Hei, olen ostamassa ur quattroa alku peräinen, niin voiko joku vähän valaista minua, kun en tiedä tästä autosta mitään esim. mikä kone siinä on, miten neliveto järjestelmä toimii/mikä jako, onko mitään "tehdas vikoja", mitä erityistä pitää kyseisessä mallissa ottaa huomioon, mitä siihen pitää tehdä kun/tai viritetään sitä esm. mikä turbo on paras, voimansiirto, ruiskujärj, männät, lohko. kampi akselit, kansi, ventiilit, jne. kestävyys ongelmat jne.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi ur Quattro
Collapse
X
-
urkkia on tehty 1980-1987 (wr) 10-venttiilinen moottori,1988 (wx) 10venttilinen moottori,1989-1991 (rr) 20 ventiilinen moottori.10venttiiliset on 5-pyttysiä 2144ccm ja mekaanisella ruiskulla.20 venttiiliset 5-pyttysiä 2225ccm ja ohjelmoitavalla ruiskulla.voimansiirto on ymmärtääkseni erittäin kestävä,mutta kai senkin hajalle saa.virityksestä kertokoot ne joilla on kokemusta,mutta kiertokanget menee jossain 400-450hv korvilla vaihtoon.itse olen myös etsinyt ur quattroa,mutta tarjonta on aika heikkoa suomessa.saksassa näyttää muutama yksilö olevan,haetko urkin ulkomailta??
Comment
-
-
Tanaan tuli asioitua Audi-Center Espoossa Suomenojalla ja perhana siellahan oli tuollainen aivan samanlainen UrQuattro esitteilla. En katsonut tarkkaan mita siina oli kilpina, muttei ainakaan Suomen kilpia nakynyt, jonkinlaiset tarrat oli rekisterikilpien paikoilla eika auto valitettavasti nayttanyt olevan myynnissa. :)
Onkohan Audilla enemmankin tuollaisia esittely-urkkeja?
Edit: Perhana tarjosivat viela vaaranlaista vilkkureletta vaikka alustanumerolla varmistivat etta pitaisi sopia.
Comment
-
Ramilta jäi mainitsematta 1988 markkinoille tullut Urquattron moottorityyppi "MB", iskutilavuus 2.226 (niin kuin näissä muissakin myöhemmissä vitosissa), kaksi venttiiliä per sylinteri. Mylly oli monella tavoin kehittyneempi kuin WR, vaikka vääntöhuippu onkin matalampi - käyrä on tasaisempi. Kyllä silti kunnon turbopotku on olemassa...
Taisi olla myös ensimmäinen vuosi, jolloin Urqin voimansiirrossa työskenteli TorSen.
Ja Heikki, jos viittaat profiilisi kulkineeseen - legendaarinen Audi Quattro on kaukana näistä perheautoistamme. Tietoa löytyy lähes pohjattomasti paitsi netistä, myös lukuisista laadukkaista kirjoista, joita kärrystä on nidottu jo 1980-luvun alusta asti.
Pitää vielä todeta, että loputon Coupe quattron ja Quattron vertailu ei ole hedelmällistä. Quattro on käsin koottu ja kuitenkin oma mallinsa ulkonäön yhtäläisyyksistä huolimatta.
Comment
-
olen katsonut sitä ulkomailta ja kotimaasta ei oikein ole löytynyt, mutta etsin vielä ei ole mikkän kiire tässä, kaveri kerto että sitä löytyy 2.2 litranen turbo, se kyllä kiinostaa eniten, olen ostamassa ur quattroa en coupea. Voiko joku kertoa vähän viritys mahdollisuuksista esim. kestävyydestä ja tavaran
saatavuudesta :) eikä s2 tekniikka ole parempi ja kävisikö se ur quattroon, kun en tiedä näistä autoista mitään, kun kaveri heitti että laita siihen s2 tekniikka, en sitten teidä mitä meinasi vai
Comment
-
Jos nyt ei ihan ehdottomasti halua urkkia, niin olen antanut itseni ymmärtää että uudempaa suunnittelua olevan S2 Coupen saa jopa halvemmalla kuin urkin. Autojen perussuunnitteluissa lisäksi lienee noin 10-15 vuoden ikäero. Urkki lienee suunniteltu kanttirapeen perustalta joskus kultaisella 1970-luvulla (ok, nelivetotekniikka ihan loppupuolella) ja S2:t on sämpyläkupeen perustalta joka taas on Typ89:n perustekniikkaan pohjautuva ja siten noin vuodelta 1986.
Comment
-
Olen samoilla linjoilla Teron kanssa. S2 olisi mielestäni parempi virittelykäyttöön ja ympärivuotiseen ajoon. Urkeissa on jo hinnoissa "keräilylisää", ja luulisin että virittely ei arvoa enää ainakaan nosta. Lisäksi S2:n kori on täyssinkitty ja monien varaosien saanti varmaan helpompaa(?). RR-Urkkeja on vähän tarjolla ja monien vanhempien koreihin saattaa olla jo ruostepeikko pesiytyä.
Mutta kuten yllä todettiin, Ur-Q on rallilegenda ja omasta mielestäni S2:sta sata kertaa karismaattisempi auto. :)
Comment
-
Joskus taannoin kahvipöytäkeskustelussa totesin aika karusti, kun verrattiin urkkia s-kakkoseen. "Urkin jälkeen rallimaailma ei enää koskaan ole ollut entisensä, kun taas s-kakkosella ei ole näytetty maailmalle hevon p...aa! " -Reaktiot voi arvata, kun pöydästä löytyi molempien omistajia. Itse en omista kumpaakaan, mutta urkki edustaa minulle kuten monelle muullekin nykyään lähinnä käsitettä enemmän kuin autoa.
Jos ite miettisin hankkivani jompaa eli kumpaa, käyttötarkoitus sanelee valinnan. S-kakkonen on oiva "koepenkki", kun taas urkki on kauniin kelin naatiskelupeli jolla ajellaan nostalgiatippa silmäkulmassa ouninpohjassa max. viittäkymppiä kuivalla kelillä ;)
Summaarum: molempi parempi, käyttötarkoitus ratkaisee.
Comment
-
Jos ite miettisin hankkivani jompaa eli kumpaa, käyttötarkoitus sanelee valinnan. S-kakkonen on oiva "koepenkki", kun taas urkki on kauniin kelin naatiskelupeli jolla ajellaan nostalgiatippa silmäkulmassa ouninpohjassa max. viittäkymppiä kuivalla kelillä ;)
Summaarum: molempi parempi, käyttötarkoitus ratkaisee.
Comment
-
No tuossa Konalassa olisi projekti. Autosuoran pihalla aidan vieressä.
Pilattu jo valmiiksi !
Se on ollut etuvetoinen johon joku joskus on 4-veto tekniikan laittanut , Kone kuulemma 2,3 vapari,
Kisa paperit ?? on kuulemma. sisusta ilmeisesti huono.
Hintaa taisi olla 2300e.
Tietääkös joku enemmän tuosta ollut siinä ainakin 2v.
Comment
-
Juurikin näin. Urkki on (liian) arvokas ja harvinainen auto jokapäiväiseen käyttöön, ennemmin tosiaan S2:n jos kerran käyttöautoa hakee.
urq: 11 452kpl
S2: 9488kpl (sisältää kaikki S2-mallit: vanha ja uusi Coupé, Avant sekä Sedan)
Urkin valmistus toki jakaantui n. kymmenelle vuodelle, kun S2:sia tehtiin suunnilleen kaksi kertaa lyhyempi aika. Urkissa toki enempi sitä jotain.
Comment
-
no sen voi unohtaa sen s2 tekniikan vaihdoksen urkkiin, koska en sellaista urkkia halua pilata koska se on hieno auto ja, ajattelin että ehkä joku 300 hv olisi kyllä ihan kelpoinen määrä potkua, koska urri tulisi mulle olemaan käyttö auto ja sellainen pieni projekti auto ja sen kyllä uskoisin että se kestää sen 300hv eikö vain :)
Comment
-
no tiedän ainakii yhen kaverin lappeenrannasta jolla on URkissaan suunnilleen 300hp (ei penkitetty) ja kyllähän se kestää kun muistaa vaan käyttää vähän parempia öljyjä ja huoltaa konetta ehkä vähän usemmin kun normaalisti...yhen kerran sen kaverin kone on jo jurahtanu kun ei ollu ölyt oikei kohillaa..tais kampiakseli ja pari mäntää muistaakseni mennä vaihtoon :D...mukavasti se kyllä potkii verrattuna vakio URkkiin joka ei sekään huonosti lähde :)
Comment
-
-
Comment