Onko tuossa Thupun johtosarjassa perus sähköteippiä vai mitä se on? Pitää tuota omaa johtosarjaa siistiä ja mietin että mitä siihen laittaisi, lämmönkesto lähinnä mietityttää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t puolat Audi AAN 20vt:oon
Collapse
X
-
Vähän jo pelkäsin kesällä vaihdettujen Hücon puolien alkavan oireilemaan kun rötäsi yllättäen yli 1,4 barin paineilla, aikaisemmista kokemuksista viisastuneena on aina pari varapuolaa mukana joten kierrätin kaikki viisi läpi. Nopeastihan tuo kokeilu sujuu kun ajaa syrjäisemmällä tiellä bussipysäkiltä toiselle, sopivasti pääsee nostamaan paineita ennen seuraavaa pysäkkiä. Eipä ollut vika puolissa joten tulpat ylös ja tutkimaan, päällisin puolin kynttilät olivat kunnossa mutta yhdessä hieman tummempi väri eristeessä. Laitoin uudet tulpat ja rötääminen loppui, ei näytä oikein FR5DPP222 kestävän (ajettu 3tkm) ja pitääkin vaihtaa useammin tai kokeilla jotain muuta. Mikäs tuohon on sopiva kärkiväli?
Onko kukaan huomannut Hücon puolissa jotain valkoista suojarasvaa sisäpuolella, tulpan eristeosa oli ihan rasvainen ja puolan sisältä pursui monjää kumin ja messinkiholkin välistä. En kyllä muista nähneeni mitään rasvaa kun uutena laitoin paikoilleen. Onhan se tietysti ihan suunniteltu ja testattu juttu mutta en ole missään autossa tuollaiseen törmännyt kun olettanut että kaikki mönjät sekä epäpuhtaudet johtavat korkeajännitteen helposti runkoon. Tietysti tuon ylimääräisen rasvan puhdistin ja voihan sekin jollain kierolla tavalla olla syy rötäämiseen, tulppakaivot ovat tässä autossa olleet aina puhtaat.
Comment
-
Onko kukaan huomannut Hücon puolissa jotain valkoista suojarasvaa sisäpuolella, tulpan eristeosa oli ihan rasvainen ja puolan sisältä pursui monjää kumin ja messinkiholkin välistä.
Comment
-
Sami, eikös noissa FR5DPP222 tulpissa ollut aika iso kärkiväli?
( ellen väärin muista, niin oli sen 1mm tai 1,1mm)
Hetken niitä kokeilin 034 puolien kanssa, mutten kauaa tohtinut ajaa, vaikka tuntuivatkin toimivan.
Kumminkin FR5DPP222:ssä 0,8mm kärkiväli oli pienin, mille Bosch antaa siunauksen tuon tulpan kanssa.
Kun taas orkkis tulpassa F5DP0R taisi olla sen 0,6mm.
Mikäs tuon huokean FR5DP:n kärkiväli on?
Erot ymmärtääkseni FR5DPP222 ja FR5DP välillä =
FR5DP:n elektrodi = Platinaa - FR5DPP222 elektrodi = "tupla Platinaa"
Ja tuo 222 kertoo FR5DPP222 tulpasta, että kärkiväliksi sopii 0.8 - 1.1mm
(FR5DP:n kärkivälistä / sopivuudesta ei itsellä ole tietoa)
Ja tuosta R:stä kun yleisesti vastuksena puhutaan, niin se että onko tuo R heti koodissa esim. F:n jälkeen toisena (kuten FR5DP & FR5DPP222)
tai vasta lopussa (kuten: F5DP0R tulpassa), on eri merkitys.
Toisena koodissa = With interference suppression resistor
Lopussa = Burn-off resistor
Comment
-
FR5DP on 0,59mm (Boschin mukaan) ja FR5DPP222 1,0mm
FR5DP:
http://www1.carparts-cat.com/webdata...0242050503.JPG
FR5DPP222:
http://www1.carparts-cat.com/webdata...0242229641.JPG
Comment
-
Sami, eikös noissa FR5DPP222 tulpissa ollut aika iso kärkiväli?
Comment
-
Se valkea rasva on nimenomaan eristerasvaa ja on hyväksi kumin ja posliinin välissä. Ehkäisee kosteuden ja muun töhnän väliin pääsyn. Usein irrotettaessa tietysti kerää epäpuhtauksia ja on puhdistettava + asennettava uusi rasva.
Comment
-
Sami: Aivan, silmään pistää juu... :)
Itse säädin 0.8mm nuo testissä olleet FR5DPP222 kärkivälin. (mutta siis tosin 034 puolilla testailin). Velipojalle meni tuo meikäläisen ex-UrS6, missä mulla noita 1.8T puolia paukkui tämän tästä ja jatkuu puolien paukkuminen edelleen.(vaikkei minun murheena olekaan) ;)
Siinä vehkeessä on käytetty orkkisten tilalla nyt noita FR5DP tulppia, ja ei ainakaan puolien kestoon ole vaikuttanut. Jotain parempaa puolaa nyt siihen laitteeseen yritetään istuttaa.
Comment
-
Siinähän se taisi sitten olla tuo syy rötäämiseen eli 0,8mm on turhan suuri välys ja pitää laittaa jotain muuta tulppaa kun ei voi oikein tuota pienemmäksikään säädellä ainakaan tehtaan suositusten mukaan. Aluksi kyllä toimi ihan hyvin sen muutaman tuhat kilsaa turhan isolla 0,8mm kärkivälillä.
Comment
-
Terve!
Nyt olisi mullakin Urssissa 1.8t puolakonversio edessä.
Voisitteko hieman jeesata mua alkuun tässä projektissa. En nimittäin oikein tajua mitä pitäisi ensimmäiseksi ja ehkä toiseksikaan tehdä...:)
Tepon kitti tuli hommattua ja seuraavat liittimet menee tilaukseen jotka ilmeisesti tarvitaan:
"Bosch liittimet 2x nelinapainen 1 928 402 373 ja 2x kolminapainen 1 928 402 452 + noihin pinnit ja tiivisteet.
Suojakumit nelinapaiselle: 1 280 703 023 ja kolminapaiselle: 1 280 703 022"
PDF stä joten kuten tajuan sähkökaaviosta mihin mistäkin puolasta johto pitäisi vetää. Pitääkö siis tämä Tepon kitti purkaa ihan alkutekijöihinsä ja sieltä sitten rupee kasailemaan?
Mihin ensimmäisessä kuvassa oleva viides puolaliitin liitetään?
Mitä noille ylimääräisille johdoille/liittimille tehdään?
Sitten toisen pään johdoista. Yhdessä on musta liitin ja mitä noihin kahteen muuhun johto nippuun liitetään? Bosch liittimiä varmaankin, mitä Thupun kuvasta ymmärsin...
Olen aivan turisti sähköhommissa...toki jos olisi joku joka on tehnyt vastaavan jo Keski-Uudellamaalla ja voisi tulla jeesaa niin olisin kovin kiitollinen...kiirus ei oo kun harrasteautosta on kyse.
Comment
-
Oman kitin purin osiin, helpompi ottaa turhat sälät pois. Ylimääräiset johdot ja liittimet pois. Omassa viidennessä puolaliittimessä oli kyllä johdot valmiina paikallaan, miksiköhän tuossa ei ole?
Ei taas meinaa kunnolla muistaa mutta eikös se ollut niin että kaikki liittimet tuossa johtosarjassa, lukuunottamatta puolien liittimiä, oli turhia..Viimeksi muokannut -Maukka-; 4.1.2012, 22:40.
Comment
-
Itse ainakin purin koko sarjan osiin ja karsin ensin ylimääräiset johdot.
Tarpeelliset johdot mallasin autossa sopivan mittaisiksi ja liittimet päihin. Sarja suojasukan sisään ja se oli siinä. Näin karkeasti.
Kytkentäkaavio taisi olla ensimmäisessä viestissä. Melko simppeli kytkentä loppujen lopuksi.
Comment
-
Oge, kiitti heti hyvistä vinkeistä.
Vähä niin mietinkin, että tossa on oltava ylimääräisiä liittimiä Urssiin.
Tosiaan, kun purkaa ton osiin niin selviää paremmin.
Eli ton 5 nen puolaliittimen voi yhdistää jompaan kumpaan noista ylimääräisistä johtosarjoista.
Nyt tämä alkaa päästä alkuun ja tietää mitä tässä tehdä...:)
Comment
-
Asennusohje
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=48223
Viidenteen liittimeen voit käyttää niitä pois raksittavia johtoja, niissä kaikissa kun on melkoisesti ylimääräistä pituutta.
Comment
-
Juu ohjeet on tulostettu ja kytkentäkaaviosta selviää miten kytkeä johdot.
Thuppu jo ohjeistikin lukemaan tuota kytkentäkaaviota... :)
En heti tajunnut, että toi pitää purkaa mutta nyt tiedän mistä aloittaa.
Ostan vielä noi puuttuvat Boschin liittimet niin pääsen sitten aloittamaan asentamisen...
Comment
-
Moroo
Oge, thanks!! Mä hommaan ensin ne Bossin liittimet niin sitten voisin rupee kolvailee tota konverioo kasaan...ja tulla kattoo vielä varmistuksex mallia.
Jos oot hallilla joku päivä niin voin tulla näyttää uutta urssi projektia...:)...siinä riittää "sopivasti" korjattavaa...:)
Comment
-
Tuosta kolvaamisesta sen verran, että olen antanut itselleni kertoa että auton johtosarjan liitokset kannattaa kolvaamisen sijaan tehdä puristamalla. Kun on tärinää ja lämpötilan vaihteluita, tinaus ei ole kuulemma kestävin vaihtoehto. En osaa perustella sen tarkemmin, mutta näin mua valisti sähkömiehet töissä.
Comment
-
...:) Juu "hieman" on korjattavaa...on ollut hieman huonolla pidolla tämä urssi.
Tämän pätkimisen kun saa kuntoon niin sitten ohjaustehostimen tiivisteet vaihtoon, pakosarja säksättää kylmänä ihan törkeesti (kirisin jo pultit kun oli irti), vuotaa öljyä pakosarjan alta...takakontin lukko ei toimi, surisee vain hetken itekseen...
Ok. Kiitos taas vinkistä! En kolvaa...puristellaan liittimillä kasaan. :)
Comment
-
Tinaaminen on hidasta ja kallista, massatuotannossa ei sitä johtosarjoissa käytetä.
Ylimenovastus on hitusen pienempi juotetulla liitoksella kuin puristetulla.
Yksivaihtoehto on käyttää niitä parempia liittimiä joissa on erillinen vedonpoisto, tinaa vain hyvin pieni tippa sinne johdon päähän kontaktin varmistamiseksi. Taivutusrasitukset jäävät sitten vedonpoiston huoleksi.
Juotosten päälle sitten kutistesukkaa liiman kera, vähenee korroosio ainakin hivenen.
Comment
Comment