Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8 TFSI/BZB ketjun kiristinkö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8 TFSI/BZB ketjun kiristinkö?

    Pitkään (3v/100tkm) tämän kanssa huoletta päästiin, nyt loppukesästä alkoi tehdä vähän kiusaa.

    Ensin meni PCV venttiili joka oli hajotessaan laskenut ahtopaineet kampikammioon -> kampuran takastefa pullahti ja öljyt kytkinkoppaan -> myös kytkin entinen.

    Tuota PCV ongelmaa diagnosoidessa tuli myös putsattua imusarja ja kanavat karstakertymästä, oli odotettua vähemmän mutta olihan siellä törkyä silti.

    Nyt mittarissa ~185tkm, auto mallia tammikuu 2008, tosiaan 8PA A3 Sportback.

    Moottori oli jo vähän aikaa pitänyt sellaisen jurahtavan/surahtavan/rallattavan äänen käynnistyksen yhteydessä (tai oikeastaan heti auton käynnistyttyä, semmoinen 0.5sek rallatus). Mitään vikakoodeja ei moottorin puolelta löytynyt ennenkuin..

    Viime viikolla yksi ilta läksin töistä niin sahautti 2-3x normaalin ajan käyntiin ja piti tuon saman pahan äänen, ehkä vähän pahempanakin. Lähti kuitenkin käyntiin, ajelin ABC:lle syömään ja siitä poispäin lähtiessä syttyi vikavalo, takaisin työmaalle jossa luin koodit VCDS:llä. Nokan asentotunnistin ja ajoitushäikkä. Juttuja etukäteen lukeneena osasin jo ounastella tätä. Kello oli jo sen verran etten saanut vaihtoehtoista kyytiä kotiin saati aamulla työmaalle niin päätin rohkeasti ajaa tuon 30km taipaleen suuntaansa. Joka kyllä meni ongelmitta kun varpaisillaan ajoi.

    Auto siis pelasi vielä, enää en sitä käyntiin uskalla laittaa. Järjestin jo vaihtoehtoisen auton alle tähän kohtaan.

    Mitä näistä tuolta jakopäästä yleensä pettää ja millä tavalla. Miten jako ei pääse hyppäämään heti jos ja kun kiristin fuulaa? Ajatuksena on nyt laittaa auto hetkeksi telakalle ja nostaa tekniikka pois keulalta niin on mukavempi pelata sen kanssa.

    Lähinnä nyt kerään ajatuksia etukäteen mihin varautua sekä mihin kiinnittää huomiota kun sitä purkaa. Erikoistyökalujen tarve nyt on selvä juttu - ne pitää hankkia / lainata. Mutta kannattaako moottoria sen enempää purkaa, tekniikan nostan pois lähinnä sen takia kun tuo kytkinkin tarvitsee nyt tehdä - se aika mitä kuluu laatikon irroittamiseen kuluu melkeinpä myös koko tekniikan pois nostamiseen ja varmasti helpottaa jakopää-työtä paljon. Vesipumpunkin ajattelin vaihtaa nyt sitten samalla niin on sekin tehty.

    Suoranaista tarvetta millekään suuremmalle remontille en näe, moottori ei ole öljyä juuri kuluttanut vaihtovälillä jota olen noudattanut (20-25tkm), muutenkin suodattimet, tulpat yms. vaihdettu vähintäänkin ajallaan. Öljynä käyttänyt aina 5w30 504.00/507.00 öljyjä. Huolto-osat aina Boschilaisia.

    Mistä osat kannattaa hankkia? Autoa tarkoitus kuitenkin pitää vielä monta vuotta itsellä ja ajoa tulee päivittäin vähintään 60km.

  • #2
    Tuossa guuglettelin lisää ja tarttui silmään tälläinen yksittäinen juttu:

    http://www.briskoda.net/forums/topic...-from-factory/

    Ja mitä noita varaosanumeroita tutkin niin näyttivät olevan CDAA moottoriversion kiristimiä.. tai no toinen, kuvissa se toinen kiristin (vesipumppu/tasapainoakselin ketjun) kulkee silti samalla numerolla CDAA moottorin kohdalla vs. BZB.

    Ilmeisimmin kannattaa siis käyttää tuon nokkaketjun kohdalla tuota CDAA:n kiristintä, saattaapi olla ehkä että ovat vaihtuneet että jos tilaa marmorilta tuon BZB kiristimen niin tulee tuo CDAA mallinen..?

    Comment


    • #3
      Enempää tuosta tietämättä, heitä samalla uusi ketju, ja varmaan samalla vaivalla menee koko jakopää vesipumppuineen niin on sitten hetkeksi huollettu :)

      Comment


      • #4
        Eikö tässä koneessa ole enää vesipumppu toisella puolella konetta hihna käyttöisenä?

        Comment


          #5
          Kaikki uusiksi kun jakopää on auki. Laahaimet, ketju, kiristin jne jne...
          Vesipumppu on tosiaan koenen takapäässä, joten sen vaihto ei ole tarpeen samaan aikaan. Toki jos kone on pöydällä niin samalla sekin menee, on niitäkin vuotanut.

          Comment


          • #6
            Vesipumppu on tosiaan siellä imusarjan alapuolella "jakohihnavetoisena". Katselin tuossa taannoin nosturilla auton alla pyöriessä että sieltä suunnalta olisi pikkuriikkisen verran vuotanut jäähdytysnestettä, ja onhan tämä sitä varsinkin talviaikaan vähän hukannutkin - 1.5-2kk välein syttynyt talvella merkkivalo että määrä alhainen, täyttö ylärajaan ja taas on päästy suurinpiirtein tuollainen aika. Kesäaikaan lisäystarve ollut harvempi, kuukausi sitten taisin topata täyteen ja edellisen kerran oli talvella joutunut täyttämään. Eli hyvin maltillista mutta häiritsee se itseä.

            Ei tästä projektista halvalla taida selvitä millään vaikka itsellä työkalut pysyykin kädessä :D

            Sillä tuosta vesipumpusta nyt puhuin kun se on väähän ikävässä paikassa siellä, vaihto moninkerroin helpompaa kun moottori on tuossa pukissa kiinni eikä pannuhuoneessa.

            Comment


            • #7
              Mutta edelleen, se mitä tässä hain oli jos löytyisi "vertaistukea" asiasta, tälläisen samanlaisen moottorin suhteen. Onhan noita pikkumoottoreiden ketjuvikoja ollut vaikka kuinka mutta tästä aiheesta en hirveästi infoa löytänyt, skoda-puolelta joku tapaus tuli vastaan mutta ei siinäkään sen enempää aiheeseen paneuduttu tai kerrottu syvemmin tapahtuneesta.

              Lähinnä siis sillä että tulee kaikki oleellinen otettua huomioon, voihan sitä kasan osia tuohon tilata ja vaihtaa mutta että tulee varmasti kaikki tälläisessä tilanteessa tarpeellinen huomioitua. Mitä nyt itsellä tulisi mieleen niin vaihtaisin ehkä öljypumpun imusihdin ainakin uuteen varmuuden varalta, niitä kun ovat uusineet noissa muissakin remonteissa, eikä näyttänyt järin kallis olevan (alle 50e). Jotain muuta?

              Sen verran tuossa tutkin että eipä nuo laahaimet yms. maksa kuin muutamia kymppejä max kappale, eikä ketjutkaan alkuperäisenä olleet sataa euroa edes. Kiristimetkin 50e/kipale (partsbase.orgista varaosanumerot ja slamit.netin hinnastolla)

              Comment


              • #8
                Itselleni tehtiin jakopään remppa virossa. Kaikki ketjut, kiristimet, nokka- ja kampiakselin stefat sekä öljypumpun imusihti. Hintaa tuli 1300€ tosin huomenna viroon vaihtamaan imupuolen nokka-akseli hinta n.1100€

                Comment


                • #9
                  Meillä oli irronnut laakeripukista öljysihti ja tukkinut jotain, minkä seurauksena käynti sekosi ja vikaa tuli nokan säätimeltä. Uudella laakeripukilla tuli kuntoon. Se oli joskus aikaisemminkin vaihdettu kampanjana.

                  Comment


                  • #10
                    Tuosta laakeripukista ne Laakkosellakin puhuivat luultavimmaksi syyksi ongelmiin kun kävin pientä sähköpostinvaihtoa ja kyselin osia ja hintoja niille.

                    Nokkaketjunkiristimeksi tarjosivat uutta mallia, ei nyt tässä ole sitä varaosanumeroa käsillä mutta kuulemma autoni "alkuperäinen" on myyntikiellossa ja tämä uusi variantti on otettu käyttöön 2012 vuoden aikana.

                    Olivat sitä mieltä myös ettei suotta kannata ketjua vaihtaa jos ei nyt ihan välttämättä halua, pitää nyt tosissaan miettiä asiaa - vähän houkuttaa muutaman satasen osakulut vs. tonni sileäksi.

                    Osaako joku selventää vähän mitä siellä tarkalleen ottaen tapahtuu/on tapahtunut jos näin on (tuo laakeripukki)?

                    Comment


                    • #11
                      Olikohan se niin että laakeripukin kautta kulkee öljykierto nokan säätimelle. Sihti irtoaa ja kanava tukkeutuu ja säätimen öljynsaanti häiriintyy. Siitä seuraa tuo koneen sekoaminen. Meilläkin varauduttiin jaon hyppäämiseen ja juurikin sen päivitetyn kiristimen vaihtoon. Siihen ei kuitenkaan ollut tarvetta vaan vaihdettiin vain laakeripukki ja tarvittavat rojut. Se on suht näppärästi sen etupään muovikopan takana. Siitä on kohta vuosi aikaa. Korjatkaa jos meni metsään. Kone on cdhb nelosessa.

                      Tuossa linkki mistä voi katsella tuota toimintaa. Sivulla 22 on tuosta öljykierrosta.
                      Viimeksi muokannut LauriJT; 23.9.2014, 19:26.

                      Comment


                      • #12
                        Pitäisiköhän olla tyhmänrohkea ja kokeilla ensin vaihtaa tuo laakeripukki. Sain laakkoselta listan osista varaosanumeroineen ja guuglettelin sitä laakeripukin numeroa niin sehän onkin aika kompleksi. Kun auto kuitenkin kävi ja lähti käyntiin vielä - mun tuurilla sieltä kilahtaa jako lopullisesti sitten siinä ekassa startissa tuon laakeripukin vaihdon jälkeen.. :D

                        Pystyykö tuon nokkaketjun kiristimen vaihtamaan purkamatta jakopäätä totaalisesti? Karkaako jako johonkin suuntaan jos kiristimen ottaa pois ja vaihtaa uuden tilalle? Sekään kun ei maksanut kuin ~50e ja tuo laakeripukki ~150e niin oltaisiin siinä parin sadan kustannuksissa ja toisaalta sitten jos ei tule niillä kuntoon niin hankkii ne loputkin osat, nostaa myllyn pois ja tekee remontin moottoripukissa.

                        Comment


                        • #13
                          Meillä oireena oli että alkoi aivan varoittamatta ajossa käymään kuin vajailla, mittari hohti kuin joulukuusi ja tehot hävisi lähes kokonaan. Ei kuitenkaan sammunut. Rytkytystä kesti vähän aikaa ja loppui aivan seinään ennenkuin ehdin ajaa sivuun. Irronnut sihtikin löytyi korjauksen yhteydessä. On noihin joihinkin tehty jakopääkin, mutta tässä tapauksessa siihen ei nähty tarvetta.

                          Comment

                          Working...
                          X