Suomen varaosahintoja kyselin, niin teräspäiset olivat melkein 30e/kpl kalliimmat. Lähemmäs 100e/kpl. Täytyy melkein tilata tuolta 100Shopista teräskärkisetkin uudet, kun niitä kerran vielä saa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lötkö röpöttää...
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq 27.03.2012 Näytä viesti100:n hyytyi tänään, kun piti kiihdyttää käännöksen jälkeen pihatien mäkeen. Ei sammunut, ei vain jaksanut vetää. Hinaamalla pihaan ja pihassahan se virkosi. Kun käynnistin vartti hyytymisen jälkeen, niin kone kävi ihan aavistuksen epätasaisesti, mutta ei varsinaisesti mitenkään pätkien. Samoin joutokäynti oli hieman normaalia matalampi. Kun kone oli kymmenen sekunttia käynyt, niin yhtäkkiä joutokäynti nousi jonkin verran ja kone alkoi käymään nätimmin ja kevyemmän kuuloisesti. Vaikka kone kävi hieman raskaasti, niin mielestäni se kävi kaikilla pytyillä käynnistyksestä asti.
Pumppuhan uusittiin vuosi sitten, kun teki saman hyytymisen. Kun kokeilin käyntilämmintä autoa, niin joutokäynti otti välillä pieniä spurtteja ja tuntui käyvän varmemmin. Kun koskin aavistuksen kaasuläppään, niin teki muutaman spurtin siinäkin ja sen kun laskin joutokäynnille, niin rauhoittui käynti sen kuuloiseksi, että pieni empiminen katosi, eli vika tuntui katoavan. Ihan kuin olisi kaasuläpän joutokäyntikytkin yhdistänyt taas ja aiemmin ei. MUTTA, mitattaessa kytkin toimi aivan oikein joka kerta. Täyskaasukytkin olikin vastaavasti mykkä. Mutta ei se varmaan joutokäyntiin tai vetoon vaikuta.
Koeajon jälkeen ei ollut vikakoodeja ilmestynyt. Neljä vilkutusta pyöri kolmen sarjoissa uudestaan ja uudestaan. Bensapumpun releen avasin ja putsasin, mutta siellä on kolminkertainen varmistus, niin eipä sellainen oikein voi vikaantua. Testasin myös yksittäisiä kärkiä nostellen, että viereisten kärkien kautta kulki edelleen virta.
Lambda-anturin mittasin myös ja mykkä sekin. Lämmitys toimii, mutta mitään signaalia ei tule. Mutta ei tuokaan voi vaikuttaa oikein vetoon.
Bensapuolella vika varmaankin on, mutta eihän siellä ole oikein muuta hajoavaa kuin bensapumppu ja se on uusittu. Tietysti kun se on uusittu, niin laatukin on jotain muuta kuin alkuperäisessä on ollut.
Hankalaa tässä nyt on se, että kun saan auton talliin ja tutkittavaksi, niin siinä ei ole mitään vikaa. Kuitenkaan se ei ole luotettava ennen kuin vika on paikallistettu. Meinasin jo hall-anturin vaihtaa, mutta kun ei kone nyi. Vaan tuntuu, että kone menee liian laihalle ja siksi katoaa veto. Releeltä painoin auto sammuksissa kärjet yhteen, niin pumppu vastasi käskyyni terhakasti. Samoin ääni oli tasainen ja terveen kuuloinen.
Vitustuspäissäni katselin jo nettiautosta A6:sia, mutta sellaisen kanssa sitä riemua vasta riittäisikin, niin ehkäpä kannattaa jonkin aikaa vielä leikkiä tämän kanssa. Auto siis -88, NF ja KE-Jetronic.
Comment
-
Haitarikumia painelin, vääntelin ja nostelin, mutta ei tunnu vuotavan. Itse imusarjan tiivisteitä kanteen, niin niiden vuotaessa ei käynti enää varmaan normalisoituisi yhtäkkiä? Kuulostelin kyllä imuvuotoja kauttaaltaan, mutta ei mitään ylimääräistä sihinää kuulunut mistään.
Mietin tuossa, että pitäisiköhän se bensapumppu vaihtaa vielä toisen kerran. Motonetistä ei löydy aitoja Pierburgeja. Paikallisessa olisi hintaan 155e. Olisi kyllä aikaa tilailla jostain kauempaakin, jos se on kannattavaa. Alkuperäinen Pierburg-numero on 7.21651.60 Motonetissa sanoivat korvaavan olevan .70 loppuinen. Paikallisessa että 60.0 loppuisella numerolla löytyy. Tuollainen löytyi. http://www.ebay.de/itm/Pierburg-Benz...-/170970577239
Mutta uskaltaako tuollaisiin lähteä, kun ei saksakaan taivu. Taisi olla listan ainoa Pierburg, muut oli ilmeisesti vain korvaavia pumppuja. Hinnat kuitenkin samoja.
Mistähän lambda-anturin oikea numero löytyisi tuohon NF-koneeseen? Kolme johtoa näytti olevan. Lämmitys (2 valkoista) ja Signaali (1). Ihmettelin signaalin maadoitusjohdon puuttumista.
Tänään Audi kulki suht normaalisti. Kylmänä oli vähän ollut laiskan tuntuinen lähtemään yhdestä risteyksestä, mutta muuten laukkasi normaalilla varmuudellaan.
Comment
-
Ei ehkä aivan täysin aiheeseen osu mutta kuitenkin:
Itellä viime aikoina myöskin tuntunut vähän laiskalta kiihdytyksissä ja tyhjäkäynti vähän jumitellut jossakin 1100, joskus 1200 rpm paikkeilla. Joten ISV:n otin irti ja pistin liouttumaan jarrukliineriin jos vaikka sillä helpottuisi.
ISV:n irrotuksen yhteydessä huomasin, että toinen kumiletkuista (mikä on kiinni isv:n haaraliitoksessa)oli aikalaisen löystynyt ja lähti irti liitoksestaan kevyesti, joten epäilys on, että se oli haronut löysästä liitoksestaan ilmaa. Ikävä letku kyllä tarkistaa, sillä letkuliitos sijaitsee imusarjan alapuolella/"sisällä" eikä sinne oikein pääse käsiksi.
Bensapumppukaan tuskin enää maailman mahtavin on, joten tuli idea että
onko kukaan ajatellut laittaa Bosch 044 pumppua alkuperäisen tilalle, ei ainakaan tuotto loppuisi ihan heti kesken...
Vagcat voisi auttaa tuon lambdan tapauksessa, tosin vaatii kylläkin rekisteröitymisen.
Comment
-
Joo, olin katsomassa venttiiliä, kun se tuli itsellänikin mieleen, mutta eipä tuntunut löytyvän. Oli vielä irrallaan toinen KE-määränjakaja, eikä siinäkään sellaista näy. Ilmeisesti kyseinen venttiili löytyy vain K-Jetistä? Tämmöisen päätelmän tein. Tai ainakaan se ei ole samanlainen mötikkä kuin K-jetissä. Jos sellainen venttiili jäisi auki, niin voisi ehkä aiheuttaa samanlaisia oireita.
Edelleen tuntuu, että hyytyminen johtuu järjestelmäpaineen alenemisesta. Vika päällä kone ei jaksa nostaa/pitää kierroksia kuormitettaessa. Ihan tyypilliset pumppuvian oireet. Suodatinta ei taida saada ajamalla tukkoon, eikä tankissa vuosi sitten roskan roskaa ollutkaan. Relettä on koputeltu, naputeltu, mutta ei vaikuta käyntiin. Virtalukkoa koitin myös heilutella, mutta siitä johtuva vika katkoisi myös sytytyspuolta ja tekisi terävämpiä oireita.
Se on kanssa outoa, että sen huomaa käynnissä, kun vika poistuu. Vuosi sitten ihan sama. Hyytymisen jälkeen kun auto oli tallille ajettu, niin hetken aikaa kävi vähän erikoisesti ja sitten yhtäkkiä tasoittui, eikä tule enää oireet takaisin. Ja myöhemmin vaikka annoin kenkää koeajolla, sammuttelin ja käynnistelin, niin ei mitään oireita enää. Ihan kuin se vetäisi jonkun hiiren polttoainejärjestelmästä läpi.
Pumppuja kun Googlettelin, niin 6,5bar oli mainittu ja se kuulostikin tutulta. Mutta paikallisen myyjä puhui 5 barin pumpusta, vaikka numero oli tuo 60.0 -loppuinen. Ehkä katsoi väärin, kun ei voi oikein paine vaihdella, kun numero kuulostaa sopivalta. Tuskin mitään eroa on paineessa, on se loppu 60 tai 60.0.
Kiitos Lambda-anturin numerosta! Haulla löytyi lähinnä yleismallin numeroita.
Comment
-
Yleismalli on varmaan anturiltaan sama, mutta johdot pitää itse pilkkoa.
Eipä ole 1B:ssäkään koko syötönkatkaisijaa. Ja siinä on vielä mekaaninen ja sähköinen ohjauspaineensäädinkin :) Eikä lambdaa.
Tässä jo pidempää miettinyt, että pitäisi hommata pari sähköistä paineanturia ja niihin parit liitin adapterit K-jetin väliin. Siitä sitten läppäriin johdotus niin saisi vianhaunkin tähän päivään. Pitäisi vain ensin löytää edullisia bensaa kestäviä 0-10 bar antureita.
Comment
-
Mietin lähes samanlaista "testeriä". Että näkisi ajon aikana, laskeeko paineet vai ei. Ja näkisi, mitä tapahtuu releellä. Meinasin ihan vain mittareita ohjaamoon, mutta samaa tietoa ne kertoisi. Toistaiseksi vain niin harvoin ilmenee vika, että osaako niitä mittareita kukaan muu sitten katsoa vian ilmestyessä. Itsehän en tuolla Audilla juurikaan ajele.
Tänään oli kuulemma joutokäynti laskenut yhtäkkiä kylmäkäynnistyksen jälkeen hetkeksi todella alas. ISV olisi ihan muuten hyvä veikkaus, mutta kun ottaa ISV:n piuhan irti, niin joutokäynti nousee. Sen se on tehnyt aina. Taas tulee mieleen, että paineet laski järjestelmässä hetkeksi.
Comment
Comment