Erääseen projektiin on hankittu Audin 144 mm H-profiili teräskiertokanget ja mietin onko noilla laakereilla merkitystä hankkiiko sellaiset kynnelliset vai kynnettömät? Kangissa on kyllä jyrsitty paikat kynnellisille mutta saisin nuo tuollaiset kynnettömät edullisesti ja ajattelin pysyykö ne paikallaan siellä vai onko Audin eri moottoreiden kangissa eroa. ACL kataloogin mukaan mitat on muuten samoja mutta eri konetyypeille on joko kynnellistä tai kynnetöntä laakeriliuskaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
KK-laakerit, kynnellä vai ilman
Collapse
X
-
Kyllä siellä kynnettömätkin pysyy. Jos orkkisosista puhutaan, niin liuskan ja alasilmän leveys on sama kaikissa 1.8t veiveissä. Kynnettömyys johtuu veiveistä, joiden alasilmä on murrettu. Jos tilaat kynnelliset liuskat, niin tilaa vaikka AEB moottorin koodilla, niin tulee ainakin oikeat.
Comment
-
Kynsien tarkoitus on lähinnä helpottaa asennusta, ei liuskojen paikallaan pitäminen käynnissä olevassa moottorissa. Liuskat on aavistuksen ylikokoiset reikäänsä nähden ja ne pysyvät paikallaan sillä puristuksella minkä laakeripukin paikalleen kirraaminen aiheuttaa. Ahdistussovite siis.
Comment
-
Kiitoksia vastauksista. Projekti tosiaan on -78 Lada Niva(!) johon tulee nuo Audin kanget ja Wössnerin männät. Tosiaan ostaisin varmaan muuten suoraan oikeat laakerit sen kummemmin kyselemättä mutta tätä moottorikoodia ei Audin kataloogista löydy ;)
Taidan kuitenkin laittaa nuo kynnettömät jos kerta niilläkin onnistuu. Eikö tosiaan niissä murretuissa kangissa sitten ole minkäänlaista ohjuriuraa keskittämässä laakeriliuskoja? Laitetaan vaan kasatessa keskelle ja hyvä tulee.
Comment
Comment