Hehe, kaikkea sitä tulee juovuspäissään sovittua. :) Mutta piuhat on kiinni ja hyvin toimii.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t puolat Audi AAN 20vt:oon
Collapse
X
-
Hiilarista korkeampi johtosuojakoppa, niin pääse lötkötkin hiilariviriluokkaan ! Ois aika siisti.
Comment
-
Tässä ois mun 1.8T puolakonversio AAN konese
Tulpanreiän ympyralta poratu rinkula pois, reika suurennetu 24>28mm, ei kannata pora isommas, seinä on jo nyt 1.5mm jäljellä.
Senverra se uppo nyt ... saa nähtä, riitaisko, jos ei, niin pitäis myös otta tulpanhatustä muovia pois.
edit: ..
jos reikä on 28mm, niin ei tartte muovia viila!
edit#2: ..
haitarikumeja, seka 3 ja 4 napaine liitimet ja hyvin sopiva kuitu/siliconi eristesukka (kesto 200C') saa vpv-motorracing ltä
Comment
-
Töistä ;) En tiedä sen tarkemmin että mistä muualta, mutta yksi valmistaja on ainakin Schlemmer. Epäilisin että mistä paikasta vaan mistä saa tuota putkeakin, esim Wurth. Schlemmerin luettelosta katottuna pakkauskoot ovat 500-1000kpl, eli jos ei ole varastokokoa jossain niin voipi joutua ostamaan koko paketin.
Comment
-
1.8T koneen johtosarjan ihmettelyä...
Muutama kysymys hommaan liittyen:
1. Onkos nyt niin, että tuosta johtosarjasta saa hyödynnettyä vain ne puolien liittimet (4kpl/sarja)? 2. Noiden neljän liittimen lisäksi johtosarjassa on kaksi muutakin liitintä ja niille ilmeisesti ei ole mitään käyttöä tässä hommassa?
3. Puolaliittimet vain sivareilla irti johtosarjasta ja sitten liittimien ja sopivien johtimien avulla rakennetaan 20vt-koneen oma johtosarja?
Comment
-
1. Onkos nyt niin, että tuosta johtosarjasta saa hyödynnettyä vain ne puolien liittimet (4kpl/sarja)? 2. Noiden neljän liittimen lisäksi johtosarjassa on kaksi muutakin liitintä ja niille ilmeisesti ei ole mitään käyttöä tässä hommassa?
3. Puolaliittimet vain sivareilla irti johtosarjasta ja sitten liittimien ja sopivien johtimien avulla rakennetaan 20vt-koneen oma johtosarja?
2. eipä tosiaan ole
3. näin juuri
Comment
-
Mä pujottelin kaikki kaapelit sellaisiin muovisiin suojaputkiin ja laitoin liittimiin kutistesukat, joten sen vuoksi oli helpompi purkaa alkajaisiksi koko neloskoneen piuhasarja. En katkonut johtoja liittimen juuresta suoraan, vaan käytin kaikki riittävän pitkät johdot sellaisenaan.
Noilla muovisilla putkilla sai kuitenkin rakennettua kotitekoisen "johtosarjan" jossa kaikki kaapelit on suojattu ja juuri oikean mittaisia, eikä konehuoneeseen tule mitään ylimääräisiä härpäkkeitä roikkumaan. Edellyttää vaan tosiaan koko sarjan purkamista ja uudelleen kasaamista, kiitos osin viidennen sylinterin.
Comment
-
Minulla oli ajatuksena raksia liittimet irti 1.8T:n johtosarjasta niin, että hyödynnetään valmiit johdot jos niissä pituudet riittävät. Sitten tehdään jokaiselle puolalle oma yksittäinen johtosarja. Pitää kuitenkin vielä funtsia, miten johtotehtävästä selviäisi tyylikkäällä ja käytännöllisellä toteutuksella.
Markus mainitsi Bosch 1 928 402 373 -liittimen. Onko tuo siis sopiva sinne POSin päähän?
Myykö noita liittimiä elektroniikkakaupat vai mistäs sellaisia kannattaa kysellä?
Comment
-
Varmistetaanpa vielä pari juttua kytkennästä. Topicin alussa ollut ohje sanoo seuraavaa:
ECU pin 1/55 = Green with a white stripe for cylinder No.1 (N122 connector pin 4/4)
ECU pin 2/55 = Violet with a black stripe for cylinder No.2 (N122 connector pin 3/4)
ECU pin 23/55 = Black with grey stripe for cylinder No.3 (N122 connector pin 1/4)
ECU pin 20/55 = Black with yellow stripe for cylinder No.4 (N127 connector pin 4/4)
ECU pin 21/55 = Black with white stripe for cylinder No.5 (N127 connector pin 3/4)
Onko siis niin, että tuo Bosch 1 928 402 373 -liitin kytketään ECU:lta tuleville N122 ja N127 liittimille eli Boschin liittimiä tarvitaan 2 kpl kytkentään (1 liitin sylintereille 1/2/3 ja toinen sylintereille 4/5)?
Nuo N122/N127 liittimet ilmeisesti on 4-napaisia. Jätetäänkö N122 liittimen 2/4 pinni kytkemättä, kuten myös N127 liittimen 1/4 ja 2/4 pinnit?
Mun autossa on AAN-ECU, joten nuo johtojen värikoodit kaiketi pätevät vai onko ne samat kaikissa 20vt suorasytkäkoneissa?
Elkää hermostuko näistä kysymyksistä. En ole aikaisemmin käpistellyt suorasytkän systeemeitä ja mielelläni jättäisin elektroniikkaa hengissä pitävän savun laitteiden sisälle.
Edit: Boschin maahantuojalta tiedustelin mistä noita liittimiä voi ostaa pk-seudulla. Kertoivat, että ainakin Alppilan Autohuolto, Hessumobiili ja Motonet niitä myyvät.
Edit2: Ei kannata Hessumobiilista kysyä noita Boschin liittimiä, jos ei halua 100kpl laatikkoa ostaa. Alppilan Autohuollosta noita kuitenkin sai ihan yksittäiskappalein. Sieltä löytyi myös liittimiin kumitutit, jotka oli kyllä melko arvokkaita (8e/kpl). Lievä järkytys oli myös liitinkuoreen tulevien liittimien hinnat ~2e/kpl, kun pelkkä liitinkuori oli jotain 1,5e/kpl. Metsästin myös kaapeliputkea/letkua johtimia varten. ELFA Pitäjänmäellä lupasi sellaista toimittaa, menee kuitenkin maanantaille. Kyse siis samasta mustasta kaapeliletkusta mitä siinä 1.8T koneen johtosarjan päällä on. Lupasivat tilata eri paksuuksia. Hintaa baut 10e/m, pitäis kestää -40...+120C lämpöjä.
Comment
-
Alkuperäisessä kytkennässä N122 ja N127 -liittimet ilmeisesti kytketään kiinni POSeihin, joita siis 2kpl?
Boschin liittimiä tarvitaan 2 kpl kytkentään
liittimet ilmeisesti on 4-napaisia
Jätetäänkö N122 liittimen 2/4 pinni kytkemättä, kuten myös N127 liittimen 1/4 ja 2/4 pinnit?
Kannattaa katsoa pdf:stä löytyvä kytkentäkaavio.
Comment
-
Kiitoksia ohjeista. Kytkentä on kyllä nyt selvä ja tuon pdf:n kaavion osaan lähes ulkoa. Eilen rakentelin piuhojen johtosarjat muuten valmiiksi, paitsi puolien power-syöttö jäi vielä uupumaan puuttuvien liittimien vuoksi.
Pdf:ssä mainittiin liittimiksi sopivat jotkin Jetan O2 sensorin liittimet. AKTE:sta päättelin oikeiden liittimien olevan: 443 906 247 numeroiset liittimet (orkkissuorasytkyn piuhan päässä oleva ei POSille menevä 3-napainen liitin). Mahtoikohan se olla oikea, tilasin niitä 2kpl enivei. No huomenna sen pitäisi selvitä kun, liittimet saapuvat.
Jos tuo nyt ei ollut oikea liitin, niin osaako joku heittää varaosanumeron (VAG:n, Volvon, Boschin, minkä vaan), jolla oikea liitin löytyy.
Comment
-
Eilen tuli sitten laitettua nuo 1.8t sytkässysteemit autoon. Tuo 443 906 247 -liitinrunko sopii sinne sytkän (+) virtasyötön päähän. Harmi vaan, että sain Bosch -kaupasta väärät liittimet tuohon runkoon ja joutui sen vuoksi tekemään tilapäisen virityksen puolien virtasyöttöille:(
Kuitenkin, kytkentä onnistui hienosti ja savua elektroniikasta ei saatu aikaiseksi - ekalla yrityksellä auto lähti tulille, mikä sinänsä oli pieni ihmetyksen aihe, kun pimeä pääsi yllättämään, ennenkuin homma oli valmis.
Auton käynnissä ja suorituskyvyssä ei juuri havaittavia muutoksia tapahtunut. Tyhjäkäynti tuntuisi olevan aavistuksen tasaisempaa ja jotenkin tuntuu, että kone käy tyhjäkäyntiä nyt hieman korkeammilla kierroksilla (800+rpm), mitä aikaisemmin (~750rpm). Tosin 2 sytkätulppaa oli taas päässyt hieman löystymään, tiedä sitten oliko niiden kiristämisellä vaikutusta tyhjäkäyntiin. Katsellaan miten bensankulutuksen kanssa käy - toivottavasti laskisi edes hieman, jotta jotain konkreettista hyötyä hommasta olisi tai no onhan tuo systeemi huollettavuudeltaan kyllä yksinkertaisempi ja huomattavasti edullisempi.
Mites muut konversiot tehneet. Ajatteko "kansi auki", siis onko sytkäpuolien suojakansi paikoillaan vai ei ja jos ajatte ilman kantta, niin miten olette ratkaisseet tulppapoteroiden tiivistyksen? Minä en saanut laitettua uusia puolia paikoilleen niiden mukana tulleiden tiivistekumien kanssa. Pitää keksiä tuohon joku fiksu ratkaisu tai sitten laitetaan kansi sytkäpuolien päälle. Vähän vaan epäilyttää puolien kesto, jos ne piilottaa kannen alle. Aika lämpöinen paikka se on ja jäähdytystä ei juurikaan tarjolla. Tosin kuumanahan ne käyvät ilman kanttakin ja valtaosa puolien lämmöstä tulee kuitenkin sytkätulpan kautta. Tiedä sitten onko tuolla kannella juurikaan vaikutusta puolien lämpeämiseen.
Comment
-
Itsellä on puolista otettu kumit pois, kansi on päällä sen takaosassa oleva kolo ei ole mitenkään tiivistetty. Puolilla on nyt ajettu normiajoa ja rataa ja kesää ja talvea vuoden verran ja yhdestä puolasta on väärinkytkennän takia otettu savutkin ulos ja silti ne toimii hyvin. Joten en usko että ne puolat ihan heti lämpöön hajoaa. Ja jos hajoaa, niin onhan niillä 2 vuoden takuu. :)
Comment
-
Vielä vanhaa ketjua kiusaan.
Onkos konversion tehneillä tuo + puoli miten kytketty? Toimiiko yhdellä karvalla?
Ajattelin laittaa ne toisen liittimen kolme napaa käyttöön, niin ei ole niin nuukaa, jos ja kun joku kontakti häviää. Toisen liitimen ajattelin jättää kytkemättä.
Mietin myös, että noi maat olis varmaan voinut yhdistää. Olisi muutama karva sit taas ollut vähemmän.
Comment
-
Jaahas ..alkaa meikäläiselläkin sytytyssavotta huomenna.
Sais Risan tulille kaikilla sylintereillä.
Boschin numerolla 0986221024 oleva puola , valmistus lopetettu.
Sama kuin Febin ja Vag merkeillä olevat puolat ..made in Italy.
Siksiköhän eivät nämäkään kestä..?
Orkkispuolat jäähtyvät paremmin,luulisin rakenteen perusteella olevan niin.Viimeksi muokannut RS2; 3.5.2007, 21:37.
Comment
-
Bosch Single fire coil PT 197 g 34 kV ~ 43 mJ 2,8 kV/µshttp://www.bosch-motorsport.de/pdf/c.../Single_PT.pdf
Order number: 0 221 604 014
Onko joku kokeillut yo. puolalla (~39eur) ?
Onko vastaavia sähköisiä vertailuarvoja 0986221024 tai sen seuraajalle ?
http://servicefunctions.bosch.com/us...try=de&lang=de
http://aa.bosch.de/aa/de/kfz-teile/p...nder/index.htm
(proxy rikki....)
Comment
-
harri.alapiha
Itselläni on myös tuo A4 johtosarja ja puolat. Puolia kuitenki paloi aika tiheästi. Otin alkuperäisen kannen pois ja tein töissä oman kevyemmän kannen. Sen jälkeen ei ole puolat palanu. Ilma kiertää nyt paremmin. Toki likaantuu helpommin, mutta pitää putsata välillä.
Comment
Comment