Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.3 NG pätkii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 2.3 NG pätkii

    Vaihdoin juuri tulpat, pyörijän ja jakajankannen. Vanha kansi oli täynnä hapettumaa. No auton luonne muuttui aika täysin mutta silti tuntuu tyhjäkäynnillä vähän seilaavan ja välillä moottori tuntuu muutenkin käyttäytyvän oudosti. Huomasin sitten tälläisen letkun konehuoneessa:

    http://postimg.org/image/t4kkp10b1/

    Tietääkö kukaan mikä tuo letku on nimeltään? Jokin huohotus letku vai mikä?
    Ja letku on muutenkin aika omituinen, toisesta päästä paksu ja toisesta ohut eli ei taida saada kuin marmoritiskiltä.
    Ajattelin, että jos tuo imee uutta ilmaa ilmamäärämittarin ohi niin mikään ihme jos auto ei tykkää.
    Ja korjasin tuon letkun oikeaoppisesti pikaliimalla jos joku sitä ihmettelee :)

    Ja sitten kun pyysin uusia tulpanjohtoja niin myyjä sanoi ettei ole mitään valmista sarjaa ja otti johdot yksittäisinä ja hinta oli 120e luokkaa. Sanoi, että tässä pitää käyttää kuparijohtoja. Pitääkö tuo tosiaan paikkansa? Motonetissä näyttää ainakin autoon olevan jokin 25e paketti. Ovatko nuo sitten oikesti huonot vai koittiko myyjä saada minut ostamaan kalliit johdot :)


    Ja auto on Audi 90 2.3 NG-koneella
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.7.2014, 11:01. Perustelu: Otsikkoa muutettu.

    #2
    Eiköhän tuo ole ihan kampikammion huohotusletku. Jos se on noin purkkaa että on puhki mennyt niin samanlaisia löytynee sieltä imusarjan alta/takaa/imuhaitarilta. Ei tarvi kummoistakaan vuotoa että alkaa käymään huonosti.

    Tuppaavat nämä koneet myös olemaan aika tarkkoja kipinästä eli sytkäosat mieluusti OEM tasoisena. Jos se nyt korvakuulolla kuitenkin käy kaikilla mutta kierrokset humppaavat niin ongelma lienee siellä ilmapuolella eikä sytkäosissa. Jollain carb cleaner spraylla tai starttipilotilla kun suihkii niin imuvuotojen haku helpottuu kummasti.

    P.S. Otsikon voisit muokata sisältämään myös auton ja moottorin tiedot niin helpottaisi tiedonhakua jatkossa.

    Comment


    • #3
      Jep ihan ensimmäisenä kannattaa alipainevuodot sulkea pois kuvioista. Mahdollisia vuotopaikkojahan tuossa koneessa sitten riittääkin!

      -Kaasuläppäkotelon ja määräjakajan välinen tötterö "vessanpytyn kansi", siinä voi olla monessa kohtaa halkeamia. myös siihen tulevien letkuliitännät ajastaan löystyvät.
      -Suuttimien O-renkaat
      -Huohotusletkut, jarrutehostimen letkut..
      -Aktiivihiilikanisterin letkut
      -Tyhjäkäyntimoottorin letkut (omassani oli ainakin ihan löysällä).

      Kun nämä asiat on kunnossa samoin sytkä niin voipi sitten vielä tarkistaa ruiskun perussäädöt. Mitä tarkoitat tuolla oudolla käyttäytymisellä välillä?

      Itselläni vähän samanlaista pientä painia tuon samaisen moottorin kanssa, mutta kohti parempaa mennään päivä päivältä.
      Miulla oli myös tuo kampikammion huohotusputki mennyt tuollai lyttyyn mutta vaikutti ehjältä muutoin.

      Comment


      • #4
        No nyt kun "paikkasin" tuon huohotusletkun niin auto tuntuu tosi äkäiseltä. Auto on automaattilootalla ja nyt heti kun painaa kaasun pohjaan niin kickdown lähtee toimimaan. Ennen oli vähän arpapeliä miten auto toimi.

        Jos nyt vaikka aluksi hommaisin tuon kampikammion huohotusletkun. Onko täällä kukaan joka olisi tuon letkun vaihtanut ja onko antaa koodia osalle?

        Comment


        • #5
          Omaani ajattelin jos tekisi suosiolla metallista sen väliosan, jostain tosin kuulemma löytyy tarvikkeena valmiitakin. Täytyy koittaa etsiskellä. Ei olisi tuota litistymisongelmaa enää :D

          Comment


            #6
            Ompas hyvännäköinen mutka. Ei varmaan ihan edullisimmasta päästä... Jos ei ole varmaan tuo kuminenkaan.

            Comment


            • #7
              Minkähän takia tuossa metallisessa putkessa on tuo ylimääräinen haara joka on tulpattu?

              Tutkiskelin asiaa niin tuota saa/on saanut varaosana ja on nykyään metallinen. Käsittääkseni nuo kumit jotka päädyssä on eivät kuulu pakettiin.

              Tässä kyseinen osa: http://www.partsgeek.com/mmparts/bre...0_quattro.html

              Tee Tonsku kaksi noita osia ja myy toinen minulle :)

              Comment


              • #8
                Metsästellyt pari päivää tuota putkea mutta tuloksetta. Jenkeistä on löytynyt tuota metallista versiota mutta on kyllä helvetin suolainen hinta. Kaikkeista paras olisi samanlainen kumi/silikoni letku.

                Löytyykö täältä mitään ideoita esim. EU-alueella olevista liikkeistä joista löytyisi osia näihin vanhempiin automalleihin :)

                Comment


                  #9
                  En tiedä tosta lisäputkesta, mutta aiheeseen liittyen miulla on 2 kertaa jäätynyt tuo metalliputki tuosta halkaisijaltaan kapeammasta päädystä (ja vetänyt tukkoon).
                  Tuohon lisäputkeen voisi siten kait kehitellä jonkinlaisen paineenrajotinviritelmän, ettei vaarana olisi jopa kampiakselin takastefan pulpahtaminen.

                  Lisäys: Invisible man, löytyisköhän vielä Audi Traditionilta: https://trshop.audi.de/konakart/Sele...281986+-+00%29
                  Viimeksi muokannut JonasK; 25.7.2014, 05:34. Perustelu: Linkki lisätty

                  Comment


                  • #10
                    Invisible: nojuu täytyy kahtoo miten hankala tuo on käytännössä tehdä. kun löytyisi pari valmista käyrää niin hommahan helpottuisi paljon kun en omista taivutusvehkeitä.

                    Tai sitten vaan ostaa jotakin tarvikeletkua,, esim ohutta haitarimallin jäähdyttimenletkua joka vastaa halkaisijaltaan tuota isompaa osaa alkuperäisestä. Ohueen päähän sitten joku sovite vaan.
                    Tiiviys on tosiaan tärkeää tässä(kin) moottorissa koska koko roska on alipaineistettu. Kaikki pitää olla kondiksessa, öljytikkua myöten.
                    Tuossa NG:ssä näkyi olevan joku huohotusliitäntä myös venttiilikopan luona. Liitäntä on siinä muovisessa L kappaleessa (tyhjäkäyntisäätimen letkussa) heti imusarjan takana. Minulla tuosta oli murtunut se alaspäin lähtevä huohotinosa joka piti liimailla kasaan.

                    Viimeinen vaihtoehto on tehdä huohotuksesta avoin, eli imusarjalta huohotusliitännät umpeen ja moottorista tulevat letkut keruusäiliöön (ettei lentele öljyä tielle). En tiedä miten tämä vaikuttaa ko. moottorin käytökseen sitten noin muuten.. joihinkin viriviriautoihin näin on tullut joskus tehtyä.

                    Comment


                      #11
                      200:sen vastaavaan väänsin messinkilankaa spiraaliksi ja kiersin sisään. Toiminut varsin hyvin. Materiaali voi toki olla muutakin, mutta tuota nyt oli käsillä ja kovuus juuri passelia työstää vs. kesto.

                      Comment


                      • #12
                        Tuollainen patentti oli itsellänikin mielessä, löytyisi 4mm paksua kuparilankaa jotta jospa siitä vääntäisi "jousen" sinne letkun sisään.

                        Comment


                        • #13
                          Aika heikolta näyttää tuon osan saatavuus. Miten paljon tuosta huohottimesta tulee tavaraa pihalle? Ja eikö tuo systeemi ole muutenkin aika huono, että imusarjaan syötetään paskaa? Helpoimmalla varmaan pääsisi jos tosiaan vain tulppaa tuon imusarjan pään ja tekee jonkin säiliön huohottimelle.

                          Tuo letku muuten selittää sen, että olen ihmetellyt miksi auto aina kuumana haisee "vanhalle mopolle" :)

                          EDIT: Ja millä nimellä nuo "peitetulpat" liikkuvat? Niitä varmaan saa ihan varaosaliikkeistä?

                          EDIT2: Onko noihin kumiletkuihin olemassa minkälaisia adaptereita? Mietin josko ottaisi tuon letkun ja menisi sen kanssa tiskille niin olisiko mahdollista kasata jonkinlainen "frankenstein" letku?
                          Viimeksi muokannut Invisible man; 28.7.2014, 22:21.

                          Comment


                          • #14
                            tulpan nyt tekee helposti itse. joku muutaman sentin pätkä letkua jonka toiseen päähän glemmarilla mikä hyvänsä tulppa, vaikka sopivan paksu pultti. Patentti mikä patentti mutta ajaa asiansa.

                            Letkuadaptereita varmaan löytyy ihan rautakaupasta putkiosastolta, erinäisiä messinkisiä putkiadaptereita joissa toinen pää paksumpi kuin toinen. Muovisista en tiedä miten kestää moottoriolosuhteita ja öljyä.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Tonsku79 Näytä viesti
                              --Tuossa NG:ssä näkyi olevan joku huohotusliitäntä myös venttiilikopan luona. Liitäntä on siinä muovisessa L kappaleessa (tyhjäkäyntisäätimen letkussa) heti imusarjan takana. Minulla tuosta oli murtunut se alaspäin lähtevä huohotinosa joka piti liimailla kasaan.
                              Se muoviliittimestä lähtevä pieni alaletku on suuttimille. Joku suutinmalli vaati ilmavirtauksen (parempi pisaroituminen / jäähdytys?).
                              Ilmakanavat tulee muistaakseni suuttimien alapuolelle. Itse pikkuletkussa on ainakin NG:ssä sisällä semmonen kuristin.

                              Comment


                              • #16
                                No niinhän näkyi olevan kun tarkemmin tutkiskelin. Ei muuta mutta siitä muovisesta letkuhaaroittimesta napsahti poikki se suuttimille haarautuva osa :D

                                Comment

                                Working...
                                X