Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB:n nokka-akselin ja laakereiden kunto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEB:n nokka-akselin ja laakereiden kunto?

    Potilas on aeb koneinen -97 A4 1.8tq ajettu 320tkm.
    Talvella öljynsuodattimen jalan o-rengas räkäs öljyt pihalle kylmällä koneella ja autolla ajettiin pätkän matkaa öljyvalo palaen.
    Vaihdoin o-renkaan ja öljyt sisään ja pienen nostajanakutuksen saattelemana kone käyntiin. Nakutuskin lakkasi hetken päästä.
    Moottori toimi muuten hyvin tuon jälkeen, mutta alkoi tekemään ihan vähän painetta paisariin ja se esti lämmityslaitteen veden kierron, kun pakokaasua tuli hieman järjestelmään.
    Vein pajalle tarkastettavaksi ja siellä saatiin todettua, että pakokaasua pääsi hieman jäähdytysjärjestelmään lämpösellä koneella kuormittaessa.
    Kansipahvihan siellä ilmeisesti oli hieman huonona.
    Purin koneen, ja ei mielestäni silmin havaittavaa vuotoa näkynyt pahvissa, mutta vuoto olikin todella pientä.
    Varmuuden vuoksi nostelin kannesta nokka-akselin pukit ja parissa pukissa on mielestäni jotain pientä tummentumaa, mutta mitään naarmuja ei ole.









    Eli noissa pukki kuvissa on tuollaset pienet tummentumat ja akseli on niiltä kohdin hieman harmaantunut, eli ei peilaa ihan peilinä.

    Muut pukit oli ok, mutta noissa kahdessa on tuollasta, eli kysymys kuuluu: Onko tuo kansi vielä käyttökelpoinen ja tarviiko nämä kannet aina hioa?

    Onko alakerrassa odotettavissa jotain tuon kannen jäljen perusteella?

  • #2
    Kyllähän se on tainnut hieman kuivana käydä, mutta en nyt heittäisi vielä romukoppaan noiden kuvien perusteella. Jos on ollut epäilystä kannentiivisteen vuodosta niin ehdottomasti kannen oikaisu silloin. Muutoin ei välttämättä ole tarpeellinen, jos ehjänä purettu. Samalla vaihtaakin sitten venttiilinvarren kumit ja nokkaketjun ainakin.

    Alakerran laakerointi voisi myös olla paikallaan. Samalla rengastaakin sitten männät ja hoonauttaa sylinterit. Sekä vaihtaa öljypumpun ja laittaa jakopään uusiksi. :)

    Kannattaa tarkistaa myös öljynsuodattimen jalan sisällä oleva pieni takaiskuventtiili ettei ole irronnut. Estää kannen valumista tyhjäksi kun kone sammutetaan, ja ehkäisee nostajien ja nokkaketjun rallatusta etenkin kylmästarteissa.

    Comment


    • #3
      Normaalia kulumista noilla kilsoilla. Hyvin harvoin menee kansi kieroon, jos ei sit ole rajusti keittänyt.
      Noilla kilsoilla pako-ohjurit on kyllä entiset.

      Comment


        #4
        Kato pakonokan takimmainen pukki. Se menee ekana.

        Comment


          #5
          Mittaamallahan voi myös varmistua, että onko välykset pysynyt spekseissä. Akselinkaulatkin voi kiillottaa, jos ei ole mennyt pahasti ruvelle. Jos ei muuten ole varma, että onko pilalla niin käyttää jossain moottorikoneistamossa mitattavana.

          Comment


          • #6
            Pakonokan viimenen pukki? Aika useesti näissä öljysihtipotilaissa on eniten kärsiny imunokan pukki, jossa ajotusmerkki ja pakonokalta heti eka pitkä pukki jakopäästä.
            Ja yleensä pukit ei oo kärsiny niin pahasti kuin kannessa oleva laakeripinta.

            Comment


            • #7
              Juu, täytyy seuraavaksi purkaa tosta nokat pois niin näkee noi kannen puolen laakeripinnatkin ja hiontaa varten noi hilut tarvii kuitenkin tosta riisua.

              Dona kirjoitti tuossa ylempänä, että harvoin menee kieroon jos ei keitä. Tässä pysyi lämmöt koko ajan kurissa, mutta mistähän se paineen muodostuminen sitten alkoi johtumaan, koska tämän episodin jälkeen painetta alkoi vasta muodostumaan. Voiko johonkin kohtaan lähelle kannentiivistettä syntyä öljynpuutteesta pistemäinen lämpökuormitus joka olisi rasittanut kansipahvia hetkellisesti.
              Voikohan tuollasen tapahtuman jäljiltä tulla jotain hiushalkeamaa kanteen, josta paine pääsisi veden sekaan?
              Mietin vaan, että ei kauheita panostuksia viittis tehdä tähän koneeseen, jos lopputulema on se, että vaihtokone pitää hommata. Tosin voi olla vaikea löytää oikeasti vähän ajettua vaihtokonetta, jonka uskaltaisi heittää suoraan pellin alle aukasematta.
              Tarvii nyt sitten varmaan nykästä toi lohkokin tuolta autosta pois ja vilkasta alakertakin ja puhdistaa se sihti. Varmaan vaihtaa tuon kytkimenkin sitten samalla.
              Tämän pitäisi käsittääkseni tuohon sopia:
              http://www.topautoosat.fi/sachs-1221621.htm

              Kun kasaan tuon kannen koneistuksen jälkeen, niin eihän siinä mitään säädettäviä välyksiä ole vaan kaikki samoihin paikkoihin nippuun kun purettukin ?
              Nokkien ajoituksen vaan katsoo kohilleen merkeistä.

              Comment


              • #8
                Metallitiivisteestä on vaikea nähdä onko se rikki vai ei. Sinuna koeponnistaisin kannen ennen koneistusta, ettei mene rahat hukkaan, jos kansi on halki.
                Tuskin lämpökuormista johtuvaa halkeamaa tai tiivisteen menoa tulee.

                Comment


                  #9
                  nniin... ainoa mikä saa jäähdytysjärjestelmän paineistumaan yli speksin pakokaasuista käyvässä koneessa on halkeama palotilasta vesikanavaan. Jäähdytysjärjestelmä kun kumminkin on paineistettu käydessä. Todellakin kannen koeponnistus ihan ensimmäisenä, sitten vasta pohditaan, että oliko se sittenkin kannen tiiviste.

                  Mahdollistahan se on, että kannentiiviste on haljennut palotilasta vesikanavaan, joka on tosiaan metallitiivisteestä aika hankala todeta, mutta silti mahdollisuuksien rajoissa.

                  Comment


                  • #10
                    Vihdoin sain kannen purettua loppuun.
                    Näyttäisi kannen puolen pinnat olevan ihan ok.









                    Täytyy yrittää viedä kansi koneistamolle ens viikolla, niin sais alkaa pikkuhiljaa kasaamaan tuota.

                    Täytyy se koeponnistus pyytää tekeen ennen kuin alkavat muuten askarteleen tuon kanssa.

                    Comment


                    • #11
                      No niin, tovihan siinä vierähti.
                      Kansi kävi koneistamolla ja se koeponnistettiin ja suoristettiin, halkeamia ei ollut.
                      Remontin yhteydessä huomasin myös, että turbon hukkaportin läppä oli lähtenyt käveleen, eli ahdot ollut hieman hukassa. Turbo oli muuten hyvässä kunnossa, joten vaihdoin pako-osuuden muuten kuluneesta romuturbosta.

                      Kytkin meni samalla vaihtoon.

                      Irrotin samalla myös öljypohjan ja tarkistin kuuluisan sihdin, mutta oli kuin pesukoneesta tullut, ei tippaakaan karstaa. Autolla ajettu noin 1tkm: öljynvaihtovälillä.

                      Viime sunnuntaina sain vehkeen viimein nippuun ja tulille, mutta kaasuun vastaavuus on outo, meinaa tukehtua kun kaasua antaa. Vaikuttaisi kaasuläppävialta, joka johtuu ilmeisesti yli vuoden seisonnasta. Yritin kalibroida sen vagcomilla mutta heittää erroria, joten tarvii ilmeisesti puhdistella?

                      Vaihdoin myös maffin kun hyllyssä oli uusi, mitenkä mahtaa olla, tarviiko mun nollailla jotain ja jos tarvii, niin mistä se löytyy vagcomissa?

                      Comment


                      • #12
                        Laita tuoretta polttoainetta tankkiin

                        Comment

                        Working...
                        X