Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö röpöttää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kaikista pytyistä tulpan johdon irroittamalla käynti huononi. Suuttimet kyllä suihkuttavat, mutta huonosti. Kun päästi määräjakajasta bensaa tulemaan suutinputkiin suuttimet irti, tuli putkesta yllättävän paljon likaa, kun bensa pääsi oikein kunnolla kerrankin virtaamaan.

    Ensiviikolla näkee, mitä tuleman pitää uusilla suuttimilla. Voihan se olla, ettei niilläkään tokene, mutta kyllä ne aivan selkeästi olivat vialliset.

    Auton kun vein Alppilaan, niin suullisesti kerroin mitä on suurinpiirtein vikana ja pyysin selvittämään. Lisäksi jätin vielä pitkän kirjallisen selosteen, josta kävi ilmi tarkka vikakuvaus, mitä olen jo itse tutkinut ja mitä itse epäilen viaksi noin suurinpiirtein. Itse epäilin bensansyöttöä määränjakajasta eteenpäin ja mainitsin, että omat laitteet eivät enää riitä sen tutkimiseen. Suullisesti ja kirjallisesti kuitenkin vielä erikseen totesin, että nämä ovat vain harrastepohjaisen tiedon kanssa tehtyjä diagnooseja, joten toki heidän pitää tehdä itse kaikki mittaukset. Jotain tälläistä kävi jo mielessä silloin auton jättöaamuna. Itse kun en ehtinyt paikan päällä olemaan, joten jätin kaiken heidän käsiinsä ja siksi siis myös tein kunnollisen kirjallisen selosteen. Pitäisi taas ilmeisesti olla itse vieressä seisomassa.

    170e kuittasivat siis pääosin osaamattomasta diagnoosista. Voisihan tuosta nyt ainakin reklamoinnin jättää, mutta ei siitä mitään korvauksia tule saamaan.

    Mutta katsotaan nyt, ettei taas haukuta väärää puuta...

    Comment


      Suuttimistahan se oli kiinni. Ne kun vaihtoi uusiin, niin käy ja kukkuu ongelmitta ja vielä pehmeämmin kuin viimeksi toimiessaankin. Jippii, jippii.

      Taas meni aikaa ja rahaa paljon aivan vääriin kohteisiin, kun etsiskeli vikaa.

      Pieni yhteenveto mitä kaikkea tuli tehtyä, myös turhaan, ennen kuin rupesi jälleen käymään:

      - uudet tulpat, turhaa
      - uusi virranjakajan kansi - ei varsinaisesti ollut vian syynä, mutta oli jo kuitenkin vaihtokunnossa
      - bensapuolen painemittailuja, ei löytynyt vikaa niistä
      - uusi bensapumppu, turhaa (lohduttaudun sillä, että ihan hyvähän se oli vaihtaa jo nyt...)
      - käynti Alppilassa, muuten täysin turha, mutta risa pyörijä tuli vaihdettua
      - venttiilinvälykset, oikeastaan tarpeetonta, sillä olivat ihan hyvät. Tuli kuitenkin tarkastettua koneremontin jälkeen kuten kuuluu ja muutamien välystä hieman hienosäädettyä.
      - uudet suuttimet, oikea syyllinen


      Lötkön remontointi karkasi jo keväällä täysin rahallisesti lapasesta, joten enää ei rahanmenoon voinut takertua. Tuli jo keväällä laitettua rahaa autoon yli järkevän määrän, joten nyt käyntihäiriöiden selvittämiseen laitettu raha oli jo ns. järkevää toimintaa. Ei tuota enää ole keväästä alkaen enää mitenkään käyttötarpeesta korjattu, vaan ihan vain harrastuksena.

      Ja harrastukset maksaa :)

      Saas nähdä saisiko noista vanhoista suuttimista edes osasta vielä ihan kohtuuvaraosia, jos koittaisi jossain ultraäänellä puhdistuttaa. Ei nimittäin ollut niin helppo enää löytää tarvikkeena kyseisen mallisia suuttimia.

      Comment


      • Tuostahan saa olla jo ihan ylpeä, että "Alppilan-ammattimiehet" ei löydä vikaa, mutta itse löytää.
        Ja varsinkin siitä, että löytää Audista oudon käyntivian aiheuttajan, kun tuntuu monellakin olevan käyntivikaisia, mutta mittauksissa "kaikki kunnossa" olevia K-KE-jet Audeja. :)

        Comment


        • hyvä et tuli kuntoon..siis ku itekkin lötköllä ajelen..=)
          jatkossa sitä suuttimen putsaus ainetta tankkiin..varoiksi..=)

          mulla on ollut mersuja mm.500sel..ni "lötkö"on paljon parempi auto!!
          ja tulevaisuudessa seuraavatkin autot tulee oleen audeja!!

          Comment


          • Tuolta ketjun alkupäästä löytyi numerot tiivisteille, mutta onko ne samat sekä 10- että 12mm:n kierteellä olevissa suuttimissa?

            Comment


              On ne mielestäni samat ja ETKAkin on samaa mieltä.

              Päättyi muuten muuten menestyksekkään katsastusreissun jälkicruisingit 200:lla siihen, että kolmosella kun lyö monokkelin lattiaan kuuluu pöh, prut ja köh. Muuten vetää kyllä hyvin, mutta ahdoilla ja kakkosta isommalla tahtoo rykiä. Toivottavasti olisi vain joku imulämpöanturi tms. eikä pumppu tai se sähköinen paineensäätövena tai jotain muuta yhtä epämiellyttävää. Naku-anturiakaan nyt en niin toivoisi syylliseksi.

              Ei näköjään paranisi ottaa ollenkaan tallista ulos. Korjaa vain ne mitä suunnittelikin eikä cruisi uusia vikoja esiin. Prkl, kun alkaa taas olemaan kaikki profiilin pelit jossain määrin työn alla.

              Ai niin, ja kylmänä kuuluu jostain kova vihellys tarkasti välillä 40-45km/h. Ei parane hymyillä kertaankaan, että nyt ehti viimein laittaa pelin taas kuntoon :) Aina sieltä jotain ilmestyy. Täytyy yrittää kerätä lohdutusta katsastuksen jarruarvoista, etu 4%, taka 0%, käkkäri 8%.
              Viimeksi muokannut jasso; 10.1.2009, 22:45.

              Comment


              • Löytyykö noita tiivisteitä muualta kuin marmorilta?
                (parista paikasta kyselin, eioota myivät)

                Comment


                  Kyllä Boschin satsia on saanut varaosasta, sisältää kahdet tiivisteet per suutin ja kaikille viidelle, hinta jotain 8e.

                  edit: Kävin pussista katsomassa. Bosch 3 430 210 606.
                  Viimeksi muokannut jasso; 12.1.2009, 18:29.

                  Comment


                  • Uusi lötkö, uudet murheet:
                    Vm-89 KU-koneella ja automaatilla, ongelmana tyhjäkäynti:

                    kylmänä ei tyhjäkäyntiä
                    kuumana tyhjäkäynti ei laske alle 1100 r/min

                    -läppärungossa oleva tyhjäkäynnin säätöruuvi on ihan kiinni, avaamalla kierrokset nousee.
                    -muutama alipaineletku uusittu, ei vaikutusta.
                    -samoin "warm-up valve" (mokkula lohkon kyljessä) vaihdettu, (oli kalvo rikki) ei vaikutusta.
                    -ISV pesty ja puunattu, liittimen kun irroittaa niin moottori sammuu.
                    -imuvuotoja ei löytynyt

                    Olisko vinkkejä, mistä etsiä ongelman aiheuttajaa?

                    Comment


                      Siitä termarin luota se yksinapainen lämpöanturi.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        Siitä termarin luota se yksinapainen lämpöanturi.
                        Kiitoksia!
                        Kierrokset tosiaan putosi kuumasta koneesta kohdilleen tuon anturin vaihdolla, (kylmänä käyttäytymisestä ei vielä tietoa.)
                        Ja kyseessähän oli se termarikopan alapuolella oleva anturi johon tulee yksi johto, kuten jasso kirjoittikin.

                        edit: myös kylmänä toimii oikein hyvin.
                        Viimeksi muokannut loponen; 26.1.2009, 18:58.

                        Comment


                        • Onko ISV lepoasennossaan täysin tiivis? Jos ei ole, se on rikki. Pitäisi tosin käydä kylmänä tyhjäkäyntiä, jos ISV vuotaa.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                            Onko ISV lepoasennossaan täysin tiivis? Jos ei ole, se on rikki. Pitäisi tosin käydä kylmänä tyhjäkäyntiä, jos ISV vuotaa.
                            lukaisinpa sattumalta tätäkin ketjua....
                            Kyllä, ISV oli ihan tiivis ja liikkui herkästi.
                            Syypää oli tuo yksinapainen anturi.

                            Comment


                              Laitetaanpa tänne. Elikkä -88 lötkö KU koneella myös. Sellainen ongelma että matalilla kierroksilla(arvio alle 2000r/min) käy huonosti, eli rötää ja tuntuu kuin kävisi neljällä, mutta heti kun kierrokset nousee, niin käy aivan normaalisti ja vetää hyvin.
                              Tämäkin ongelma häviää joskus kun moottori on lämmin ja on vähä poletettu, mutta ei aina.

                              Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, mutta lämpimänä kun käynnistää niin käy hetken aikaa kahdella/kolmella sylinterillä kunnes muutaman sekunnin päästä kaikki mukana pelissä.

                              Comment


                                Siis rötää ajossa vai myös paikallaankin ?

                                Tuo lämpimänä käynnistyminen vaajaapytyisenä viittais bensan höyrystymiseen suuttimissa.

                                Comment


                                • Kahdessa 100:ssa on ollut sellainen käyntihäiriö, että kävivät tyhjäkäyntiä neljällä ja kierroksilla heräsi viides pytty. Tai kyllä se sillä yhdelläkin jotenkin kävi, mutta ääni oli sellainen, että ihan selkeästi vajailla kävi. Syynä hyvin todennäköisesti tukkeutunut suutin. Hetken päästä ongelma katosi itsestään. Toiseen vaihdoin myöhemmin suuttimet ja toisen kohdalla Fortea tankkiin.

                                  Oletan, että auto on asiallisesti huollettu, joten en huomioi rikkinäisiä tulppia tai sammalta kasvavaa virranjakajaa, niin suosittelisin aloittamaan puristuspainemittauksesta. Sen jälkeen tulpanjohto kerrallaan irti etsii sen pätkivän sylinterin ja noiden tulosten perusteella sitten eteenpäin. Toki alipainevuotoja kannattaa näissä myös etsiä, jos käyntihäiriöitä on. KU:ssa kun taitaa olla K-Jet, niin OP-säätimen kalvon kunto on hyvä tarkistaa imemällä siitä letkusta, joka OP-säätimelle menee.

                                  Comment


                                    Kiitoksia vastauksesta. Nyt kun ajoin pelin kotipihaan, niin kävi taas aivan normaalisti tyhjäkäynnillä ja matallemmillakin kierroksilla. Tätä edelsi tosin vähä reippaampaa kaasun käyttöä:). Muutoin oireet juurikin samanlaiset kuin itse kuvasit. Joo sleepy2, rötää myös ajossakin.

                                    Pitää ottaa vaikka suuttimet irti ja laittaa jokaiselle oma pullo ja laskea bensaa, niin näkeehän silleikin jotai tuotoista.

                                    Comment


                                      Suutihan se. Kakkospytty rupesi suihkuttamaan vasta silloin, kun oli k-jetin läppää nostanut puoliväliin.

                                      Comment


                                      • Hyvä juttu, että vika tuntui löytyvän!

                                        Itse koitin puhdistella suuttimia paineilmalla ja löpöä työntämällä suuttimista läpi, mutta suihku meni tosi huonoksi tuon jälkeen. Joten vaihdoin sitten koko rivin kerralla. Nyt on taas jotain paskaa jossakin. Näin jälkikäteen mietittynä olisi kai se bensansuodatin kannattanut vaihtaa samalla kuin suuttimet.

                                        Comment


                                          Joo nyt toimii, kun vaihdoin varaosalötköstä suuttimen.
                                          Päästötkin olivat huippuluokkaa :) Enää vaivaa huono käynnistyvyys lämpimällä koneella hetken seisottelun jälkeen.
                                          Sehän varmaan johtuu bensan höyrystymisestä suuttimissa, johonka ilmeisesti paineenvaraajalla on osansa?

                                          Itseä asia ei sinäänsä hirveästi vaivaa. Onpahan sivustakatsojilla hupaa ainakun lötkön laittaa käyntiin :)

                                          Comment


                                          • 100:n hyytyi tänään, kun piti kiihdyttää käännöksen jälkeen pihatien mäkeen. Ei sammunut, ei vain jaksanut vetää. Hinaamalla pihaan ja pihassahan se virkosi. Kun käynnistin vartti hyytymisen jälkeen, niin kone kävi ihan aavistuksen epätasaisesti, mutta ei varsinaisesti mitenkään pätkien. Samoin joutokäynti oli hieman normaalia matalampi. Kun kone oli kymmenen sekunttia käynyt, niin yhtäkkiä joutokäynti nousi jonkin verran ja kone alkoi käymään nätimmin ja kevyemmän kuuloisesti. Vaikka kone kävi hieman raskaasti, niin mielestäni se kävi kaikilla pytyillä käynnistyksestä asti.

                                            Nytkään en itse ollut kuskina ja Audi oli kuulemma viime viikolla tehnyt yhdessä ylämäessä (50km/h) pienen hyytymisen, mutta veto oli palautunut, ja sen jälkeen auto toimi taas normaalisti.

                                            Olen miettinyt, että mitenhän tuota lähtisi korjaamaan, kun autossa ei vikaa ole tällä hetkellä päällä.
                                            Itselleni tulee mieleen hall-anturi ja bensapumppu. Foorumia selatessa kääntyi vielä enemmän pumpun suuntaan. Oireilija on -88 2,3 NF, KE-Jetillä. Minullahan olisi varaosa-Audissa toimiva bensapumppu. -87 KU? 2.0 ja K-Jetillä. Mahtaisikohan noissa olla samanlaiset bensapumput? Jos loppuisi hyytyilyt, niin hommaisi sitten vasta uuden pumpun.

                                            Kolmas, oma ajoautoni on Pierburgin pumpulla varustettu ja malliltaan sen pitäisi olla vastaava kuin tuon varaosa-Audin, koska samat koneet ja rekisterinumerotkin lähellä toisiaan. Tosin ihmettelen varaosa-Audin bensapumpun pientä virrankulutusta. Vain 7 A oli siinä virrankulutus, kun omani pumppu vie 10.3 A. Tämän hyytyneen NF:n pumppu vei 11.4 A. Pitäisikö näissä kaikissa olla alunperin samanlainen bensapumppu, eli Pierburg?

                                            Kun mittailin virrankulutuksia, niin huomasin, että hyytyneen tankista kuului loisketta, kun pumppu kävi, mutta näistä kahdesta muusta ei. Omassani oli tasaisin ääni ja ehkä kovin. Hyytyneessä aavistuksen hakeva, mutta suht siisti kuitenkin. Varaosa-Audissa haki myös aavistuksen, mutta sointu oli muista vähän poikkeava. Mietinkin, että onkohan siellä sitten Boschin pumppu, kun poikkeaa muista virrankulutukseltaan ja ääneltään.

                                            Tallissa olisi RT:stä peräisin olevan virranjakaja. KE-Jetistä, ilman alipainekelloa. Onkohan tuo vaihtokelpoinen NF:n ulkoisesti samanlaisen kanssa?

                                            Mitkäs tuossa olisivat todennäköisimmät vikapaikat? Bensapumppu, hall, pa-pumpun rele? Releen avasin ja putsasin ennestäänkin puhtaan näköiset kärjet. Jakajan sisään kurkistin ja käydessä heiluttelin hall-anturin liitintä, mutta ei ihmeellisyyksiä siellä. Kierroslukumittaria ei ole, joten ei sitä kautta pysty hallia testaamaan. Ja kaasua painaessa kone kuulemma alkoi täristämään, mutta ei sammunut, niin ei vissiin hall-vian oireisiin taida sopia?

                                            Ajatuksia, ehdotuksia? Aamuksi toivottavasti taas ajoon, niin jotain pitäisi keksiä.

                                            Comment


                                            • Tulppien tarkastus?

                                              Comment


                                                Ei tulpat tuollaista tee. Paineiden häviämistä ehkä veikkaisin eli pumppua. Sytkäpuolen vika on näiden tekniikalla yleensä joko tai, ei välimuoto.

                                                Comment


                                                • Pumpun irroitin ja se oli kertaalleen jo vaihdettu. Ei näy Volkkarin numeroa ollenkaan. Pierburg siellä tankissa oli, 7.21651.60 numerolla. Hain tilalle jonkin toisen merkkisen, kuulemma saksalaisen, joka on korvaava pumppu numerolle 7.21651.70. Tuo 70 loppuinen pitäisi taas olla korvaava 60 loppuiselle. No, illalla vaihtelemaan.

                                                  Tulpat on ihan ajallaan vaihdettu ja ei se hyytyminen yhdestä tai kahdesta pytystä lähtöisin ole, vaan koko rivi luumahti kerralla. Joutokäynti oli tasaista täristämistä, eikä niin kuin yksi tai kaksi pyttyä olisi pimeänä. Vaihdan pumpun ja jos vika uusiutuu, niin sitten virranjakaja ja miksei ne tulpatkin vaihtaisi samalla.
                                                  jasson kirjoitusten perusteella 70 A rele sopii korvaamaan nykyisen bensapumpun releen. Eli ne pikkupiikit lisäksi nykyisessä taitavat liittyä vikakoodien lukuun. Tuokin täytyy sitten vaihtaa, jos vielä temppuilee.

                                                  Joillakin kun on ollut vastaavia murheita, niin on tankista löytynyt moskaa pohjalta. Tämän Audin tankki oli aivan puhdas, sen tarkistin.

                                                  Comment


                                                  • Pumppu vaihdettu. Olipahan vääntäminen. Sinällään ei paha homma, tankissakin onneksi vain 20 litraa bensiiniä. Topran on se Motonetin myymä pumppu. Paikallisessa oli niin kalliit pumput, eikä oikein saatavuudestakaan varmuutta, saati merkistä, niin siksi sitten tuo Topran.

                                                    Huomasin, että uudessa pumpussa ei ollut lainkaan metallisihtiä sen verkkosihdin alla imuputkessa. Otin sihdin vanhasta Pierburgista ja rusahduksen saattelemana painelin sihdin paikoilleen uuteen pumppuun, sormin. "Laatupumppu" selkeästi, vitutti jo ensisilmäyksellä se Topran. Tosin kiroilin minä aikanaan uuden Pierburgin kanssakin, kun uudessa oli verkkosihdin verkossa liian iso reikä kairattu imuputkeen tulevalle holkille, niin siitä raosta olisi kaikki moska mennyt metallisihdille asti. Joten piti käyttää vanhan pumpun verkkosihtiä. Lisäksi jouduin lisäämään toisen takaiskun tankin päälle jonkun kuukauden päästä pumpun vaihdosta.

                                                    Käyttelin autoa uudella pumpulla ja jokin minua sen toiminnassa häiritsee. Ihan kuin olisi yksi suutin vähän tukossa. Mutta ei se hyytymistä aiheuta. Joten ajellaan ja seuraillaan, toistuuko hyytyminen vielä uuden pumpun kanssa.

                                                    Lisätään vielä ensioireisiin sellainen, kun siitä vasta kuulin, että auto oli kuulemma lähtenyt käyntiin yksi aamu vasta pienen sahaamisen jälkeen. Normaalisti kun on käynnistynyt aina hyvin, on kylmä tai kuuma moottori ollut.

                                                    Ja se lorina. Sille löytyi selitys, kun havaitsin pumppua vaihtaessani, että paluuletku tankin sisällä oli irti ja bensiini roiskui tankkiin takaisin siitä muovikannen paluuletkun holkista. Kun sen pitäisi mennä holkista letkua pitkin tankin pohjalle.

                                                    Comment


                                                      Ajattelin hommata uudet suuttimet 200:seen ja sattui silmään nahkahousuharrastajien keskusteluja suuttimista. 10vt:hen on käsittääkseni kahta mallia, uutta ja vanhaa:

                                                      Vanha 035133551C = Bosch 0437502032 = teräspää
                                                      __Uusi 035133551F = Bosch 0437502043 = Viton-pää

                                                      Ainakin sakemannit kovasti ovat sitä mieltä, että kannattaa hommata noita vanhan mallisia. Vitonit eivät tahdo kestää ja alkavat vuotamaan. Teräsmallisia puolestaan voisi ilmeisesti puhdistuttaa ultraäänellä, jos alkavat vuotamaan tai räkimään.

                                                      Noin vinkiksi. Itse huomasin tuon tosin vasta nyt, kun kävin 043:set tilaamassa. Täytyy melkein laittaa nuo vanhemmat tulemaan, jos niitä saa. Audi100Shopista ainakin myyvät noita "parempia" teräskärkisiä.

                                                      Comment


                                                      • RT-koneeseen kun hommasin suuttimia, niin oli myös kahta mallia, uutta ja vanhaa. Vaihtuu ilmeisesti ovenkahvojen kanssa samoihin aikoihin. Otin silloin oikeat, eli uudemmat, mutta ymmärränkö oikein, että RT-koneeseenkin voisi laittaa vanhemman mallin suuttimet? Kun oli aika lyhytaikainen ilo vuotamattomat suuttimet. Suuttimen putkethan vaihtuvat jossain kohti ja K:ssa taitaa olla eri kierre kuin KE:ssä määränjakajan päässä. Oletin aikanaan, että kierteessä on ero myös suuttimen päässä, siitä kaksi eri mallia.

                                                        Comment


                                                        • Mä änkeydyn tähän topikkiin, kun tuntuu olevan lötköhenkisiä samassa kasassa :-D.
                                                          Löytyykö sieltä audi100shopista suuttimia mun kg-koneiseen 200:seen? Mä en oikein löytänyt siitä kuvallisesta luettelosta sopivaksi sanottuja... Semmoista oiretta alkanut tulla, että kylmänä käynnistyy neljällä pytyllä, viideskin syttyy muutaman sekunnin viiveellä. Lisäksi viime aikoina on reippaammassa kiihdytyksessä alkanut tuntua pientä nykimistä. Autolla on menty 440tkm. Öljyä tarvii lisäillä litran verran 10tkm vaihtovälillä, ei kovin paha? Tulpatkin pysyy samanvärisinä. Ahtimen saundi on vähitellen muuttunut vienosta vihellyksestä vähän kovemmaksi, enteilee kai remontin tarvetta? Sekin kun on alkuperäinen.

                                                          Comment


                                                            Oletin aikanaan, että kierteessä on ero myös suuttimen päässä, siitä kaksi eri mallia.
                                                            Tuolla Audi100Shopissa ainakin annetaan sama kierrekoko noille kahdelle suuttimelle eli 10mm. Sitten on erikseen kolmas, jossa se vanha 12mm kierre.

                                                            KG:ssa käsittääkseni on tuo 12mm kierre.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                              Ajattelin hommata uudet suuttimet 200:seen ja sattui silmään nahkahousuharrastajien keskusteluja suuttimista. 10vt:hen on käsittääkseni kahta mallia, uutta ja vanhaa:

                                                              Vanha 035133551C = Bosch 0437502032 = teräspää
                                                              __Uusi 035133551F = Bosch 0437502043 = Viton-pää

                                                              Ainakin sakemannit kovasti ovat sitä mieltä, että kannattaa hommata noita vanhan mallisia. Vitonit eivät tahdo kestää ja alkavat vuotamaan. Teräsmallisia puolestaan voisi ilmeisesti puhdistuttaa ultraäänellä, jos alkavat vuotamaan tai räkimään.

                                                              Noin vinkiksi. Itse huomasin tuon tosin vasta nyt, kun kävin 043:set tilaamassa. Täytyy melkein laittaa nuo vanhemmat tulemaan, jos niitä saa. Audi100Shopista ainakin myyvät noita "parempia" teräskärkisiä.
                                                              Itse juttelin tuon audi100shopin pitäjän kanssa noista suuttimista alkuvuodesta, hän oli sitä mieltä että ehdottomasti teräskärkiset, vitonit kuulemma alkaa vuotaa "jonkin ajan kuluessa." Hänellä ollut omassa turbolötkössään 10 vuotta nuo teräskärkiset ja yhä toimivat uudenveroisesti. Vitonpäiset keksittiin kuulemma siksi että tiivistävät paremmin, ja uutena asia taitaa ollakin näin. Kuitenkin hänen testiensä perusteella (vanhoista suuttimista käsittääkseni puhe) teräskärkiset sekä pitää paremmin, että antavat paremman kuvion. Tuli mieleen, että Bentleyn kirjasessa kielletään käyttämästä teräs- ja vitonkärkisiä suuttimia sekaisin samassa moottorissa. Tässä lisäksi kuva bentleystä, jossa käy ilmi että vitonkärkisten avautumispaine vaihtelee sen mukaan milloin ne viimeksi ovat olleet kosketuksissa bensan kanssa.

                                                              Vielä juttua uudemman ja vanhemman suutinmallin eroista: Uudemmissa (10mm kierre) on korkeampi avautumispaine joten siksi laittoivat siihen erilaiset letkutkin, etteivät ihmiset laittaisi vanhanmallisia "kun kerran sopivat", tämähän aiheuttaisi ymmärtääkseni sen että uudemman järjestelmän lepopaine avaisi vanhanmalliset suuttimet jo kun kone ei käy -> tulviminen. Vanhemmalle ilmoitetaan paineeksi 2,5 bar, uudemmalle 3,2bar. Nuo ovat siis pienimmät sallitut avautumispaineet Bentleyn mukaan.

                                                              Yleensäkin syynä siirtymiseen korkeampaan avautumispaineeseen oli ymmärtääkseni se, että lepopaine saadaan korkeammalle jotta bensa ei höyrystyisi putkiin niin herkästi. Käsittääkseni tämä oli jonkinlainen ongelma ehjienkin suuttimien kanssa vanhemmassa järjestelmässä, ainakin kuumemman ilmaston maissa. Tämän takia lötkössä on varmaan se suuttimien jäähdytyspuhallinkin.
                                                              Viimeksi muokannut markush; 20.7.2012, 16:26.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X