Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 Q (AEB) outoa vinkunaa oikealta edestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 Q (AEB) outoa vinkunaa oikealta edestä

    Elikä elikä, kuuluu tällaista outoa vinkunaa oikealta edestä:

    http://www.fileconvoy.com/dfl.php?id...7e7056841187b7

    Lataa *.flac-tiedosto koneellesi ja ala kuuntelemaan vaikka kohdasta 0:40 eteenpäin. Tiedosto on nauhoitettu kännykällä pitämällä pelkääjänpuoleista etuikkunaa auki (kännykkä ikkunan vieressä) ja ajaen n. 30-50 km/h (lähinnä 40 km/h). Ääni tosiaan kuuluu oikealta edestä ja on vähän ehkä kumimaista vinkunaa, mutta voi olla jotain muutakin. Ääni nopeutuu kun ajaa kovempaa ja hidastuu kun hidastaa, eli menee vauhdin mukaan.

    Aluksi epäilin, että ongelma olisi oikean etupyörän laakeroinnissa tai jarruissa. Kuitenkin, heiluttelin rengasta, enkä havainnut klappia. En myöskään huomannut rengasta pyörittäessä, että kun toisella kädellä kokeilee iskaria, että iskari tärisisi (tämä kuulemma merkki kuluneesta laakeroinnista). Tämän lisäksi irrotin jarrusatulan (ja -levyn) ja pora+teräsharja -yhdistelmällä hioin jarrulevyn ulkokehään muodostuneen "ruostekynnen" pois ja putsailin kaikkea mahdollista siinä lähellä. Minkäänlaisia jälkiä ei tuossakaan ollut, että esim. jarrulevy hioisi jarrukilpeä vasten (olen ostanut v. 2013 isommat jarrukilvet niiden alkuperäisten nysien tilalle marmorilta, joten en ihmettelisi jos nämä isommat kokonsa puolesta ottaisivat kiinni) ja jarrukilpi näytti muutenkin olevan hyvän matkan päästä jarrulevystä.

    2012 kesällä vaihdoin etuvasemmalle niveltä ja suojakumia. 2013 kesällä etuoikealle. Vuosi sitten vaihdatettu kytkin (tämä sentään itselleni liian vaikea homma). Ei siis pitäisi noissa ainakaan olla vikaa. Tänä vuonna heinä-elokuussa tuli vaihdettua öljypumppu + sihti (btw, hyi mikä homma). Siinä piti mm. irrottaa ilmastoinnin hihnan kiristin. Mutta vaikka ilmastoinnin hihna olisi liian kireällä/löysällä, niin ei kai se vaikuttaisi tuolla lailla, että nopeuden mukaan nopeutuisi ja hidastuisi hihnan vinkuna?

    ^Tuossa nyt siis jotain "huoltoja", jotka ehkä voisivat mahdollisesti vaikuttaa tuohon vinkumiseen. 1.9. vielä massasin pohjan ja helmat kokonaan. Sen jälkeen ti illalla huomasin ensimmäistä kertaa tuon vinkumisen. Mistä ihmeestä tuo ääni voi oikein tulla?

    EDIT: Niin ja se vielä unohtui, että auto ei mitenkään epätavallisesti täristä tai vedä minnekään suuntaan, niin vika ei ainakaan voi kai sitten olla alustassa tai voimansiirrossa(?).

  • #2
    Tiedostoa kuuntelematta sanoisin että sisälokasuoja ottaa ajossa renkaaseen kiinni. Just korjasin saman ongelman itseltäni.

    Comment


    • #3
      Kyse ei ole sellaisesta laahaavasta äänestä, joka tuosta mainitsemastasi kuuluisi. Tiedän miltä tuo lokari -> rengas-ääni kuuluu, kun yhdellä kaverilla auto niin madallettu, että käännettäessä kuuluu. Huomasin myös sen, että ääni kuuluu tietääkseni vain suoraan ajaessa. Ääni alkaa kuulumaan siinä 20 km/h mailla. Jos ajaa 20:iä, niin käännettäessä en kuule ääntä, mutta suoraan ajaessa taas kuuluu. sitten 40-60, niin ääni on ehkä kovimmillaan. Ääni kuuluu niin kovaa sisään, että vähän epäilen tuota ulompaa vetoniveltä, että olisi siinä kuivaa. Löysin vajaan tuubin vetonivelrasvaa kaapista, joten täytyy ruuvata suojakumin klemmaria auki ja ujuttaa rasvaa nivelen päälle. Kyllä se siitä ajossa sitten sekoittuu itse niveleen. Ehkä huomenna teen sen. Ilmoitan sitten tänne, jos auttoi.

      Comment


      • #4
        Melko mystinen ääniclippi mutta sanon silti että voisi tulla myös sisälokarista. Mulla se oli just tollanen samanlainen kuminen vinkuna, mutta alkoi ottaa kiinni vasta motarinopeuksissa. Sisälokarin nurkka hinkkasi renkaaseen niin ei ollut yhtään laahaava ääni vaan juurikin tuollanen korkea vinkuna. Sen huomasi lokaristakin kun oli reuna kiillottunut.

        Tai sitten sulla vaan päässyt massaa väärään paikkaan, jos kerta massauksen jälkeen alkoi kuulumaan?

        Comment


        • #5
          No niin...teinpä nyt niin, että tunkkasin auton oikealta puolelta ylös ja irrotin taas oikean eturenkaan. Huomasin ensiksi, että yksi sellainen musta torx-ruuvi puuttui siitä muovilokarin yläosasta. Sen lisäksi ainakin tässä B5-koppasessa tuntuu olevan ehkäpä tyyppivika, että muovilokarin yläosa, siinä missä on sellainen metalliuloke, jossa lokari tekee uran, johon se metalliuloke menee, niin siihen viereen muodostuu kummankin etulokarin puolella sellainen ulospäin (eli alaspäin) tuleva "pullistuma". Myös kuskin puolelta puuttui yksi ruuvi lokarista. Onneksi tilasin noita ruuveja kerran muiden varaosien yhteydessä, niin niitä löytyi. Löystin sen pullistuman kummallakin puolella olevat ruuvit (yht. 2 kpl) ja painoin siitä pullistumasta ylöspäin, että lokari levisi vähän sivuille ja kiristin ruuvit, jolloin ruuvit edes vähän kiristivät lokarin pullistuman kohdasta tasaisemmaksi. Tätä ennen toki putsasin pullistuman sisälle jääneen lian pois.

          Tämän jälkeen putsasin kaiken irtolian pois oikean ulommaisen etuvetarin lähettyviltä. ruuvasin suojakumin isomman klemmarin löysäksi ja pistin sinne vetonivelrasvaa sormella koko kehälle, painaen rasvaa sisään. Eipä se vetari kyllä edes kuivalta näyttänyt, mutta no, luulisi olevan ainakin nyt hyvä. Sitten vielä pyörittelin akselia ennen renkaan takaisin asennusta.

          Ääni ei ikävä kyllä lähtenyt pois. Kävin vielä rengaspaineet laittamassa, koska vaikka laitoin ne jo viime viikolla, niin olivat menneet vähän huonosti, koska ko. huoltiksen kannettava pumppu oli huonossa kunnossa. Nyt oli parempi. Eipä sekään auttanut.

          Huomasin kyllä, että ylätukivarsi on todella lähellä vannetta ja rengasta, mutta ei se ainakaan ennen ole ottanut yhtään mihinkään kiinni. Renkaan sisäreuna on kyllä enemmän kulunut kuin muu osa renkaasta, eli sellainen selkeän musta, kun muu osa renkaasta on enemmän likaista ja pintaa on enemmän. Mutta kyllä se vähän näyttää samalta myös kuskin puolelta ja ei se pakosti siitä johdu, koska autossa on kuitenkin tällä hetkellä (ollut jo v. 2011 syksystä asti) -30mm alustasarja. Ei ole ennen ottanut kiinni, mutta voikohan, jos iskari nykyään matalammaksi kulunut, ottaa nyt kuitenkin? Rengastus on 18" ja 225mm ja rengaskuvio tulee jo melkein ulos kaaresta, eli kyllähän tuo jo vähän tiukkaa tekee. Ei kuitenkaan vaikuttaisi renkaan ulkopuoli ottavan kiinni. Auttaisivatkohan jotkut ohuet spacerit asiaan? Kampeeriahan ei tässä voi säätää, ainoastaan keskittää.

          Kyllä joo alkoi massauksen jälkeen tuo ääni, tai silloin sen huomasin. Massasin eniten kuitenkin koria, ja siitä pohjaa ja helmoja. Pikkuisen laitoin myös etualatukivarsiin massaa, mutta vähemmän kuitenkin. Siitä saattoi roiskua ehkä ihan vähän niihin alatukivarren isoihin pusliin, mutta todella vähän. Pikkuisen saattoi myös renkaiden kuvioon osua massatessa helmaa etulokarin läheltä, mutta todella vähän kuitenkin. Auto oli etupyöristä ylhäällä hydraulisilla pukeilla, onko jokin alustan osa voinut n. 9h aikana löystyä/kuoleentua? Oli se paljon pidemmän aikaa noin öljypumppua ja -sihtiä vaihdettaessa, eikä silloin tullut ongelmia. Ei tuossa ainakaan mitään outoa huomaa. Ainoastaan sen olen huomannut, että oikean etuiskarin ylätukikumi pitäisi varmaan vaihtaa, kun välillä narisee. Tarkoitan nyt sitä, joka kiristetään mutterilla kiinni, en sitä joka on jousen ja iskarin välissä alempana.

          Tänään sitten aloin heti töiden jälkeen laittamaan autoa. Eka kävin ostamassa Biltemasta 3 mm spacerit, joista toisen asensin tuohon oikean etupyörän alle. Vinkuminen jatkui, joten tuskinpa oli ääni kiinni siitä, että rengas/vanne ottaa kiinni johonkin.

          Lenkin jälkeen tosin huomasin, että oikea etujarru oli kuumentunut aika lailla enemmän kuin vasen, joten liukutappien irrotusta ja putsausta. Sen jälkeen en enää laittanut tappeihin tuota jähmeää CRC:n bräklubea, vaan ihan ohuen kerroksen Redline CV-2:ta. Sitten lähdin ajelemaan, mutta kyllä se ääni vielä pysyy. Huomasin oikean puolen satulasta sen, että männässä oli pikaisesti katsottuna ainakin jonkun verran ruostetta. Jarruttaminen ei mielestäni kuitenkaan poistanut vinkumista, vaikka kuinka kovaa jarrutti. Onko mahdollista, että mäntä olisi niin jumissa, ettei liikkuisi ollenkaan? Ihan hyvin nuo jarrut on aiemmin pelanneet ja n. ½ vuotta sitten asensin alle EBC Greenstuffit eteen *ajan kanssa*. Hyvin ovat toimineet ja levyt ovat kirkkaat, eli en sitten ehkä kuitenkaan menisi väittämään, että ongelma olisi pakosti jarruissakaan.

          Tosi vaikea kuitenkin diagnosoida tuota ongelmaa. Sen kyllä huomasin, että jostakin kuuluu hieman laahaavaa ääntä, kun juuri lähtee paikaltaan pakittamaan oikealle (muistaakseni). Testasin vielä pyörät ääriasennossa oikea/vasen, ettei ykkösellä suht vikkelää ajaessa eteen tai taakse kuulu mitään outoja ääniä. Vain suoraan ajaessa kuuluu tuo ääni.

          Perjantaina tuli pestyä auto, jonka jälkeen kun ajelin, niin en enää tuota vinkunaa kuullut. Vanteet tuli toki myös pestyä, joten mietin heti, että nyt on mennyt vesi "voitelemaan" jarruja tm. osia, joka sitten olisi vaimentanut äänen hetkellisesti. La-aamuna ajelin autolla ja mielestäni en silloinkaan ääntä kuullut. Molemmista takalevyistä tuli sitten pora + teräsharjan ja rälläkkä + hiomaterän kanssa poistettua levyn ulkoreunan ruosteet ja kynsi, jota palat eivät saa kulutettua pois.

          Em. toimenpiteen jälkeen ääni vaimeni hieman, vinkumista ei enää kuullut oikea ikkuna auki, ellei sitten siinä sivussa ollut lähellä materiaalia, joka heijastaisi äänen takaisin. Nyt myöhemmin kun ajelin, niin mielestäni homma meni niin, että ääni kuuluu kiihdyttäessä, mutta hetken ajettua 40-60 km/h, se vaimenee siitä itsestään pois. Täytyy vaan ajella ja seurata sitä tarkkaan. Tämän lisäksi todeksi todettua on se, että rattia vasemmalla käännettynä kun lähtee paikaltaan tai ajaa hiljaa, joko pakittaen tai eteen päin lähtiessä, kuuluu koputusta vasemmalta edestä, joka alustavasti viittaa sisä- tai ulkoniveleen. Täytyypä niitäkin rasvata ja toivoa parasta. Johan ne ovat vähän yli kaksi vuotta kestäneet...

          Jaahas, "token expired" ja koko viesti pitää kirjoittaa uudelleen...elikä, lyhyesti: Viime tiistaina irrotin vasemman etusisänivelen laipan pultit ja kaadoin n. 30g vetonivelrasvaa niveleen ja levitin jne., koska tässä oli tosiaan toissijaisena ongelmana tuo kummallinen "koputus" vasemmalta edestä. Sitten pultit takaisin kiinni 40 Nm momenttiin. Se ainakin poisti akselista akselinsuuntaista pikkuvälystä ihan mukavasti, jos ei muuta.

          Varsinainen ongelma: Vieläkin tuo kitisee oikealta puolelta ajaessa. Veikkaan, että oikea eturengas saattaa ottaa kiinni tuohon ylätukivarteen tietyissä nopeuksissa. Täytyy vielä varmistaa huoltovihoista, mutta muistaakseni tuota oikean puolen iskarin ylätukikumia en ole omistajuuteni aikana vaihtanut, joten siinä saattaa olla väljää, jolloin (villi veikkaus) ylätukivarsi saattaa ottaa sen vuoksi kiinni ainakin tietyissä vauhdeissa renkaaseen. Ainakin todella lähellä se on. Sitten kun muistaakseni 2v sitten ostin ylätukivarsiin powerflexin puslat, niin vasta 1/4 on asennettuna. Voisin nekin samalla asentaa, jos vain energiaa riittää. Täytyy sitten katsoa lisää, josko ongelma poistuu tai jatkuu. Eipä noista huolloista ainakaan mitään haittaa voi olla.
          Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.10.2014, 09:26. Perustelu: Yhdistetty.

          Comment


          • #6
            Joskus on tullut vastaan semmosia jarruja jotka lopettaa kitinänsä kun saa tuulta levyn ja palan väliin, johtunut joko vähän jämäkästä satulasta, väljistä paloista tai huonoista palojen jousista.

            Tuo ylätukivarren hierominen tietyssä vauhissa on aika kaukaa haettua, ellei pusla ole jo tosi huono. Kiihytyksessähän se tahtoo muuttaa korin korkeutta jolloin etutukivarsi nousee vanteeseen nähden, jäljet se kyllä jättäisi molempiin osiin jos hierois.

            Comment


            • #7
              Kiitos tiedosta! :) Mitä tulee noihin jarruihin, niin kun tuossa keväällä laitoin nuo greenstuffit eteen, niin ostin samalla marmorilta uudet jouset jarrusatuloihin (ja tietenkin palojen päätyjen viilaus asetelmaan sopivammiksi ja liukutappien putsaus ja rasvaus yms.). Mutta taisit tarkoittaa noita kolmea jarrupalassa olevaa hakaa, jotka menevät satulan onton männän sisään? Kumma se olisi, jos noin laadukkaissa jarrupaloissa olisi jotain noinkin huonoa laadullista tekijää. Tietenkin kaikki on mahdollista. Mutta koitetaan nyt "vaikeimman kautta" tehdä eka noita iskarihommia yms. Sittenhän sen äänen joko kuulee tai ei.

              Comment


              • #8
                Joo, niitä väkäsiäkin meinasin. Niin sen hintaset palat on kyllä jotta aika epätodennäköistä, mutta kaikkihan on mahollista.

                Comment


                • #9
                  Tänään tuli aloiteltua tuota oikeaa etuiskaria, tarkoituksena vaihtaa ylätukikumi ja kumiset puslat (2 kpl) ylätukivarteen polyuretaanisiksi (Powerflex). Mittasin etupyöristä pyörän keskiöstä lokarin (ylä)reunaan välimatkan ja huomasin, että vasemmalla puolella on 339mm ja oikealla 331mm, eli oikea pyörä on lähempänä lokarin kaarta. Onko tämä ihan ok poikkeama, vai pitäisikö huolestua (alustasarja asennettu kk tarkkuudella tasan 3v sitten)? Huomasin myös sen, että kun olin ollut ajamatta autolla ti-to, niin nyt kun perjantaina lähdin ajamaan autolla, niin vinkuna alkoi kuulua vasta kun olin n. 2 km ajanut (pidin oikeaa ikkunaa saman verran auki koko ajamisen ajan).

                  Sain toki irrotettua oikean etuiskarin ylätukivarsineen ja vaihdettua ylätukikumin, mutta huomasinpa lähempänä perää olevan etualatukivarren olevan "hieman" löysä, ihan kuin se puslan ulkoreuna olisi jotenkin irtonainen keskiosasta ja siinä sitten väljähtelee ja liikkuu melko paljon pienestäkin voimasta. Otin tästä videokuvaa:

                  Heiluttelen tässä tukivartta sorkkaraudalla alapallonivelen vierestä vääntäen.

                  Tässä ylätukivarsi on irti olkavarresta. Heiluttelen olkavarren kautta alatukivartta.

                  Jos tuo pusla on löysä, niin voiko se jollakin tapaa aiheuttaa tuon vinkumisen? En ole itse mikään pusla-ekspertti, niin en osaa sanoa onko tuo väljyys speksien sisällä vai ei (viisaampi kertokoon!). Jos ei, niin uretaanipuslaa USpartsista/Autoracingistä sitten...ja viimeisenä vaihtoehtona vaihdetaan vaikka pyöränlaakeri, jos muut toimenpiteet eivät auta, vaikka ei tuo pyöränlaakeri vaikuta kaiken testauksen mukaan kuluneelta.

                  Tuossa toissa vkl tuli tosiaan se ylätukikumi ja ja puslat vaihdettua ja kaikki kasattua ja kiristettyä pilkulleen oikeaan momenttiin yms. Kyllä tuo vinkuna kuitenkin jäi, mutta ainakin aluksi tuntui siltä, että äänen intervalli olisi "hidastunut", eli että ei olisi ollut ihan niin jatkuvaa ääni.

                  Viime lauantaina meinasin ottaa pohjapanssarin pois, koska epäilin myös, että ilmastoinnin hihna voisi ottaa ajoviiman mukaan "kylmää" ja vinkua siksi (tosin hihna on tosi hyvässä kunnossa ja on alkuperäisosaa, EPDM-kumia jne.) nopeuden mukaan. Hihnaan siis on vaikea päästä käsiksi. Tarkoitus oli vain suihkuttaa hihnaspraytä siihen ja meinasinkin panssarin irrottaa, mutta teräspanssarissa olikin hihnan kohdalla sopiva reikä, josta pystyi suihkuttamaan koneen ollessa käynnissä tuota spraytä. Vaimenikohan ääni siitä jonkun verran? Vaikea sanoa.

                  Eilen pesin auton ja tänään oli tietenkin kostea ilma, joka vähentää noita vinkumisia, niin nyt kyllä kuulin ikkuna auki tuota vinkunaa, mutta ääntä oli todella vaikea kuulla ilman auton vieressä olevaa ääntä heijastavaa pintaa. No, en tiedä mikä tuota sitten vaivaa. Voiko pyöränlaakeri "vinkua", vai kuuluuko siitä aina sellainen raahaava ääni?

                  Ongelman syy saattoi ehkä ratketa. Huolsin tässä tänään pikaisesti vasemman etujarrun liukutapit ja poistin samalla levyn ulkoreunan vähäisen ruostekynnen pois samalla ennen talvea (nyt jokaisen jarrun pitäisi olla satavarmassa kunnossa). Koitin samalla vääntää sorkkaraudalla tuota vasemman etupuolen takimmaista tukivartta (samalla lailla kuin noissa videoissa oikean puolen vastaavaa) ja eihän se liikkunut mihinkään! Elikä oikean puolen takimmaisen tukivarren pusla luultavasti niin kulunut, että ottaa kiinni satunnaisesti rengas olkavarteen (eikä ylätukivarteen niin kuin aiemmin väitin). Tuossa on sen verran leveä kesärengastus, että pienikin toleranssin suurentuminen saattaa tällaista aiheuttaa. Powerflexin uretaaniset maksaisivat 120€/pari, niin taidan nyt toistaiseksi tyytyä yhteen tällaiseen 20€ kumipuslaan ja seurata sen kestävyyttä. Jos vinkuminen häviää, niin hyvä. Jos pusla ei kestä pitkään timminä, niin ehkä sitten polyuretaaniset tilalle. Sen verran veemäistä hommaa, että taidan jättää sen viikonloppuun. Kerron sitten jos puslan vaihto auttoi ongelmaan.

                  Viikonloppuna tuli väännettyä tosi pitkään tuon puslan kanssa (oikea etummainen, taaempi varsi). Irrotus nyt on noissa aina suht helppo, eli puslan poltto, rautasaha kasataan sisään, sahataan holkkiin ura, hakataan kehää sisään ja sitten hakataan pusla ulos. Mutta uuden asennus oli ihan kauhea homma ja lopulta se pitikin hakata ison hylsyn ja moskan kanssa sisään, koska mistään ruuvinpenkistä ei vääntö riittänyt sitä loppuun asti työntämään (keskelle varren aukkoa). Onneksi Motonetin pusla oli mallia Moog, eli laatukamaa. Hankaluuksia oli myös tukivarren pallonivelen (johon toki tungettiin rasvaa kunnolla ennen asennusta) takaisin asentamisessa, kun pyöräntuenta nojasi niin paljon eteenpäin.

                  Mitä tässä nyt on tullut ajettua ja kuunneltua oikea ikkuna puoliksi auki, niin en kyllä mielestäni enää ole kuullut sitä ärsyttävää vinkunaa. Tai sitten se on niin pientä, ettei sitä vaan enää kuule. Jos homma oli tämä, niin opetus on se, että jos kuulee sellaista "intermittent/säännöllisen epäsäännöllistä" vinkunaa jostakin pyörästä, eikä vikaa vaikuttaisi olevan missään, mutta jos autossa on leveä rengastus, niin kannattaa tarkistaa noiden tukivarsien nivelien ja puslien väljyys. Pienikin välys leveillä renkailla, niin johan alkaa vislaamaan pyörä jotakin vasten. Ihan vain vinkkinä.
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.10.2014, 09:26. Perustelu: Yhdistetty.

                  Comment


                  • #10
                    Audi teki sitten "premiumit" ja alkoi taas vinkumaan, nyt näillä 10 asteen keleillä, vrt. 0-5 astetta tuossa viime viikolla. Veikkaan homman johtuvan lämpölaajenemisesta, jolloin kylmällä kelillä vinkuva osa on pienempi, eikä hankaa(?) jotakin vasten. Eipä oikein tule muuta mieleen kuin pyöränlaakeri. Juuri se vaikein mahdollinen osa vaihtaa pyörän tienoilla, ja totta kai se amiksen vaihtamana prässillä maksaa hemmetisti, vaikka navan purkaisi ja veisi korjaamolle tarjottimella. Mutta jos kylmillä keleillä ei vingu, niin silloin mitään hankaumaa tuskin käy, jos välys on niin pienestä kuin lämpötilan muutoksesta kiinni (eli en pidä kiirettä korjaamisella). Onkohan tuo vaikeakin vaihtaa itse?

                    Comment


                      #11
                      Olkatuki käteen. Vanha laakeri pois ja prässillä painaen uutta sisään. Purkamista ja kasaamista. Ei siis mitään kummoista avaruustiedettä.

                      Comment


                      • #12
                        Niin, jos löytyisi prässi itseltä. Tai sitten se pitää irrottaa ja teetättää pajalla. Miten kovaa nuo laakerit ovat yleensä kiinni, riittääkö ruuvipenkki vääntämiseen (vanhan voi varmaan irrottaa moskalla ja oikean kokoisella hylsyllä?!)? Jos vaikka laittaa uuden laakerin ennen asennusta pakastimeen. Kun tulin tänään töistä, niin työnsin kädet tuolta vanteen välistä ja otin ABS-anturia hieman ulos. Ajattelin, että voihan sekin jonkinlaista ääntä pitää, jos ottaa kiinni siihen vetarin ulkokehään (muuta vikaa ei tässä enää keksi ennen laakeria). Mutta jatketaan testaamista.

                        Comment


                        • #13
                          Ei tuon navan ja laakerin kiinnittämiseen tarvita prässiä. Riittää kun kiristää sen vetoakselin pultilla vetaria vasten. Purkamisen voi tehdä vapaavalintaisella tyylillä, iso leka + sopivan kokoinen holkki oli oma tyyli. Pakastamisen sijaan suosittelen tuon olkavarren lämmittämistä kuumailmapuhaltimella noin 10 minuuttia. Ja kunnolla rasvaa joka paikkaan.

                          Comment

                          Working...
                          X