Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t ja voimakas naputus konehuoneesta kytkin pohjassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t ja voimakas naputus konehuoneesta kytkin pohjassa

    Hei,

    autosta alkoi kuulua melko epämukava ääni moottoritilasta. Kova naputus, joka kovenee kun kytkin on pohjassa. Tai kykintä tarvitsee painaa vain vähän, että ääni voimistuu. Ensin ajattelin, että nostaja tms mutta kun ääni vaihtelee kytkimen mukaan niin se tuskin tulee moottorin yläkerrasta. Kytkinpolkimeen ei tunnu mitään erikoista. Mistä ihmeestä tuo voi kuulua?

    Moottori on anb ja sen jatkona 5v manuaali. Kytkin on vaihdettu n1000km sitten.

    Havainnollistava video: http://youtu.be/5pHTEsBjyLs

    Sellainen tuli mieleen, että voisiko tuo olla rikkinäinen silmälaakeri? Sitä kun en vaihtanut..
    Viimeksi muokannut okkim; 22.7.2014, 17:33. Perustelu: Viestit yhdistetty.

  • #2
    Sehän se luultavasti on. Miksi jätit sen vaihtamatta?

    Comment


    • #3
      Sitä olen tässä hiljaa itsekseni miettinyt pari tuntia. Kai se pitää viikonloppuna vaihtaa, onneksi ei ole kallis osa. Vähän ylimääräistä jumppaa kyllä, mutta eipä ole ensimmäinen kerta.

      Comment


      • #4
        Tulikos uusi painelaakeri ?

        Comment


        • #5
          Joo, painelaakeri, levy ja asetelma on vaihdettu.

          Comment


          • #6
            Hmm... kuumeen hieman laskettua tajusin että olin itse puhunut painelaakerista. Ei se silmälaakeri normaalisti kyllä hajua. Eli sitten menee arvailun puolelle.

            Comment


            • #7
              Itselläni oli samanlainen ääni omassa AEB-koneisessa. Ajattelin aluksi että ääni on pakko tulla painelaakerista/vauhtipyörästä tms. Pakka vaihtoon ja asentaja soitti purettuaan laatikon irti että silmälaakeri on sökö. Remontin jälkeen ääni hävisi.

              Ääni kuului vaikka vaihde oli vapaalla ja kytkin ylhäällä. Ääni hävisi kokonaan kun kytkimen painoi pohjaan.

              Comment


              • #8
                Silmälaakerihan ei pyöri kun kytkin on ylhäällä ja ääni kuului silti. Että vaikea sanoa missä vika, mutta haen painelaakerin ja silmälaakerin ja katson löytyisikö äänen aiheuttajaa. Ääni vaikuttaa vähän siltä kuin joku hinkkaisi esim asetelmaan. Tänä aamuna ääntä ei kuulunut kun ajoin 25km.

                Comment


                • #9
                  Itsellä oli Golfissa samanlainen kilinä, mutta vain yli 25ºC keleillä konetilan lämmettyä. Muulloin ei mitään. Syy oli vauhtipyörän ja koneen välisen pellin tai tarkemmin siinä olevan irrallisen kurkistuspalan vääntymä/väärä asennus. Ilmeisesti oli juuri siinä hilkulla, että vasta tarpeeksi lämmettyään pelti otti vauhtipyörän taakse kiinni.

                  Comment


                  • #10
                    Joo tuo käytös on juuri niin, että lyhyillä siirtymillä ei kuulu mitään, mutta sitten kun kone on kunnolla lämmin ja joutuu odotella esimerkiksi liikennevaloissa niin naputus alkaa kuulua. Pitää tänään katsoa, jos äänen aiheuttaja löytyisi. Helpottaisi kyllä elämää huomattavasti jos ääni tulisi vain jostain pellistä.

                    Comment


                    • #11
                      Äänen lähde selvisi kun otti laatikon ja vauhtipyörän irti. Vauhtipyörä pääsi ottamaan laatikon ja moottorin välissä olevaan pelliin, vika siis ilmeni ainoastaan kuumalla moottorilla. Pellin suoristus, uusi silmälaakeri paikalleen ja takaisin nippuun. Nyt toimii hyvin.

                      Comment


                      • #12
                        Lainaan vähä topiccia. Miten ilmasit kytkimen? On pieni probleema kytkimen ilmauksen kanssa. S3 1.8t vm 99 6lovinen laatikko. Tarvitseeko auton olla käynnissä että ilmaantuis? Tarvitsisi ilmata että pääsisi testaamaan uutta kytkin pakettia koska vauhtipyörä on 1 millin vakiota paksumpi ei ole varmuutta ilman testiä että irrottaako kytkin vai tarviiko sorvata vp.t.

                        käynnistys ei ole mahdollista koska auton moottori pajalla virityksen alla. Vanhal lohkol ja kampiakselilla hoidan testauksen.

                        Comment


                        • #13
                          Vauhtipyörä pääsi ottamaan laatikon ja moottorin välissä olevaan pelliin
                          Eli siis sama vika. Metkaa tosissaan, että itselläkin kilisi ainoastaan, kun ulkolämpötilat yli +25ºC.

                          Ilmauskysymykseen joko alipainetta ilmausnipasta tai ylipainetta säiliön korkista. Säiliö ilmauksen ajaksi ihan piripintaan ja täyttää tiheään, koska kytkimen letkulähtö on varsin pinnassa. Moottorin käynnillä ei ole mitään merkitystä.

                          Comment


                          • #14
                            Ok yritinjo vetää öljyimurilla alipaineella nipasta tavaraa noin. 1.5litraa yhteensä vedin eikä silti jotenki ilmaannu... painelaakeri lähti irtikun naine kävi polkasee kytkintä ilman moottoria ja tästä nyt johtuu tää pulma..

                            Comment

                            Working...
                            X