Auton mukana tuli jälkiasennettu eber jossa vko kello (näkee vikakoodit)
Remonttia oli tehty eberiin kuittien mukaan useampaan otteeseen, muutama 800e lasku merkkiliikkeestä ym.. huh huh..
Edellinen omistaja sanoi että joskus "eberin puhallin jäätyy" ja autoa pitää pitää yö lämpimässä että se lähtee taas toimimaan.
Kävi mielessä että mitenhän tuo on mahdollista mutten sitä sen kummemin miettinyt kunnes yksi aamu (muutama aste pakkasta) edellisen päivän sateisen kelin jälkeen ei sitten ollut eber startannut ja näytössä oli vikakoodi F53
Siinä sitten mietin ette ei "&"#!%" ole tosi että olisi eberin puhallin jäässä. Käytin sitten ko. päivänä autoa vielä pesurissa ja illalla aloin ihmettelemään että mikähän on vikana.
Eberin käynnistystoimet vaikuttivat ihan normaaleilta: 1) kiertovesipumppu lähtee pyöriin ja puhallin käy hetken päällä 2) kiertovesipumpun nopeus hidastuu kun hehku lähtee päälle 3) polttonesteen pumppu alkaa naksuttamaan 4) naksutus kiihtyy ja puhaltimen nopeus nousee mutta polttimen ääntä ei ala kuulumaan. Sama homma uusiksi ja jälleen vikakoodi F53.
Ajattelin sitten vielä kertaalleen kokeilla, startti normaalisti ja kun pumpun naksutus kiihtyi niin kuului isohko "jysäys" savun saattelemana ja maahan valui n. 1dl jotain nestettä ja alkoi julmettu savutus polttimen äänen saattelemana.
Ajattelin että nyt se räjäytti jonkun nesteputken romuksi ja kohta koko pirssi alkaa palamaan mutta jäin sitten siinä katsomaan että mitä seuraavaksi tapahtuu ja n. minuutin jälkeen eber kävi normaalisti, ei savuttanut enään ollenkaan eikä myöskään nestettä ei enään valunyt maahan.
Maahan valunut neste osoittautui hyvin saman hajuiseksi kuin autopesun aikana suihkutettava liuotin. Kyse ei ollut varmastikkaan vedestä, dieselistä eikä jäähdytin nesteestä.
Siinä sitten mietin että mikähän ihme tämä homma on ja hyvin nukutun yön jälkeen tuli mieleen että olisko eberin pakoputken alin kohta jossain välissä mutkalla siten että sinne pääsee kertymään ajossa/autopesussa vettä/pesuainetta joka sitten jää "tukoksi" pakoputkeen ja sen seurauksena eberin ilmavirtaus ei toimi normaalisti --> aiheuttaa polttoaineen kertymisen eberiin ja nuo savutukset ym. ilmiöt.
Myös tuo "puhaltimen jäätymis-ilmiö" selittyisi hieman järkevämmin tuolla.
Pitänee seuraavan isomman remontin yhteydessä kurkata että minkälainen käärmeenpesä se eberin pakoputki on..
Remonttia oli tehty eberiin kuittien mukaan useampaan otteeseen, muutama 800e lasku merkkiliikkeestä ym.. huh huh..
Edellinen omistaja sanoi että joskus "eberin puhallin jäätyy" ja autoa pitää pitää yö lämpimässä että se lähtee taas toimimaan.
Kävi mielessä että mitenhän tuo on mahdollista mutten sitä sen kummemin miettinyt kunnes yksi aamu (muutama aste pakkasta) edellisen päivän sateisen kelin jälkeen ei sitten ollut eber startannut ja näytössä oli vikakoodi F53
Siinä sitten mietin ette ei "&"#!%" ole tosi että olisi eberin puhallin jäässä. Käytin sitten ko. päivänä autoa vielä pesurissa ja illalla aloin ihmettelemään että mikähän on vikana.
Eberin käynnistystoimet vaikuttivat ihan normaaleilta: 1) kiertovesipumppu lähtee pyöriin ja puhallin käy hetken päällä 2) kiertovesipumpun nopeus hidastuu kun hehku lähtee päälle 3) polttonesteen pumppu alkaa naksuttamaan 4) naksutus kiihtyy ja puhaltimen nopeus nousee mutta polttimen ääntä ei ala kuulumaan. Sama homma uusiksi ja jälleen vikakoodi F53.
Ajattelin sitten vielä kertaalleen kokeilla, startti normaalisti ja kun pumpun naksutus kiihtyi niin kuului isohko "jysäys" savun saattelemana ja maahan valui n. 1dl jotain nestettä ja alkoi julmettu savutus polttimen äänen saattelemana.
Ajattelin että nyt se räjäytti jonkun nesteputken romuksi ja kohta koko pirssi alkaa palamaan mutta jäin sitten siinä katsomaan että mitä seuraavaksi tapahtuu ja n. minuutin jälkeen eber kävi normaalisti, ei savuttanut enään ollenkaan eikä myöskään nestettä ei enään valunyt maahan.
Maahan valunut neste osoittautui hyvin saman hajuiseksi kuin autopesun aikana suihkutettava liuotin. Kyse ei ollut varmastikkaan vedestä, dieselistä eikä jäähdytin nesteestä.
Siinä sitten mietin että mikähän ihme tämä homma on ja hyvin nukutun yön jälkeen tuli mieleen että olisko eberin pakoputken alin kohta jossain välissä mutkalla siten että sinne pääsee kertymään ajossa/autopesussa vettä/pesuainetta joka sitten jää "tukoksi" pakoputkeen ja sen seurauksena eberin ilmavirtaus ei toimi normaalisti --> aiheuttaa polttoaineen kertymisen eberiin ja nuo savutukset ym. ilmiöt.
Myös tuo "puhaltimen jäätymis-ilmiö" selittyisi hieman järkevämmin tuolla.
Pitänee seuraavan isomman remontin yhteydessä kurkata että minkälainen käärmeenpesä se eberin pakoputki on..
Comment