Pitkään (3v/100tkm) tämän kanssa huoletta päästiin, nyt loppukesästä alkoi tehdä vähän kiusaa.
Ensin meni PCV venttiili joka oli hajotessaan laskenut ahtopaineet kampikammioon -> kampuran takastefa pullahti ja öljyt kytkinkoppaan -> myös kytkin entinen.
Tuota PCV ongelmaa diagnosoidessa tuli myös putsattua imusarja ja kanavat karstakertymästä, oli odotettua vähemmän mutta olihan siellä törkyä silti.
Nyt mittarissa ~185tkm, auto mallia tammikuu 2008, tosiaan 8PA A3 Sportback.
Moottori oli jo vähän aikaa pitänyt sellaisen jurahtavan/surahtavan/rallattavan äänen käynnistyksen yhteydessä (tai oikeastaan heti auton käynnistyttyä, semmoinen 0.5sek rallatus). Mitään vikakoodeja ei moottorin puolelta löytynyt ennenkuin..
Viime viikolla yksi ilta läksin töistä niin sahautti 2-3x normaalin ajan käyntiin ja piti tuon saman pahan äänen, ehkä vähän pahempanakin. Lähti kuitenkin käyntiin, ajelin ABC:lle syömään ja siitä poispäin lähtiessä syttyi vikavalo, takaisin työmaalle jossa luin koodit VCDS:llä. Nokan asentotunnistin ja ajoitushäikkä. Juttuja etukäteen lukeneena osasin jo ounastella tätä. Kello oli jo sen verran etten saanut vaihtoehtoista kyytiä kotiin saati aamulla työmaalle niin päätin rohkeasti ajaa tuon 30km taipaleen suuntaansa. Joka kyllä meni ongelmitta kun varpaisillaan ajoi.
Auto siis pelasi vielä, enää en sitä käyntiin uskalla laittaa. Järjestin jo vaihtoehtoisen auton alle tähän kohtaan.
Mitä näistä tuolta jakopäästä yleensä pettää ja millä tavalla. Miten jako ei pääse hyppäämään heti jos ja kun kiristin fuulaa? Ajatuksena on nyt laittaa auto hetkeksi telakalle ja nostaa tekniikka pois keulalta niin on mukavempi pelata sen kanssa.
Lähinnä nyt kerään ajatuksia etukäteen mihin varautua sekä mihin kiinnittää huomiota kun sitä purkaa. Erikoistyökalujen tarve nyt on selvä juttu - ne pitää hankkia / lainata. Mutta kannattaako moottoria sen enempää purkaa, tekniikan nostan pois lähinnä sen takia kun tuo kytkinkin tarvitsee nyt tehdä - se aika mitä kuluu laatikon irroittamiseen kuluu melkeinpä myös koko tekniikan pois nostamiseen ja varmasti helpottaa jakopää-työtä paljon. Vesipumpunkin ajattelin vaihtaa nyt sitten samalla niin on sekin tehty.
Suoranaista tarvetta millekään suuremmalle remontille en näe, moottori ei ole öljyä juuri kuluttanut vaihtovälillä jota olen noudattanut (20-25tkm), muutenkin suodattimet, tulpat yms. vaihdettu vähintäänkin ajallaan. Öljynä käyttänyt aina 5w30 504.00/507.00 öljyjä. Huolto-osat aina Boschilaisia.
Mistä osat kannattaa hankkia? Autoa tarkoitus kuitenkin pitää vielä monta vuotta itsellä ja ajoa tulee päivittäin vähintään 60km.
Ensin meni PCV venttiili joka oli hajotessaan laskenut ahtopaineet kampikammioon -> kampuran takastefa pullahti ja öljyt kytkinkoppaan -> myös kytkin entinen.
Tuota PCV ongelmaa diagnosoidessa tuli myös putsattua imusarja ja kanavat karstakertymästä, oli odotettua vähemmän mutta olihan siellä törkyä silti.
Nyt mittarissa ~185tkm, auto mallia tammikuu 2008, tosiaan 8PA A3 Sportback.
Moottori oli jo vähän aikaa pitänyt sellaisen jurahtavan/surahtavan/rallattavan äänen käynnistyksen yhteydessä (tai oikeastaan heti auton käynnistyttyä, semmoinen 0.5sek rallatus). Mitään vikakoodeja ei moottorin puolelta löytynyt ennenkuin..
Viime viikolla yksi ilta läksin töistä niin sahautti 2-3x normaalin ajan käyntiin ja piti tuon saman pahan äänen, ehkä vähän pahempanakin. Lähti kuitenkin käyntiin, ajelin ABC:lle syömään ja siitä poispäin lähtiessä syttyi vikavalo, takaisin työmaalle jossa luin koodit VCDS:llä. Nokan asentotunnistin ja ajoitushäikkä. Juttuja etukäteen lukeneena osasin jo ounastella tätä. Kello oli jo sen verran etten saanut vaihtoehtoista kyytiä kotiin saati aamulla työmaalle niin päätin rohkeasti ajaa tuon 30km taipaleen suuntaansa. Joka kyllä meni ongelmitta kun varpaisillaan ajoi.
Auto siis pelasi vielä, enää en sitä käyntiin uskalla laittaa. Järjestin jo vaihtoehtoisen auton alle tähän kohtaan.
Mitä näistä tuolta jakopäästä yleensä pettää ja millä tavalla. Miten jako ei pääse hyppäämään heti jos ja kun kiristin fuulaa? Ajatuksena on nyt laittaa auto hetkeksi telakalle ja nostaa tekniikka pois keulalta niin on mukavempi pelata sen kanssa.
Lähinnä nyt kerään ajatuksia etukäteen mihin varautua sekä mihin kiinnittää huomiota kun sitä purkaa. Erikoistyökalujen tarve nyt on selvä juttu - ne pitää hankkia / lainata. Mutta kannattaako moottoria sen enempää purkaa, tekniikan nostan pois lähinnä sen takia kun tuo kytkinkin tarvitsee nyt tehdä - se aika mitä kuluu laatikon irroittamiseen kuluu melkeinpä myös koko tekniikan pois nostamiseen ja varmasti helpottaa jakopää-työtä paljon. Vesipumpunkin ajattelin vaihtaa nyt sitten samalla niin on sekin tehty.
Suoranaista tarvetta millekään suuremmalle remontille en näe, moottori ei ole öljyä juuri kuluttanut vaihtovälillä jota olen noudattanut (20-25tkm), muutenkin suodattimet, tulpat yms. vaihdettu vähintäänkin ajallaan. Öljynä käyttänyt aina 5w30 504.00/507.00 öljyjä. Huolto-osat aina Boschilaisia.
Mistä osat kannattaa hankkia? Autoa tarkoitus kuitenkin pitää vielä monta vuotta itsellä ja ajoa tulee päivittäin vähintään 60km.
Comment