Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynlämpö? (Tyhmä kysymys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynlämpö? (Tyhmä kysymys)

    Onko mahdollista että öljyn lämpötila on jäähdytysveden lämpöä matalampi? Itsellä tuo öljyn lämpötilamittari näyttää näin kylmillä vain aavistuksen "pohjien" yli, n. 65-70 astetta ja jäähdytysveden n. 80-85.

    Ei oikein kuulosta loogiselta että öljy voisi kiertää noin viileänä, ellei sitten anturi ole heti lauhduttimen jälkeen ja termostaatti rikki tms.

    #2
    Kyllä se on erittäin todennäköistä että öljyn on varsinkin näillä keleillä tuon lämpöistä. Sillä on kuitenkin aika paljon jäähdytyspinta-alaa esim öljypohjassa ja moottori kun kuitenkin on nestejäähdytetty niin eipä se öljy siitä paljoa lämpene.

    Comment


      #3
      Minulla tuolla 1.8 motilla nousee kyllä samoihin lukeemiin kuin kesäisilläkin keleillä, KUN pistin solumuovia (makuualustasta) syylärin eteen.
      Näppärästi muuten suunniteltu tuo lokonen syylärin edessä vanhan A4 keulassa ainakin, ei tartte kun pelti auki ja pudottaa sopiva palanen sinne ja siellä pysyy - eikä näy muuten ulospäin.

      Comment


      • #4
        entä onko normaalia jos öljyn lämpö on siellä 90- 95c paikkeilla?

        Comment


        • #5
          Ihan normaali lämpö, saa olla korkeampikin.

          Mikäli auto on varustettu öljynjäädyttimellä (öljy/ilma), niin termostaattivika saattaa aiheuttaa sen että öljyt käy liian kylminä. "Voima"malleissa yleensä vain tuollainen, normaalimalleissa yleensä korkeintaan lämmönvaihdin jäähdytysveteen.

          Comment


            #6
            No eipä tuo meikäläisen naku kyllä mikään voimamalli ole, mutta kyllä siellä joku kenno oikean sisälokarin sisällä on. Vaikka olihan se aikanaan (-00) tehokkain nelosdieseli mitä A4:en on saanut... Onko esim. 1.8T-koneisissa vastaavaa?

            Comment


              #7
              Vanhassa neloskoneessa ilma-öljynjäähdytin on todella harvinainen. Ei tavata kuin muutamassa dieselissä. Uusissa voi olla, en tunne asiaa.

              Comment


              • #8
                Oma vastaus tosiaan oli rankka yleistys. 1.8t saman hihavakion mukaan öljy/vesi lämmönvaihtimilla.

                Ei se kenno sielä oikealla olisi välijäähy? Äkkiä en Etkasta löytänyt että sielä muuta olisi A4 -00 TDI:ssä.
                Viimeksi muokannut mikaj; 2.12.2008, 10:18.

                Comment


                  #9
                  S2:sessa on saman kokoinen öljynjäähdyttimen kenno kuin ykkös gti golfissa.

                  Ainoa neloskoneinen audi missä tiedän että on erillinen jäähy on 80 GTE missä on ykkös gti:tä vastaava kone

                  Comment


                    #10
                    Välijäähdytin on vasemmalla, ja hieman paksumpi kuin tuo oikealla oleva jäähy... :)

                    Tuo ko. jäähy on noin postimerkin kokoinen (eli kenno suunnilleen välijäähyn kanssa samaa kokoluokkaa, mutta ohut) ja melko pienillä 3/8-1/2"(?) letkuilla liitännät. Ei oikein tarkasti muista, kun ei ole tarvinnut siihen sen kummemmin syventyä. Mutta ei se manuaalivaihteisessa oikein mikään muukaan voi olla. Sitä en ole myöskään huomannut katsoa, että kiertääkö ö-suodatinjalassa neste, luultavasti kyllä.

                    Edit: näyttäisi ETKAn mukaan olevan jäähy myös suodatinjalassa. Teknisesti ottaenhan tuo auto on -01, moottorikoodi ATJ.
                    Viimeksi muokannut MR; 2.12.2008, 11:02.

                    Comment


                      #11
                      Itsellä 200:sen öljylämmöt ei juurikaan yli ~70°C ole nousseet. Siellä ensimmäisillä palkeilla pysyttelevät.

                      Ei kyllä mitään tietoa, kuuluisiko edes nousta.

                      Comment


                      • #12
                        Minkälaisella ajulla nuo teidän autot oikein ovat. Mullahan tuo öljynlämpömittari näyttää monestikki 125-130 astetta :)

                        Comment


                        • #13
                          No minkälaisella ajulla se sulla on? =)
                          Omassa ne ei kyllä nouse satkuunkaan vaikka kuin kiire ois kotia...

                          e:Eikös öljyt ala menettää ominaisuuksia jo noissa lämmöissä? siis normit, onha niitä jotai hitek liemiä mitkä toimii ok jonnekki 200 astetta, mut niillä ei kai paljoo talvella ajella...
                          Noin ku pikaseen miettii niin eikös se joku aika lähelle moottorin käyntilämpötilaa olis se normaali?
                          Viimeksi muokannut Pexter; 4.12.2008, 02:16. Perustelu: mietiskelyä

                          Comment


                            #14
                            Moottoriöljyt on suunniteltu siten, että niiden ominaisuudet ovat parhaimmillaan noin 100 asteisena. Tuossa lämpötilassa myöskin öljyn sekaan kondensoitunut vesi kiehuu höyryksi ja poistuu huohotusilman mukana. 130 astetta taitaa olla siinä rajoilla, missä öljyn ominaisuudet alkavat merkittävästi heikentyä. Omassa autossani öljyn lämpö on aikalailla tasan 130 rata-ajossa. Kadulla pyörii siinä 90 hujakoilla.

                            Comment


                            • #15
                              Itselläni öljyt pysyvät näin talvisin noin 75c ja vedet noin 85c tosin vaikuttaahan sekin mitä litkuja käyttää.

                              Comment


                              • #16
                                Ei tässä vielä mikään kylmä ole ollut, mutta kyllä ihan matka-ajossa vesi siellä 85-90 ja öljytkin päälle 80 kokoajan. Jos polkee hieman enempi ja kaupungissa ni kyllä ne öljyt sinne päälle 100 asteen saa.

                                Comment


                                • #17
                                  Onpa kyllä hurjia eroja noissa öljynlämmöissä. Eihän tuossa minun autossa tarvihe ku kesällä ajaa vaikka 20 km reilulla nopeudella ni alkaa öljyt olla päälle 120 astetta. Näin talvisinhan nuo ei niin näytä nouseskelevan herkästi.

                                  Comment


                                    #18
                                    yksi mikä kannattaa vanhasta autosta katsoa on kennon ulkosiisteys. Oma on tässä kohta puoli vuotta ollut ilman etuvalot, puskuri jne poissa, ja jo ensimmäisellä kerralla kun kattelin totesin, että tuo kenno pitää putsata edes ulkopuolelta ennenkuin kasaan takaisin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla Allroadin öljyn lämpötila on moottoritieajossa 120 °C, öljylauhdutin ei tavallisessa 2,7:ssa ole kovin tehokas. 2,8:ssa päinvastoin toimii erittäin hyvin eli kylmällä nousee nopeasti 80 asteeseen ja pysyy siinä myös moottoritieajossa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X