Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8TSFI 2013 satunnainen nykiminen

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A4 1.8TSFI 2013 satunnainen nykiminen

Sain hiljattain käyttööni vm. 2013 (facelift) Audi A4 1.8TSFI:n multitronic -vaihteistolla. Aikaisempaa kokemusta Audeista ei ole.

Alkututustustuminen autoon on mennyt hyvin, mutta ihmettelen hieman satunnaisia nykimisiä tietyissä tilanteissa. Otetaanpa käytännön esimerkki:

Asetan moottoritiellä vakionopeussäätimen pitämään yllä 130 km/h. Automaattivaihteisto on normaalissa D-asennossa. Tasamaalla kulku on tasaista ja kierrokset suunnilleen luokkaa 1800 rpm. Kun sitten eteen tulee ylämäki ja kierrokset nousevat yli 2000 rpm, auto saattaa mäen loppuvaiheessa nykäistä melko terävästi 1-3 kertaa. Vaikuttaisi siltä, että nykäisy ilmenee siinä vaiheessa kun mäen aiheuttama kuormitus helpottuu ja kierrokset ovat kääntymässä laskuun. Nykäisyt ovat vähän kun ajaisi tien poikkisauman yli ja voisin kuvitella, että moottorin erittäin nopeaminen katkominen (ei saa polttoainetta tai kipinää) voisi aiheuttaa samanlaisen tuntemuksen.

Nykäisyt eivät aiheuta mitään ääntä eikä nykäisyjä ei erota kierroslukumittarista. Moottorin lämpötila normaali, mittari näyttää 90 astetta.

Yritin tänään saada aikaiseksi samanlaisia nykäisyjä vakkari päällä nopeusalueella 40km/h, 60 km/h ja 80 km/h, mutta mäistä huolimatta ei onnistunut. Nähtävästi tähän ilmiöön liittyy korkeampi nopeus, suurempi kuormitus tai muiden tekijöiden yhteysvaikutus. Tuossa aiemmin kerrotussa korkeammassa nopeudessa ilmiö on silti aika ennustettavissa, kunhan vaan sopiva mäki sattuu eteen. Olen noin 1000 km matkalla saanut pari satunnaista kertaa aikaiseksi samanlaisen yksittäisen nykäisyn, kun olen ensin kiihdyttänyt kohtalaisen reippaasti ja himmannut sitten kaasua hieman - aivan kuten automatiikka tekee ylämäen taittuessa. Ilman vakionopeudensäädistä tuota ei kuitenkaan helposti saa aikaiseksi.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Luonnollisesti olen yhteydessä Audin huoltoon heti alkuviikosta, mutta kuulisin mielelläni jos kyseessä on tunnettu vika ja sen korjaaminen on yksinkertaista esim. softapäivityksellä. Mitään hälytyksiä, vikavaloja tms. ei asiaan liity, koska silloin olisin luonnollisesti jättänyt auton tienvarteen.

Voisi liittyä multitroniciin ja kytkinpakkoihin. Toki vika voi olla suuttimissa, ahtoletkuissa, polttoainejärjestelmässä jne. Vikakoodit lukemalla selvinnee enemmän. Vaihdelaatikkovika voisi olla todennäköisin. Ohjainlaitteita noista on mennyt, tosin en tiedä koskeeko enää näin uutta multia.

Comment

Toivottavasti tuo on jättänyt vikakoodin, silloinhan tuon voisi jopa saada fixattua. :) Sen mitä olen erinäisiä palstoja lukenut, niin tämä ei suoranaisesti vaikuta miltään tunnetulta tyyppivialta, mutta juuri tällaiset satunnaiset ja erittäin lyhytkestoiset häiriöt eivät lukemani perusteella välttämättä jätä vikakoodia. Laita siinä sitten huoltomies ajamaan esim. Hki - Turku todistaaksesi, että kyllä se nyt vaan töksähtelee...

Comment

Päivitetään statusta nyt sen verran, että huollon mukaan vika ei ole jättänyt mitään vikakoodia, mutta pystyivät havaitsemaan vian vikakuvaukseni perusteella. Konsultoituaan tehdasta saivat ohjeeksi vaihtaa autoon koko multitronic-vaihteiston. Ei mitään tietoa siitä mikä vaihteistossa oli lauennut. Autolla kuitenkin ajettu alle 25000 km ja minun toimestani vain noin 2000 km... :(

Comment

Working...
        X