasti sitten arvot kohdillaan)? Eikös inssi voi kuitenkin halutessaan mitata päästöt siellä konttorilla myös, vaikka lappu olisikin mukana?

            Comment


            • #7
              Eikös inssi voi kuitenkin halutessaan mitata päästöt siellä konttorilla myös, vaikka lappu olisikin mukana?
              Kyllä. Usein jopa mittaavatkin uudestaan konttorilla jos kyseessä on uusintakatsastus, sen verran suurella prosentilla on huijausyrityksiä.

              Comment


                #8
                Omaa kasia käytettiin kesällä konttorilla ainakin 10min ennenkuin katit kuin katkaisimesta lämpes tarpeeksi ja päästöt putos erinomaisiksi. Katsuri sanoi, että kasissa katit olis aika kaukana koneesta, joten siksi kestää pitkään ehjänkin katin lämmetä.

                Comment


                • #9
                  Just :-( Mikähän rooli tuolla vanhalla bensalla on tässä? Yksi neuvo minkä sain oli, että laittaisi oktaaniboosteria tankkiin. Kuulemma voisi auttaa.

                  Comment


                    #10
                    Joo ei oo toivoakaan jos kone on just ja just lämmin. Vartti maantievauhtia pakkokakkosella niin että putki on peräpönttöihin asti punainen.

                    Comment


                    • #11
                      Vanha bensa voi palaa vähän huonosti, mutta en kyllä tiedä, miten se tarkalleen päästöihin vaikuttaa. E85 bensan joukossa taitaa kanssa vähän kaunistaa päästöjä.

                      Comment


                      • #12
                        Right, usvaa putkeen siis ennen seuraavaa mittausta. Iltapäivän lopulla laitan kuitenkin koodit tänne ihmeteltäviksi, jospa niiden avulla homma tarkentuisi.

                        Lienee kuitenkin selvää, että vaikka nyt jokin konsti löytyisikin leiman saamiseen, ei katit voi olla huippukunnossa liki 20v autossa. Voi olla että jo ensi vuonna pitää vaihtaa uusiin, joten onko tarvikekateista kellään kokemuksia näissä D2 kaseissa?

                        Comment


                        • #13
                          Itselle ei ole koskaan tullut vastaan yhtään niin loppu olutta katalysaattoria etteikö olisi päästöistä mennyt selkeästi läpi, kunhan muuten on moottori kunnossa. Autoja missä on todella pitkällä katalysaattorit joutuu lämmittelemään välillä pitkäänkin. Kannattaa ajaa ne lämpimäksi ja jättää auto käyntiin kaikki mahdollinen kuorma päälle kun odottelee katsastusvuoroa. Asia erikseen jos siellä katalysaattorien kuorien sisällä ei ole enää mitään, tai vain rippeitä varsinaisesta kennostosta.

                          Comment


                            #14
                            Mulle tosiaan katsastusmies vielä sanoi, että tuskin uudetkaan katalysaattorit nopeampaa lämpenevät.

                            Comment


                            • #15
                              Vikakoodit

                              Noin, eli tuo allaoleva on ainoa moottorin koodi mikä palasi koodien nollauksen ja auton lyhyen käytön jälkeen.

                              16538.P0154 Happitunnistimen virtapiirin (kosketinkenttä 2 - anturi 1) aktiivisuutta ei havaittu (02 Sensor Circ.,Bank2-Sensor 1 No Activity Detected)

                              Voiko tämän nyt tulkita ihan suoraan koodin ja oireiden perusteella vialliseksi happianturiksi, vai voiko tämä koodi kieliä epäsuorasti jostain muusta?

                              Comment


                              • #16
                                Toimiiko lambojen lämmitys, tyhjäkäynnin hc viittaisi vähän sinnesuuntaan että rikastaa turhaan seosta

                                Comment


                                • #17
                                  Toimiiko lambdojen lämmitys? Ei jummarra...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Happianturissa on lämmitysvastus joka nopeuttaa toimintaa, jos vastus on poikki, tulee vikakoodi. Anturi toimii silti saavutettuaan riittävän korkean toimintalämpötilan. Yleensä on kyllä muutenkin tullut tiensä päähän jos vastus on hajonnut.

                                    Kyllähän tuo nyt vaikuttaa siltä että siellä on happianturit huonossa "hapessa". Kuten ylempänä jo mainittiin, kone käy rikkaalla koska anturi/t kertovat väärää dataa ja ecu luulee seoksen olevan laihalla ja rikastaa lisää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tämä selvä sitten: lambdoja tilaamaan. Nuita passaavia vaan näyttäisi olevan useita malleja jopa Boschilla. Onko kukaan vaihtanut ABZ-koneelliseen ja muistaisi osanumeron?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tästä saat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kits! Löytyi halvemmalta muualta, mutta tuo varmisti osakoodin. Yhdestä lähti jo tilaus britteihin ja toisesta hintaehdotus saksaan. Kaksi lambdaa rahteineen hiukan päälle satasen...paljonkohan olis Pörhön/Audicenterin hinta :-)

                                          Comment


                                            #22
                                            Toivottavasti on boschilainen, tarvikelambdat joko toimi tai sitten ei :( .

                                            Comment


                                            • #23
                                              Molemmat on Boschilaisia, sen varmistin!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Merkkiliikkeestä kerrottiin, että näissä on vain yksi lambda ennen katteja ja yksi jälkeen ja että nämä ovat samanlaisia. Hinta oli päätä huimaava :-O

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei pidä paikkaansa tuo merkkiliikkeen väite. Lambdoja on kaksi ja molemmat saa vaihdettua moottorin takaa yläpuolelta. Ovat downpipeissä kiinni. HIeman on toki ahdas väli.
                                                  Toinen lambda käytännössä pimeänä. Eikö kone käy huonosti tai sytytä katti valoa? Mulla sytytti, kun toinen lambda oli kuollut ja kone kävi huonosti.

                                                  Vanhassa V8 audissa oli vain yksi lambda ennen kattia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jaahas, no hyvä että kaksi on tulossa! Catti-valo ei ole palanut. Käynti on ollut hyvä, tyhjäkäynnillä kerran tai kaksi röpötellyt.

                                                    Edit: selasin aika lailla ulkomaiden Audi-foorumeita ja noiden lamdbojen vaihto vaikuttaa selkeästi niin vittumaiselta projektilta, että vien suosiolla pajalle. Erityisesti pelkääjän puolen lambda vaikuttaa kerrassaan liian hankalalta.
                                                    Viimeksi muokannut Boucicaut; 19.9.2014, 12:13.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Updeitti tähän muiden kiinnostuneiden tiedoksi: molemmat lambdat tosiaan vaihdettiin muutama viikko sitten ja homma oli sillä selvä, päästöt heti normaalit.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X