Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Motonetissä osasivat välttävästi neuvoa minua pumppujumpassa, kun yritin selvittää uuden ja vanhan pumpun yhteensopivuutta valmistenumeron perusteella.
Joitain tietoja niillä ilmeisesti on korvaavista numeroista, mutta lopputulos tuntui riippuvan paljolti siitä, kenet sai puhelimeen.
Pierburgin sai halvimmalla Motonetistä, sitten VW ja ylivoimaisesti kallein oli "normaali" tarvike.
Eräs täälläkin kirjoitellut kauppasi minulle alkuperäistä uutta pumppua, muttei sitä sitten kuitenkaan löytänyt.
Hän oli/on VW:llä töissä ja en sitten tiedä, löytyisikö häneltä korvaavaa pumppua nyt.
Laitan jassolle nimen YV:nä, jos sen jostain saan kaivettua esiin.
Boschin pumppu 0 580 254 003, hinta 100e. Örumilta paikallisen varaosaliikkeen kautta. Teppo kasaa juuri uutta Saksan tilausta, joten voipi kokeilla sitä kautta, jos tulisi alle 100e, jos ei ole kiire saada osaa.
Jos se lotkottaa tyhjäkäynnillä, niin kokeile vaikka mitata muutokset moottorin pyörintänopeudessa, kun vuorotellen sammutat yhden sylinterin kerrallaan.
Jokaisen sylinterinhän pitäisi vaikuttaa joutokäyntiin saman verran.
Vaikka ISV:een pitäisi käyntiä korjata, niin ainakin minä löysin vajaana käyvän sylinterin tuolla konstilla helposti.
Tuolla testillä voisi saada vikaa vähän rajattua.
No voi pahus. Tästähän uhkaa tulla hankalampi tapaus....
Tarkistitko sen imusarjaan tulevan haitariputken kunnon jo? Entä määränjakajan lautasen esteettömän liikkumisen?
Täytyy tutkia tuo ilmaläpän liikkuvuus ja määräjakajan ympäristö. Sinnehän se on pakko seuraavaksi suunnata katse, kun pumppu on täysin poissuljettu ja ohjauspaineensäädinkin melkolailla.
Täytyy nyt uskaltaa mitata ne puristukset uudestaan. Jos niissä on vikaa, niin sitten ollaan todella ikävästi pakkasella. Koneella nimittäin ajettu ennen vian yllättävää ilmaantumista jotain 2000km. Koko kone on käyty läpi ja koneistettu. Pakovenatkin on uudet. Öljytkään eivät vielä värjäänny juuri lainkaan, kun on kaikki niin puhdasta että. Suuttimien tiivisteet vaihdettu myöskin uusiin. Määräjakaja/ilmanputsari asetelmakin putsattiin varsin perusteellisesti. Kaikki asennettiin toimivina takaisin.
Tulpanjohtoja koitettiin jo ottaa pois pelistä yksitellen. Jokaisen irrotus huononsi varsin yhtälaisesti ja selvästi käyntiä entisestään. Kaikki tulpat myös olivat tismalleen saman näköisiä mustan nokisia ja hieman valkoista murua pinnalla. Tästä siis johtopäätös, että mennään aivan liian rikkaalla.
Sytkäpuolella on uutta sytkäboksi, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat. Ennakko koko ajan niin kuin pitääkin, röpötyksestä riippumatta.
Heti ensimmäisessä käynnistyksessä tuon kevään suuren remontin jälkeen muistaakseni otti samalla lailla kierroksia pahasti röpöttäen. Jostain käsittämättömästä syystä en muista muuta kuin, että kone kävi aluksi todella huonosti. Sytkä oli osunut melkein heti kohdilleen, vielä piiru hienosäätöä, mutta ei muutosta. Vaihdettiin tulpat, ei mitään vaikutusta. Seuraava muistikuva on, että kruisattiin menemään hymyssä suin hyvin käyvällä autolla. Edes veli tai serkku eivät muista sen enempää, vaikka yhdessä hommaa tehtiin. Alkaa mennä salaliittoteorioiden ja UFOjen puolelle. Keksimmekö herr professor K.Jetin salaisuuden tuolloin ja muistit pyyhittiin...
Missä se pilleripurkkini nyt oikein olikaan...
edit: Tuossa tallin pöydällä on nyt siis ilmeisesti muuten ehjä ja toimiva Boschin pumppu, jos joku tarvitse.
...Kaikki tulpat myös olivat tismalleen saman näköisiä mustan nokisia ja hieman valkoista murua pinnalla. Tästä siis johtopäätös, että mennään aivan liian rikkaalla.
KK-suutin varsin tiivis. Ei vuoda lainkaan, ellei suutinta käytetä sähköllä.
Puristuksia kaikista pytyistä vähintään 10bar. Epätarkkuus johtuu siitä, että mittarin putki oli sen verran lyhyt, että oli hieman vaikeuksia saada se mahtumaan tarpeeksi syvälle ja tiiviisti tulpanreikiin. ~11.8bar tuli niistä, mistä sen sain kunnolla mitattua ja niissä missä ei oikein saanut kunnolloa painettua tiiviiksi, yli 10bar.
Olin yhteydessä Klaukkalan dieseliin ja sovin, että lähetän heille sähköpostitse ensin viasta ja siitä mitä olen jo mittaillut ja tehnyt tarinaa. Katsotaan mitä sanovat asiasta.
Aamulla vein Alppilaan ja äsken kotiutin takaisin. Tuomio oli seuraava:
- Virranjakajan pyörijän vastus poikki - uusittu.
- Sytytys muuten kunnossa.
- Seokset kunnossa.
- Ei imuvuotoja.
- HC-arvot koholla koko kierrosalueella ja jälkipalamista pakoputkessa, mikä viittaisi pakoventtiilivuotoon.
Meni siis omat jutu niin sanotusti ohi. En selitä, miksi en vaihtanut heti uutta pyörijää, vaikka sellainen uusi, tosin ilman rajoitinta, kaapissa olikin :). Kysyttäessä vetoan hetkelliseen mielenvikaisuuteen.
Eli siis K-jetti käyty läpi eikä siinä ole mitään vikaa. Sytkäpuolella kaikki ennakot jne. täysin kunnossa myöskin. Kone käy yhä suht päin persettä.
Enpä kieltämättä uskaltanut edes ajatella, että vasta oikein koinestamossa (ollut varsin luotettava pulju aiemmin) uusilla osilla teetetyssä kannessa olisi jotain pielessä vajaan 3000km ajon jälkeen. Täytyy nyt viikonloppuna katsoa ihan vain välyksiä, jos vaikka pääsisi vain säädöllä. Vähän kuitenkin tuntuu melkoisen oudolta. Jos sieltä on pakovena solmussa, niin marssin kyllä koneistamon konttoriin pienelle reklamaatiokäynnille. Tosin melko lohduton käynti varmaan luvassa, kun hommasta on jo nelisen kuukautta.
Ihan kiva. Kaikki muu tulikin tehtyä silloin keväällä itse, mutta kannen vein koneistamoon varsin ymmärrettävistä syistä. Kaikki pitäisi taas tehdä itse.
Mittailin välykset ja eivät olleet mitään iloista luettavaa: pakojen välykset 0.15-0.20mm, imujen 0.8-0.12mm. Näinköhän ovat edes asennettaessa olleet kohdillaan?
Eikö nuo pitäisi olla paolle 0.4-0.5 ja imulle 0.2-0.3? Vanhasta alfamerin kirjasta niitä katselin ja siinä luki vitoskoneelle olevan neloskoneen kanssa vastaavat, jotka ovat siis nuo. Osaako joku varmistaa vielä mitä ne välykset pitäisi olla? KP-koneestahan on kyse.
Ja kaikki välykset on tässä lämpimän koneen välyksiä.
Näköjään ainoa virheitä tässäkin asiassa sittenkin on tehnyt vain peilistä löytyvä. Sanotaan vaikka näin, että voisivat jenkit käyttää SI-järjestelmän mukaisia yksiköitä, ettei joku idiootti onnistu ottamaan käteensä yankee-rakotulkkia...
Noh, oli siellä vähän säätämistä, mutta ei nyt sentään ihan noin paljoa kuin aluksi luultiin. Eli näyttää nyt erittäin vahvasti siltä, että vika ei löydy kannen puoleltakaan.
Eipä muuten ole kerrottu. Tuossa selosteessa lukee vain, että HC-arvot kaikilla kierrosalueilla korkeat. Täytyy soitella sinne Alppilaan, että jäikö siitä muutenkin mittaamatta jotain bensapuolella, mitä vielä voivat mitata vian löytämiseksi.
Jotenkin on nyt sellainen tunne, että lipsuu koko homma täysin käsistä epäloogiseksi arvuutteluksi. Täytyy yrittää palata alkuun ja aloittaa pohdinnat loogisesti vikapaikkoja poissulkemalla.
Aloitetaan nyt siis tuosta kannesta: Millaista käyntiä vuotava pakovena aiheuttaa? Koko kierrosalueella kaasun asennosta riippumatta huonoa käyntiä?
Jos jokin venttiili olisi kunnolla vioittunut, eikö se luultavasti näkyisi tämän venttiilin kohdalla muista poikkeavana välyksenä?
Nyt tuo käy siten, että tyhjäkäynti ailaa tasavälein todella alas ja röpöttää muutenkin. Kaasua lisäämällä röpöttää, mutta tasaantuu hetken päästä ja alkaa vetämään. Kaasun suoraan vedosta nostamalla paukuttaa putkeen. Tuntuisi vähän oudolta, että venat aiheuttaisivat tuollaista. Sitäpaitsi vika ilmeni täysin yllättäen, kesken ajon. Ei luulisi venojen vioittumisesta johtuvan käyntivian alkavan kuin napista kääntäen.
Kannessa ei mielestäni ole vikaa. Välykset on kaikki hyvät ja puristuksetkin erittäin hyvät. Puristukset nousevat jo ensimmäisellä iskulla melkein maksimiin, joten venat eivät vuoda.
Mutta löytyihän sitä vikaa jostain viimein - suuttimista. Ykkössuutin ei avaudu muiden kanssa vaan vasta reilummin läppää nostamalla. Lisäksi kaikissa on suihku huonon ja todella huonon välimaastossa. Osassa on suihku vain toispuolista ja pitkälti sumun sijaan ruiskua.
Huomenna täytyy vielä tutkia, että määräjakajalta myös todella tulee nätisti tavaraa suuttimiin eikä tuki jo sieltä lähtien.
Fortea kokeilin joskus omiin suuttimiin ja ei vaikutusta, vaikka suuttimet taitavat ennemmin olla likaiset kuin kuluneet. Uudet maksoivat tarvikkeessa 50e/kpl ja olivat ymmärtääkseni samaa tavaraa kuin alkuperäiset.
Ja siis RT:een suuttimet vaihdoin, KP:ssä taitaa olla erilaiset, mutta kai aika samoissa hinnoissa.
Tuossa juuri tein vähän ETKA-varaosa-Tepon osa -jumppaa ja näyttäisi jossain -87 muuttuvan kierteiden koolta erilaiseksi. Vanhemmat on 12mm ja uudemmat 10mm.
Orkkis oli Suomesta 129e, Tepolta tais olla ~80e ja varaosa ~50e. Täytyy maanantaina mennä varaosaan kyselemään. Motonetissä oli hintahaarukka K-jetin suuttimille 39-51e. Ne 10mm on halvempia orkkiksenakin, joten KP:seen tulee varmaan 48e suuttimet.
Mä katselin, että mulla on vastaavat, osanumeron 0 437 502 032 mukaan ja merkki Bosch.
Mitä tuossa höpistään -85 jotain, mutta tosiaan toi RT taitaa olla -89 Audista peräisin ja suuttimet luulisi vaihtuvan KE:en myötä, koska siinä on ainakin eri kierre määränjakajalla.
En kyllä edes halua tietää, miten mulla on ne uudemmat putket vanhemmassa jakajassa...
Täytyy kyllä sanoa, että jos tuo käynti tuosta tokenee, ei Alppilassa kyllä osattu mitään. Täysin hukkaan mennyt raha ja reissu. Erittäin outoa, sillä heidän jos kenen pitäisi tuntea K-jetit.
ETKA sanoo, että samat 12mm suuttimet on KZ, KU, KP, SL. Sitä uudempaa 10mm taitaa olla kaikki loput.
Etkö silloin kokeillut irroitella tulpanjohtoja yksi kerrallaan, näin ainakin muistelen? Olisi luullut vian paikallistuvan sillä, jos yksi suutin ei suihkuta.
Jos se uusilla suuttimilla alkaa toimimaan, niin eihän se ole kuin rahat takaisin Alppilasta. Pitäisi olla aika selkeä homma, jos vikaa on pitänyt ruiskusta etsiä ja sitä ei ole kuitenkaan löydetty.
Comment