Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruiskutussuutin rikki A4 2.0 TFSI -11

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ruiskutussuutin rikki A4 2.0 TFSI -11

    Onko muilla kokemuksia tuollaisesta viasta.
    Autoon rupesi merkkivalot palamaan, teho hävisi, kävi vajaalla(vissiin yksi pytty pois pelistä) savutti voimakkaasti.

  • #2
    Vajaakäyntiä oli mulla kun tulpanjohdot (ja puola) oli rikki- hyvin samanlaiset oireet ja savut.

    Comment


      #3
      Olen kyllä kuullut FSI koneiden suutinvioista, mutta aika vähäisiä ne ovat olleet. Onko siis vika jo tutkittu ja kohdennettu suuttimeen?

      Comment


      • #4
        Jeps, kakkos sylinterin ruiskutus-suutin oli rikki. Maahantuojan piikkiin meni, mutta tulpat, oljyt(suodattimen) ja muita töitä joutui itse maksamaan 800egua oli lasku. 400egua maksoi tuo suutin.

        Comment


          #5
          Onko porukalla mennyt ruiskutus suuttimia? Auto on A5 2.0TFSI 2013.
          Omalla ajettu 143tkm ja kaks meni vaihtoon. Yks suutin alkoi kuseen niin, että kävi kolmella.
          Viimeksi muokannut Killeri; 17.12.2021, 10:19. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

          Comment


          • #6
            On niitä mennyt silloin tällöin.

            Googleen hakua 'tfsi suuttimet audifinns' niin löytyy lisää vastaavia.
            Ja ulkomaan foorumeilta myös löytyy juttua, lienee kilometrien ja fsi-mähmän mukana tuomia ongelmia nämäkin. Bemarin suorasuihkutuskoneissa samoja vaivoja ollut, monesti vaan vaihdettu kaikki suuttimet kerralla.
            https://www.shopdap.com/blog/post/fu...-2-0t-tsi.html
            Viimeksi muokannut vV8m5; 22.12.2021, 00:42. Perustelu: Linkki lisätty

            Comment


              #7
              Juuri pajalla taas yksi korkeapainesuutin vammainen A5 2.0tfsi ea888.1 eli alkupään koneita joissa ei ole viellä lisäsuuttimia imusarjassa. Suutin vuotaa niin paljon läpi että auto hyytyi tielle eikä enään käynnisty. Sylinteri täyttyy kirjaimellisesti bensasta ja tekee hydrolukon koneeseen. Helpoimmalla pääsee diagnoosin kanssa kun ottaa sytytys tulpat pois ja tarkistaa onko sylintereissä bensaa. Pahimmillaan vääntää kiertokangen, parhaillaan pääsee suuttimien pois purulla ja niiden huollossa käyttämisellä/uusimisella.
              ea888.2 ja eteenpäin on 8 suutinta joista neljä on lisäsuuttimia imusarjassa. Kerhoveljellä hyytyi auto kotiruutuun peruuttaessa ja kone meni lukkoon. Tässä tapauksessa selvittiin kaikkien suuttimien huollolla ja tietenkin sytytys tulppien sekä moottoriöljyn vaihdolla. Oletettavasti tuo suutin ei rupea kerrasta vuotamaan vaan on vuotanut jo jonkin aikaa hieman. Tämän vuoksi öljynvaihto on myös suositeltavaa koska tuo bensa on hyvin todennäköisesti liuennut öljyn sekaan heikentäen sen käyttöikää.

              Comment


                #8
                Imusarjan suuttimet EA888.3:ssa ei ole lisäsuuttimet, vaan oikeastaan pääsuuttimet. FSI-suuttimet on käytössä vain kylmällä koneella sekä korkealla kuormituksella. Osakaasulla mennään normaalisti MPI-suuttimilla, ainakin SSP:n mukaan.

                FSI-mähmää ei näissä lienee juurikaan keräänny, syystä että fsi:tä ei paljoakaan käytetä. Välillä kuitenkin aktivoituvat ihan kärjen huuhtelun takia.
                A flushing function is used to prevent coking of the fuel in the high pressure injectors during lengthy periods of MPI operation. The FSI mode is briefly activated.

                Comment


                • #9
                  Löytyisikö kokemuksia miten vikaantuneet suuttimet yleensä oireilee näissä suorasuihkukoneissa? Erityisesti kiinnostaa EA113 koneet, mutta varmaan ongelmat on saman tyylisiä uudemmissakin.

                  Taustana kyselylle olisi BWA-koneinen Passatti, joka on alkanut tarjoilemaan lisääntyvissä määrin misfireä yhteen ja samaan sylinteriin tyhjäkäynnillä. Puolia ja tulppia on vaihdeltu ristiin, puristukset mittailtu ja venttiilikoneisto tarkasteltu. Noin omalla logiikalla suuttimet olisi sitten se seuraava arvaus. Mutta kun ne jo maksaa vähän rahaakin ja vaihdossakin on jonkun verran hommaa, niin olisi kiva saada jotain uskon vahvistusta ennen operaatioon ryhtymistä...

                  Comment


                    #10
                    Mulla on BWA moottorilla Skoda ja siinä on samat oireet kuin Artun autossa. Mä tein vähän eri järjestyksessä, eli vaihdoin ensin polttoainesuuttimen ja totesin ettei tullut kuntoon ja sitten vasta mittasin puristukset. Misfireä antava sylinteri oli mittauksessa huonompi kuin muut ja lopulta vika paljastui imuventtiilivuodoksi. Jos sulla on puristukset tasaiset niin polttoainesuutin (tai suuttimet) on varmasti turvallinen arvaus vian syyksi.

                    Omaa diagnosointia toisesta ketjusta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...23#post1946423

                    Comment


                      #11
                      VAG FSI suuttimet ei sentään ole niin unobtanium materiallia, kuin bemariin isot piezo suuttimet.

                      Niitä oli viime vuonna yli 100000 kpl tehtaan jälkitoimitiuksena. Joku VAG suutin on saamattomissa, mutta se ei edes ole RS suutin muistaakseni.

                      Comment


                      • #12
                        Misfireä aiheuttaa myös karstoittuneet imuventtiilit. Joko ihan mekaaninen puhdistus tai sitten helpompi versio ruiskuttaa imusarjaan CRC GDI Valve Clearner:ia ohjeen mukaan

                        Comment


                        • #13
                          Alustavaa raporttia tuosta Passatin vianhausta.

                          Tilasin sarjan "kunnostettuja" suuttimia. Siis ilmeisesti käytetyt suuttimet, jotka on puhdistettu, testattu ja irto-osat uusittu. Uudet olisi kustantaneet reilu 200€/kpl, niin ihan ei antanut luonto periksi investoida niihin.

                          Imukanavat oli putsattu noin 70tkm sitten ja olihan niihin taas kertynyt ihan miehekäs määrä karstaa. Tilanne näytti kuitenkin aika tarkkaan samalta joka sylinterissä ja kun misfireä esiintyi pelkästään kolmossylinterissä, niin epäilen ettei karsta ollut ainakaan pääsyy ongelmaan. Mutta luonnollisesti putsailin taas kanavat ja venttiilit kun kerran auki oli.

                          Vanhoista suuttimista paljastui, että kaikista oli suodatinkorit murentuneet palasiksi. Lisäksi tuon kolmosen suuttimessa oli polttoainekiskon päässä ikään kuin pientä karstakertymää. En tiedä olisiko sylinteripaineet voineet vuotaa suuttimen läpi taakse päin?

                          No, kasailu meni normaalilla kiroilulla ja pienen houkuttelun jälkeen kone lähti taas käyntiinkin. Alustavasti vaikuttaisi lupaavalta. Tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempaa kuin aiemmin eikä VCDS:llä näy misfireä lainkaan. Mielenkiintoista nähdä tuleeko kulutukseen parannusta.

                          Comment


                          • #14
                            Tuliko misfirestä vikakoodia?

                            Comment


                            • #15
                              Joo, tuli vikakoodeja. Ensin hyvin harvakseltaan ja sitten aina kiihtyvällä tahdilla. Aina parina "multiple/random misfire" ja "cylinder 3 misfire" (tjsp). Alkuun tuota ei saanut kiinni misfire-laskuria tuijottelemalla, mutta loppuvaiheessa alkoi ropisemaan useampia sekunnissa. Ja nämä kaikki lähinnä tyhjäkäynnillä, isommilla kierroksilla toimi kokolailla normaalisti.

                              Comment

                              Working...
                              X