Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC koneen tyhjäkäynti ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABC koneen tyhjäkäynti ongelma.

    Pikainen kysymys kun haulla ei vastaavaa löytynyt. Eli pakkaskeleillä (n. -10->)on alkanut tuo oma audi pumpata tyhjäkäyntiä. Ei aivan heti kun on käynnistänyt, vaan n. 2-5min ajon jälkeen, esim liikennevaloissa, saattaa tuo tyhjäkäynti pumpata rajusti 1500-1700rpm välillä (aiva kun olis pieni tonttu moottoritilassa joka painelee kaasua).

    Mikähän tämän aiheuttaa?

    Ps. Mitenkä tässä koneessa on järjestetty tuo oikea ilmamäärän tunnistus? Ilmamäärämittariahan tässä ei ilmeisesti ole.
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.5.2018, 18:25. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

    #2
    Olipa samanlainen ongelma ittellä. Kierrokset vaan jäi ittellä tuonne 3 tonnin kieppeille. Teki ainoastaan pari kertaa kepposet ja sitten ei vuoteen mitään. Silloin oli kyseessä öljyn liikatäyttö,josta varoitetaan punaisella tarralla öljykorkin vieressä, joka hajotti sitten myös katalysaattorin. Ehkä, parempaa selitystä ei keksitty. Kutvoset, kannattaa painottaa asiaa jos vaihdatatte öljyjä " öljynvaihtopisteissä ".

    Mutta ISV saattaapi olla se ongelma tässä tapauksessa. Eli tyhjäkäyntiä säätelevä mötikkä. Ja haulla löydät lisää infoa kyseisestä vempeleestä.

    Comment


      #3
      Mulla oli kanssa sama ongelma. Liikennevaloissa rupesi tyhjäkäyni hyppimään 500-1700 ja pienen ajolenkin jälkeen tyhjäkäynti jämähti 1200kierrokseen. Lämmöt nousi reiluun 100astetta. Parani kun jäähdytteli hetken konetta ja lisäsi jäähdytysnestettä+vettä säiliöön. Pöntössä oli vain n.millin alle MIN-viivan..
      Vieläkin meinaa lämmöt nousta korkeaksi tyhjäkäynnillä, mut ei ole sen jälkeen tyhjäkäynti pumppaillut. Pitänee vielä tarkastaa koneen lämpöanturit..?

      Comment


        #4
        Jeps, sama homma alko mullakin, neula hieluu jotain 1200-1500 kierroksen väliä. Lämmöt on pysyny ihan ok. Toivottavasti tämä nyt on jonkun ABC2.6-viruksen aiheuttama, joka poistuu ilmojen lauhtuessa, ilman VAG-tohtorin määräämiä kalliita lääkehoitoja..

        Comment


        • #5
          Hep, täälläkin samoja oireita. Kyllä se taitaa liittyä siihen tyhjäkäyntiventtiiliin, eli ISV:hen.

          Nyt kovilla pakkasilla jos sattuu antamaan reilusti kenkää niin saattaa jäädä kierrokset sinne 3000:n korville ja varovaisella ajolla joskus 1200:een. Kerran oli se venttiili käsissäkin ja putsailin sitä crc:llä mutta yhäpä vaan tekee. Tai se seilaaminen kyllä jäi kuvioista pois.

          Mutta tätä tapahtuu vaan kovilla pakkasilla, kesällä ei ropleemaa ainakaan tuon kanssa. Lokilämppärin käyttö vähentää oireita. Ilmeisesti siis jumii jäätyessään..? Mokoma palikka olis maksanu muistaakseni 185e tai 285e viime vuonna, nyt varmaan enempi. Varaosanumero 078 133 455

          Mutta kannattaahan se ottaa käteen ja tutkailla, saattaa jossain tapauksissa vaikka auttaa. Ei ole paha hommaa irroittaa vaikka vähän näyttääkin siltä. Se majailee siellä imusarjan takana, muistaakseni vasemmalla edestä katsottuna. www.12v.org oli hyviä kuvia ja ohjeita aiheesta.

          Comment


            #6
            Jaahas, näyttää olevan tyyppivika. Satunnaisesti tuntuu tosiaan tuota tapahtuvan. Nytkään, kovilla pakkasilla ei ole kertaakaan tehnyt. Pitääpä joskus ottaa tuo ISV käteen ja tutkailla.


            Mitenkäs muuten tässä koneessa on tuo ilmamäärän säätö/mittaus toteutettu (siis ei tyhjäkäynnin)? Alipaineanturilla? Kaasuläpän asennolla, moottorin kierrosluvulla ym.?

            Comment


            • #7
              Ei ole tyyppivika, koska minulla pelittää hyvin:)

              Kannatta käyttää testerissä?

              Comment


                #8
                Läppäkotelon jäätyminen, kierrokset jäävät korkealle

                Tuttu ongelma. Minulla vaivat esiintyivät 2,8 AAH:ssa, joka lienee rakenteeltaan lähellä ABC-moottoria. Itselläni tyhjäkäynnin pumppaus on tapahtunut kerran, mutta kaasuläppä on juuttunut auki jo kolme kertaa.

                Ensimmäinen oire oli kaasupolkimen liikeradassa puolivälillä olevan "pykälän" sitkistyminen. Kun pakkaset kiristyivät, piti poljinta jo painaa voimalla tuon pykälän yli päästäkseen. Kerran sitten pakkassäällä kävikin niin, että kaasu hirtti kiinni pykälän yli painamisen jälkeen ja vapaalle vaihtaessa kierrokset jäivät 5000:een! Ongelma tokeni sammuttamalla auto ja polkemalla pari kertaa kaasupoljinta.

                Bosch-huollossa purkivat huohotinjärjestelmän ja vaihtoivat siihen käytännössä kaikki osat sekä puhdistivat läppäkotelon. Huohotinputket ja läppäkotelo olivat öljyn- ja vedensekaisessa tahmassa, yksi huohotinputki oli murtunut ja muitakin huohottimen osia oli tukossa tai hajalla. Sanoivat, että moottorista tulevat epäpuhtaudet ja kondensoituva vesi ovat aiheuttaneet hyhmää, joka on jäätyessään jumittanut kaasuläpän.

                Ei mennyt kuin muutama päivä ja vika uusiutui, pakkasta oli n. 20 astetta. Tällä kertaa kaasuläppä juuttui asentoon, joka vastasi tyhjäkäynnillä runsasta 3000 kierrosta. Kun sain tukoksen poljettua irti, alkoi tuo tyhjäkäynnin pumppaaminen koko loppumatkan. Tuo em. "tonttu moottoritilassa" kuvaa ongelmaa mainiosti.

                Toisella kerralla korjaamolla huohotinjärjestelmästä löytyi pelkkää vettä. Korjaajan mielestä huohotinjärjestelmässä ja kaasuläpän kotelossa on suunnitteluvirhe. Useissa muissa moottoreissa kuulemma on järjestetty läppäkotelon lämmitys, joka estää jäätymisen. Lämmitystä ei liene Suomessakaan myydyissä 2,6/2,8 -moottoreissa?

                USA:ssa on ollut takaisinkutsukampanja, jossa 2,8 l 5-venttiilikoneen läppäkotelo on vaihdettu korvaavaan osaan kaasuläpän jäätymisuhan takia. Lisätietoja esim. http://www.audiworld.com/news/04/100804/content.shtml . Ettei vain olisi sama ongelma 12-venttiilisissäkin? Ainakin ensimmäisessä Audi-huollossa, josta asiaa tiedustelin, väitettiin pokkana, etteivät ole koskaan moisesta jäätymisongelmasta kuulleet.

                Tyhjäkäyntiventtiilikin pitäisi puhdistaa autossani tyhjäkäynnin notkahtelun takia, mutta korjaamon mukaan viallinen tyhjäkäyntiventtiili ei pysty kierroksia 3000:een tai 5000:een nostamaan, joten kierrosten juuttumisessa vika on nimenopaan kaasuläpän jumiutumisessa. Vai oletteko toista mieltä? Tonttu sen sijaan voisi hyvinkin kadota ISV:n puhdistuksella.

                Sanottakoon vielä, että öljyn ylitäytölläkin voi olla ongelmien kanssa tekemistä. Vaikka öljynvaihdossa nimenomaan tähdensin, ettei öljyä saa laittaa liikaa, sitä oli reippaasti yli ylärajan. Eivät kai osaa lukea Audin öljytikkua. Nyt on ylimääräiset öljyt imetty pois - saa nähdä, miten pitkään saan ajella, kunnes seuraavan kerran auto ottaa ohjat käsiinsä.

                Kertokaa ihmeessä, jos teillä on jotakin kunnon pysyvää korjauskeinoa ongelmiin. Tästä kierrosten jäämisestä korkealle saisi varmaan uudenkin viestiketjun aikaan.

                PS. ABC:ssä ja AAH:ssa on ilmamassamittari. Jos olen oikein ymmärtänyt, sen toimintaperiaate on sähkölämmitteinen lanka, joka pidetään vakiolämmössä virtaa säätämällä. Sähkövirrasta saadaan laskettua ilmamassa. Osa on heti ilmanpuhdistimen jälkeen.

                Comment


                • #9
                  PS. ABC:ssä ja AAH:ssa on ilmamassamittari. Jos olen oikein ymmärtänyt, sen toimintaperiaate on sähkölämmitteinen lanka, joka pidetään vakiolämmössä virtaa säätämällä. Sähkövirrasta saadaan laskettua ilmamassa. Osa on heti ilmanpuhdistimen jälkeen.
                  ABC ja AAH koneet eroaa moottorinohjauksen osalta jonkin verran. AAH koneet kaiketi kaikki motronic ohjattuja ja niistä voi MAF löytyä. Ainakin uudemmat ABC koneet on MPI (Hella MPFI?) ohjattuja niissä ei Maffia liene lainkaan. Helpoiten asia selviää konepellin alta kurkkaamalla.
                  http://www.12v.org/maintenance/repai...ges/yesMAF.jpg

                  Comment


                    #10
                    Sanottakoon vielä, että öljyn ylitäytölläkin voi olla ongelmien kanssa tekemistä. Vaikka öljynvaihdossa nimenomaan tähdensin, ettei öljyä saa laittaa liikaa, sitä oli reippaasti yli ylärajan. Eivät kai osaa lukea Audin öljytikkua. Nyt on ylimääräiset öljyt imetty pois - saa nähdä, miten pitkään saan ajella, kunnes seuraavan kerran auto ottaa ohjat käsiinsä.
                    Ylitäytöllä on nimenomaan suuri merkitys huohotukseen. Ei AAH:n läppärungon pitäisi olla mitenkään herkkä jäätämiselle, mutta jos moottori ylitäytön seuraksena työntää öljyä niin pirusti huohotuksen kautta niin varmasti alkaa tahmomaan.
                    Väittäisin kuitenkin kyseisen jumimisongelman olevan enemmänkin läppämekanismin ulkoista jumimista kuin sisäistä. Eli mekanismin puhdistus voisi olla paikallaa. Lämpimässä hallissa kun ne sitä mekanismia käsin räpläävät niin eivät varmasti saa jumimaan. Kaasun n. puolenvälin jälkeen aukeaa sekundääriläppä jonka mekanismi jumiessaan varmasti saa kierrokset jäämään ylös...

                    Onkos sinulla imuilman esilämmitystä eli tuleeko putsarikoteloon haitariputki pakosarjalta? 2.8:ia on näköjään tuota sekä tuolla että ilman...

                    Ja mitä moottorinohjauksiin tulee niin ABC on tosiaan Hellan valmistamalla ECUlla ja AAH on Hitachin ei Boschin ECUlla

                    Comment


                    • #11
                      Minun audi 1.8TQ AEB koneella punppaa tyhjäkäntiä vain jos akun jännite on jostain syystä käynyt alhaalla.Syitä oli kova pakkanen viime viikolla.Vaiva parani akun latauksella ja 10km ajon jälkeen käy kuin kello tasaiseen 900r/min.

                      Comment


                      • #12
                        Ainakin uudemmat ABC koneet on MPI (Hella MPFI?) ohjattuja niissä ei Maffia liene lainkaan.
                        Totta. Tuli vaan tossa mieleen että voisiko kaasuläpän asentoanturissa olevat tyhjäkäynti- ja täyskaasukytkimet aiheuttaa moista kierrosten pumppailua? Jos tuo "tyhjäkäyntikytkin" jääkin pakkasissa päälle tyhjäkäynnille laskettaessa ja sillä jotenkin sekoittaa ecua. Jos tuota nyt sitten epäilee niin sen toiminnan voi testata yleimittarilla suoraan anturista. Autodata näköjään tuntee vain täyskaasukytkimen joka löytyy nastoista 4 ja 6 mutta minulla on sellainen muistikuva että myös tyhjäkäynnille on kytkimensä...

                        Comment


                        • #13
                          Cabrio 2.6 v6 tyhjäkäynti ongelma (Korjattu)

                          Ongelma on sellainen että tyhjäkäynti soutaa ihan koko ajan sen jälkeen ku ryyppy tippuu pois päältä.(Mistä kannatas lähtee vikaa metsästää?)
                          Normaali ajossa en huomaa mitään poikkeavaa (sain auton kyllä vasta tänään itselleni eli en tiedä mikä on normaali).
                          Mikä on moottorin normaali käynti lämpö?

                          Comment


                            #14
                            Lämmöistä en tiedä mutta itellä 2.8 AAH näyttää normiajossa seuraavaa viivaa 60:nen jälkeen eli tiedä nyt sitten mikä arvo se on kun seuraava on 130 eli oisko n.90 astetta. Tiedä sit näyttääkö mittari oikein. Tyhjäkäynti on tasainen...ei souda ei huopaa.

                            Comment


                            • #15
                              Tyhjäkäynti ei ole soudellut mutta onkohan tässä moottorissa se ISV jonka likaantuminen aiheuttaa tuota ilmiötä ?
                              Lämmöt olivat minulla aluksi kesäkelillä mittarin mukaan vähän yli 90 astetta mutta kun uusi syyläri ja uudet nesteet vaihdettiin niin ovat olleet vähän alle 90:n.

                              Comment


                                #16
                                Ai mä luulin että puhe oli öljyn lämmöistä :/

                                Comment


                                • #17
                                  Itselläni 2.6l lämpö pysyy mittarin neulan paksuuden verran yli 90 asteessa. Lämmöt pysyy siis ok lukemissa, mutta kiinnostaisi tietää kuinka nopeasti muilla tämä lämpö nousee tavallisessa ajossa tuohon lukemaan? Ei haisuakaan onko termostaattia koskaan vaihdettu, mutta itselläni näillä keleillä (kun lämmitystä ei pahemmin tarvita..) 0-90 astetta vie noin runsaan 10km sekalaista ajoa.

                                  Kiinnostaa siis siksi, kun jakopäänhihnan vaihto on lähitulevaisuudessa ajankohtainen ja samalla tohinalla se termarin vaihtokin tarvittaessa kävisi. Ja mikä lienee kyseisen (ABC) moottorin vesipumpun vaihtoväli, koska se mainitaan aina jakopäänhihnaa käsittelevissä jutuissa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo mulla tais hakureisulla lämmöt olla jossain 60c korvilla eli liian alhaiset eli uutta termaria ostamaan! A4 kussa aina noin 90c siitä rupesin miettii että taitaa olla liian alhaset lämmöt tossa.
                                    Mutta olisin kiitollinen jos joku osais neuvoo mistä tota tyhjäkäynti vikaa pitäs ruveta metsästää tosta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olen nyt käynnyt läpi alipaine letkut ja niistä löyty korjattavaa, mutta samalla meni rikki yksi alipaine "ventiili" en tiedä oikeeta nimee sille se on muovinen valko\musta siitä lähtee kaksi kumista alipaine letkua ja yksi mustaa kovaa muovia oleva putki (putki on jotenkin lämmittämällä pistetty siihen kiinni). putki menee tulipellissä ja sieltä kuskin puoleiseen lokariin. Saako siihen ostettua pelkästään sen alipaine ventiilin ja mihin putki ja ventiili vaikuttaa.

                                      Toinen kysymys koskee kaasuläppä sydeemiä. Kuskin puolella yksi alipaine lähtö menee ilmeisesti ilmantulo putkeen josta oli jo alipaine nipukka poikki (jos kuuluu mennä siihen) mihin vaikuttaa tämä alipaine letku, ja jos siihen kuuluu mennä niin millä siihen muovi koteloon voisi tehdä alipaine lähdön?

                                      toivottavasti joku edes ymmärtää mitä yritin selitää.
                                      voin tarkentaa jos osaan ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minulla on täsmälleen samanlainen auto. Sinun juttusi ei kuitenkaan oikein aukea. En oikein hoksaa mikä alipaineletku menisi ensin tulipellistä ja sitten lokasuojan sisään ellei se sitten ole joku omatekoviritys. Jos sinulla on digikamera, ota pari kuvaa letkuista, niin voisin (ja varmaan tämän foorumin viisaammatkin voisivat) ehkä auttaa. Alipaineletkujen sijoittelun ja laadun suhteen ei Audi abc-moottorissaan ole todellakaan aikanaan onnistunut kovin hyvin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ko viasta en osaa sanoa muuta kun testeriin!

                                          "Alipaineletkujen sijoittelun ja laadun suhteen ei Audi abc-moottorissaan ole todellakaan aikanaan onnistunut kovin hyvin."

                                          Hoviasentajani muistaa aina huollossani kehua: "järkevästi tehty kone, helppo korjata ja huoltaa:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            - kaasuläppäyksikössä olevassa alipainelähdössä minulla on kumitulppa. Tarkistin albumista ja tulppa siinä kuuluukin olla . Tosin albumin kuvan mukaan heti sen alla olisi toinen lähtö josta menee lyhyt ohut letku imukoppaan paksumman huohotinletkun viereen. Minulla ei kyllä sitä toista lähtöä ole niinkuin ei näyttäisi sinullakaan olevan. Imukopassa olisi kyllä paikka sille mutta siinäkin on tulppa. Viisaammat voisivat kertoa mikä selitys tuohonkin lienee.
                                            - sitä toista letkua ja "mokkulaa" jossa sinulla näyttäisi olevan nipukka poikki en löytänyt omastani lainkaan.


                                            Eipä tainnut olla paljon apua mutta se tulpan puuttumien tarkoittaa kyllä sitä että saa ylimääräistä ilmaa imusarjaan, vaikuttaneeko tuo tyhjäkäyntiin jotenkin.

                                            Siinä läppärungon edestä lähtevä ohut alipainenletku menee moottorin ohjausyksikölle apukuskin jalkatilaan. Minulla oli se letku kerran irti ohjausyksikön päästä ja sen vuoksi ei mennyt katsastuksesta läpi kun päästöt olivat taivaissa. Sisätilahaarottimen asentaja oli tökässyt sen irti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitoksia vaivan näöstä Esa, oliskohan se ilmastointiin liittyvä alipaine venttiili ? pitäs vissiin purkaa sisälokari niin näkis mihin se musta muoviputki sieltä menee.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jollekin lisälaitteelle sitä alipainetta on kai tarvittu, en kyllä keksi mihin mutta tsekkaan vielä albumia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisiko kyse "vacuum activated carbon filter system" joka joissakin ABC koneissa on ja joissakin ei. Siellä näyttäisi olevan juuri tuollainen mokkulakin josta sinulla on se nysä poikki. Osanumeroa ei ainakaan minun albumi tunne. Viisaammat jatkakoon tästä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No nyt on auto kondiksessa! Laakkosella selvitetiin osa ja se on vacuum activated carbon filter systeemiin liittyvä alipaine "ventiili" niinkun Esa meinaskin. Osa jouduttiin tilaamaan saksasta asti ja hinta oli 25 e eli ei kallis mun mielest.
                                                    Auto käy nyt todella nätisti : )

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hyvä juttu että tuli kuntoon !

                                                      Ihan vain mielenkiinnosta osaisiko joku sanoa mitä tuo filtteri tekee/suodattaa ?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        ABC, Vag-com ja tyhjäkäynti

                                                        Moi!
                                                        Hankin Hex-usb-can piuhan jotta pääsisin 93 ABC-moottorin ohjauyksikköön kiinni, ainakaan vanhalla läppärillä tuo ei onnistunut- täytyy kokeilla tehokkaammalla myllyllä (ross-techin neuvojen mukaan)
                                                        Katsoin kumminkin ilmastointimodulista koneen kierrosluvun- näytti koko ajan 1702 k/min vaikka kone kävi- kai tuon pitäisi päivittyä/näyttää koneen senhetkistä kierroslukua.
                                                        Ongelmana tuossa (yllättäen) korkea tyhjäkäynti (n 1300 mittarin mukaan).
                                                        ISV:tä on ruuvailtu ja koneen vikailmoitukset olisin halunnut katsoa mutta kun en päässyt niihin kiinni...
                                                        Meckisforumista kun katsoo niin noissa on ollut kaasuläpän tyhjäkäyntikytkimen kanssa ongelmia, kaasuläpät on jumittanut , lämpötila-antureissa ongelmaa, ISV:n sähköliitännöissä katkoja yms
                                                        Mietin vaan että onko noissa useampi kierroslukuanturi- mittari toimii järkevän oloisesti mutta tuo 1702 kierrosta jäi kummittelemaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Nostetaan vielä ylös!
                                                          Onko itsestään selvä kysymys vai eikö tuolle löydy vastausta?
                                                          Esim jos joku jolla olis VAG-com ja C4 audi automaatti-ilmastoinnilla ja viitsisi katsoa miten tuo käyttäytyy. Kanavaa en muista mutta siis kohta missä näkee ilmastoinnin kompuran kierrokset ja koneen kierrokset. Luulisi että päivittyy kun konen käynnissä.

                                                          Mikäli mulla ECU luulee koko ajan koneen käyvän 1702 kierrosta minuutissa minulla taitaa olla isompi ongelma - sen selvittely vaati tietenkin että pääsee kiinni moottorin ECUun ja saa katsottua vikakoodit

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä sieltä ilmastoinnin kanavasta näkee ihan realiaikaisen kierrosnopeuden. Eli kohdasta 28 tarkalleen ottaen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X