Sain hiljattain käyttööni vm. 2013 (facelift) Audi A4 1.8TSFI:n multitronic -vaihteistolla. Aikaisempaa kokemusta Audeista ei ole.
Alkututustustuminen autoon on mennyt hyvin, mutta ihmettelen hieman satunnaisia nykimisiä tietyissä tilanteissa. Otetaanpa käytännön esimerkki:
Asetan moottoritiellä vakionopeussäätimen pitämään yllä 130 km/h. Automaattivaihteisto on normaalissa D-asennossa. Tasamaalla kulku on tasaista ja kierrokset suunnilleen luokkaa 1800 rpm. Kun sitten eteen tulee ylämäki ja kierrokset nousevat yli 2000 rpm, auto saattaa mäen loppuvaiheessa nykäistä melko terävästi 1-3 kertaa. Vaikuttaisi siltä, että nykäisy ilmenee siinä vaiheessa kun mäen aiheuttama kuormitus helpottuu ja kierrokset ovat kääntymässä laskuun. Nykäisyt ovat vähän kun ajaisi tien poikkisauman yli ja voisin kuvitella, että moottorin erittäin nopeaminen katkominen (ei saa polttoainetta tai kipinää) voisi aiheuttaa samanlaisen tuntemuksen.
Nykäisyt eivät aiheuta mitään ääntä eikä nykäisyjä ei erota kierroslukumittarista. Moottorin lämpötila normaali, mittari näyttää 90 astetta.
Yritin tänään saada aikaiseksi samanlaisia nykäisyjä vakkari päällä nopeusalueella 40km/h, 60 km/h ja 80 km/h, mutta mäistä huolimatta ei onnistunut. Nähtävästi tähän ilmiöön liittyy korkeampi nopeus, suurempi kuormitus tai muiden tekijöiden yhteysvaikutus. Tuossa aiemmin kerrotussa korkeammassa nopeudessa ilmiö on silti aika ennustettavissa, kunhan vaan sopiva mäki sattuu eteen. Olen noin 1000 km matkalla saanut pari satunnaista kertaa aikaiseksi samanlaisen yksittäisen nykäisyn, kun olen ensin kiihdyttänyt kohtalaisen reippaasti ja himmannut sitten kaasua hieman - aivan kuten automatiikka tekee ylämäen taittuessa. Ilman vakionopeudensäädistä tuota ei kuitenkaan helposti saa aikaiseksi.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Luonnollisesti olen yhteydessä Audin huoltoon heti alkuviikosta, mutta kuulisin mielelläni jos kyseessä on tunnettu vika ja sen korjaaminen on yksinkertaista esim. softapäivityksellä. Mitään hälytyksiä, vikavaloja tms. ei asiaan liity, koska silloin olisin luonnollisesti jättänyt auton tienvarteen.
Alkututustustuminen autoon on mennyt hyvin, mutta ihmettelen hieman satunnaisia nykimisiä tietyissä tilanteissa. Otetaanpa käytännön esimerkki:
Asetan moottoritiellä vakionopeussäätimen pitämään yllä 130 km/h. Automaattivaihteisto on normaalissa D-asennossa. Tasamaalla kulku on tasaista ja kierrokset suunnilleen luokkaa 1800 rpm. Kun sitten eteen tulee ylämäki ja kierrokset nousevat yli 2000 rpm, auto saattaa mäen loppuvaiheessa nykäistä melko terävästi 1-3 kertaa. Vaikuttaisi siltä, että nykäisy ilmenee siinä vaiheessa kun mäen aiheuttama kuormitus helpottuu ja kierrokset ovat kääntymässä laskuun. Nykäisyt ovat vähän kun ajaisi tien poikkisauman yli ja voisin kuvitella, että moottorin erittäin nopeaminen katkominen (ei saa polttoainetta tai kipinää) voisi aiheuttaa samanlaisen tuntemuksen.
Nykäisyt eivät aiheuta mitään ääntä eikä nykäisyjä ei erota kierroslukumittarista. Moottorin lämpötila normaali, mittari näyttää 90 astetta.
Yritin tänään saada aikaiseksi samanlaisia nykäisyjä vakkari päällä nopeusalueella 40km/h, 60 km/h ja 80 km/h, mutta mäistä huolimatta ei onnistunut. Nähtävästi tähän ilmiöön liittyy korkeampi nopeus, suurempi kuormitus tai muiden tekijöiden yhteysvaikutus. Tuossa aiemmin kerrotussa korkeammassa nopeudessa ilmiö on silti aika ennustettavissa, kunhan vaan sopiva mäki sattuu eteen. Olen noin 1000 km matkalla saanut pari satunnaista kertaa aikaiseksi samanlaisen yksittäisen nykäisyn, kun olen ensin kiihdyttänyt kohtalaisen reippaasti ja himmannut sitten kaasua hieman - aivan kuten automatiikka tekee ylämäen taittuessa. Ilman vakionopeudensäädistä tuota ei kuitenkaan helposti saa aikaiseksi.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Luonnollisesti olen yhteydessä Audin huoltoon heti alkuviikosta, mutta kuulisin mielelläni jos kyseessä on tunnettu vika ja sen korjaaminen on yksinkertaista esim. softapäivityksellä. Mitään hälytyksiä, vikavaloja tms. ei asiaan liity, koska silloin olisin luonnollisesti jättänyt auton tienvarteen.
Comment