Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö röpöttää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötkö röpöttää...

    -87 2,2 KU K-jet. Tasakaasulla pienillä kierroksilla toimii jotakuinkin,mutta kun isompi läppä aukeaa,ikäänkuin pari pyttyä jäis pelistä pois. PA-pumpun releessä yksi kylmäjuotos,juotettu-->ei vaikutusta. Hyppylanka releen tilalle isoihin liittimiin-->pumppu laulaa kyllä,mutta kone ei käy.Se kai vaatii ton releen,pelkkä lanka ei näy riittävän.(taisi olla 5-napainen rele). - Mikähän pentele siihen pukkas...Vika ilmeni kesken maantieajon. Ei vaikutusta,onko kylmä vai kuuma kone. - Olisko kellään ollut samanmoisia oireita, mistäköhän päin alkaa etsimään syytä moiseen...... -Kokeiltu ehjällä releellä,ei vaikutusta.- Pumppua kokeiltu irrallaan,noin 4l/min tuli bensaa. Paljonkohan pitäisi tulla?

    #2
    Röpötys johtuu siitä että kone käy viidellä ;-)
    Bensapumppuvika on hyvin todennäköinen, ei jaksa syöttää paineella tarpeeksi, kuuluu vuosimalliin. Toinen mahdollinen aiheuttaja on virranjakajan kansi tai tulpan johdot joiden takuu umpeutunut.

    Comment


    • #3
      Eikai sitä vitosen ääntä röpötykseksi kehtaa sanoa... Musiikkia korville paremminkin!!! Mistäköhän tuon pumpun sais kaikkein sopivimmalla hinnalla? Onko 200 10v turbon pumppu samanlainen?

      Comment


      • #4
        10vt ja 10v.n pumput ovat vaihtokelpoisia keskenään.

        Kyseleppä pumppua vaikka täältä 050 593 55 22

        -myynti-osiossa kauppailtiin typ 44 osia, sieltäkin voisi löytyä

        Comment


        • #5
          Nonnii!! Nyt on vanhus taas elämänsä vedossa: Saituuttani en raaskinut pumppua vaihtaa. Ja vika löytyi ilmeisesti tankin pohjalta,sieltä poterosta johon pumppu uppoaa. Siellä oli 1-2cm kerros semmosta hiekan oloista sotkua,jonka imuroin pois ohuesta(5mm reikä) muoviletkusta värkätyllä lappo-systeemillä. Pumppu paikoilleen--> meno maittaa huomattavasti paremmin kuin ennen. Ja tästä innostuneena uusin vielä VJ-kannen ja johdot. Toimii.

          Comment


          • #6
            Ihmeellisiä ovat Herran tiet:)
            Edellisessä audissani ( lötkö) meni muutakin vaihtoon= bensatankki, bensaletkut/bensapumpun siivilä putsattiin. Bensapumppu toimi hyvin.
            Bensatankin pohjalla oli aika paljon kaikenlaista "paskaa" .
            Normaalia on, että jos auto on vuosimallia 1980 eteenpäin siinä on mm polttoaine puolen murheita.

            Comment


              #7
              Voi kehveli, täällä samanikäinen KU lötkö ja sama ongelma; Pintakaasulla käy nätisti mutta vähän lisää ja röpötys alkaa. Bensatankki on vaihdettu hiljattain ja samalla hiekkapuhallettiin, eli voi olla hiekkaa ja moskaa samassa paikassa.

              Comment


              • #8
                Et sattunut vaihtamaan polttoainesuodatinta samaan aikaan?

                Comment


                  #9
                  Vaihdoin muutaman sadan kilsan jälkeen. Voi tietysti olla että on sen verran paljon moskaa ollut, että uusikin suodatin on jo tukossa.

                  Comment


                  • #10
                    "Bensatankki on vaihdettu hiljattain ja samalla hiekkapuhallettiin, eli voi olla hiekkaa ja moskaa samassa paikassa."

                    Miten sitä moskaa voi olla tankin sisällä? Jäikö puhdistamatta sisäpuoli?

                    Comment


                      #11
                      Ei jäänyt, mutta se puhallushiekka oli vaan löytänyt tiensä myös tankin sisälle. Putsasin toki niin hyvin kuin taisin.

                      Comment


                        #12
                        Uusin suodattimen, ei vaikutusta. Semmoisen seikan huomasin, että noin 25% asti kaasua painettaessa nopeastikin pelittää mainiosti, mutta sen jälkeen saa olla tarkkana pedaalin kanssa: Jos yrittää painaa siitä pohjaan piiruakaan liian nopeasti, röpöttäminen ja täristäminen alkaa. JOS taas malttaa painaa h-i-t-a-a-s-t-i pedaalin, menee punaviivalle asti ihan nätisti.

                        2.3 tietäjät, arvauksia kehiin? Vehkeessä 11kk vanhat Bilteman sytkäjohdot, eikai.....

                        Comment


                        • #13
                          .....Mikä ettei, oireet kuulostavat tutulta. (vaikkei Bilteman piuhat olleetkaan)

                          Comment


                            #14
                            No voe kehveli...vaihdoin nuo orkkisten tilalle koska ne paukkuivat läpi niin että hävetti. Porkkis tai joku muu taisi silloin sanoa Bilteman piuhojen olevan kovin lyhytnäköinen ratkaisu...

                            Comment


                            • #15
                              Sen enempää arvailematta onko vika noissa piuhoissa vai ei, niin ostin muutama kuukausi sitten Bremin johtosatsin, ainakin päällisin puolin täysin yhtenevät alkuperäisten kanssa. Hintaa oli n. 50? joten eipä se mikään taloudellinen katastrofi ole vaikka menisikin uusiksi.

                              Comment


                                #16
                                Merteil:

                                SYTYTYSJOHTOSARJA 5-SYL 84- BREMI

                                Tuote No 36245
                                Hinta 69

                                Muistaako kukaan, että onko ostanut tuon halvemmalla jostain pk-seudun alueelta?

                                Comment


                                • #17
                                  Itse tilasin siilitien Fixus liikkeestä aivan Merteilin läheltä. Tarkkaa hintaa en muista, mutta alle 60? se oli. Merteil ei taida muutenkaan olla ihan halvin paikka, joten uskoisin että melkein mistä tahansa varaosliikkeestä nuo saa halvemmalla. Ainakin jos sopivasti tinkii.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä mä olen saanut merteilistäkin sopivasti, kerrankin kysy multa hintaa että paljon laitetaan. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Motonetista hain pari vuotta takaperin tuon 42,50? maksavan sarjan ja tuntui toimivan. Se halvempi, parinkympin versio ei ainakaan sopinut omaan -86 2.2:een. Valmistajaa en muista, mutta vastusarvo oli ainakin oikea tuossa kalliimmassa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Sytytyspuola uusittu, ei vaikutusta. Seuraavaksi pyörijä ja virranjakajan kansi; Pyörijä näytti ehtoopuolen osalta.

                                        Motonetti tarjoaa outoja kansivaihtoehtoja:

                                        5-sylinteriset
                                        77--84 Bosch (hylsyliittimet). . . . . . . . . . . . . . . 10-4405 6.39 ???
                                        84--94 Bosch (ruuviliittimet). . . . . . . . . . . . . . . 10-4591 7.40 ???

                                        Auto on kuitenkin 87 eli mutta ei ruuviliittimillä vaan hylsyillä...

                                        Jos pyörijä ei aiheutakkaan vikaa; Eräs Saab:in K-Jet ongelmien kanssa aikoinaan paininut neuvoi kysymään kylmäkäynnistyssuuttimen vuotamisesta aiheutuneita ilmiöitä, onko kellään kokemusta?
                                        Viimeksi muokannut mikmoila; 24.4.2007, 23:56.

                                        Comment


                                        • #21
                                          vaihdoin nuo orkkisten tilalle koska ne paukkuivat läpi niin että hävetti
                                          Vaikka nuo orkkikset merkkituotte-sytkäjohdot maksavat jotain 70-90? sarja, ei niissä kannattaisi paljoa tinkiä. Yhdessä vitosessa oli juuri tuollainen yhden johdon veemäinen vika, joka pudotti yhden pytyn pois kierroksilla -muttai aina.
                                          Paljasti itsensä, kun pimeällä vahingossa kurkotin koneen ääreen ja johto löi läpi sinistä kipinää johtimien metalliseen suojusputkeen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Laitan illalla uuden virranjakajan kannen ja pyörijän, kun eivät maksaneet kuin 14 euroa. Sitten (kun vika ei sillä poistu) laitan uudet Bremin johdot.

                                            Sen jälkeen loppuukin meikeläisen neuvot -- vaihdettuna alkaa olla bensapumppua lukuunottamatta kaikki rivitalon parkkipaikalla vaihdettavat osat.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos pyörijä ei aiheutakkaan vikaa; Eräs Saab:in K-Jet ongelmien kanssa aikoinaan paininut neuvoi kysymään kylmäkäynnistyssuuttimen vuotamisesta aiheutuneita ilmiöitä, onko kellään kokemusta?
                                              KK-suutin on helppo testata. Ota suutin irti imusarjasta (älä irroita bensaletkua siitä), tulppaa suuttimen reikä jollain, laite kone käyntiin ja tutki silmämääräisesti vuotaako suutin koneen ollessa käynnissä. Varovasti sitten sen suuttimen kanssa, ettei siitä mahdollisesti roiskuva bensa mene väärään paikkaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä ne sytkäpiuhat on varmasti tuon nykimisen syynä. Tietysti kansi ja pyörijäkin on kulutusosia.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Nyt on pyörijä ja kans vaihdettu, ei mitään vaikutusta. Bremin tulpanjohtosarja vaihtuu tänään, jänskättää vähän.
                                                  Edit: Eipä auttanut Bremitkään. Ihme vika.

                                                  Tähän mennessä siis vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi + pyörijä, tulpanjohdot, ilmansuodatin, bensansuodatin sekä lämpöaikakytkin (käynnistysongelman vuoksi, ei auttanut). Lisäksi ilmamäärämittarin lautasen toiminta tarkastettu -- liikkuu käsin painettaessa eikä jumita mihinkään.

                                                  En tiedä, onko tuo huono käyntiinlähtö samaa vai eri ongelmaa.

                                                  Voiko bensapumppu oireilla tuolla tavalla? Onko pumpun tuotto vakio suhteessa moottorin käyntinopeuteen? Kun malttaa painaa kaasua hitaasti 2000 rpm - 2900 rpm välin röpötysalueen ohi, pelittää nätisti punaviivalle asti. Luulisi, että jos pumppu on sökö, ei tuotto riitä tuohon.

                                                  Heittäkääpäs viisaita ja villejä arvauksia, sormi uhkaa mennä kyllä suuhun ja syvälle....
                                                  Viimeksi muokannut mikmoila; 27.4.2007, 19:05.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä minä alkaisin sitä pumppua epäilemään. Tuottoahan siitä voisi mitata, jos sille jotkut arvot löytyvät. Pitäisi vaan saada paineistettuna tehtyä tuo mittaus, kun kyllähän vanha pumppu ilman vastusta jaksaa pumpata riittävästi.

                                                    En tiedä, miten sen voisi helpommin mitata. Ehkä joku vastusmittaus tai amppeereiden tarkistus käynnissä voisi antaa jotain suuntaa, mutta mitään varmaa faktaa ne ei kerro.
                                                    Minulla on kyllä pumppu irrallaan, joten vastuksen voisin siitä tarvittaessa tarkistaa, mutta amppeereita en tällä hetkellä pysty vertailuarvoksi mittaamaan.

                                                    Toisaalta, väsähtänyt pumppu luulisi temppuilevan muutenkin hyvin nopeasti...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Oma lötkö ainakin rupes röpöttään , kun 1 pytyn suutin rupes jumimaan.
                                                      Ensin hommattava uudet o-renkaat suuttimien ympärille.Sit suuttimet irti.
                                                      Seuraavksi pa pumppu pyörimään hyppylagalla väkisin.Suuttimet johonkin astiaan"kaikilla oma astia, milellään lasia".Sit nostetaan ilmamäärämittarin lautasta "vessanpöntönkantta" ja katellaan sumun muodostusta ja bensan tuottoa.>Jos Jokun pyty tuotto/sumu eroaa vähänkin muista on suuttimessa jottain vikaa. Ja niitä tiivisteitä tarviit kasaus vaiheessa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuossa on pumpun tuotolle taulukko.
                                                        http://s24.photobucket.com/albums/c4...mpuntuotto.jpg
                                                        Jännite mitataan pumpun navoista sen pyöriessä. Tuotto ml/30s

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Suuttimien tiivisteiden uusiminen vaatii sitten seuraavat osat per suutin:

                                                          Suuttimen ympärille:
                                                          - o-rengas 6x5,2 / 035 133 557 E
                                                          - o-rengas 9,8x1,4 / 035 133 557 A

                                                          lisäksi:
                                                          - bakeliittiholkki / 035 133 554
                                                          - holkin kulmikas o-rengas 16,5x19,5x1,5 / 035 133 557

                                                          Tuo bakeliittiholkki (vai mitä lie materiaalia) on melko varmasti halki tai ainakin halkeaa irroitettaessa, joten siksi se pitää uusia.

                                                          Itse löysin suuttimien o-renkaille paikallisesta varaosaliikkeesta suoraan Boschin alkuperäissarjan, muistaakseni hintaan ~5e, sisältäen siis o-renkaita 5x2kpl. Bakeliittiholkki+tiiviste Laakkoselta hintaan holkki 4e/kpl, tiiviste 1,4e/kpl.

                                                          Koko tiivistäminen kustantaa siis vajaa 35e.

                                                          Suuttimet ovat sitten jumalattoman tiukassa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vähän uutta tietoa:

                                                            Sen verran korjausta, että iskee takaisin (röpöttää, nykii) _aina_ kun kaasuläpät on auki enemmän kuin 20% kaasupolkimen asennolla. Eli ihan sama painaako kaasu siitä 20% polkimen asennosta hitaasti vai ei.

                                                            Ohjauspaineen säätimen imutulppa -- eli se josta se imee korvausilmaa -- kehittää aika reippaan alipaineen koneen käydessä, eli ilmeisesti vika ei ole siinäkään.

                                                            Ilmamäärämittarin lautanen liikkuu ylöspäin nätisti ilman mitään ongelmia, tarkistin senkin vielä kertaalleen varmuuden vuoksi.

                                                            Seuraava epäily on vuotava kylmäkäynnistyssuutin + varsinaiset sylinterien suuttimet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X