Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t puolat Audi AAN 20vt:oon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko tuossa Thupun johtosarjassa perus sähköteippiä vai mitä se on? Pitää tuota omaa johtosarjaa siistiä ja mietin että mitä siihen laittaisi, lämmönkesto lähinnä mietityttää.

    Comment


      Perus sähköteippä on, ja tuntuu kestävän lämpöä tosi hyvin, ei oo menny miksikään. Ennen Kemora päivää kiersin tohon ympärille vielä sitä muovista johtospiraalia mut sepä sulaakin ylläripylläri.

      Comment


      • Vähän jo pelkäsin kesällä vaihdettujen Hücon puolien alkavan oireilemaan kun rötäsi yllättäen yli 1,4 barin paineilla, aikaisemmista kokemuksista viisastuneena on aina pari varapuolaa mukana joten kierrätin kaikki viisi läpi. Nopeastihan tuo kokeilu sujuu kun ajaa syrjäisemmällä tiellä bussipysäkiltä toiselle, sopivasti pääsee nostamaan paineita ennen seuraavaa pysäkkiä. Eipä ollut vika puolissa joten tulpat ylös ja tutkimaan, päällisin puolin kynttilät olivat kunnossa mutta yhdessä hieman tummempi väri eristeessä. Laitoin uudet tulpat ja rötääminen loppui, ei näytä oikein FR5DPP222 kestävän (ajettu 3tkm) ja pitääkin vaihtaa useammin tai kokeilla jotain muuta. Mikäs tuohon on sopiva kärkiväli?

        Onko kukaan huomannut Hücon puolissa jotain valkoista suojarasvaa sisäpuolella, tulpan eristeosa oli ihan rasvainen ja puolan sisältä pursui monjää kumin ja messinkiholkin välistä. En kyllä muista nähneeni mitään rasvaa kun uutena laitoin paikoilleen. Onhan se tietysti ihan suunniteltu ja testattu juttu mutta en ole missään autossa tuollaiseen törmännyt kun olettanut että kaikki mönjät sekä epäpuhtaudet johtavat korkeajännitteen helposti runkoon. Tietysti tuon ylimääräisen rasvan puhdistin ja voihan sekin jollain kierolla tavalla olla syy rötäämiseen, tulppakaivot ovat tässä autossa olleet aina puhtaat.

        Comment


        • Onko kukaan huomannut Hücon puolissa jotain valkoista suojarasvaa sisäpuolella, tulpan eristeosa oli ihan rasvainen ja puolan sisältä pursui monjää kumin ja messinkiholkin välistä.
          Samaisen huomion tein itse kun puolia asentelin. No ei nyt kuitenkaan pursunnut mistään mut sisäpuolella oli jotaki rasvaa.

          Comment


            Muistelisin että se voi olla eristerasvaa. Eli ei välttämättä kannata puhdistaa, paitsi tietysti tulpan päästä.

            Comment


            • Tuli vain mieleen kun noita puolia kuuleman mukaan joutuu aika usein vaihtamaan ettei osa selity sillä että tuo rasva kerää itseensä epäpuhtauksia ja alkaa lyödä läpi. Varsinkin kun näissä modatuissa pääsee pöly paremmin tulppakaivoihin.

              Comment


                Sami, eikös noissa FR5DPP222 tulpissa ollut aika iso kärkiväli?
                ( ellen väärin muista, niin oli sen 1mm tai 1,1mm)
                Hetken niitä kokeilin 034 puolien kanssa, mutten kauaa tohtinut ajaa, vaikka tuntuivatkin toimivan.
                Kumminkin FR5DPP222:ssä 0,8mm kärkiväli oli pienin, mille Bosch antaa siunauksen tuon tulpan kanssa.
                Kun taas orkkis tulpassa F5DP0R taisi olla sen 0,6mm.

                Mikäs tuon huokean FR5DP:n kärkiväli on?

                Erot ymmärtääkseni FR5DPP222 ja FR5DP välillä =
                FR5DP:n elektrodi = Platinaa - FR5DPP222 elektrodi = "tupla Platinaa"
                Ja tuo 222 kertoo FR5DPP222 tulpasta, että kärkiväliksi sopii 0.8 - 1.1mm
                (FR5DP:n kärkivälistä / sopivuudesta ei itsellä ole tietoa)

                Ja tuosta R:stä kun yleisesti vastuksena puhutaan, niin se että onko tuo R heti koodissa esim. F:n jälkeen toisena (kuten FR5DP & FR5DPP222)
                tai vasta lopussa (kuten: F5DP0R tulpassa), on eri merkitys.
                Toisena koodissa = With interference suppression resistor
                Lopussa = Burn-off resistor

                Comment


                  FR5DP on 0,59mm (Boschin mukaan) ja FR5DPP222 1,0mm

                  FR5DP:
                  http://www1.carparts-cat.com/webdata...0242050503.JPG

                  FR5DPP222:
                  http://www1.carparts-cat.com/webdata...0242229641.JPG

                  Comment


                  • Sami, eikös noissa FR5DPP222 tulpissa ollut aika iso kärkiväli?
                    Kyllähän se 1,0mm oli paketista ottaessa ja ilman välystulkkiakin tuon tavallista suuremman huomaa kun tottunut katselemaan 0,6-0,7mm kärkivälejä sytytystulpissa. Minkä mukaan tässä olisi hyvä mennä kun puola on kuitenkin eri kuin alkuperäiselle F5DP0R tulpalla ja tulpan rakennekin erilainen (sivuelektrodi). Joskus lueskelin kokemuksia näistä ja yleisesti ainakin FR5DP koettu sopivaksi näillä puolilla, sopivasta kärkivälistä ei taida paljon juttua ollakaan.

                    Comment


                      Se valkea rasva on nimenomaan eristerasvaa ja on hyväksi kumin ja posliinin välissä. Ehkäisee kosteuden ja muun töhnän väliin pääsyn. Usein irrotettaessa tietysti kerää epäpuhtauksia ja on puhdistettava + asennettava uusi rasva.

                      Comment


                        Sami: Aivan, silmään pistää juu... :)
                        Itse säädin 0.8mm nuo testissä olleet FR5DPP222 kärkivälin. (mutta siis tosin 034 puolilla testailin). Velipojalle meni tuo meikäläisen ex-UrS6, missä mulla noita 1.8T puolia paukkui tämän tästä ja jatkuu puolien paukkuminen edelleen.(vaikkei minun murheena olekaan) ;)
                        Siinä vehkeessä on käytetty orkkisten tilalla nyt noita FR5DP tulppia, ja ei ainakaan puolien kestoon ole vaikuttanut. Jotain parempaa puolaa nyt siihen laitteeseen yritetään istuttaa.

                        Comment


                        • Siinähän se taisi sitten olla tuo syy rötäämiseen eli 0,8mm on turhan suuri välys ja pitää laittaa jotain muuta tulppaa kun ei voi oikein tuota pienemmäksikään säädellä ainakaan tehtaan suositusten mukaan. Aluksi kyllä toimi ihan hyvin sen muutaman tuhat kilsaa turhan isolla 0,8mm kärkivälillä.

                          Comment


                            Moro!
                            Tässä parhaillaan asentelen 1,8t johtosarjaa hyväksi käyttäen ja tuntus että oon homman jujun hoksannu mutta jossain postauksessa mainittiin että ecu:lta pitäis jotain pinnejä siirrellä? En nyt kyllä hoksi että mitä pitäis siirrellä?

                            Comment


                              Olisko 3B:n tapauksessa? Näissä uudemmissa suorasytkissä ei tarvi pinnejä muutella.

                              Comment


                                Ehkäpä, elikkä AAN ei tarvii pinnejä siirrellä mihkää?

                                Comment


                                • Ei tartte pinnejä siirrellä.

                                  Comment


                                  • Terve!

                                    Nyt olisi mullakin Urssissa 1.8t puolakonversio edessä.

                                    Voisitteko hieman jeesata mua alkuun tässä projektissa. En nimittäin oikein tajua mitä pitäisi ensimmäiseksi ja ehkä toiseksikaan tehdä...:)

                                    Tepon kitti tuli hommattua ja seuraavat liittimet menee tilaukseen jotka ilmeisesti tarvitaan:

                                    "Bosch liittimet 2x nelinapainen 1 928 402 373 ja 2x kolminapainen 1 928 402 452 + noihin pinnit ja tiivisteet.
                                    Suojakumit nelinapaiselle: 1 280 703 023 ja kolminapaiselle: 1 280 703 022"

                                    PDF stä joten kuten tajuan sähkökaaviosta mihin mistäkin puolasta johto pitäisi vetää. Pitääkö siis tämä Tepon kitti purkaa ihan alkutekijöihinsä ja sieltä sitten rupee kasailemaan?

                                    Mihin ensimmäisessä kuvassa oleva viides puolaliitin liitetään?
                                    Mitä noille ylimääräisille johdoille/liittimille tehdään?

                                    Sitten toisen pään johdoista. Yhdessä on musta liitin ja mitä noihin kahteen muuhun johto nippuun liitetään? Bosch liittimiä varmaankin, mitä Thupun kuvasta ymmärsin...

                                    Olen aivan turisti sähköhommissa...toki jos olisi joku joka on tehnyt vastaavan jo Keski-Uudellamaalla ja voisi tulla jeesaa niin olisin kovin kiitollinen...kiirus ei oo kun harrasteautosta on kyse.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • Oman kitin purin osiin, helpompi ottaa turhat sälät pois. Ylimääräiset johdot ja liittimet pois. Omassa viidennessä puolaliittimessä oli kyllä johdot valmiina paikallaan, miksiköhän tuossa ei ole?

                                      Ei taas meinaa kunnolla muistaa mutta eikös se ollut niin että kaikki liittimet tuossa johtosarjassa, lukuunottamatta puolien liittimiä, oli turhia..
                                      Viimeksi muokannut -Maukka-; 4.1.2012, 22:40.

                                      Comment


                                        Itse ainakin purin koko sarjan osiin ja karsin ensin ylimääräiset johdot.

                                        Tarpeelliset johdot mallasin autossa sopivan mittaisiksi ja liittimet päihin. Sarja suojasukan sisään ja se oli siinä. Näin karkeasti.

                                        Kytkentäkaavio taisi olla ensimmäisessä viestissä. Melko simppeli kytkentä loppujen lopuksi.

                                        Comment


                                        • Oge, kiitti heti hyvistä vinkeistä.
                                          Vähä niin mietinkin, että tossa on oltava ylimääräisiä liittimiä Urssiin.

                                          Tosiaan, kun purkaa ton osiin niin selviää paremmin.

                                          Eli ton 5 nen puolaliittimen voi yhdistää jompaan kumpaan noista ylimääräisistä johtosarjoista.

                                          Nyt tämä alkaa päästä alkuun ja tietää mitä tässä tehdä...:)

                                          Comment


                                            Laittoiko Teppo mukaan kytkentäkaaviota? Näkyy se alkuperäinen linkki kadonneen.

                                            Puolanliittimet ovat ainoat mitkä saat sopimaan urssiin. Muut liittimet joutaa mäelle samantien.

                                            Comment


                                              Asennusohje
                                              http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=48223

                                              Viidenteen liittimeen voit käyttää niitä pois raksittavia johtoja, niissä kaikissa kun on melkoisesti ylimääräistä pituutta.

                                              Comment


                                              • Juu ohjeet on tulostettu ja kytkentäkaaviosta selviää miten kytkeä johdot.
                                                Thuppu jo ohjeistikin lukemaan tuota kytkentäkaaviota... :)

                                                En heti tajunnut, että toi pitää purkaa mutta nyt tiedän mistä aloittaa.

                                                Ostan vielä noi puuttuvat Boschin liittimet niin pääsen sitten aloittamaan asentamisen...

                                                Comment


                                                  Mika: Voit mahdollisesti tulla kattoon siitä yhdestä Urssi6:sta mallia tarvittaes,
                                                  kunhan oon kans Nurmijärven hallilla turaamas jotain turhaa audi räpellystä. :)

                                                  Comment


                                                  • Moroo

                                                    Oge, thanks!! Mä hommaan ensin ne Bossin liittimet niin sitten voisin rupee kolvailee tota konverioo kasaan...ja tulla kattoo vielä varmistuksex mallia.

                                                    Jos oot hallilla joku päivä niin voin tulla näyttää uutta urssi projektia...:)...siinä riittää "sopivasti" korjattavaa...:)

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja IsoDee
                                                      ...siinä riittää "sopivasti" korjattavaa...:)
                                                      Yllättävää. :D

                                                      Comment


                                                        Tuosta kolvaamisesta sen verran, että olen antanut itselleni kertoa että auton johtosarjan liitokset kannattaa kolvaamisen sijaan tehdä puristamalla. Kun on tärinää ja lämpötilan vaihteluita, tinaus ei ole kuulemma kestävin vaihtoehto. En osaa perustella sen tarkemmin, mutta näin mua valisti sähkömiehet töissä.

                                                        Comment


                                                          Ei tosiaan kannata kolvata. Voi olla mielenkiintoista sitten metsästää sytytyskatkosten syytä. Kuten varmaan olette huomanneet, niin autojen johtosarjoissa ei ole tinaa käytetty, yllä mainitusta syystä.

                                                          Comment


                                                          • ...:) Juu "hieman" on korjattavaa...on ollut hieman huonolla pidolla tämä urssi.
                                                            Tämän pätkimisen kun saa kuntoon niin sitten ohjaustehostimen tiivisteet vaihtoon, pakosarja säksättää kylmänä ihan törkeesti (kirisin jo pultit kun oli irti), vuotaa öljyä pakosarjan alta...takakontin lukko ei toimi, surisee vain hetken itekseen...

                                                            Ok. Kiitos taas vinkistä! En kolvaa...puristellaan liittimillä kasaan. :)

                                                            Comment


                                                              Tinaaminen on hidasta ja kallista, massatuotannossa ei sitä johtosarjoissa käytetä.

                                                              Ylimenovastus on hitusen pienempi juotetulla liitoksella kuin puristetulla.

                                                              Yksivaihtoehto on käyttää niitä parempia liittimiä joissa on erillinen vedonpoisto, tinaa vain hyvin pieni tippa sinne johdon päähän kontaktin varmistamiseksi. Taivutusrasitukset jäävät sitten vedonpoiston huoleksi.

                                                              Juotosten päälle sitten kutistesukkaa liiman kera, vähenee korroosio ainakin hivenen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X