Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käsijarru jumissa pakkasella

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Käsijarru jumissa pakkasella

A4 1.8 TQ -02 käsijarru jumiutuu pakkasella ja poistaa ESP:n takapyöristä.
    Siis oletan tämän ESP jutun johtuvan käsijarrusta.
    Tämä ilmiö on esiintynyt nyt ensimmäisiä kertoja ja juuri nyt ?kovien? pakkasten aikaan.
    Auto seisoo yöt tallissa. Tallissa kässäri toimii hyvin, mutta muutaman minuutin päästä ulkona se jumii (menee kyllä väkisin vetämällä päälle) ja jättää jarrut päälle, jos erehtyy vetämään kahvasta.
    Jokatapauksessa ei toimi kunnolla, joko ESP ei ole mukana tai takapyörät on jumissa.

Kaipaan vinkkejä. Jossain on oletettavasti kosteutta, joka pitäisi saada pois.
    Onko kellään kokemusta vastaavasta?
    Mitä kohtaa pitäisi kuivatella ja miten estää vastaavaa tapahtumasta uudestaan?

Itse kyselin merkkihuollosta tuosta vaikkei omassa toistaiseksi olekaan oireillut. Käsijarruvian pitäisi olla tehtaan korjauskampanjan piirissä. Korjaavat max. 4 vuotiaita B6:sia, eli jos oireilee kannattaa olla ripeä ja kysellä lisää merkkihuollosta..

Comment

Joo, olit oikeassa. Soittelin audi centeriin ja lupasivat hoitaa asian kuntoon tehtaan piikkiin.
      Ongelma on käsijarruvaijerin asento, sinne pääsee kosteutta. Asia korjataan uusimalla vaijerit ja suojataan ne paremmin.
      Kiitos neuvosta.

ps. ESP:llä ei ollut mitään tekemistä tämän tai muunkaan kanssa. Se toimi ja toimii aivan normaalisti.

Comment

Minulla oli sama ongelma ja soittelin Tampereen Audi Centeriin ja käsijarruvaijerit sekä vaijereiden suojat vaihdettiin maksutta Tampereella. Vika korjattiin marraskuussa ja sen jälkeen toiminut moitteettomasti.

Comment

mulla meni kans kerran jumiin jarrut .vaihtovat kummatkin vaijerit uusiin oli kylläkin vielä vaihtotakuu voimassa. ei käytä käsäriä niin ei tule noita ongelmia tai siis ei jätä pakkasella yöksi sitä.

Comment

No kyllä sen käsijarrun pitäisi toimia kelistä huolimatta, auton hinnassa on kuitenkin sen verran premiumia :)

Comment

Kuulostaapi ihan klassiselta vialta mitä vanhoissa autoissa esiintyy ajoittain (ja tästä syystä käsijarrua tulee käyteltyä järjen kanssa ja vähäisemmissä määrin talviaikaan). Käsijarruvaijeriin pääsee kosteutta ja se jumittaa vaijeria. Kosteutta ei tarvitse olla paljoa, että se riittää jäädyttämään vaijerin tai tahmaamaan sen kulkua. Lisäksi sopivissa olosuhteissa se pieni kosteus sulahtaa vaijeria vedettäessä pintakitkasta aavistuksen ja vedon loputtua jäätyy samantien uudelleen siihen kohtaan mihin vaijeri pysähtyi.

Comment

Olen saanut jopa äitini olemaan käyttämättä käsijarrua talvella. Siinä paras neuvo.

Comment

Kampanja ohi, vai onko?

Kysyin pari viikkoa sitten Joensuun Laakkoselta jäätyvän käsijarruvaijerin vaihtoa "takuuseen", mutta sanoivat kampanjan olevan jo ohi. Ymmärsinkö oikein, että jossain vielä vaihtaisivat! Auto A4, 3v 3kk vanha.

Comment

takuu 4 vuotta

Espoon audi center otti auton sisään ja vaihtoi vaijerit mukisematta, eikä tarjonut laskua maksettavaksi.
                    Auton käyttöönotosta tulee 4 vuotta maaliskuun lopulla.

Comment

Vaihdettu

Vaijerit vaihdettu "goodwill" -työnä veloituksetta.

Comment

Olen saanut jopa äitini olemaan käyttämättä käsijarrua talvella. Siinä paras neuvo.
                        Mun mielestä väärin. Kyllä käsijarru toimii ja pitää toimia/olla käytettävissä, aina. Vanhoissakin toimii, kun on ehjät vaijerit ja satulat kunnossa.

Comment

Itse laitan käsijarrun aina "päälle", kun jätän auton paikalleen. Kesät, talvet. EI MITÄÄN ongelmia. Vaatis vaan vähän kiristystä.

Comment

Tuohan se paras tapa onkin. Niin se pysyy toimivana, kun sitä käyttää.

Tietysti jos vaijerin kuori pettänyt ja sinne pääsee vettä.. jäähänhän se vetää. Silloin tosin kyseessä on vika, joka tulee korjata.

Comment

Sama täällä, jokapäiväisessä käytössä on kässäri. Ei mitään ongelmia; edes ne surullisenkuuluisat vivut eivät ole temppuilleet. Toimii käytössä, kelpasi katsastuksessa -> m.o.t.

Comment

Omassa -02 vuotisessa A4:ssa oli sama ongelma. Molemmat kässärit jäätyivät heti pienilläkin pakkasilla. Syykin siihen on selvä eikä auta vaikka kuinka käyttäis kässäriä aktiivisesti.

Vaijeri tulee takasatulaan kiinni alatukivarren alapuolelta nousten lopuksi pystysuoraan asentoon. Kun ajelee kesäisin vesikeleillä niin väkisinkin sitä kosteutta menee vaijerin pintaa pitkin kuoren ja vaijerin väliin, jonka jälkeen talven pakkasilla ongelmat ovat valmiit.

Omani korjasin itse kun en moisesta kampanjasta ollut tietoinen. Vaijerin pää takasatulasta irti, vaijerin pää maata kohden ja kuumailmapuhaltimella vaijeria lämpöiseksi. Kyllä lorisi melkoinen määrä kuraista vettä vaijeria pitkin pois. Sitten injektioruiskulla lämpöistä pakkasnestettä vaijerin ja kuoren väliin niin paljon kuin vain jaksoi tunkea, ja lopuksi suojakumin sisusta täyteen litium-vaseliinia. Eikä ole sen jälkeen temppuillut edes 30 asteen pakkasilla.

Comment

Näyttää olevan tyyppivika tuo käsijarruvaijeri...itse kävin juuri eilen korjauttamassa kun näin sivustolta että vaijeri kuuluu takuun piiriin (kesäkuussa olisi itsellä takuu loppunut). Kokkolan autokuviossa ottivat heti asiaksi ja käkkäri tuli kuntoon...

Comment

Edellisessä autossani A4 1.9 TDI -95 ei ollut mitään ongelmia käsijarrujen kanssa.
                                    Ko. autossa käsijarrun vaijeri tulikin muistaakseni vaakasuorassa asennossa jarrusatulan vivustoon kiinni, joten vesi ei ainakaan normaaleissa oloissa päässyt juoksemaan vaijeria pitkin kuoren sisään.

Comment

Working...
                                    X