Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämmöt heiluu, A3 8L- USKALTAAKO AJAA?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin lämmöt heiluu, A3 8L- USKALTAAKO AJAA?

    Heitetään ongelma ammattilaisten analysoitavaksi kun hausta ei löytynyt suoria osumia:

    -Moottorin lämmöt nousee (etenkin motarilla/kovalla kuormalla) 90->, jopa tappiin asti
    -kevyessä ajossa ongelmaa ei esiinny
    -ilmastoinnin näytöltä tarkistettuna (c49 arvo) "engine coolant temperature" nousee 110 pintaan (mittaristo näyttää 90), josta sitten lähtee nousemaan 120->

    Flektit pyörii (jos ilmastointi ei ECON-asennossa), ylävesiletku on kuuma, alavesiletku ei ole kuuma, jäähdytin ei vaikuttanut kuumalta, jäähdytysnestettä on, jopa vähän liikaakin.

    Olisiko vinkkejä ongelman jäljittämiseen?
    Viimeksi muokannut atror; 17.6.2014, 07:10. Perustelu: edit: korjattu ongelmakuvaus vähemmän sekavaksi

  • #2
    Lämpötila-anturi tai termari. Jos heittely on noin 60-90 asteen välillä niin termari. Jos tipahtelee nolliin niin anturi. Kosketushäikkä anturissa tai sopivat ajo-olosuhteet ettei termari onnistu pitämään lämpöjä yllä.

    Comment


    • #3
      Tai jos on Magneti marellin mittaristo, niin juotosvikoja http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=107991

      Comment


      • #4
        Vesipumpun siipi voi myös "sutia" akselillansa.

        Comment


        • #5
          Moi,

          Suuri kiitos vastauksista!

          Dwarner: Lämmöt ei tosiaan laske 90C alapuolelle, vaan nimenomaan hyppii ylöspäin ja palaa sitten siihen normaaliin 90 asteeseen. -> sulkee pois lämpötila-anturin ja termarin?

          amalin: mittaristo on toiminut tähän asti täydellisesti, joten epäilen tuota, mutta tarkistan silti.

          horch: olisiko vinkkejä mistä voisi lähteä selvittämään voiko vika olla siivessä?

          Voiko siitä päätellä mitään että se jäähdytysnesteen lämpötila ei muutu vaikka koneen lämmöt käy korkealla, vai olenko ihan hakoteillä sen kanssa?

          Comment


          • #6
            mittaristo on toiminut tähän asti täydellisesti, joten epäilen tuota,
            Voi se hajota milloin vain. Tarkista mittariston valmistaja.

            Comment


            • #7
              Korjattu alkuperäinen viesti järkeväksi + päivitetty ongelmakuvausta.

              Comment


              • #8
                Luinko aiemmin väärin, kun kuvittelin, että ilmastoinnin näytöltä nimenomaan näytti, että nesteiden lämmöt ei heilu yhtään? Ainoastaan mittari hurjaili? Tällöinhän voi toki ajellla.
                Nyt yllä lukee, että ilmastoinnin näytöltä katsottu lämpötilakin heittelee.
                Muistanko ihan väärin, vai onko viestin muokkauksessa muuttunut tiedot, tai muuten tarkentunut tämä?

                Comment


                • #9
                  Pumppu ei jaksa kierrättää vettä niiku pitäs, kovemmalla kuormalla etenkään. Millon vaihdettu vesipumppu? Toi anturi jättää yleensä vikakoodin jos rikki. Tuo mittari vikakin saattaa jättää vikakoodia, jos informaatio pätkäsee johonkin kohtaan, ja ilmottaa näin mitä sattuu, juotokset tutkimaan. Helpoin vaihtaa termari ekana, jos ei vika siinä, eikä missä
                  N yllä kuvaamisissasi asioissa, ni luultavasti vesipumppu sanonu vanhuuttaan irti.

                  Comment


                  • #10
                    Vikakoodit tarkistettu, ei lukemia

                    Ugemi: aiemmin luin väärää koodia ilmastoinnin näytöltä (c51->joku tasoitettu lukema), kun olisi pitänyt lukea tarkkaa lukemaa (c49), joka näyttää että lämmöt nousee tasaisesti jatkuvasti. Muutin alkuperäistä viestiä kun oli huonosti selitetty.

                    steffu: Kiitos hyvästä kommentista. Vesipumppu (tod.näk.) vaihdettu viimeksi jakopääremontin yhteydessä eli n. 80t km sitten. Onko jotain keinoa todentaa että onko se tosiaan finaalissa?

                    Uskaltaako/kannattaako tuolla ajaa? Kärsiikö moottori jos ajelee niin että lämmöt ei nouse yli 120C?

                    Koska jakopääremontti olisi kohta edessä joka tapauksessa niin olisiko järkevintä teettää se ja vesipumppu (+ termari) samalla kaikki - vai onko nissä paljon päällekkäistä hommaa?
                    Viimeksi muokannut atror; 17.6.2014, 15:23. Perustelu: edit: uskaltaako ajaa?

                    Comment


                    • #11
                      Koska jakopääremontti olisi kohta edessä joka tapauksessa niin olisiko järkevintä teettää se ja vesipumppu (+ termari) samalla kaikki - vai onko nissä paljon päällekkäistä hommaa?
                      Mun käsittääkseni tuossa vaihtuu kaikki kerralla nätisti. Termariksi suosittelen alkuperäistä. Ja suosittelen myös tekemään/teettämään remontin pian :)

                      Comment


                      • #12
                        Todennäköisesti ja todennäköisesti, liian usein näkee pumppuja mitä ei oo vaihettu jakoremmin yhteydessä.

                        Eihän se nyt mitään haittaa jos ne lämmöt EI nouse 120asteeseen, se on jo aikas paljon.

                        Samalla kaikki, turha pihistellä ja seuraavalla viikolla todeta, jotta nyt se termari hajos.

                        Comment


                        • #13
                          Ensi viikolla lähtee auto pajalle. Juhannuksen yli pitäisi pärjäillä, joten uskaltaako hellästi ajella jos lämmöt pyörii siinä 110 kohdilla matka-ajossa?

                          Comment


                          • #14
                            Mittaristovikaa epäilisin omasta vastaavasta kokemuksesta.

                            Comment


                            • #15
                              Jos löytyy vcds tai muu jolla pääsee measuring blockseihin käsiksi niin kahteleppa sieltä niitä lämpötiloja. Millä luettu nuo koodit?

                              Comment


                              • #16
                                Thumper: viittaattko tuohon Magneti-ongelmaan jonka amalin mainosti aiemmin?

                                pykiz: löytyy, pistän tänne kommentteja miltä näyttää niin päästään pähkäilemään.
                                Viimeksi muokannut atror; 18.6.2014, 14:43. Perustelu: edit: VCDS löytyi

                                Comment


                                • #17
                                  En nyt muista enää mittaristovalmistajaa mutta itse mittaristo paljastui kuitenkin syylliseksi, löysivät vian merkkihuollossa. Itse olin vaihtanut ensin uuden lämpötila-anturin ilman tulosta.

                                  Lämmöt nousivat mittariston mukaan aika ajoin korkealle, jopa tappiin saakka ja laskivat myös nopeasti takaisin 90C:hen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulostaa Magneti Marellilta ja juotosvioilta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pikkasen sekava tää ketju nyt kun alkuperäistä viestiä on muokattu.

                                      Kuitenkin jos lämpömittari nousee liikaa ja ilmastoinnin näytöltäkin katsottuna nousee liikaa niin eikö tuo ole aika selvä tapaus ?
                                      Tietysti asiaa voi vielä todentaa lisää eli :
                                      - kärsiikö jäähdytysnesteen korkin ottaa pois ja käyttää auton lämpimäksi vai puhaltaako nesteet pihalle ?
                                      - mitata erillisellä mittarilla paisuntasäiliöstä todellinen lämpötila

                                      Ei kannata ajaa ennenkuin on varmistanut nouseeko ne lämmöt vai ei. Tai noh, itsehän sen riskin otat. Kansiremontti tuossa on herkästi edessä jos lämmöt nousee liikaa.
                                      Veikkaan vesipumppua jos on laitettu muovisella siipipyörällä oleva versio.Mites tässä koneessa on vesipumppu, jakopään hihnalla vai laturin hihnalla vai kiilahihnalla ? Jos kiilahihnalla niin voisi epäillä myös hihnan luistamista mutta eipä taida olla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin tai ottaa se vcds kauniiseen käteen ja katsoa suoraan koneelta se lämpötila.
                                        Ilmastointi ottaa tietääkseni mittariston kautta tiedon?

                                        Tosiaan, jos se 110asteisena pyörii niin jättäisin auton talliin ja joisin vaikka juhannuksen, uskon että on ensinnäkin halvempaa kuin kansiremontti :).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Auto lähtee ensi viikolla pajalle (en saanut luottokorjaamolta aiemmin aikaa). Korjauslistalla on jakopääremppa+termostaatti.

                                          Onko jotain muuta mitä samaan konkurssiin kannattaisi tarkistaa/vaihdattaa? Audilla on tosiaan se 190t+ kilometrejä takana ja 120t huollon jälkeen en ole vaihtanut/vaihdattanut kun jarrupaloja ja alustan puslia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olettaen että 120tkm huollossa on tulpat vaihdettu, ei paha tekisi vaihtaa ne kun on 70tkm jo ajattu. Vaihtoväli varmasti 60tkm.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Homma on mennyt mystiseksi.

                                              Autoon vaihdettiin vesipumppu(jakohihnaremppa) ja termari + anturit tarkistettiin mutta ongelma jatkuu!

                                              Ongelmakuvaus vielä kerran: auton lämmöt nousee normiajossa (lämpimät kelit) 100-115 C. Ongelma korostuu motarilla/kovassa kuormituksessa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pääsetkö sie käsiks jollai diagnostiikka työkalulla Mottiin, lukemaan todellisia lämpöarvoja? Vaikkapa Vcds.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nuo lämmöt on nyt varmaan vcdssällä moottorin blokeista katsotut, niin voidaan se mittaristo vika unohtaa?
                                                  Viimeksi muokannut pykiz; 9.7.2014, 12:52. Perustelu: Hiidaaas

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mittaristovikaa veikkasin ihan tuolla alussa.
                                                    Itseäni toistaen:
                                                    Tarkista mittariston valmistaja.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hieno nähdä että porukka jaksaa vielä auttaa!

                                                      amalin: Olisi pitänyt ensimmäisenä katsoa tämä. Tarkistan heti kun pääsen töistä kotiin, iltapäivällä tiedetään.

                                                      pykiz: huollon kaveri katsoi VCDS:llä "jotain" measuring blocks arvoja ja ne oli korkealla, 105-110C tyhjäkäynnillä moottori lämpimänä. Löytyy itseltäkin kaapeli&softa: mitä kaikkea sieltä kannattaisi katsoa? Voiko viallinen anturi antaa vääriä arvoja myös VCDS:n kautta? Mistä sen voisi tunnistaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Etsi moottorin, mittariston ja ilmastoinnin ohjaimista lämpötilatieto ja vertaa niitä keskenään. Moottorissa taisi olla group 001, muissa löytyy nopeasti selaamalla, tuon ikäisessä ei montaa ryhmää ole.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Koneen anturi jos on viallinen niin omituisia arvojahan se sieltä antaa, mutta yleensä tulee myös vikakoodi. Jos se moottorin measuring blockista group 1-10:ssä näyttää sen 110, niin joko termari on väärinpäin (Epäilen suuresti) tai lämpötila-anturi on sökö.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Uutta päivitystä: keksin lainata lämpömittaria (infrapuna) ja mittasin sillä jäähdytysnesteen pintalämpötilan paisuntasäiliöstä. Ilmastoinnin näyttö (49C) ilmoitti että tasan 110 celcius, ja samaan aikaan mittariston viisari heilui 90-110 välillä, mutta inframittari sanoi 84 celcius.

                                                            Edit: VAG-COM mittaukset samassa lämpötilassa: Engine 001: 108 celcius ja Instrumentation 003: 108 celcius, Auto HVAC: Too many comm errors - ei yhteyttä

                                                            Mikä tässä on johtopäätös?

                                                            Katson vielä amalinille sen mittarin valmistajan kohta.

                                                            mittaus 2 (kone lämmitetty ja ollut sammuneena 2min):
                                                            49C diagnostiikkanäytöltä: 93 celcius
                                                            engine (vag-com): 88,5 celcius
                                                            inframittari (paisarista): 87 celsius
                                                            instrupanel(vag-com): 90 celcius

                                                            -> vähän noissa näyttää olevan eroa, mutta onko paisari oikea paikka mitata lämpöjä?
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 10.7.2014, 21:59. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä, vaan editoi vanhaa.

                                                            Comment

                                                            Working...