Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori menee pian vaihtoon...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottori menee pian vaihtoon...

    Aloittelen tässä kevät talvella vaihtamaan vapari 2,2 -89 Coupe Quattroon turbomoottorin.
    Moottoriksi tulee nyt luultavasti -81 200 turbon pannu johon laitan lisäksi välijäähdyttimen, isomman turbon ja elektonisesti ohjatun ruiskun/moottorinohjauksen (ei vielä tietoa minkä). Tehoja olisi tarkoitus saada n.250-300hp.

    Jos jollakin on kokemuksia vastaavanlaisesta projektista, niin otan mielellään neuvoja vastaan ja valmiita kokemuksia mihin muutoksiin joutuu varautumaan?

    Mitähän kaikkea kannattaa huomioida että tuon saisi vielä laillisesti papereihin, eikä muutosprosentteja tarvisi tulla kovinkaan paljon?

    #2
    suosittelen uudeksi ruiskuksi megasquirttia. on edullinen, toimiva ja erittäin monipuolinen. itselläni on kyseinen ruisku vaihdettu mc1 koneeseen. lisätietoja saat http://www.finsquirt.net/

    Comment


      #3
      Laillisesti siinä saa olla tehoa tuon vaparin moottorin verran. Jos aiot enemmän laittaa, niin sitten täytyy vaihtaa mallisarjan tehokkaimman version (S2) palikkaa kiinni. Alustaan tukivarret, kallistuksenvakaajat, etujarrut, ohjausvaihde, hydraulitehostettu jarrujärjestelmä jne jne.

      Olenko väärässä, että tuo 20%:n sääntö tehossa koskee vain mallisarjan tehokkainta versiota? Vai voiko tehdä niin, että tuo vaparin teho + 20% voisi myös olla laillinen?

      Moottori on melkoisen vanha, että vähäpäästöiseen autoon sen asentaminen voi olla vähän vaikeaa. Päästönormit eivät kuitenkaan saa mennä huonompaan suuntaan. Järkevämpi vaihtoehto olisi uudempi 20v-turbo, jolloin et tarvitse kuin dynolapun ja maahantuojalta todistuksen päästönormeista. Tällöin myös 250-300 hv irtoaa lastuhommilla.

      Korjatkaa jos olen väärässä.

      Itse asensin omaan ysikymppiin S4:n tekniikan, tuolla vähän juttua siitä:

      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1396

      Comment


        #4
        ja kun ne alustapalikat sinne kumminki tarttee laittaa niin kyllä mä laittaisin ihan tavan 20v koneen, josta sitten lastuinensa sen 260-280 irtois, ei tartte yhtään karttaa säätää ja saa vehkeen joka toimi joka tilanteessa.

        (sedanissahan mallisarjantehokkain on 7a kone, coupessa 3b)

        Comment


        • #5
          Olenko väärässä, että tuo 20%:n sääntö tehossa koskee vain mallisarjan tehokkainta versiota? Vai voiko tehdä niin, että tuo vaparin teho + 20% voisi myös olla laillinen?
          Moottoria vaihdettaessa mennään aina vertailussa mallisarjan seuraavaan malliin, niin pitkälle kuin asennettavan moottorin tehon mukaan on tarvetta. Jos mennään mallisarjan tehokkaimpaan asti, sen tehon saa sitten viimekädessä ylittää tuon 20%.

          Eihän esimerkiksi 3b koneiseen luonnollisestikkaan saa "päivittää" väärinpäin, eli 7A:n alustaa.

          Comment


          • #6
            Onkohan joka tapauksessa sitten vaihdettava silti S2 alustan hilut, jos käy dynolla polkaisemassa vaan pienillä paineilla, jolloin tehot ei nouse kovinkaan paljon?

            Ja auto ei ole vähäpäästöinen...

            Comment


              #7
              Ensinnäkin moottori omavalmisteena ja tarinoit jotain mihin se perustuu vaikka. Esimerkiksi että auton oma moottori turbotettu jne. Nimittäin vetävät herneet nenään vanhemman moottorin asentamisesta melko varmasti.

              Eri juttu sitten onko vm 81 kone se hyvä lähtökohta jos lähtee rakentelemaan jotain...

              Comment


              • #8
                Joo, sitä just meinasin että papereissa olis oma moottori turbotettu.


                Onko noissa pannuissa sitten suuriakin eroja, kun nyt sattuis vaan olemaan valmiiksi remontoitu kone tiedossa -82 200:sta?

                Comment


                  #9
                  No tyypillisesti vanhat koneet on todella matalilla puristuksilla eli hengettömiä ilman ahtoja. Lisäksi palasäätöiset venat (ei pakosti kyllä huono juttu). Öljytykit mäntien alta saattaa puuttua ja uudempien kansien sovittaminen esim haljenneen tilalle voi olla vaikeaa.

                  Comment


                  • #10
                    Mikä moottorityyppi sitten kannattaisi valita, jos tuollaista 10v pannua hankkii?

                    Tietääkö niistä päällepäin missä on minkäkin verran puristuksia?

                    Mitä eroa on kansissa?

                    Comment


                    • #11
                      7:1 puristuksia löytyy vain typ43:n koneista eli vuoteen -82. Ainiin ja tietysti WR kone eli urkin ensimmäinen pata. Jos yllämainitut koneet on omissa lohkoissaa, niin niissä on öljytykit.

                      Päällepäin ei näe puristuksia.

                      Comment


                      • #12
                        Noin vanhaa 200t:n konetta et saa laittaa tuon ikäiseen autoon. Soitappas konttorille, niin kertovat miksi.

                        Comment


                        • #13
                          Kysäsen nyt tässä vanhassa threadissa kun en uutta viitsi tehdä..
                          Olisi tommoinen WR-kone tiedossa, mihin sen saa laittaa ilman hirveää paperitaistelua? quattro-malliin tietysti :)

                          Comment


                            #14
                            80, 90, 100, 200, Coupe ja Urkki. Näistä 100, 200 ja Urkkiin ilman mitään paperihommia, muihin täytyy ottaa sopiva teholappu.

                            Comment


                            • #15
                              Onko auton vuosimallilla väliä? Vähäpäästöinen ei varmaankaan saa olla.

                              Comment

                              Working...
                              X