Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8 D2 ja vaihteiston öljynvaihdon jälkimeiningit. (Laatikko hajalla)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A8 D2 ja vaihteiston öljynvaihdon jälkimeiningit. (Laatikko hajalla)

    Varailin tuossa aikaa öljynvaihtoon, kun tuntui pieni nyppäys vaihtaessa 3 -> 4 pintakaasulla kiihdytettäessä. Vika ehtikin tuossa jo korjaantua, kun vaihteiston (5hp24a) mukautusarvot nollasin ja vaihdoin uuden akun sen kyykättyä täysin. Vikana oli siis alunperin ilmeisesti heikko akku, joka häiritsi vaihteistoa jotenkin. Ajattelin kuitenkin vaihdattaa tuohon askiin öljyt, onhan sillä vasta 193000 km ajettu.

    Laatikko toimikin todella hyvin öljynvaihdon jälkeen, mutta kotimatkalla 80 -> 100 kiihdytyksessä rupesi kummasti kierrokset hyppimään ja aski temppuilemaan. Pysäytettiin auto samantien parkkipaikalla ja kuulosteltiin outoa ääntä, joka kuului myös paikallaan ja tyhjäkäynnillä. Ääntä on hankala kuvata, ehkä sellainen hiestävä tai rahiseva.

    Soitto öljynvaihdon tehneelle korjaamolle, ja tuomiona oli että todennäköisesti turbiini tuli tiensä päähän. Otettiin sitten autolle hinurikyyti takaisin, ja sinne jäi audi odottelemaan, että ehtivät ottaa sen työn alle.

    Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia, että olisi samantien öljynvaihdon jälkeen hajonnut? Mietin tässä, että meniköhän nyt pelkkä turbiini, autolla kun ei rikkinäisenä ajettu. Korjaamon arvio oli siis tuo pelkkä turbiinin hajoaminen, näin siis vain näkemättä ja kuulematta.

    Jos joku voi samaistua tähän avautumiseen, niin mielelläni kuulisin paljonko osaa jouduttiin loppujenlopuksi uusimaan. Työtä ilmeisesti luvassa muutaman työpäivän verran.

    Vielä tarkennukseksi, ei ole tarkoituksena syyttää korjaamoa tai öljynvaihdon tekijää, en epäile että heillä mitään osaa on tuon hajoamiseen.

  • #2
    Eikös se ole vähän niin että liian myöhään tehty laatikon öljynvaihto olis parempi jättää tekemättä kokonaan?
    Vähän sama juttu ku moskaisesta koneesta saa fortekäsittelyllä kaikki paskat tukkimaan öljypumpin sihdin.

    Comment


    • #3
      Tuohon on öljyt aikaisemminkin vaihdettu, öljypohjassa 4 magneettia jäljellä (viidestä) eikä lainkaan muhua tai mitään lastua kiinni. Ei toki aivan hetki sitten, öljy näytti melko mustalta. Myös yksi öljypohjan pulteista oli tiukassa, kuulemma oikea kireys on 8 newtonia, eli joku on nuo aikaisemmin kiristellyt ja varmaan vielä melko voimalla.

      Ja lisäys: Senkin takia ajattelin vaihtaa, kun ei tuossa enää mitään vikaa ollut. Nyppiminen korjaantui sillä uudella akulla. Lisää huolettomia kilometrejä oli hakusessa.
      Viimeksi muokannut Mazan; 17.6.2014, 22:52. Perustelu: lisäys

      Comment


      • #4
        Ai no sitten kuulostaa erikoiselta, jos on kerran jo litkut vaihdettukin.

        Kai sillä laatikolla kai 300 tonnia pitäis riipiä helposti jos säännöllisesti (100tkm välein esim) öljyjä vaihtelee
        Viimeksi muokannut kontio; 17.6.2014, 22:58.

        Comment


        • #5
          Nyt menee mystiseksi, auto oli aamulla käynnistetty eikä mitään ääntä kuulunut mistään (ilmeisesti sen äänen kuuntelemiseksi? ) Mikä ihmeen osa voi vaihdelaatikossa pitää ääntä lämpimänä/kuumana ja toimia hyvin jäähdyttyään ? Olivat käyneet koeajolla ja hyvin aski kuulemma vaihtoi, ja missään ei vaikuttanut olevan ongelmaa. Pitää nyt odotella jos tänään ehtivät nostaa auton ylös, ja tutkia mistä se ääni olisi voinut kuulua.

          Comment


          • #6
            Onhan siellä laatikossa oikea määrä öljyä, jottei pumppu pääse kavitoimaan?
            Laatikko voi toimia suht ok vaikka öljymäärä on hieman vajaa.

            Toinen vaihto voi olla tarpeen hetken ajelun jälkeen, jos öljyjä ei vaihdettu huuhtelemalla.
            Oliko se jotain 12 litraa koko tilavuus ja 3-4 litraa saa vaihdettua öljypropun kautta kerralla.

            Comment


            • #7
              Eräässä jenkissä oli aikanaan hiusmurtua jossain päin laatikkoa, joka sitten lämmettyä laajeni ja aiheutti laatikon vian. Noh kaukaa haettua, mutta jos selkeää vikaa ei löydy, niin voihan sitä miettiä.

              Comment


              • #8
                Uskoisin että öljyä on tarpeeksi, kuitenkin 5,5l luki kuitissa. Pystyisiköhän jokin roska tukkia paikkoja sopivasti ja irrota kun ölpät jäähtyy? Pitää nuo murtumatkin selvittää, kai siellä joku voi ruveta kanittamaan jos on jostain halki

                Comment


                • #9
                  Kuitin lukema ei takaa sitä paljonko sitä on laatikossa. Liikaakaan ei saisi olla.
                  Eipä siitä muuta voi oikeen tarkistaa kuin öljyt ja vikakoodit, jos laatikko pelaa nyt ok.

                  Comment


                  • #10
                    Tottahan tuokin. Kuitenkin siinä vieressä kaverin kanssa odoteltiin ja täytettäessä rupesi öljyä valumaan täyttöreiästä uloskin. Toinen kaveri istui autossa ilmeisesti vaihteita vaihtamassa, ja kovasti tapahtuma ainakin omiin silmiin näytti siltä, kuin nuo ohjeet mitä täälläkin on näkyneet neuvoo.

                    Rupesi tuossa vielä mietityttämään, että olisiko kumminkin siinä öljymäärässä vajausta, ohjeissahan oli kuitenkin melko kapea lämpötila-alue, 30-35C. Oltiin kuitenkin vain 15 min ennen varattua aikaa perillä, ja 60 kilsaa just ajettuna. Olisiko ne öljyt voineet lämmetä turhan nopeasti kuumassa laatikossa. Tuskin tuon kokoinen möykky kovin nopeasti jäähtyy.
                    Viimeksi muokannut Mazan; 18.6.2014, 18:59.

                    Comment


                    • #11
                      Turbiiniahan se laatikko nyt kuulemma kaipaa. Voisiko joku saksaa osaava ystävällisesti varmistaa että tämä on alkuperäinen aito eikä tehdaskorjattu tms: http://www.ebay.ie/itm/S6-A8-4-2-Wan...item258cd91728
                      Googlwn kääntäjällä yritin ilmoitusta kääntää, mutta tuo ilmoituksen lopussa oleva pätkä jäi vähän epäselväksi. Pitääkö vanha turbiini lähettää myyjälle, vai tarkoittaako tuo jotain muuta ? Siinä siis lukee im tausch gegen ihren defekten

                      Laatikko on FBE ainakin huoltokirjan varustetarran mukaan, sen puoleen näyttäisi olevan oikea tuo turbiini. Jos jollain on ehdottaa myös jotain hyväksi havaittua myyjää niin saa tottakai vinkata.

                      Comment


                      • #12
                        On niin pieni kuva jottei voi sanoa onko siinä ZF:fän leimoja vai ei. Muusta sitä ei taida tunnistaa, niin siellä ainakin mainostetaan jotta alkuperäinen ZF.
                        Suhteellisen huonolla saksalla sanoisin jotta: Palautusoikeus 14päivän sisällä tms.

                        Oletko kokeillut suomesta hintaa? Suoraan ZF:ffältä meinaan.

                        Comment


                        • #13
                          Eikös tuolla ole porukka vaihdelaatikoita korjauttaneet. Huoltavat myös turbiineja. Recro Latvia . Foorumilta löytyy lisää tarinaa, kun pistää hakusanaksi recro.

                          Comment


                          • #14
                            Enpä tiennytkään että ZF:llä jotain tuon kaltaista suomessa, ja nyt olivat jo kiinni. Ja olin tuosta Recrosta kyllä kuullut, mutta en taida latviaan asti alkaa lähettelemään :/ Taidan tuon linkin turbiinin tilata, ja lähetetään se sitten takaisin jos näyttää kelvottomalta. Olihan siinä kuitenkin 14pv palautusoikeus.

                            Comment


                            • #15
                              Tämä juttu jotenkin haiskahtaa. Miksi turbiini hajoaisi heti öljynvaihdon jälkeen? Ja jatkoa ajatellen, niin olen ymmärtänyt, että kun turbiini hajoaa, niin siitä syntynyttä mujua voi olla öljykierto täynnä. Jos olisi oma rahareikä, niin jollain tapaa varmistaisin, että laatikko on puhdas mujusta, jos pelkkä turbiini vaihdetaan. Jotenkin vain sellainen fiilis, en tiedä miksi, että nyt vaihdellaan turbiini, kun jostain pitää aloittaa. Onko korjaamolla varmasti ammattitaitoa hommaan ja etenkin vikadiagnoosin tekoon?

                              Comment


                              • #16
                                No meinasivat että vähintään se öljypumppu pitäisi tarkistaa, jos pelkän turbiinin vaihtaa. Toinen vaihtoehto oli sitten koko laatikon täystarkistus ja siihen taidetaan kallistua, vaikka se kalliiksi käykin. Tuosta öljynvaihdosta sanoi että saattaa olla uusilla öljyillä korkeammat paineet ja jostain sitten heikko paikka pettää. "Paja", missä auto nyt seisoo on ainakin puskaradio kautta kehuttu, ja on täälläkin useasti mainittu. Joku voikin laskea mihin laatikkokorjaamolle on meiltä sen 60 kilsaa matkaa. En siis usko että lämpimikseen puhuu.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Mazan Näytä viesti
                                  öljy näytti melko mustalta
                                  ei taida pelkällä turbiinin vaihdolla korjaantua

                                  Comment


                                  • #18
                                    Koodi:
                                    Toinen vaihto voi olla tarpeen hetken ajelun jälkeen, jos öljyjä ei vaihdettu huuhtelemalla.
                                    Oliko se jotain 12 litraa koko tilavuus ja 3-4 litraa saa vaihdettua öljypropun kautta kerralla.
                                    Koodi:
                                    Uskoisin että öljyä on tarpeeksi, kuitenkin 5,5l luki kuitissa.
                                    Eli oliko näin että kaikkea öljyä ei vaihdettu koska veloitus oli vain 5,5l ?
                                    Eli valutettu propusta pois mitä saadaan ja saman verran tilalle.Ja puolet jäi vaihtamatta ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo vaihdettiin vain se määrä mikä tulee ulos kun otetaan koko öljypohja pois. Samalla tottakai uusi suodatin ja tiivisteet.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin arvelinkin, vissiin Suomessa ei ole montaa pajaa joissa saa koko öljytilavuuden vaihdettua kerralla

                                        Comment


                                        • #21
                                          ja huuhtelukin on niin hirveän vaikea temppu tehdä, mutta jos et kysy, että onnistuuko huuhtelemalla vaihto (toki öljyä kuluu muutama kerta enemmän) niin sitten tehdään helpoimman kautta.

                                          Huuhteluvaihto siis tehdään siten, että otetaan jäähdytyskierron lähtöletku irti syylarista ja syötetään niin kauan kamaa propusta sisään, että jäähdytyskierron lähtöletkusta rupeaa tulemaan kirkasta. Tuon jälkeen lyödään letkut kiinni, annetaan laatikon taas lämmitä täysiin lämpöihin ja tehdään perusvaihto suodattimineen (jos todella paskainen laatikko)

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo on oikea tapa, mutta siinä piilee todella veemäinen riski, joka liittyy vanhoihin liitoksiin syylarissa. Btdt. Toinen hitaampi tapa on tyhjentää propusta, täyttää, ajaa nosturilla. Ja sama toistetaan niin kauan että se n.15l öljyä on lutrattu. Sitten suodattimen vaihto, öljyt sisään ja ajoa. Ei vastaa täysin huuhtelua, mutta ajaa asiansa eikä ole riskiä kolmenumeroisista lisätöistä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juuh, tokihan on aina riski hajoittaa jäähdyttimestä pääty kun rupeaa letkujen kanssa turaamaan, vaan jos ei ole laatikosta öljyjä vaihdettu, niin ei niitä jäähdytysnesteitäkään ole varmaankaan vaihdeltu :P

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taidettiin tuossa viime huollossa nesteet kyllä vaihtaa :) Ja nythän tulee sitten kaikki öljytkin uusittua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Missä käytit vaihdossa? Kaustisella?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Siellä joo, ja siellä nyt korjautankin sen laatikon. Tuttu ainakin kehui laatikkoaan kun sen siellä on korjauttanut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Otin sitten kuitenkin yhteyksiä tuonne latvian pojille, ja vastasivatkin vaikka on jo sunnuntai. Turbiinille jäi hintaa niin vähän, ettei kannata oikein muualta hankkia. Onko sillä sitten merkitystä, että onko se uusi vai "tehdaskunnostettu"? Onko joku päässyt noita missään vertailemaan? Tuo kunnostettu kun maksaa 170€ plus 100€ pantti, ja speed-autoteile näyttää pyöreesti 1100€ Ja kai nuo myytävät tavarat on samoja joita käyttävät itsekin korjatessa?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mitä on kokemuksia lukenut Recrosta, niin eiköhän sieltä ihan kuranttia tavaraa tule.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Näin näkisin jotta samoja osia ne on. Haulla "recro" löytyy kokemuksia, positiivisia nuo on tainnut olla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kokemuksia ja korjausreissukertomuksia oon lukenutkin, ja hyvältähän ne vaikuttaa. Keskiviikkona vasta selviää recron varastosaldot, maanantai ja tiistai on kuulemma kansallisia vapaapäiviä. Siihen mennessä varmaan onkin jo selvinnyt uusien osien tarve. Venttiilikoneistojahan tuolta ilmeisesti saa myös, ja kysyin myös tiivistesarjalle hintaa, jos he sellaista myyvät. Saa nyt nähdä, että mitä korjaamolla selviää kun ehtivät alkaa tuota selvittelemään. Parastahan olis jos ei tuolta mitään vaihtokuntoista sen turbiinin lisäksi löytyisi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X