Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen ohjaustehostin, mitä öljyä pitää olla? (Fabia -01)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sähköinen ohjaustehostin, mitä öljyä pitää olla? (Fabia -01)

    Auton tehostin pitää omituista jollotusta, ihan kuin öljy olisi vähissä. Säiliön korkki on todella mukavasti piilotettu, ja olisikin kiva tietää etukäteen että mitä ainetta sinne pitäisi laittaa?

    Autodatan mukaan jotain "erikoisöljyä". Kävisiköhän joku sama kuin jossain uudessa Audissa/volkkarissa?

    Huoltokirjassa sanotaan vaan että mene huoltoon...

    #2
    No käy huollosta kysymässä.

    Comment


    • #3
      No olisi kiva tietää onko bensa va riisseli... ;-)
      Bensavehkeisiin tyyppi on: G 002 000
      Riisseli puolelle: Pentosin CHF 11S ja tilavuudet molemmissa 0,8l....
      Tiedot AutoDatasta, ei siellä mainittu mitään erikoisöljyistä, taitaa olla joku "outo" AutoData sulla Mikko (--;

      Edit: Castrolin sivut suovat molempiin tuota VWG Part No. G 0002 000 öljyä, eli sitä vihreää/keltaista FebiBilsteinia, Febin # 06161

      Comment


        #4
        Laakkonen on toisella puolella koko kaupunkia, sinne ei jaksa ajaa. Soittaakin toki voisi, mutta ne tietysti eivät kerro kuin että "tule täältä ostamaan (halvalla)". Tosi hyödyllinen tieto muuten tuo "käy huollosta kysymässä". Ihan tosi?

        Bensakone tuo on.

        Onko tuo vihreäkeltainen synteettistä vai mineraalia?

        Kysyin tätä jo kauan sitten FFP:n puolella, mutta en saanut vastausta. Täältä se tuli taas kerran kuin apteekin hyllyltä, kiitos Ari! :) Katsoin muuten jostain Varaosamaailman koneelta sitä, en ole varma mikä softa siinä pyöri.

        Comment


        • #5
          Tota Febiä pitäisi löytyvän kyllä mistä tahansa itseään kunnioittavan varaosaputkan hyllyltä.

          Comment


            #6
            Joo, kyllä sitä löytyykin. Täytyy käydä hakemassa. Ilmeisesti tuo on synteettistä, täältä näkyy vähän infoa

            Comment


              #7
              G 002 000 nimenomaan ei ole synteettistä, eikä ainakaan vanhemmat ohjaustehostimet synteettistä tavaraa mielellään sisällään pidä. Eli stefat kovettuu. Mutta jos tuo Febin mukaan on vastaava tuote, niin siitä vaan.

              Comment


                #8
                No perhana, kumpihan tässä nyt sitten on väärässä kun tuo Febin sivu sanoo että synteettinen? ;) No täytyy kuitenkin ostaa sitä tuon tuotenumeron mukaan niin menee oikein, oli kumpaa tahansa. Mutta ihan vaan tiedon vuoksi olisi kiva tietää kumpaa se on. Lukeehan se kyllä varmaan sitten ainakin siinä purkissa varmasti oikein (kai...).

                Comment


                • #9
                  Lähde

                  Audi recommends using only a mineral oil based fluid for the hydraulic power steering/brake system. This is for the large reservoir mounted on the firewall to the left of the brake master cylinder (RHD).

                  Pentosin is the manufacturer for the Audi factory fluid part number G 002 000. The Audi 5000 up to the 1989 models used the Pentosin CHF 7.1, in 1989 they went to a Pentosin CHF 11S which is a synthetic version with an improved temperature range.

                  The Pentosin cans indicate that the CHF 7.1 and the CHF 11S should not be mixed together, although the Audi service bulletins listed below say it is ok to mix them. Best advice if you are unsure which fluid was used in your car, is to flush out the old fluid when you had the new version (CHF 7.1 or 11S)

                  A quick look at the Pentosin CHF 7.1 container (white colored metal container with green cap), and at the Pentosin CHF 11S, (green colored metal container with red cap) provided the following information.

                  Pentosin CHF 7.1

                  Hydraulic system mineral oil for level control systems, hydro pneumatic suspension, shock absorber, power steering. Range of operation, -40C to +100C, especially recommended for countries of cold climate. Close container after use. Very Important: Pentosin CHF 7.1 should not be mixed with Pentosin CHF 11S or any other hydraulic oil BMW Teile Nr: 81 22 9 407 549 Green Color fluid

                  Pentosin CHF 11S

                  Synthetic Oil for central hydraulic systems, level control, hydro pneumatic suspension, shock absorber, power steering. Range of operation: -40C to +130C, especially recommended for countries of cold climate. Close container after use. Very Important: Pentosin CHF 11S should not be mixed with Pentosin CHF 7.1 or any other hydraulic oil. BMW Teile Nr: 81 22 9 407 758 USA BMW Teile Nr: 82 11 1 468 041 Porsche Teilenummer: 000.043.203.33 Olive Color fluid (Olive color, is defined as "yellow green")

                  2 of my local wholesale parts source list the Pentosin CHF 11S as the G 002 000, and the Pentosin CHF 7.1 is listed by them as the G 002 000 G. (The "G" means Green?) The CHF 7.1 costs 25% less than the CHF 11S from these suppliers.

                  Kuva Pentosin purkin kyljestä

                  Taas Febin kyljestä ja selitys: Same as Pentosin CHF 11S but in a different brand, Synthetic hydraulic/power steering fluid

                  Comment


                    #10
                    Tosi hyödyllinen tieto muuten tuo "käy huollosta kysymässä". Ihan tosi?
                    Ensimmäisen viestin perusteella sain sen käsityksen, että tavoitteena oli saada vain säiliö täyteen, ei selvittää mistä saada mahdollisimman halvalla sopivaa tavaraa kannuttain. Helpoin tapa saada säiliö täyteen olisi ehdottomasti ollut huollosta kysyminen. (Pahoittelen. Tämä päivä oli rasittava ja todella tylsä. Ei tätä talveksi voi enää kutsua...)

                    Tuo Arin postaus oli melko kattava, mutta lisätään nyt vielä jotain omakohtaista.
                    Febin S6161 on ainakin synteettistä VAG:n tehostinöljyä, erehdyksen kautta todettua. VW puolestaan myy nykyisin mineraalipohjaista G002000 valkoisissa muovisissa litran pulloissa metallisten kanikoiden sijaan.

                    VW:n ja Febin litrahinnan ero ei nyt ole kovinkaan kummoinen, joten melko sama kumpaa loppujen lopuksi ostaa. Kaksi purkkia riittää kuitenkin tyhjäänkiin järjestelmään kuin järjestelmään.

                    Comment


                      #11
                      Pahoittelut hyväksytty. Minähän en huoltoon autoa vie! ;)

                      Febillähän on valkoisessa purkissa olevaa ainetta joka on mineraalipohjaista, ja vihreässä purkissa toista joka on synteettistä. Audiin tarvii mineraalipohjaista, ainakin korkissa niin lukee ja sitä uskon. :) Mutta nyt tuon skeidan kanssa olen sekaisin kun toiset sanoo että se on synteettistä ainetta ja toiset toista. Josko tuo S6161 tarkoittaa synteettistä, ja 06161 tavallista? Paitsi että tuolla Febin sivuilla sanotaan toisin... Ei samperi, onpa vaikeeta! :)

                      Minimanista saa noin 7 euron hintaan purkin, kun taas yhdesta varaosaliikkeestä 17?. Siinä on jo vähän eroa. :)

                      Comment


                        #12
                        Jäi sitä vaan otsikkoa ihmetteleen, että sähköinen tehostin ja yhtäkkiä vielä öljy...

                        Comment


                          #13
                          Niin mitä siitä? Pumppu saa voiman sähköstä, ja siirtää sen hydraulisena voimana öljyn avulla eteenpäin.

                          Comment


                            #14
                            S6161 on täysin varmasti synteettistä G002000:sta. Varsinaista vettä. 10e hintaero on kyllä jo melkoinen. Itse ostin VW:n pullon Mäkelän koneesta (Skodan valtuutettu) ja maksoi ~15e. Febi maksaa täällä sen ~10e.

                            Comment


                              #15
                              Joo tulipa nyt sitten purettua tuota ja lisättyä nestettä. Korkissa luki Pentosin CHF 11S , eli synteettistähän sinne sitten piti laittaa. Ja laitoin tuota Febin S6161:stä. Olipa muuten helppo avata korkki. Ensin piti ottaa ilmanputsarikotelo pois, sitten akku ja sen kotelo. Suhteellisen paljon purkamista noin pienen asian takia.

                              Nyt sitten heräsi toinen ihmetys. Tuossa ylempänä lukee että G 002000 (by SJM Auto...) olisi synteettistä, mutta Audin ohjaustehostimen säiliössä lukee G 002000 ja mineral oil only. Eli taas menee ristiin. Mutta eiköhän sinne kuitenkin laiteta tuota Febin M 6162 öljyä. Tuokin ihmetyttää että tuossa SJM autotechnik sivulla sanotaan että 1989 lähtien Audi olisi käyttänyt synteettisiä öljyjä, mutta eipä näytä niin olevan...

                              Comment


                                #16
                                Niin mitä siitä? Pumppu saa voiman sähköstä, ja siirtää sen hydraulisena voimana öljyn avulla eteenpäin.
                                Siis ajattelin sitä, että on niitä täysin sähkötoimisiakin tehostimia olemassa maailmalla...

                                Comment


                                • #17
                                  Minkämoista öljyä suosittelette B7:n 1,8t BFB-koneen hydrauliikalle? Käykö tuo G 002 000? Huomasin tuossa, että kun auton käynnistää ja hetimiten kääntää kulkineen pois parkkiruudusta, niin lähellä ääriasentoa kuuluu pienoista jurnutusta, joka kyllä sitten katoaa kun auto on ollut hetken käynnissä.. lienee öljy vähissä?

                                  EDIT: itse itselleni vastaten. Öljy oli vähissä. Ostin Laakkoselta G 004 000 pönikän, about 14€. Myyjä sanoi että kaikki VAG-konsernin kulkineet käyttävät samaa nestettä. Täyttäessäni säiliötä huomasin, että siihen oli stanssattu tuo G 002 000 teksti.
                                  Viimeksi muokannut omnitrio; 12.8.2011, 15:51.

                                  Comment


                                    #18
                                    G002000 on korvautunut g004000:lla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ittellä se öljy oli siirtynyt raidetangon kumien sisään, elikkä raidetanko uusiksi :(

                                      Comment


                                        #20
                                        Piti tehdä pientä huoltoa ja vaihtaa ohjaustehostimeen öljyt. Melkein jo korkkasin Febin 06161 pullon, mutta aloin miettimään miksi se on jäänyt öljykaappini hyllylle ajelehtimaan. Sitten tulin tänne.

                                        Olipa taas kerran erinomainen threadi. Vähän hämmentävää tämä "vihreää kultaa vanhan vihreän joukkoon" -yleisohje, kun sitä vihreää on tosiaankin sekä synteettistä Febi 06161 ja mineraali Febi 06162. Katso sivu 17:
                                        http://www.febi.com/fileadmin/user_u...B_internet.pdf

                                        Tässä sopassa vielä asiantuntevalta tuntuva artikkeli suosittelee CHF 7.1 tilalle Febin 08972 öljyä.
                                        http://www.blauparts.com/audi/audi_f...ng_fluid.shtml
                                        Kuitenkin Febin dokumentti kertoo tästä 08972 öljystä, että on "yleis ATF-öljy" ja sehän käsittääkseni aiheuttaa ohjausvaihteen tiivisteiden turpoamisen ja sen jälkeen vuotoa.

                                        Tämä sama blaupartsin artikkeli kertoi myös, että heillä ei ole ollut huonoja kokemuksia näiden CHF 7.1 ja 11S sekoittamisesta. Jollain muulla kyllä on "en tee toiste" kokemus: http://www.audiforums.com/forum/audi...k-77586/page2/

                                        Täällä kerrotaan Febi 06162 olevan "equivalent of the discontinued Pentosin CHF 7.1"
                                        http://www.europaparts.com/power-ste...-bilstein.html

                                        Nyt siis ymmärrän miksi öljykaapissani oli tuo korkkaamaton 06161 liki 10 vuoden takaa. Jospa taas ostaisin Febi 06162 ölppää ja vaihtaisin nesteet.

                                        Comment


                                          #21
                                          Uskaltaisin väittää, että Febin mineraalista ja synteettistä voi sotkea keskenään. Tosin pitäisi ensin ymmärtää mikä on kemiallisesti se syy, mikä voisi aiheuttaa ongelmia. Omat kemian taidot eivät riitä antamaan täyttä varmuutta.

                                          Ongelman näissä öljyissä minun mielestäni tekee bisnes. On isot sopimukset kenen öljyjä autonvalmistaja käyttää ja systeemi on rakennettu niin, että suosituksissa ei vahingossakaan vihjata muiden öljyjen sopivuudesta. Esim. BMW:llä on mm. laatikkoöljyn numero vaihtunut kesken tietyn mallin valmistuksen kokonaan. Laatikko ei teknisesti ole muuttunut minnekään, mutta vuoden x jälkeen valmistettuihin laatikoihin saa laittaa vain tiettyä öljyä, joka on eri kuin vanhempiin. Mikään muu ei muuttunut kuin öljyn sopimusvalmistaja, jolloin öljyn tyyppikoodi muuttui myös.

                                          Netistä löydettävissä tiedoissa on huomioitava aina myös USA vs. eurooppa. Eri markkina-alueet, eri öljynvalmistajat -> omat kikkailunsa.

                                          Audin tapauksessa minusta huomioitavaa on myös se, että orkkisöljyä ei ole saanut kuin synteettisena kymmeniin vuosiin. Jos sitä ei voisi sekoittaa mineraaliseen, olisi mineraalista myyty pidempään synteettisen rinnalla. Mineraalisuosituksen automallit eivät nimittäin iällisesti muutoksen tapahtuessa vielä olleet merkkivaraosamyynnin ö-mapissa.

                                          Jos Audi on sitä ikäluokkaa, että siinä suositellaan tuota mineraalista, niin ainakin jos vaihdat kaikki nesteet, voit aivan varmasti vaihtaa ne synteettisiinkin.

                                          Tuossa vielä Febin kemikaalikortit:
                                          http://cars.febi-parts.com/download/sdb06162_GB.PDF
                                          http://cars.febi-parts.com/download/sdb06161_GB.PDF
                                          Viimeksi muokannut jasso; 13.9.2014, 15:07.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vuoden 2000 A6 on mainita mineraaliöljystä (kuva). Muistaakseni myös 2001 kesäkuussa tehdyssä 2002 vuosimallissa oli sama juttu, mutta siinä säiliö on muovien takana piilossa, enkä kaivanut sitä sieltä tänään esille.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Ymmärtääkseni tekstissa vain kerrotaan, että käytä "mineraaliöljy G002000:sta", koska se sellaista aikoinaan oli. Sittemmin G002000:nen muuttui synteettiseksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omaan lötkööni oon ihan tyytyväisenä kaatanut liqui molyn synteettistä keskushydrauliikkaöljyä (CHF 11S, VW G 002 000, VW G 004 000 luokitukset täyttävää). Mitään ongelmia kyseisestä öljystä ei ole syntynyt, vaan nesteet pysyy sisällä ja tehostus toimii niin ohjaus- kuin jarrupuolellakin.

                                                Eli siis tätä tavaraa: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...cument&land=DE

                                                Comment

                                                Working...
                                                X