Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 quattro kardaanin tukilaakeri ja ristinivel?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A4 B5 quattro kardaanin tukilaakeri ja ristinivel?

Mistä autosta löytyisi sopivat, Mersu, BMW...? Osanumeroita jos olisi antaa, niin hyvä.

oliskohan tuossa samanlainen kun b4:ssa?

http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...814&highlight=

Comment

Sitähän minä en voi tietää. Olen selannu searchilla kaikki nuo tukilaakeriin liittyvät keskustelut, niistä en löytänyt vastausta. Siksi kysyinkin tätä uudestaan ja kohdistettuna juuri tuolle otsikon kulkineelle.

Comment

tukikumi

Vaihdoin just tuon kumihässäkän kartaaniin. Tuo minkä sinne sovitin oli jonkin opelin. Ilmeisesti B-asconasta. Tarkemmin en tiedä kun sattuoi sopivasti kädenulottuville. Laakeri A4:sessa on 30mm silmällä joten jos jostain 12x mersusta löytyis samalla laakerikoolla niin vois käydä.
        Opelixin kumi oli sikäli hyvä, että kun siitä katkasi alkuperäset kannakkeet pois ja A4:sen kumista otti ehjänä sen kannatinraudan irti siitä kehästä niin kävi suoraan sen opelin kehän päälle ja varovasti hitsaten ettei kumi irtoa siitä uudesta härdellistä. Ainakin toimii hyvin (vaikka saataa tulla vieraan merkin osien hylkimisreaktio.... )

Comment

Kiitos tuosta tiedosta, ehkä tuolla pääsee jo hiukan eteenpäin!

Comment

Omaan 200 quattroon tein W124 mersun kumista ja muistaakseni laakeri oli BMW:n jostakin mallista. Laakeri on kuitenkin ihan std tavaraa, joten ei tuota ongelmaa. Silmä oli muistaakseni 35mm, ulkohalkaisijaa en muista. Noita mersun kumeja on ilmeisesti kahta eri kokoa, ja tuo minun oli se isompi. Mikäli tarvit, niin voin kattoa laatikon kyljestä osanumeron kunhan käyn tallilla.
            Mersun kannakkeesta korvakkeet pitää porata pois. Ovat kiinni muutamalla pistehitsillä. Alkuperäinen panta sisäpulelta puhtaaksi ja mieleisestä kohtaa poikki, oman näkemyksen mukainen kiristyssysteemi siihen ja liiman kanssa kasaan.
            Omani näyttää tältä:

Comment

Itse rakensin kardaanin tukikumihässäkän näin:

1. Tukikumin jämät pois metallisen tukikehikon sisäreunasta.
              2. Tukikehikon "kehä" rälläkällä poikki sopivasta kohtaa. Tuon rälläkkäloven kohdalle hitsasin kaksi n. 15mm pituista 3mm paksua metallipalaa, siis niin, että noi metallipalat sojotti säteen suuntaisesti kehästä ulospäin, metallipaloihin porattiin reiät ja ne yhdistettiin toisiinsa pultti/mutterilla. Näin tästä kehästä tuli ikäänkuin isokokoinen klemmari, jonka sisälle uusi tukikumi tulisi.
              3. Mesen tukikumihässäkästä leikattiin varovasti se poikkituki irti, siis osa jolla tukilaakeri kiinnittyy auton pohjaan. Jäljelle jäi tukikumi, jonka ulkoreunassa on metallikehä. Tämä siis on tarkoitus laittaa kohdassa 2 valmistetun tukikumikehikon sisälle.
              4. Hiekkapuhallettiin kohdan 2 kehikko sisäreunasta. Tämä siksi, jotta liimalle saadaan paras mahdollinen tartuntapinta ja tietysti ruosteet pois sisäkehästä.
              5. Varovasti karhennettiin kohdassa 3 tehdyn kappaleen ulkokehä (toinen liimapinta)
              6. Levitetään hidasta epoksia em. liimapinnoille ja ujutetaan kappale 3 kappaleen 2 sisään. Sitten kiristetään kappaleessa 2 oleva pultti/mutteri -yhdistelmä, joka siis kiristää kappaleen 2 kehän vasten kappaletta kolme (liimapinta tässä välissä). Annetaan koko hässäkän kuivua rauhassa (24h).

Nyt meillä on olleellisilta dimensioiltaan alkuperäistä vastaava tukikumi ja tukikumin kannake. Sitten vaan uusi laakeri kiinni tukikumin keskiosaan ja kasaamaan kardaania.

Tämä ohje pätee 44:seen, mutta on varmasti sovellettavissa muihinkin malleihin. Toivottavasti joku sai tästä selostuksesta jotain tolkkua, kuva olisi kertonut enempi mitä tämä koko juttu.

Homman kannalta olleellista on, että löytyy likimain oikeilla mitoilla olevan kardaanin keskilaakerin tukikumin. Itse laakeri on yleensä ihan standardikamaa ja niitä saa mallia näyttämällä joka laakeriliikkeestä.

Muistetaan sitten lopuksi linjata se kardaani kunnolla. Muuten voi olla värinöitä tiedossa.

Comment

Onko kellekkään selvinnyt tuon ristikon koko? Olen selannut foorumin etu- ja takaperin mutta B5:n ristinivelen osalta ei mitään varmaa tietoa löydy.

Comment

Working...
                X