Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämmöt heiluu, A3 8L- USKALTAAKO AJAA?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    mittaus 3: (työmatkan 25min ajoa jälkeen):
    49C diagnostiikkanäytöltä: 114 celcius
    inframittari (paisarista): 100 celcius
    inframittari (moottorilohkosta termarin läheltä): 105 celcius
    inframittari (moottorilohkosta öljynsuodattimen juuresta ): 109 celcius

    -> Käykö kone liian kuumana vai ei?

    Comment


    • #32
      Kuumalla ilmalla lienee aika ok.
      Jos haluat _varmuudella_ sulkea sen mittaristovian pois, niin tule käymään mun tallilla, kun kerta samalla kylällä asut. Profiilin sähköpostilla tavoittaa.

      Comment


      • #33
        Noilla oireilla vaihtaisin lämpöanturin.

        Comment


        • #34
          kiitos vastauksista.

          Amalin, kiitos ja kumarrus! tsekkaan vielä sen mittariston värin ensin itse (oli torxit vähän hukassa) tänään ja palataan sitten asiaan.

          TDIq/muut: jos löytyy hyviä linkkejä / hakusanoja heittää millä pääsee opiskelemaan lämpöanturin vaihtoa profiilin mukaiseen aakkoseen niin otetaan vastaan! Tarkoitus olisi hoitaa tuo kunnialla itse. Niitä antureita taitaa olla muutama erilainen? Ainakin termarissa on pari johtoa kiinni jo.

          Comment


          • #35
            Tuosta kuva jossa pos 10 pitäisi olla oikea anturi:
            http://www.partsbase.org/audi/audi-a...e-and-gearbox/

            Ja tuosta alkuperäinen anturi edullisesti:
            http://teksti.motonet.fi/fi/tuote/373613

            Mittariston numero näkyy myös VCDS:lla

            Comment


            • #36
              TDIq, thänks, anturi löytyi helposti! Huomenna osa mukaan ja vaihtohommiin. Onko oletettavaa että sieltä pulppuaa paljonkin nestettä ulos? (tietää varata nestettä)

              amalin: valkoinenhan se mittarin takaosa oli. Koitan ensin vaihtaa anturin koska halvempaa ja katsotaan korjaantuisiko ongelma sillä.

              Comment


              • #37
                Koitan ensin vaihtaa anturin koska halvempaa
                No olis sen mittariston korjaus tullut jo halvemmaksi kuin arvaamalla turhien osien vaihto.

                Comment


                • #38
                  Nyt on lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta.

                  Huomasin tällaisen oireen: kun ajaa pidempää matkaa niin lämmöt nousee (diagnostiikka C49) 121 celciukseen ja pysyy siellä, kunnes jossain välissä auto "nykäsee", ja sen jälkeen lämmöt tippuu 110 tasolle ja pysyy siinä aika pitkään, kunnes jossain välissä taas lähtee nousemaan.

                  Tuo nykäisy on vähän saman tapainen kun jos heittää kuormassa olevalle moottorille (ajossa vaikka motarilla) ilmastoinnin päälle tolla pikkukoneella. Voisiko tästä päätellä jotain? Aivan kun "jokin" käynnistyisi ja alkaisi jäähdyttämään konetta.

                  Comment


                  • #39
                    Flekti lähtee päälle, ehkä.

                    Comment


                    • #40
                      eikö flektin pitäisi lähteä päälle vähän aiemmin kun tuo 121 astetta 5-10min ajan? Mistä se ottaa lämpötilansa - onko samalta anturilta kun minkä lukemia tässä on nyt tuijotettu?

                      Eniten häiritsee että ei tiedä käykö tuo kone nyt aivan liian kuumana jatkuvasti vai onko joku sähkö/mittari/anturivika vaan.

                      Comment


                      • #41
                        Syylärissä on flektin anturi. Tuleeko sisälle kuumaa, jos tilaa lämpöä ?

                        Comment


                        • #42
                          Tulee hyvin kuumaa ja kylmää. Voiko VAG-COMilla katsoa myös flektin anturin aistima lämpötilaa?

                          Comment


                          • #43
                            Tämä on kaukaa haettua mutta tässä rupeaa jo tulemaan taikauskoiseksi.

                            Noin viikko ennenkuin oireet alkoi niin audista korjattiin viallinen huohotin. Se falskasi öljykorkin alta paikasta josta se kiinnittyy moottorilohkoon. Tiettävästi mitään ei rikottu, mutta voiko tämä jotenkin vaikuttaa tilanteeseen?

                            Comment


                            • #44
                              eikö flektin pitäisi lähteä päälle vähän aiemmin kun tuo 121 astetta 5-10min ajan?
                              Epäselvää on nyt, että onko näyttämä todellinen.

                              niten häiritsee että ei tiedä käykö tuo kone nyt aivan liian kuumana jatkuvasti vai onko joku sähkö/mittari/anturivika vaan.
                              Tarjosin jo apua mittaristovian pois rajaamiseen, sen kun rajaa pois, niin tietää, että onko näyttämä todellista vai ei.

                              Comment


                              • #45
                                Flektin anturi on kytkin tyyppinen eli ei voi tutkia lämpötiloja diagnostiikasta.

                                Moottori toimii muuten normaalisti ? Tehot tallessa ?

                                Comment


                                • #46
                                  Jos kerran VCDS löytyy niin eikös sillä nyt voisi katsoa ilman mittariston vaikutusta lämpötilan?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Mittasin näitä lisää kun opiskelin tuota vag-comia:

                                    Tuolta mitä on mitattu:
                                    http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/130-137.html
                                    Tässä lukuja:
                                    130: 94,5 C ; 30,0 C ; 0,0% ; system OK
                                    131: 94,5 C ; 109,5 C (oli jo käynnistettäessä!) ; 30,0 C ; 0,0%
                                    134: 88 C ; - ; - ; -
                                    136: OFF ; OFF (flektit ei pyöri kun ECON päällä, uusi vika!!)

                                    sleepy2: Korjaus edelliseen, lämpömittarin vaihdon jälkeen ei enää puhalla kuumaa ilmaa sisään..

                                    Comment


                                    • #48
                                      (flektit ei pyöri kun ECON päällä, uusi vika!!)
                                      ECON päällä ei pidäkkään pyöriä.
                                      ECON = kompressori pois päältä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Eikös toisen hyrrän pitäisi pyöriä vaikka ECON on päällä jos kone käy liian kuumana? Viitaten siihen "nykäsyyn" jonka jälkeen lämmöt lähtee tippumaan ja pysyy alempana hetken aikaa.

                                        Kertooko nuo mittaustulokset sen että se neste ei kierrä syylärin kautta (eli termostaatti ei avaudu?) koska Radiator outlet pysyy siellä 30C vaikka kone kuumenee lähelle 100 astetta? Vai voiko olla että kone ei oikeasti kuumene sinne, jonka takia termostaatti ei avaudu koska se on uusi ja _pitäisi_ olla toimiva.

                                        Comment


                                        • #50
                                          JOS nyt oikein tulkitsen niin mittaristossa vika.

                                          Ihan varma en ole mistä noi blockit ottaa tietonsa. Itse olisin katsonut vain 001 blockista lämpötilan.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Vika ilmeisesti ratkesi. Amalin teki taikojaan mittaristolle, jonka jälkeen mittariston viisari on pysynyt 90:ssä. Jos olisin kuunnellut miestä heti aluksi niin tästä olisi selvitty paljon halvemmalla.

                                            Mysteeriksi jäänee miksi lämmöt nousee sinne 110 pintaan koneen lämmetessä, mutta pysyy siinä (+/-2 astetta), joka ei vielä ylitä kynnystä että mittariston viisari lähtisi heilumaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              miksi lämmöt nousee sinne 110 pintaan koneen lämmetessä, mutta pysyy siinä (+/-2 astetta), joka ei vielä ylitä kynnystä että mittariston viisari lähtisi heilumaan.
                                              Tuo lienee siis vielä tehtaan turvallisella rajalla, kun viisari pysyy 90:ssä. Riippuu toki ajotyylistä ja ulkoilman lämmöistä. Mutta jos kylmällä kelilläkin menee noin ylös, nii jotain feelua on vielä jäähdytysjärjestemässä.
                                              Sehän on tarkoituksella tehty noin, ettei auton omistaja reagoi turhaan normaaliin lämmön vaihteluun = säästää huoltoa tyhmiltä kysymyksiltä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Itsellä on tämä sama lämpötilamittarin ongelma tälläkinhetkellä. Autoon vaihdettiin aiemmin termostaatti, vesipumppu ja lämpötila anturi, muttei kuitenkaan korjaantunut tällä. Seuraavan kerran kun huomasin, että lämpötilat nousee, hermostuin ja paukautin nyrkillä kojelautaan, jonka jälkeen lämpötila laski kuin lehmän häntä :D mittari vika siis. Ärsyttävintä tässä on se, että lämpötilojen noustessa yli 120C syttyy punainen varoitusvalo tauluun ja alkaa piipittämään joka on rasittavaa, muttei vaarallista.

                                                Kysyisinkin tässä yhteydessä, että onko kukaan aikaisemmin ottanut juurikin samanlaisesta autosta kuin atror mittaristoa irti ja onko se kova operaatio? Paljonko pitää purkaa?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ei ole kova homma. Ratti irti, ratin suojamuovien päältä muovi irti, kaks ruuvia irti.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ei tarvitse A3:ssa(kaan) ottaa rattia irti, säätö vain mahdollisimman taakse/alas.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Itsellä sama ongelma nyt A4 B5 98 1.8T AEB. Miten tuo mittaristo vika siis suljetaan pois, saati korjataan, kun tuo vag-com löytyy. Tässä vielä lainaus toisesta topicista johon kirjoitin viestin.

                                                      Vaihdoin vesipumpun ja termarin. Ilmasin järjestelmän ylläolevien ohjeiden mukaisesti, eli sieltä lämppärin kennon letkureiästä ja nostin paisuntasäiliötä n 10cm. Ilma tuli pois ja pelkkää nestettä.

                                                      Auto lämpenee normaalisti ja nostaa lämmöt 90 ja ne pysyy siellä. Kuitenkin yli 10km ajon jälkeen lähtee nostamaan lämpöjä, mutta laittamalla lämmittimen täysille ne saa laskemaan sinne tasan 90. Eli termari ei siis ainakaan ole rikki. (?)

                                                      Kuulin, että tohon voisi auttaa vielä lämpimänä ilmaus, siis että termari olisi auki. En kuitenkaan viittiny vielä siihen ruveta kun siellä on tota painetta ja kuumaa nestettä kuitenkin.

                                                      Onko mitään ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        -98 on VDO mittaristo. Vika on tuskin mitaristossa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ok. Lämpötila-anturin vaihdosta ei nyt varmaan haittaa ole, kun sitä viimeksi katoin niin näytti hapettuneelta ja tais olla rungostaan halki.

                                                          Mites toi ilmaus voiko siinä joku mennä vikaan vaikka on tehty sen korjaus-ohjeen mukaan. Voiko uus vesipumppu olla viallinen? Tietty voi, mutta täsmääkö oireet yhtään?

                                                          Entä kannentiiviste, miten sen saa suljettua pois?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Näissähän on sähkönen termari(1.6l) jonka toimintaa muistaakseni pystyi vcds:llä urkkia.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              -98 vuoden autoissa ei ole sähköistä termaria.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X