Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

alipainevuoto ja tehohäviö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • alipainevuoto ja tehohäviö

    viikon vaivannut moottorin uneliaisuus kulminoitui tänään totaaliseen tehokatoon. koneesta ei irronnut tehoja millään kierrosalueella. "nukkuneen rukous" kuvasi motin käytöstä oikein hyvin. ja eiku autosähkölle luettaan vikakoodeja. kuitenkaan lukuvaiheeseen ei päästy (säästy nekin rahat). huomasin, että eräässä alipaineletkuhärdellissä 3-haara näsässä 2 letkua halki juurestaan---->ei ihme, että systeemit sekasin. rupes jo vaikuttaan tomaatin toimintaan, kun ei millään tahtonu pudottaa pienemmälle, kun polkas.
    pätkät letkua pois, kiinnitys, ja baanalle.
    vaikutus oli heti persdynolla huomattavissa. tosin kaikki konit palasivat tontilleen 20km ajon jälkeen kun seokset säätyivät kohilleeen.
    ja taas meno maittaa.....kuin päästäs ukkosta pullosta :D

  • #2
    osaatko kuvailla tarkemmin mistä letkuista oli kyse.... ? Omassa kummia juttuja jotka ei selkiä...:-0?

    Comment


    • #3
      siellä ilmanputsarin takana (alla) on se 3-tie letkusydeemi. putsarin takana on myös joku alipainemokkula (säädin) joka ohjaa imusarjan pituutta. seuraa alipaineletkua ohjaustehostimen pumpun vieressä olevasta --- oliskohan alipainevaraajasta. niin...tossa 3-tie jutussa on sitten takaiskuventtiili yhdessä haarasta lähtevässä letkussa.
      ps: uusin kyseiset letkut 2 vuotta sitten ja taas hajalla..... tais olla halpisletkua :(
      luonnollisesti minkäänlaisia vuotoja ei saa olla. alipainejutskat tarkkoja siitä.

      Comment


      • #4
        Kiitän kovin. Näillä eväillä jatketaan...

        Comment


        • #5
          vaihdoitko koko matkalta, vai vain ne "taipuisat mutkat"? Mulla on suurin osa sellaista jäykää mehupilliä, ja vain mutkat sellaista taipuisaa (jota myivät varaosaliikkeestä,...). ne voinee (kannattaa?) vaihtaa koko matkalta siihen tarvikekamaan, niin tulisi vähemmän liitoksia?

          Comment


          • #6
            vaihdoin ainoastaan nuo taipuisat osat.
            jos tekisi hyvin niin kaikki uusix. myös nuo mehupillit. jos pääsevät hankautuun ajan kanssa, tekee pienen vuodon varmasti, joka on tosi paha paikallistaa.

            Comment


            • #7
              ok. täytyy repia aikaa tuohon, ei siihen kauaa varmaan mene. Osti myös sellaista paksumpaa kumiletkua joka menee kanteen siitä edestä. Se näyttää olevan aika hiushalkeamissa... Auto myös "sihisee ja puhisee" käydessään. (ehkä juuri jostain tuolta).
              Entäs se Clouseau leffojen pommin näköinen pallo, mitä se tekee...?
              niin ja ylipäätään jos joku vois selittää minkä IHMEEN takia autossa menee metritolkulla mehupilliä täynnä ILMAA edestakaisin...? :-)

              Comment


                #8
                Alipaine on siinä mielessä kätevä tavara jos halutaan liikuttaa jotain toimilaitetta on/off tyyppisesti ja edullisesti. Sitä on myöskin aina tarjolla (niin kauan kun letkut ja liittimet on kunnossa). Sähköllä vastaavien läppien yms. toimilaitteiden liikuttaminen tulisi kalliimmaksi.

                Ja tuo pallero siinä tehostajan pumpun takana on alipainesäiliö imusarjan muuttamista ohjaavalle alipainekellolle.

                Ja tuolla kanteen menevällä letkulla tarkoitat varmaan takapuolelle tulevia huohotusletkuja? Jos ne alkavat vuotaa pääsee moottoriin ilmaa ilmamäärämittarin ohi ja seurauksena on käyntihäiriöitä.

                Comment


                • #9
                  Moi, Sami ja hyvää alkanutta uutta vuotta!
                  Onhan tuossa siis ihan järkeäkin. :-) . hiukan näin maallikolle heppoisen tuntuisia nuo alipaine systeemit.
                  Tekeekö se alipaine tuossa vekottimessa muuta kuin siihen imusarjaan liittyviä juttuja..?
                  Tuolla kanteen menevällä letkulla tarkoitin sellaista joka tulee jarrutehostimesta tuohon koneen eteen ja tekee jyrkän mutkan. Siinä matkalla on sellainen y-haara joka liittyy jotenkin automaattiin..?

                  Comment


                  • #10
                    omani alkoi pitää suhinoita kansirempan jälkeen (vaihettiin kannentiivisteet). asentaja oli kytkenyt imusarjan säätökellon ja perän lukolle menevän alipaineletkun ristiin. tällöin alipaine kulkeutuu vääriä polkuja aiheuttaen aika kovan sihinän tuosta aikaisemmin mainitsemastani alipainesäätömokkulasta. kytkentävirhe paljastui, kun perän lukko ei toiminut---> ei tullut imuja.

                    Comment


                    • #11
                      jos autoa on pajoitettu, suosittelen alipainekaavion hommaamista ja tarkastamista, että kaikki letkut menevät oikeisiin paikkoihin. nimimerkillä "kokemusta on" :D

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vinkeistä ja neuvoista Kake & Sami!
                        Äsken tuossa kävin hämmentämässä noita letkuja , ja vaihdoin kaikki ne pienet mutkat mitkä helposti käteen kävi. Sitten kekkasin kokeilla josko puhkun ja puhallan johonkin pilliin (pleaagh, oli huono maku...) ja kuulostelen karkaako ilma jostain pihalle. Ja kappas! kun puhalsin siitä imusarjansäätösysteemin letkusta niin ilma suhisi ulos siitä ilmanputsarin takana olevasta säätömokkulasta mihin menee niitä ilmapiuhoja pari kappaletta....
                        onkos tämä lainkaan laitaa, vai löysinkö vikapaikan....?
                        Eli letkut on tiiviit, mutta tuo "mokkula" laskee hapen pois.

                        Comment


                          #13
                          Näin sen käsittääkseni pitääkin tehdä. Eli kun venttiili on virraton on reitti imusarjan vaihtajan kalvolta auki ilmaan (jotta imusarja vaihtaisi takaisin pitkään versioon). Virrallisena sen pitäisi pitää alipaine järjestelmässä ja vetää imusarjan kalvoa. Jos otat siitä venttiilihässäkästä sen tulevan letkun irti ja puhkut sinne niin siellä ei pitäisi paljoa vuotoa olla. Se toinen niistä venttiilille tulevista letkuista menee sinnne alipainevaraajaan ja siellä linjassa ei reittiä ulos enää ole.

                          Kyseessähän on siis tämä venttiili? (-N156) -N156

                          Comment


                          • #14
                            ok, tuon perusteella se on siis tod näk kunnossa. Sama venttiili kyseessä. Kassotaan kauasko tuo jaksaa kuljettaa ennekuin lopullisesti saan rikottua koko vekottimen...:).

                            Comment


                            • #15
                              tuo N156 vena maksaa wag-tiskillä >200?

                              Comment


                              • #16
                                ok. Eli kun tuon "puhallustestin" tein systeemissä ei ollut virtoja. Testaan vielä virrat päällä, onko siinä jotain huomioitavaa...? Pitääkö moottorin olla käynnissä ja voinko testata samaan tapaan...?

                                Comment


                                  #17
                                  Eikun venttiilissä pitää olla virta päällä. Sille tulee ohjaus vasta kun koneessa on rundeja yli 4200rpm. Eli kävisin läpi ensin kaikki letkut päästä päähän ja sitten vasta keskittyisin venttiileihin yms toimilaitteisiin ja niiden eheyteen. Ei siellä loppujen lopuksi niitä putkia/letkuja paljoa ole.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ok, aukeaa vähitellen tuo homma... kiitos! (nää mun houreet tällä palstalla varmaan ajaa asioista paremmin ymmärtävät epätoivoon....:-) Toisaalta tallentuupa jälkipolville vinkkejä samalla.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X