Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö röpöttää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Hall-anturi nimenomaan oirelee kuumana. Ottaisiko kiekkamittari kierrokset peräti juuri hall-anturin kautta, joten siinä mielessä löytyisi loogisuuttakin.

    Sytkäboksi löytyy kuskin jalkatilasta, konepellin avausvivun paneelin takaa.

    Comment


      #62
      Löytyi tämmöistä testaustietoa perus virtapiirikatkoksien etsimiseksi sytytysketjun alkupään osalta (erittäin luotettavan tahon tekemänä):

      Kärjettömän sytyksen kytkentälaitteen (N41) testaus:

      1. Mittaa jännite Kärjettömän sytyksen kytkentälaitteen pistokkeen koskettimien 2 ja 4 väliltä, ohjearvo n. akun jännite. Liitin numeroitu metallisankapuoli ylöspäin vasemmalta oikealle.

      Huom: Irroita pistoke kytkentälaitteesta virran ollessa katkaistuna! Kiinnitä N41 pistoke takaisin virran ollessa katkaistuna.

      2. Irroita pistoke Hall anturista (virranjakaja).

      3. Aseta jännitemittari sytytyspuolan + ja - napojen väliin.

      4. Kytke virta. Ohjearvo vähintään 2V, jonka tulee laskea nollaan 1-2 sekunnin kuluttua.

      5. Hipaise Hall anturin pistokeliitännän keskimmäisellä johtimella maadoitukseen: Jännitteen tulee hetkeksi nousta n. 2V lukemaan.

      6. Mittaa jännite Hall anturin pistokkeen uloimmista liittimistä, ohjearvo vähintään 5V.

      Hall anturin toimintaa voi ilmeisesti testata virranjakan Hall anturin liittimen keskimmäisestä liittimestä lampun avulla. Ja Hall signaalin perillemenon sytytyksen kytkentälaitteelle asti voi tarkastaa jännitemittauksella sen pistokkeen koskettimien 6 ja 3 väliltä (0...2V moottoria hitaasti pyöritettäessä tai lampputestillä).
      Viimeksi muokannut mikmoila; 7.5.2007, 14:48.

      Comment


        #63
        Akulta kyllä tuli jännitettä kaikkialle minne pitikin, mutta tuo hall anturin koestus ei tuottanut mitään tulosta kun vika oli päällä.

        Voiko joku varmistaa, että hall signaalin voi koestaa laittamalla lampun sytkäboxin 3 ja 6 nastojen välille, vai miten?

        Jos koestuksen saisi vielä varmistettua kerran, niin voisi jo vaihtaa sen hall anturin...

        Konehan oli -86 KU 2.2E 5-syl. K-jetronic:illa.

        Comment


          #64
          Sytkämoduuli löytyy Motonetistä 17.90 EUR hintaan ja vaihdan sen nyt hetimiten.

          Mitenkäs tuo hall anturi, taitaa olla helpompi ostaa koko jakaja jostain romikselta testiä varten?

          Hetkinen, tuo ylläolevan mittauslistan kohat 3. ja 4. antoivat eri tuloksen: Sytytyspuolan + ja - napojen välille tuli akun jännite ohjearvon 2V lukeman sijaan, eikä se siitä mihinkään laskenut?
          Viimeksi muokannut mikmoila; 8.5.2007, 10:24.

          Comment


            #65
            Niinhän se käsittääkseni pitääkin.

            Comment


              #66
              Hyvä tietää.

              Sain vian päälle käyttämällä autoa 2 minuuttia, mutta kipinää tulee silti!
              Olenko nyt turhaan vaihtamassa hallia ja sytkämoduulia, vai voiko sytkämoduuli antaa kipinää väärässä kohden jos hall ei toimi?

              Huomasin lisäksi, että suuttimien rungot heiluvat helposti kolossaan ihan käsipelillä, onko normaalia? Sama kaikissa suuttimissa.
              Viimeksi muokannut mikmoila; 8.5.2007, 18:49.

              Comment


              • #67
                Vahvasti uskoisin ettei voi antaa väärässä kohden.
                Hallilta tulee sytkämoduulille signaali milloin pitää katkaista puolan ensiövirta. Moduuli katkaisee ensiövirran ja syntyy kipinä. Sen enempää älyä noiden sisällä ei taida olla, joten teoriassakin taitaa olla aika mahdotonta että vaikuttaisi kipinän ajoitukseen. Tuo kiekkamittarin pomppiminen kuitenkin hieman viittaisi jommankumman vikaan. Toisaalta jos jompikumpi on hajalla, ei kipinää pitäisi tulla...Kuulostaa tosiaan hankalalta vialta.

                Comment


                  #68
                  Sitäpäs se onkin, ilman mittaamisia ja perusteellista vian selvitystä tästä uhkaa tulla sellainen projekti, että varaston hyllyt alkavat olla täynnä turhaan vaihdettuja mustia laatikoita....

                  Kiekkamittari ei pompi joka kerran, mutta n. joka kahdeksas starttausyrityskerta.

                  Kipunan tulon testasin vielä varmuuden vuoksi joka sylkyltä,

                  Comment


                    #69
                    Ruuttaa jotain puhdistussprayta sinne suuttimien juureen ku auto käy. Jos käynti notkahtaa ku ruuttaat niin sillon suuttimien kummit on selevät. Ei kyllä mun käsittääkseni saisi aiva noin vain heilua. Ja KP:ssä kummit taitaa olla aika lujilla koska eivät sijaitse niis tuuletetuissa holkeis niin ku esim. RT:ssä.

                    Comment


                      #70
                      Mittasin moottorin lämpöanturin molempien nastojen vastukset, rintapellinpuoleisen nastan läpi vastus ääretön. Eikös tuo ole kombianturi?

                      Kokeilenpa suihkuttaa starttiapua suuttimien juuriin.

                      Comment


                        #71
                        Hall-anturi voi tosin hypätä muutaman kierroksen ohi, jolloin aivan joka kipinää ei tulekkaan. Tuo kierroslukumittarin pätkiminen viittaisi kyllä ikävästi hall:iin. Ellei sitten kiekkamittari saa tietoaan jostain muualta.

                        Suuttimet ei saisi kyllä heilua juuri lainkaan, pyöriä kyllä. Sieltä on mitä todennäköisemmin ne muoviholkit muruina.

                        Missä tuo anturi sijaitsi? KP:ssä on lämpöanturi yksinapainen ja ylikuumenemisvalon anturi kaksinapainen, muita ei olekaan.

                        Comment


                          #72
                          Eikös KP juuri oo ilman niitä muoviholkkeja? Ja sen takia juuri niin lujilla koska mitään erityistä viilennystä niille ei oo, toisin ku RT:ssä. Ja juuri tämä kovettaa niitä aika nopeaa.

                          Comment


                            #73
                            Se anturi oli ylävesiletkussa kannen lähellä, 2-liittiminen, päällä kumisuoja. Melkein samassa kohtaa vesiletkua mutta alapuolella on yksinapainen laattaliitin, en tiedä mikä se on. KU moottorista siis kyse.

                            Onko nuo muoviholkit vain ohjureina, vai voisiko aiheuttaa ilmavuodon?

                            Comment


                              #74
                              Tarkoitin niissä suutinkanavissa olevia muovi/bakeliittiholkkeja. Ne eivät tosin tiivistä mitään. Vuodot aiheuttavat kovettuneet o-renkaat. Tuolla ylempänä listasin suuttimien osat. Kaikki menee uusiksi.

                              Se kaksinapainen liitin on mielestäni ylikuumenemisvalon anturi. Toinen napa on suoraan maihin ja toinen napa menee mittaristolle. Yhdistää navat eli maadoittaa mittaristosta tulevan johdon, kun lampötila on ~120°C (veikkaus).

                              Comment


                                #75
                                Äh, en tiä mistä oon lukenu et KP. Sori. Muoviholkit on lämpöeristeinä ettei kansi kovin lujaa lämmittäisi suuttimia. Samalla ilma virtaa näiden holkkien läpi. Niin Anton kirjottiki, muruina varmaan. Todennäkösesti vaihtoon menis holkit ja holkkien kumit. Ja varmaan samalla kannattas vaihtaa suuttimien kumit. Mut koitanny enste ruikkia sinne jotain et vaikuttaako käyntiin mitään.

                                Comment


                                  #76
                                  Joo, minun mittausohje koski NF-konetta, eli pieleen meni. Alkaa olla silmät viirullaan jo manuskojen katselusta epätoivoisena.

                                  Mistä varaosaliikkeestä löysit tuon Bosch:in tiivistesarjan?

                                  Comment


                                    #77
                                    Järvenpään Terholan varaosaliikkeestä, heillä oli suoraan hyllyssä. Ne muoviholkit ja sen tiivisteet hain Keravan Laakkoselta, tilauskamaa. Kaivan ylös sen pussin tuotenumeron, niin voit kysellä muualtakin.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Holkit ja o-renkaat saa yllättävän edullisesti suoraan marmoritiskiltä. Suuttimet tosin ostin Motonetistä... Samat Boschin suuttimet ne oli kuitenkin vaan ~puolet halvempia.

                                      Comment


                                        #79
                                        Tänään ei lähtenyt käyntiin vaikka ei ollut ajettu kahdeksaan tuntiin, ilmeisesti on jo sen verran herkällä, että lämmin päiväkin vie jo mehut.

                                        Comment


                                          #80
                                          Hall-anturille alkaa mennä yhä enemmän minun ääneni.

                                          Comment


                                            #81
                                            Meinaatko? Eli lämmin ilmakin vaikuttaa jo paljon.

                                            Jos jostain löytäisi suht. koht. ehjän virranjakajan niin voisi testata...

                                            Comment


                                              #82
                                              Huomenna kun on etätyöpäivä niin ruuttaan pullollisen startpilottia löden pellin alle joka suuttimen juureen. Samalla käyn läpi kaikki letkut vielä vuotoja etsien ja testaan määränjakajan lautasta vielä kerran. Lisäksi revin kaikki liittimet irti virranjakajaa lukuunottamatta. Että tämmöinen varsin tieteellinen analysointipäivä tulossa.

                                              Comment


                                                #83
                                                Eipä tullut hullua hurskaammaksi.

                                                Käytin kaikkia antureita ja alipaineohjauksia irti tulpaten reiät käynnistysvian ollessa päällä -- ei vaikutusta.

                                                Startpilot testi ei paljastanut vuotokohtia, edes suuttimien juurelta. Otin kuitenkin imusarjalle T-kappaleelta menevän paksuimman huohotusputken irti ja puhaltelin -- ainakin kahden suuttimen juurelta kuului pihinää. Eli o-renkaat ainakin vuotavat.

                                                Putsasin ohjauspaineensäätimen ja käytin pakkasessakin että saisin kylmäksi -- ei vaikutusta. Kalvokin tuntuu olevan ehjä ainakin jää kieleen kiinni.

                                                Määränjakajan lautanen liikkuu hyvin ja reagoi herkästi ilmavirtaan.

                                                Onko vinkkiä missä saisi K-jetin bensanpaineet mitattua? Klaukkalan AD ei osannut, ehdottivat Klaukkalan Diesel:iä. Sinne en kuitenkaan mene. Toinen vaihtoehto oli Juvanmalmilla Autotekniikka, yritin soittaa mutteivät vastanneet. Onko vinkkejä paikoista, jotka ymmärtäisivät tuon ja osaisivat mitata ihan speksien mukaan? Voi olla kauempanakin, esim Tuusula yms.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Tuleeko kipinä, kun käynnistys vika on päällä?

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Tulee kyllä, mutta hall voi _kuulemma_ siltikin oireilla ? Vai onko se ihan on/off tyyppinen värkki toimimattomuuden suhteen?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Puhdas veikkaus tuo hall-vika. Bentley antaa seuraavat tarkistusohjeet hall-anturille:
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Kiitoksia ohjeista, täytyypi testata. Jaksaako konetta pyörittää käsin jos ottaa kaikki tulpat pois?

                                                        Vaihdoin joutessani sytytysyksikön, ei tarvinne kertoa että arvauskorjaajalla ei käynyt flaksi.

                                                        Kuinka paljon tuossa jakajan akselissa saa muuten olla pyörimissuunnan mukaista klappia? Tässä kulkineessä se heiluu 3-4 mm.

                                                        Unohdin mainita, että tulppasin kylmäkäynnistyssuuttimen polttoaineletkun jakajalta jos se suutin olis vaikka vuotanut, ei vaikutusta.

                                                        Onko K-jet lötkössä muuten erikseen sytytyspääteastetta? Tuolla http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...%E4r%E4njakaja
                                                        Jarkko antaa vinkin siitä tarkistuskohteena "Löytyy hanskalokeron yläpuolelta"? Siis kuskin lokerosta, ratin alta?
                                                        Viimeksi muokannut mikmoila; 11.5.2007, 21:51.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ei konetta nyt suoraan jaksa käsin pyörittää, mutta jos ottaa tulppia irti, niin jo pelkällä räikällä kampiakselin päästä jaksaa.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Löpsötyksen röksötykset ovat nyt siinä pisteessä, että katsoin viisaimmaksi mittauttaa ne K-jetin järjestelmäpaineet Alppilan Autohuollossa huomenna. Hintaa operaatiolle kertyy n. 40 EURoa ja huoltopäällikön mukaan voi säästää pitkän pennin versus K-jetin osienvaihtoruletti summamutikassa.

                                                            Arvauksena oli ohjauspaineensäädin, eli voi olla että olen kiinnostunut piakkoin ostamaan käytetyn...

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Eipä ollut luvattua 40 euroa vaan 80 olivat vailla. Maksoin kuitenkin 70 euroa.

                                                              Ohjauspaineensäädin on ok, mutta paineet startatessa 3bar kun suuttimien avautumispaine on 3.7 - 4.8 bar. Eli todennäköisesti ruiskupumppu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X