Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö röpöttää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Hiekkaahan siellä oli pumpun pohjasihdissä sekä tankin pohjalla. Pumppu taisi olla muutenkin finaalissa kun sihisi niin äänekkäästi.

    Nyt on uusi Pierburg ja käy ja kukkuu hyvin.

    Tuo Pierburg ja Bosch pumppujen vaihtokelpoisuuskin selvisi.

    Suuttimien o-renkaita ja holkkeja tiivisteineen ei ole vielä vaihdettu.

    Multa löytyy nuo K-jetronicin järjestelmäpainespeksit 2.2E moottorille Bosch testerin mukaan, jos joku omatoiminen mittaaja tarvitsee.
    Viimeksi muokannut mikmoila; 16.5.2007, 22:13.

    Comment


    • #92
      Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
      Nyt on uusi Pierburg ja käy ja kukkuu hyvin.
      Huomasin, että uusi pumppu pitää välillä vähän erilaista ääntä kuin normaalia pihinää.
      Esim. pumppu pihisee normaalisti ja kun pakittaa hieman autoa, niin pumpun ääni kovenee.
      Ääni kuitenkin muuttuu eri tahdissa kuin bensa loiskuu tankissa.
      Ei se silti pahaa ääntä pidä, mutta vähän häiritsee, miksi se ääni välillä on kovempi?
      Onko mikmoilan pumppu pihissyt tasaisemmin.

      Comment


        #93
        Ugh, ei se lötkö halua olla ystäväni, ei millään. Alkoi täysin yllättäen röpöttämään. Kaasun kun lyö tiskiin, vetää röpöttäen hetken sitten yllättäen paremmin, mutta käy huonosti kuitenkin. Ylhäällä röpöttäminen ei ole aivan kauheaa, mutta silti vähän havaittavissa. Matalilta kierroksilta kun nostaa ylöspäin, röpöttää todella selkeästi. Tyhjäkäyntiä käy, mutta mielestäni siinäkin aavistus röpötystä havaittavissa.

        Keväällähän tuli tehtyä täydellinen koneremontti kyseiseen peliin. Kaikki putsattu, kaikki alipaineletkut uusittu, uudet tulpat, johdot, suuttimen tiivisteet jne.. Toimi kuin unelma tähän asti.

        Aluksi luulin jo pääseväni uudella virranjakajan kannella, mikä olikin varsin loppu. Pyörijä oli hyvä. Virranjakajan vaihdon jälkeen tuntui röpötys hävinneen, mutta palasi kun lähdin neljän tunnin seisonnan jälkeen liikkeelle uudelleen.

        Olisiko nyt sitten bensapumppu menossa tai jostain irronnut töhnää järjestelmään. Täytyy huomenna katsoa nyt vielä varoiksi tulpat, jos vaikka sisäänajossa ottivat kipeää. Ei kyllä vika voi niissä olla, tiedän sen jo nyt...

        Comment


          #94
          Jussi: Uusi pumppu ei äännä oikeastaan ollenkaan, käyn vielä kuuntelemassa asian varmistamiseksi.

          Anton: Juurikin samat oireet kuin minulla oli, ylhäällä röpötys häviää mutta alakiekoilla kaasun pohjaan linttaaminen tekee autosta tehovatkaimen. Suhiseeko pummpu auton äänekkäästi tyhjäkäynnilläkin?

          Comment


            #95
            Täytyy kuunnnella tarkemmin. Ei se kyllä äänetönkään ole mielestäni ollut.

            Comment


            • #96
              Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
              Jussi: Uusi pumppu ei äännä oikeastaan ollenkaan, käyn vielä kuuntelemassa asian varmistamiseksi.
              Ok, Ilmoittele kun olet kuulostellut.
              Mulla jurisee vieläkin, välillä enemmän ja välillä se on lähes äänetön, muttei niin hiljainen kuin vanha pumppu oli aikanaan.

              Ja toinen havainto uudesta/vanhasta pumpusta. Vanha meni vaihtoon sen takia, että poltti kerran sulakkeen.
              Mittasin amppeerit ja tasaista 15A virtaa meni vanhalle pumpulle. Ilmeisesti siellä oli ollut jokin hetkellinen pahempi ongelma, koska ei se sulake olisi 15A kulutuksella muuten palanut.

              Uusi pumppu vei ensikäynnistyksellä 11-13A ja muutaman sadan kilometrin jälkeen mittasin kulutukseksi 10A.
              Sulakehan on 15A ja siinä on mm. ohjauspaineensäädin saman sulakkeen takana, vai oliko se jopa pumpun releen "taakse" kytketty pumpun kanssa rinnan, en enää muista.
              No joo, sama tuo, mutta mittauksen tein releeltä (rele pois ja mittari tilalle) , niiden isojen nastojen väliltä.
              Mittauksessa kannattaa huomioida, että normaali halpahalli-mittarin asteikko loppuu yleensä 10:een amppeeriin.

              Eli tuommoiset mittaustulokset täältä, jos joku vertailuarvoja joskus vaikka kaipailisi.

              Ja Jassolle: Mulla on ilmeisesti vielä se vanha pumppu jossain, jos on innostusta vaihdella pumppuja koemielessä.
              Ainakin mun Audi toimi sillä normaalisti, ainoa ongelma oli se 15A kulutus.

              Comment


                #97
                Muistakaa sitten, että mittarit ei kestä tuollaisia virtalukemia yli kymmentä sekuntia. Normaalimittarin isoin sulake on 10A, joka siis paukahtaa jos mitataan isompia virtoja. Sulake pamahtaa siksi, ettei nouse savu mittarista. Tuollaisia 1-9A lukemia, jos mittailee normimittarilla, niin vain muutama sekunti.


                Ja takaisin lötkö-probleemaan:

                Tarkempana vikadiagnoosina huomasin, että potkii välillä pakoputkeen, joskus satunnaisesti potki myös imusarjaan. Kaasua lisättäessä röpöttää pahasti, sitten tasaantuu, mutta ei aivan nätiksi. Yläkierroksilla alkaa toimimaan paremmin. Tyhjäkäynti suht ok, mutta kuitenkin käynti havaittavasti röpöttävää ja huonoa. Kylmänä käy hetken paremmin ilman suurempaa röpötystä. Kokonaisuudessaan kone käy kuin yksi pytty puuttuisi.

                Vaihdoin nyt varmuudeksi tuon sytkäboksin, virranjakajan kannen ja tulpat. Vanhat tulpat, jotka siis oli muutama tuhat ajettuja, olivat tasaisen väriset. Kaikki nokisen mustia, eli käy aivan liian rikkaalla. Liitteenä huonot kuvat tulpista.

                Sytkä puoli on nyt siis täysin poissuljettu. Kaikki osat sytkäboksista tulppiin asti on tarkastettu ja ehjiä ovat. Alipainesäätökin toimii, mitattu. Vika ei ikävä kyllä ole siis sytkäpuolella.

                Bensapumppu pitäisi olla ehjä. Mittasin, että painetta tulee 4.4bar tasaisesti täysin moottorin käynnistä riippumatta. Kokeilin nostaa paluuputkea puristamalla syöttöpaineen 5 bariin, mutta ei mitään muutosta moottorin toimintaan.

                Eli oikeastaan nyt ollaan edetty jo niin pitkälle, että seuraava mahdollinen vikapaikka on lohkon kyljessä se ohjauspaineensäädin. Ei nostakaan ohjauspainetta tarpeeksi ylös, jolloin käy kokoajan aivan ylirikkaalla. Tuohon viittaisi myös se, että kone todella kylmänä toimii hetken aikaa paremmin.

                Täytyy mittailla ohjauspainetta seuraavaksi.

                Hitto, kun kaikki halvat osat on jo eliminoitu.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut jasso; 11.9.2007, 14:29. Perustelu: Vissiin hyvä laittaakin tähän ne liitteet...

                Comment


                  #98
                  Mittailin vähän lisää pääsyöttöä suodattimen ja määrjakajan väliltä.

                  Paineet 4,2bar, kaasua annettaessa notkahtaa aina 4.0bariin. Koneen sammuttua laskee nopeasti 1.5bar, johon jää.

                  Tuotto kuormittamattomana eli tuloletkusta mitattuna irti järjestelmästä < 25s/l = 0,04l/s = 40cc/s = 1200cc/30s.


                  Onkohan nuo lukemat nyt ok? En löytänyt kirja-arvoja kuin Autodatasta, josta löytyy ainostaan paine, 4.7bar.

                  Tarkempia arvoja löysin Bentleystä, mutta ovat KE-jetille:

                  syöttöpaine 5,8-6,6bar
                  tuotto (paluuletkusta) 10V pumpun jännitteellä 450cc/30s, 12V 760cc/30s
                  paine koneen sammuttua pitäisi pysyä >2,6bar

                  Noihin ei siis oikein voi verrata.

                  Osaako joku arvioida noita minun mittaamiani lukemia, ovatko päteviä K-jetille?

                  Ohjauspainetta en vielä päässyt mittaamaan, kun en löytänyt sopivia banjopultteja, joista rakentaa mittausletku. Alkuperäistä punosletkua kun ei viitsi turhaan pätkiä.
                  Viimeksi muokannut jasso; 2.10.2007, 17:58.

                  Comment


                  • #99
                    Kuormitettu tuotto olisi mun mielestäni luotettavampi mittaustapa.

                    Comment


                      Tässäpä minun lötkän K-jetin mittauspöytäkirjasta kopsatut referenssiarvot:

                      Suihkutusventtiilit:
                      Kaikissa suihkutusventtiileissä ohjearvollinen avautumispaine on 3,7 ... 4,8 bar (minun lötkössä oli kuumana startatessa 3,0 bar, eli ei oikein toivoa käynnistymisestä).

                      Kylmäkäynnistyssuutin:
                      Kylmäkäynnistyssuuttimen tiiviystarkastus: (0,5 bar alle avautumispaineen 60s kuluessa ei saa tulla yhtään tippaa polttonestettä).

                      Polttonestepumppu:
                      Tuotto (paluupuolelta mitattuna) 850 cm^3 / 30s. Liitäntäjännite kuormittaessa: 11,5V.

                      Järjestelmäpaine:

                      Määränjakaja (malli 0 438 100 125 ... 126):
                      ohjearvo: 4,7 ... 5,4 bar
                      säätöarvo: 4,9 ... 5,1 bar

                      Määränjakaja (malli 0 438 100 151):
                      ohjearvo: 5,2 ... 5,9 bar
                      säätöarvo: 5,4 ... 5,6 bar

                      Ohjauspaine lämmin-tilassa:
                      testaus ilman alipainetta.
                      ohjearvo: 2,6 ... 3,0 bar

                      testaus alipaineella (alipainepumppu liitetään ohjauspaineensäätimen alipaineliitäntään):
                      alipaineen säätöarvo 400 ... 600 mbar
                      ohjearvo: 4,0 ... 4,4 bar
                      Viimeksi muokannut mikmoila; 2.10.2007, 20:36.

                      Comment


                      • Jos paukkaa putkessa ja röpöttää vois vika olla määräjakajassa, ainakin yks typ44 korjaantui ilmamassamittarin vaihdolla. Se paukutteli välillä putkessa ja ei suostunut kulkemaan. Uutta ei kylläkään kannata laittaa, on sen verran hintaa!

                        Comment


                          Paukkaa satunnaisesti sekä imu- että pakopuolella.

                          En usko itse määräjakajan vikaan. Vika ilmeni aivan yllättäen kesken ajon, eikä enää poistunut. Kylmänä käy hetken paremmin.

                          Yritän huomenna löytää banjoliittimet tuohon ohjauspainesäätimen ja määräjakajan letkulle, jotta pääsen mittaamaan sen. Toistaiseksi uskon vian olevan liian alhaisessa ohjauspaineessa eli käy aivan liian rikkaalla. Sen takia kylmänä käy hetken jo lähellä normaalia.

                          Tosin, johtuuko liian alhainen ohjauspaine liian pienestä pumpun tekemästä paineesta, se pitäisi nyt selvittää. Jos ohjauspaine on pumpun paineen kanssa vastaavilla lukemilla ohjearvoa alempi, pumppu mitä ilmeisimmin sökö.

                          Vaikuttaisi kyllä vähän siltä, että pumpun syöttämä paine on liian alhainen, barin alle ohjearvon. Kyllähän se jo sotkee seokset sekaisin.

                          Ei vain viitsi heti varmuudeksi ostaa uutta pumppua, jos vika onkin ohjauspaineen säätimessä. Hitto, kun kone ja koko auto tuli juuri keväällä tehtyä täysin uusiksi. Koneellakin vasta muutama tuhat ajettu rempan jälkeen.

                          Mika, missä testautit?
                          Viimeksi muokannut jasso; 2.10.2007, 23:58.

                          Comment


                            Samaa ohjauspaineensäädintä itsekin epäilin ja suolaisesta hinnasta johtuen päätin maksaa sen muutaman kymmenen euroa Alppilan Autohuollolle järjestelmätestistä. Suosittelen lämpimästi!

                            Sen säätimenhän voi tosin purkaa ja putsata huolella kun se on helppoa. Itse testailin kylmä- versus kuumakäyttäytymistä vielä laittamalla säätimen pakkaseen toviksi.

                            Vahvasti kyllä paukkumiset ja muut oireet viittaisivat ruiskupumppuun.

                            Comment


                              Vetää muuten korkeilla kierroksilla jo lähemmäs normaalisti. Lähinnä kierrosten nosto ts. kaasun painaminen aiheuttaa suurta ongelmaa, joten kyllähän se voisi pumppu olla syyllinen. Olisikin.

                              Mittailen nyt vielä tänään tuon ohjauspaineen ja tuoton kuormitettuna.

                              Comment


                                _Juurikin_ samanlainen käyttäytyminen kuin minulla oli.

                                Comment


                                  Tulin kotiin Meka-Laitteen kautta ja hommasin sopivat banjot mittaukseen. Kaveri kysyi tiskillä, että näyttää olevan Audin letku, eikö? Oli myymässä jo hydrauliletkujakin :)

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                    Oli myymässä jo hydrauliletkujakin :)
                                    Kas kas, mites se nyt sellaisia osasi Audistille tarjota... :o

                                    Onkohan näillä tankin korjauksilla yhteyttä pumppuvikoihin.
                                    Eikö tässä ole nyt kolmeen Audiin korjattu ensin tankki (eikö jassokin korjannut tankkia?) ja heti perään pumppu alkaa oireilemaan.
                                    Mulla oli pumpulla vasta 70tkm takana ja alkuperäinen oli kestänyt sentään 440tkm?

                                    Comment


                                      Korjasin. Kaikkihan lähti liikkeelle tankin kiinnityspannasta, josta ollaa moottorin, kytkimen ja jarrujen kautta ilmeisesti taas palattu sinne bensatankkiin. Voihan olla, että jo kulunut pumppu kilahtaa lopullisesti, kun pääsee täysin kuivamaan.

                                      Comment


                                      • Mä epäilen magneettista hiontapölyä, jota ilmeisesti ei millään saa pois tankista, vaikka kuinka pesisi sitä.
                                        Vähän ajan kuluttua se menettää otteensa ja kulkeutuu pumppuun.

                                        Vaikka minunkin tankki huuhdeltiin moneen kertaan, niin sitä hienoa mujua oli pumpun "pedissä" havaittavissa, vaikka autolla oli ajettu vasta 250km tankin paikkauksen jälkeen.
                                        Ennen paikkausta tankki oli täysin puhdas, vaikka siellä oli aiemmin käyty 70tkm aiemmin, jolloin siis pumppu oli viimeksi vaihdettu.

                                        Meinasin laittaa magneetin tankin pohjaan estämään tuon mujun liikkumisen tankissa, mutta on tuokin toistaiseksi jäänyt vielä tekemättä.

                                        Comment


                                        • Yhdessä koojetissani meni kaksi pumppua vuodessa, kun tankin pohjalla ollut sakka pääsi pumppuun, jossa on tunnetusti pienet toleranssit. Ratkaisin ongelman laittamalla
                                          simppelin suodattimen imupuolelle. Hyvin toimi, eikä aiheuttanut liikaa vastusta. Myöhemmin tankkia paikatessani huuhtelin moskan pois.

                                          Comment


                                          • Mites sä Jari ton toteutit?
                                            Ainakin tossa omassa on pohjasihti suoraan pumpussa kiinni, letkua löytyy vasta painepuolelta.

                                            Comment


                                            • Niin, siinä oli se pumppu tankin ulkopuolella pyörän edessä. My bad, ei tullut tuo mieleen, kun kahdessa erimerkkisessä koojetillisessä se pumppu on ollut siellä alhaalla.

                                              Comment


                                                Lisää mittauksia:

                                                - Ohjauspaine kylmänä 0,7bar, nousee tasaisesti 3,2bar. Notkahtaa kaasua käänettäessä välille 2,5<3.0bar. Alipaine irti putoaa 2.0-2.1bar. Moottori samuttettuna putoaa 1.5bar johon jää. Lämmittelin konetta siihen asti, kunnes paineen nousu pysähtyi.

                                                - Tuotto paluuputkesta 55s/l = 18ml/s = 540cm^3/30s, jännitettä en mitannut.

                                                Toimi kyllä niin johdonmukaisesti ja sulavasti tuo ohjauspaineen nousu, että en jaksa uskoa siinä olevan vikaa. Ohjauspainekin näyttäisi jäävän sen saman alle ohjearvon, mitä pääpainekin.

                                                Ei muuta kuin uutta pumppua ostamaan. Tai no otan ensin vanhan irti, niin näkee millaisen ostaa.

                                                Comment


                                                • Omaani lötkööni laitoin suurtehopumpun. Bensaa on riittänyt sen jälkeen:-)

                                                  Comment


                                                    Anton: Pierburg sopii joka tapauksessa sinne, ks: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=49061

                                                    Comment


                                                    • Tuossa mun (-87:n) Pierburg ja Motonetistä tuli hommattua vastaava, tosin eri numerolla tilalle.
                                                      Kuvasta taitaa juuri ja juuri eroittua alkuperäinen osanumero.

                                                      Comment


                                                        Boschi taitaa olla vain 70e Pierpurgia halvempi.

                                                        Comment


                                                          Jaahas. Päätin sitten tehdä vasta tässä vaiheessa hieman tutkia mittarin kalibrointia. Näyttäisi näyttävä puuta heinää eli noin 0,7-1bar alle todellisen lukeman. Tästä päästääkin siihen, että lisäämällä tuo heitto mitattuihin arvoihin, päästääkin jo melkolailla ohjelukemiin.

                                                          Voi, voi, voi ja aijai jai. Tässä alkaa olla nyt jo paukut loppu, joten pitää vissiin viedä sittenkin mitattavaksi oikeilla laitteilla asian osaavaan puljuun. Vissiin ei oikein tässä lähistöllä ole kuin kaksi varteen otettavaa K-jetin hallitsevaa puljua, Alppilan autohuolto tai Klaukkalan diesel. Järvenpäästä katsoen molemmat ovat yhtä kaukana, Klaukkalaan tosin huomattavasti rauhallisempi ajaa toimimattomalla autolla.

                                                          Kai se täytyy soittaa aika tohtorille, ettei tule turhaan ostettua uusia osia.

                                                          Comment


                                                          • No mulla on edelleen se vanha Pierburg tallissa, jos haluat kokeilla sillä.

                                                            Sulalla Pellinen korjaa mm. Audeja. Veljen 100:n on sen vanha ja on sillä muitakin Audeja ollut, että saattaisi se osatakin painemittauksen tehdä oikein.

                                                            Comment


                                                              Otin pumpun nyt sittenkin irti. Ei muuten kannata edes haaveilla irroituksesta ilman hengityssuojainta. Ei kovin kauaa siinä luukun vierellä voi olla näkemättä vaaleanpunaisia elefantteja.

                                                              Sieltä löytyi Boschin 0580254003 (VAG 443906091). Oma ETKA ei edes kyseistä osaa suostunut tunnistamaan.

                                                              Vaihdetaan nyt sittenkin summamutikassa suoraan uusi pumppu. Hyvä se on uusia joka tapauksessa. Täytyy maanantaina käydä Boschin hintaa kyselemässä. Syöttölinjassa näytti kyllä paineet pysyvän, mutta kannattaisiko tuo takaiskuventtiili siitä pumpun päästä uusia samaan syssyyn varalta?

                                                              Jussi, pidän tuon sun pumpun mielessä, jos vaikka jälleen kerran muuttaisin mieleni, kun varaosassa suhteutan pumpun hinnan tilin saldoon :)
                                                              Viimeksi muokannut jasso; 7.10.2007, 00:27.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X