Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö röpöttää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila

    ...Ohjauspaineen säätimen imutulppa -- eli se josta se imee korvausilmaa -- kehittää aika reippaan alipaineen koneen käydessä, eli ilmeisesti vika ei ole siinäkään.
    Siis hä?

    Onko sulla ohjauspaineen säätimen kalvo puhki? Jos noin, niin ota se alipaineletku irti ja tulppaa se ja kokeile uudestaan.

    Comment


      #32
      Tulppasin säätimen molemmat liittimet sekä imusarjalta tulevan alipaineletkun. Ehkä hieman vähemmän iski takaisin, muttei oleellisesti.

      Luulin, että säätimen kuuluukin imeä ilmaa siitä toisesta tulpatusta reiästä, sillä siinähän on sellainen muovihattu jossa on sisällä viiste, että pääsee ilma liikkumaan?

      Jos olen väärässä, eipä taida muu auttaa kuin alkaa metsästämään käytettyä säädintä jostain...

      Comment


      • #33
        Mielestäni se hattu on vain sitä varten, että kalvo pääsee liikkumaan.
        Varsinaista moottorin alipainetta se ei saisi sieltä imeä.

        Ymmärtääkseni tuo kalvo kuuluu niihin " ylimääräiset osat" -sarjaan ja meillä ainakin molemmista K-jeteistä tuo on puhki, mutta ei se juuri toimintaan vaikuta.
        Saabissahan ei esim. ole kalvoa ollenkaan vapaasti hengittävässä koneessa.

        Tarkoittiko tuo "molemmat liittimet" alipaineletkun paikkaa ja hatun paikkaa?

        Comment


          #34
          Kyllä, eli tulppasin sekä hatun paikan että imusarjalta tulevan alipaineletkun paikan (ja tietysti imusarjan letkun itsessään).

          Jos tuo kalvon rikkoontuminen ei kerta aiheuta noin dramaattisia oireita kuin mulla, niin eipä tuota tarvinne sen kummemmin enää murehtia; Röpötys kun on sitä luokkaa ettei raski sekuntia kauempaa kaasua painaa kun pelottaa että moottori irtoaa kannakkeistaan.

          Nyt ekaa kertaa auto käynnissä auton ympäri kävellessäni huomasin, että pa-pumppu muuten surraa aika kovasti tyhjäkäynnilläkin. Ettei vaan olla taas menossa takavinkkeli edellä puuhun ja jätetty ottamatta huomioon oleellisinta...
          Viimeksi muokannut mikmoila; 30.4.2007, 23:39.

          Comment


          • #35
            Viisaammat kertokoon kantansa tähän ehdotukseen, kun tämä ei ole mikään virallinen ohje:

            Purista bensan paluuletku tukkoon ja kokeile vaikuttaako. Tällä testillä saisi kokeiltua sitä, että toimiiko järjestelmän paineensäädin.

            Seuraavaksi ota paluuletku irti ja jatka sitä niin, että saat bensan kerättyä turvallisesti esim. varakannuun ja katso, tuleeko bensaa takaisin tankille.

            Kaiken järjen mukaan bensaa pitäisi tulla kierroksillakin jonkin verran, jos pumppu jaksaa tuottaa tarpeeksi.
            Tuon paluuletkun väliin voisi laittaa myös ihan tavallisen läpinäkyvän suodattimen.
            Kyllähän siitäkin näkisi, virtaako mitään takaisin tankille.

            Nämä testiletkut +kuristamiset saisi laitettua tankin päällä olevan pyöreän kannen alta (takaluukussa, maton alla), mistä pumppukin vaihdetaan.

            Comment


              #36
              Lueskelin tuossa wapun aikana vähän erehtymätöntä nettitietoa (tm) kun en enää muutakaan keksinyt. Nettitieto (tm) kertoi, että K-jetin ruiskupumpun ongelmat on yleensä semmosia, että joko toimii tai ei, eli olisi hyvin herkkä systeemi. Mulla tuo kuitenkin lähtee käyntiin (kylmänä) ja pelittää ihan hyvin kunhan malttaa olla avaamatta isompaa kaasuläppää liian nopeasti.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
                ...Nettitieto (tm) kertoi, että K-jetin ruiskupumpun ongelmat on yleensä semmosia, että joko toimii tai ei, eli olisi hyvin herkkä systeemi...
                Vai herkkä :) - Nimim. painevaraaja pois, ohjauspainesäätimen kalvo pois käytöstä ja auto toimii suht normaalisti...

                Jos Sinä arastelet paineiden tarkistamista, niin kysy vaikka AKK:lta Rajamäeltä, voisivatko he mitata ne paineet.
                Se ope oli muistaakseni Rönnberg tai sinnepäin, kun aikanaan siellä koulussa olin.

                Comment


                  #38
                  En arastele vaan oikeastaan yritän olla ajattelematta mahdollista epämiellyttävää totuutta, että joutuisi uusimaan melkein 150 euron hintaisen palikan! :) Eikös se vika voisi olla jossain halvemmassa, kuten vuotavassa sytkäennakon säädön alipainesysteemissä....

                  Comment


                  • #39
                    150e ei Audin korjauksessa ole iso raha.
                    Mieti jos vika olisikin painevaraajassa, ohjauspaineensäätimessä, määränjakajassa tai vastaavassa.
                    Pumppu taitaa olla halvin osa bensapuolella. :)

                    Ja sille alipainekellolle jakassa sanottiin hinnaksi 100e, sovitin sinne sitten VW:n kellon...

                    Jos Sinulla ei ole painemittaria, niin Helikiveltä (Hyrylässä) sai ainakin mittareita ja T-haaroja ja niistä voisi itse tehdä sopivan.
                    Muistaakseni ei olisi tullut edes kovin kalliiksi. Oli vika sitten ISV:ssä (kiihdytti/jarrutti tasakaasulla ajaessa) , niin jäi itseltä se mittari hankkimatta.

                    Comment


                      #40
                      Painevaraaja on uusittu vuosi sitten kun alkoi vuotamaan. Se oli kans muistaakseni kallis.

                      Sain tietoa muuten että ohjauspaineensäätimeen pitäisi tulla 8V ja ehjän mötikän oma vastus olisi 20K Ohmia.

                      Comment


                        #41
                        Painevaraajaa tarvitaan periaattessa vain tosi kuumalla kesäkelillä.

                        Ohjaupaineensäätimen vastus n.22 ohmia ja käynnissä olessa n. akkujännite töpseliin.

                        Comment


                          #42
                          Oops, kirjoitusvirhe tuo kilo-ohmi lukema.

                          Comment


                            #43
                            20 Ohmia löytyi sisäiseksi vastukseksi, pelkän sytysvirran ollessa ei löytynyt yhtään volttia jännitettä liittimen piuhasta.

                            Comment


                              #44
                              Pitää olla käynnissä, kun virta tulee muistaakseni bensapumpun releeltä.

                              Comment


                                #45
                                Näin epäilinkin, mutta ei voinut startata aamulla kun se ei enää lehde tuntiin senjälkeen tulille ja autolle oli käyttöä.

                                Voiko muuten sytkän toimimaton alipainesäätö aiheuttaa pätkimistä kun isompi kaasuläppä aukeaa?

                                Comment


                                  #46
                                  Väittäsin että ei. Mulla oli PS-moottoris puhki kalvo eikä ajos huomannu mitään. Muuta ku et bensaa meni vähä liikaa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tarkasta onko bensapumpulta määränjakaan tulevassa banjopultissa sihtiä. Eli siis määränjakajan kyljestä tuleva banjo auki. Vois olla tukossa, jos siellä semmonen ylipäätään on.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ei ollut sihtiä.

                                      Kylmäkäynnistyssuutin jäi irroittamatta kun alemmalle laipan pultille ei ole tilaa normi kuusiokoloavaimella.

                                      Sen sijaan sen määränjakajan kk-suuttimen lähdönhän voisi tukkia, kun löytyisi sopiva pultti sen banjon tilalle? Saisi ainakin eliminoitua sen vuotamisen ja yhden vikapaikan.

                                      Taas kun kuuntelin bensapumppua kone käynnissä niin tuli elävästi mieleen b-luokan euroviisun kipaleiden lisäksi varsin epäterve sihisevä käyntiääni. Röpötykseenhän se voisi olla syynä muttei huonoon kuumakäynnistykseen.

                                      Lötköhän on aina rakas, niinpä imeskelin sytkän alipainekellon letkua tovin vielä aikani kuluksi naapureiden iloksi: Alipaine ei jää kelloon, toisin sanoen kieli ei jää letkuun kiinni. Mutta alipaineen syntyessä kelloon sieltä kuuluu naksaus.

                                      Nyt alkaa olla oikeasti keinot lopussa ja huulet mustina.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kalvo sieltä ainaki on sitte puhki. Mä mittaisin kyllä tuos vaihees ohjauspaineet, kuumana ja kylmänä. Mä muistasin että kuumana pitäs olla 4 baaria ja ilman alipainetta 2.8 baaria. Koitas imeskellä paineensäätimelle menevää letkua saako kieltä kii. Ei saa vuotaa sekään.

                                        Comment


                                          #50
                                          Tuossa MC-koneen bensanpaineita K-jetronicille. Ei varmaan ole suuria poikkeuksia eri moottorien välillä.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #51
                                            Koitas imeskellä paineensäätimelle menevää letkua saako kieltä kii. Ei saa vuotaa sekään.
                                            Vuotaa, ilmaa tulee sisään sen toisen liittimen kautta jossa on suojana se muovihattu.

                                            Mittaan paineet.

                                            Comment


                                              #52
                                              Sen muovitulpan alla oleva putken palan PITÄÄ olla yhteydes ulkoilmanpaineeseen. Se muovitulppa on vain jonkinmoisena suojana ettei kaikki paska lennä sinne. Mutta kalvo on näemmä paskana säätimestäki sitte. Imusarjalle menevä letku EI saa vuotaa.

                                              Comment


                                                #53
                                                Eli tuota kautta imusarjan alipaine pääsee käskyttämään mystistä ohjauspaineensäädintä. Ja alipainettahan syntyy juuri silloin kun kaasua painetaan ja röpötys alkaa juuri silloin.

                                                Mutta minua hämää tämä kommentti rikkinäisestä säätimen kalvosta:

                                                Ymmärtääkseni tuo kalvo kuuluu niihin " ylimääräiset osat" -sarjaan ja meillä ainakin molemmista K-jeteistä tuo on puhki, mutta ei se juuri toimintaan vaikuta.
                                                Saabissahan ei esim. ole kalvoa ollenkaan vapaasti hengittävässä koneessa.
                                                Ja lisäksi kun tulppasin imusarjan ohjauksen, ei sillä ollut sanottavaa vaikutusta...

                                                Saakohan noita säätimiä romikselta?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Minä varmistelin tuota kalvoasiaa silloin teknillisestä neuvonnasta, kun muissa asioissa jouduin sinne soittamaan.
                                                  Sielläkin sanottiin, että pitäisi toimia ilman ongelmia rikkinäiselläkin, eikä vaikuta merkittävästi (= polta esim. venttiilejä) koneen seoksiin.
                                                  Tietysti alipaineletku pitää olla silloin tulpattu, muutenhan se imee ilmaa ohi määränjakajan.

                                                  Ja edelleen meillä nuo on ollut puhki jo monta vuotta, eikä moottorin toiminnassa ole mitään moittimista.
                                                  Kyselin kyllä kalvoa käytettynä, mutta vaikka yhdelläkin myyjällä oli monta Audia purettuna, niin kaikissa oli tuo kalvo puhki.
                                                  Muutenkaan ei tuollaisia osia kannata käytettynä hommata, koska vaikka ne olisi ostettaessa ehjiä, niin tuskin ovat kauaa.

                                                  ...Ja alipainettahan syntyy juuri silloin kun kaasua painetaan ja röpötys alkaa juuri silloin.
                                                  Minä olen ymmärtänyt, että alipaine on suurin joutokäynnillä, koska kaasuläpät ovat kiinni.
                                                  Ja että tuon kalvon tehtävä on pitää ohjauspaine vakiona alipaineeseen/ulkoilmanpaineeseen nähden (Eli jos imusarjassa on 0.5-bar alipainetta, laskee ohjauspaine saman verran (noin karkeasti kuvailtuna)), joutokäynnillä laskee ja täyskaasulla nostaa ohjauspainetta (?).
                                                  Eli täyskaasulla ei kalvolla varsinkaan ole mitään virkaa ja joutokäynnin CO:on saa säätöruuvista kohdilleen, eikä sen silti pitäisi sotkea täyskaasun seoksia merkittävästi.

                                                  Nämä siis minun näkemyksiä/kokemuksia kalvon olemassaolon merkityksestä/tärkeydestä.
                                                  Viimeksi muokannut audiq; 5.5.2007, 18:56.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kyllä, joutokäynnillä suuri. Sen takia sinne menee alipaine koska kun kaasu painetaan pohjaan vähenee alipaine imusarjassa ja tällöin paineen vaikuttama voima vähenee säätimes jolloinka ohjauspaine laskee ja mittaläppä pääsee nousemaan ylemmäs = rikastus. Tiän kokemuksesta ettei rikkinäinen ohjauspainesäätimen kalvo tee röpötystä. Omasta lötköstä oli puhki myös mutta pelas ihan normaalisti pois lukien tietty kulutus.

                                                    Ja soittelin kans jokaseen romuttamoon joka vastaan tuli mut ei ollu, tai kalvo oli puhki. Marmoritiskin säädin tais olla jotain 700 mk! Ebaystä huusin 5 eurolla säätimen joka tosin oli GTI-golffin ja myin sen eteenpäin sitte ku satuin pongaamaan varaosamoottorin josta sain ehjän(!) säätimen.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mikäs muuten tämä mötikkä on rintapellissä sytystyspuolan vieressä: http://www.cs.helsinki.fi/u/mamoilan/vimpain.jpg

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Itse tehty patenttirele lisävaloille? Tai sitten releytys normaaleille ajovaloille?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Taidat olla oikeassa, lisävalot löytyy ja normaalivalotkin on releytetty.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Lötkö tarjosa taas tankkausreissun menomatkalla mukavaa kyytiä ja takaisin tultiin jalan :)

                                                            Ilman vähäistäkään asiantuntemusta tahi kokemusta uskaltaisin sulkea polttoainepuolen ongelmat pois, ainakin tuon lämpimänä käyntiinlähtömyyden osalta. Hyppylangalla kytkettynä pumppu surisee niinkuin ennenkin ja bensaa tulee.

                                                            Mietinnän kohteena ovat nyt hall anturi ja muut sytytyspuolen elektroniikkaosat: Olenko ihan väärässä jos väitän että rikkonainen hall voisi oireilla juurikin lämpimänä? Se virranjakajan metallikoppahan lämpenee todella kuumaksi ajossa.

                                                            Entäs muut osat -- missä type44:n 2.2L sijaitsee se sytytysyksikkö (vai onko se sytytysmoduli)?

                                                            Kumpi on helpompi vaihtaa? Vai onko siellä vielä virtalukon pohjan ja kipinän välissä lisäksi muita helposti vaihdettavia osia?

                                                            Tiedän, alkaa kuulostaa epätoivoiselta ja sitä se kyllä onkin. Ammattiputkassahan tuo olisi jo diagnosoitu mutta se 100EUR/tunti ei vain ole mahdollisuus...

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Melkein pari tuntia jäähdyttelyä ei meinannut riittää...Huomasin muuten, että kiekkamittari alkoi elelemään ihaan omaa elämäänsä kun laittoi sytytysvirrat päälle: Pari kertaa kävi punaviivalla ja laski nopeasti alas ja kaksi kertaa kävi 4000 kiekan kohdalla ja jäi siihen. Pienen puhaltelun jälkeen lähti tulille ja pääsi kotiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X