Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

CO korkealla ja kone täristää. Audi S6 -02. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • CO korkealla ja kone täristää. Audi S6 -02. Missä vika?

    Eli katsastuksessa tuli hylky liian korkeasta CO-arvosta.

    Lukemat katsastuslapusta:

    CO%:0,29 (pitäisi olla kuulemma alle 0,2)
    HC ppm: 23
    O2: 0,7
    CO2: 14,4
    Lambda: 1,003

    VAG-com näyttää seuraavaa:

    3 Faults Found:
    17931 - Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal
    P1523 - 35-00 - -
    16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
    P0420 - 35-00 - -
    17538 - Fuel Trim: Bank 2 (Mult): System too Lean (Tätä koodia ei tule enää kun sain Fuel Trimmit putoamaan)
    P1130 - 35-10 - - - Intermittent


    Nämä vikakoodit palaavat aina nollauksen jälkeen uudestaan.



    Autoon tehty tähän mennessä seuraavat huollot/tarkastukset ilman tulosta:

    - Jakopään ajoitus tarkistettu/korjattu oikeilla lukitustyökaluilla
    - Kaikki lambdat uusittu (Bosch)
    - Puolat käyty läpi kahdella uudella puolalla vaihtaen niitä jokaisen vanhan
    puolan tilalle.
    - Sytytystulpat vaihdettu 5tkm sitten (Bosch Super FGR6KQE)
    - Suuttimien vastukset mitattu (kaikki noin 15,5ohm)
    - Uusi ilmanpuhdistaja
    - Akku ollut irroitettuna yön yli että kaikki nollautuu
    - Alipaineletkuja uusittu (oli aiemmin letku poikki tulipellin edessä "ufon"
    juuresta
    - Pannukakku eli PCV-venttiili vaihdettu
    - MAF-anturi vaihdettu
    - Kaasuläppäkotelo puhdistettu
    - EVAP-venttiili vaihdettu
    - Lokasuojan sisällä olevan aktiivihiilipöntön alaosa puhdistettu hiekasta

    Moottori täristää hieman tyhjäkäynnillä ja kun kierroksia nostaa auton ollessa paikoillaan niin kierrosten ollessa noin 2000 tuntuu myös hieman ravistusta.

    Eli vikakoodit näyttäisi että kuskinpuoli kävisi laihalla ja apumiehen puolen katin suodatustehokkuus olisi alle raja-arvon jos nyt oikein ymmärsin.

    Autona siis Audi S6 C5 moottorikoodi ANK.

    Onko ideoita/kokemuksia mistä korkea CO -pitoisuus ja moottorin täristys johtuu?
    Viimeksi muokannut welho; 13.8.2018, 19:08.

    #2
    Onko pannukakkua koskaan vaihdettu?

    Comment


    • #3
      Ei ole vaihdettu. Tarkoitatko pannukakulla imusarjan päällä tulipellin päässä olevaa sienen muotoista aparaattia?

      Mikä on sen tehtävä?

      Comment


        #4
        Just se, sellainen tötsä johon tulee huohotinletku imusarjan alta ja toinen letku menee imusarjaan siihen kaasuläpän taakse. Jos se on vielä alkuperäinen niin sieltä on varmaan se kumi sisältä rikki joka aiheuttaa juuri muunmuassa tuota tärinää ja saattaa se tyhjäkäynnillä sotkea seoksetkin josta vois kuvitella tuon liian laihan seoksen vikakoodin tulevan.

        Se on aika helppo irrottaa ja avata, näkeepähän mitä siellä sisällä on. Sellainen vinkki vielä että jos se on rikki ja päädyt uutta ostamaan niin ota tukeva ote siitä marmoritiskin reunasta kun kysyt hintaa.

        Comment


          #5
          Tai sitten sen kakun lemmarit ovat löysällä eli imuvuoto, seos rikkaalla.
          Nimim. lambdat uusiksi eikä auttanut!! :-/

          Comment


          • #6
            Pannukakku tuli vaihdettua mutta siitä ei tainnut olla mitään apua. Edelleen täristää konetta tyhjäkäynnillä. Myös kierrosten ollessa noin 2000 tuntuu käyvän epätasaisesti.

            Onkos näissä autoissa vielä jokin erillinen sytytyksen vahvistin?

            Tuleeko kenellekään mieleen mikä voisi olla vielä vikana?

            Täytyy yrittää katsoa vag-comilla eri arvoja koneen käydessä voisiko löytyä vikaa.
            Viimeksi muokannut welho; 24.5.2014, 08:51.

            Comment


            • #7
              Toinen katti ei jaksa suodattaa, pystysköhän sen toimimattomuus sotkemaan koko hässäkän?
              Yrittää korjata toista lohkoa ja siten pyörii liian laihalla, mutu veikkaus vain.

              Comment


                #8
                Katin toiminta ei vaikuta kait seoksiin. Jos sytytysosat on luotettavasti testattu niin lähtisin mittaamaan suuttimien vastukset, pitäis olla kylmänä muistaakseni noin ~12 Ohm, lämpinänä jotain ~18Ohm. Arvoilla nyt ei ole niin väliä kunhan ovat kaikissa tasaiset. Myös ne sieltä hankalasta paikasta imusarjan alta/takaa olevat alipaineletkut pitäisi saada jollain tarkistettua.

                Tuo on kyllä faktaa että ehjä katti hoitaa aika pahasti pielessä olevat kaasutkin vielä puhtaaksi. Eri asia sitten miten pitkään katti ja lambdat kestää jos selvästi liian paksulle menee jostain syystä eli on se vika kuitenkin korjattava.

                Comment


                • #9
                  Katselin tuossa vag-comilla eri arvoja auton käydessä.
                  Group 32:ssa on neljä eri Lambda arvoa. Lienee auton kaikki lambdat mutta missä järjestyksessä?

                  Arvot olivat: -2.6% 9.4% -1.5% 13.3%

                  Nuo koholla olevat lambda arvot varmaan korjaavat seosta jo aika rajusti vai mitä nuo prosentit tarkoittaa?

                  Mittasin kaikkien suuttimien resistanssin. Olivat noin 15,5ohm eli sen osalta ok.

                  Täytyykö imusarja irroittaa kaikkien alipaineletkujen tarkistamiseksi?
                  Jos täytyy, lienee hyvä olla uusi tiiviste/tiivisteitä?
                  Viimeksi muokannut welho; 24.5.2014, 20:38.

                  Comment


                  • #10
                    Jos ei imuvuotoja löydy mietin voisko MAF tehä tota vaikka antaa koodia vain bank 2? Vaikka vastukset on mitatu suuttimista, niin voihan se olla suutin vamma kuitenkin. Testerillä vois viel kattoo onko palamiskatkoksia missän sylinterissä, niistä ei tuu aina koodia(tällä aattelen jos ois suutin vama) Venttiilivikaan en kyl usko ku HC arvo noin hyvä.

                    Comment


                    • #11
                      Millä tavalla voi katsoa sytytyskatkokset? VAG-COM siis löytyy.

                      Comment


                        #12
                        www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/

                        Measuring blocks 015-017.

                        Comment


                          #13
                          Ota ilmamassamittarin johto irti, paraneeko käynti?
                          Veikkaisin sitä syylliseksi, koska molempien bankkien trimmit on metsässä kierroksilla. Nuo lukemat ovat siis korjausta rikkaammalle.

                          Comment


                          • #14
                            Oli sama juttu mielessä mut en ollu noista trimmeistä varma mikä on mikä.,.)

                            Comment


                              #15
                              Se että antaa vain toiseen bankiin tuon vikakoodin seoksesta ja toiseen ei, hämää jonkin verran. Mutta nuo trimmit selvittää aika paljon vikaa. Tuo taitaa olla niin vanha vielä, että vikakoodi seoksesta tulee vasta 10% jälkeen.

                              Comment


                              • #16
                                Auto kävi VAG-COM:in käytön aikana kokoajan tyhjäkäyntiä. Lukeeko VAG-COM nuo lambdojen arvot muistista kun näyttää tuon lambdan trimmiarvon noin isona kierroksilla?
                                Jos näin, niin lienee keskiarvo joltain ajanjaksolta.

                                Mutta joo. Taidan joka tapauksessa marssia vielä kerran marmorille ja hakea uuden MAF-anturin ja kokeilla sillä. Sitä ennen voisi tietysti ottaa piuhan irti ja katsoa muuttuuko käynti mihinkään suuntaan. Voinee ottaa irti auton käydessä?
                                Viimeksi muokannut welho; 24.5.2014, 20:50.

                                Comment


                                  #17
                                  Juu noi fueltrimmit on pitkänajan arvoja.
                                  Siellä on joillakin kanavilla hetkelliset arvotkin, sen huomaa kun ne vaihtuu kokoajan.

                                  Taitaa tulla vikakoodi vasta 10% ylityksestä, joten toinen puoli on vasta ihan kintaalla, että tulee koodi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ihan toleranssien sisällä ko. lambda-arvot .
                                    Ensimmäinen, tyhjäkäynnillä sallii +/- 5,7% ja toinen osakaasulla +/- 15 %.

                                    Katalysaattori ei ainakaan ole huippukunnossa CO2 pitäisi olla lähellä 15 % .

                                    Comment


                                      #19
                                      Ihan toleranssien sisällä ko. lambda-arvot
                                      Riippuu mistä toleransseista puhut.

                                      Kun olen noita fuel trimmejä lueskellut useasta koneesta, niin "ehjän" eli oireettoman koneen trimmit ei kyllä ikinä ole olleet suurempia kuin +/- 5%.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla on tuon S6:sen tehtaan arvot ja siinä sanotaan noin , muuta en siitä tiedä, siis nimenomaan group 32.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tehtaan arvoissa on turhan isot toleranssit. Käytännössä jotain on yleensä vialla jos 5% ylittyy. Se että onko se vakavaa on toinen juttu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joka tapauksessa on parempi hoitaa syytä, ei sairautta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vepek:in ilmoittamat tehtaan arvot voisivat selittää miksi Bank 2 antaa liian rikkaan seoksen vikakoodin ajoittaisena.

                                              Vikakoodi tulee varmaankin hetkellisistä arvoista eikä pitkän ajan keskiarvosta. Välillä siis varmaan Bank 2 käy yli 15% lukemissa ja antaa vikakoodin.

                                              Kun nollailin vikakoodeja niin tuo System too lean -koodi ei tullut välttämättä heti mutta tuo Efficiency Below Threshold -koodi kylläkin ilmestyi.

                                              Liekkö sitten tuon Bank 1:n katti menossa mutta joka tapauksessa nyt menee liikaa ilmaa joko viallisen MAF:in seurauksena tai imuilmavuodon takia.

                                              Imuvuodot on katsottu kaikkialta muualta paitsi kaasuläppäkotelon alle menevistä huohotusletkuista. En kehdannut irroittaa kaasuläppäkoteloa kun ei ollut uutta tiivistettä. Kun arki koittaa niin käyn uuden MAF:in.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt on vaihdettu uusi MAF-anturi mutta sekään ei auttanut.
                                                Tämän lisäksi tein uuden tulpan imusarjan edessä olevan hieman haperoituneen tulpan tilalle.

                                                Imuilmavuoto varmaan jossain?
                                                Vai mitä on arvon raati mieltä?

                                                Kaasukäppäkotelon alta on vielä katsomatta huohotusletkujen liitokset. Pitänee irroittaa kaasuläppäkotelo ja tarkistaa mitä löytyy.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Samalla se kannattaa sitten pestä jos on pöydällä irtonaisena.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Missä tapauksessa kaasuläppä täytyy sopeuttaa? Jos kotelon vaan irroittaa ja laittaa takaisin niin tarvitseko tehdä mitään?
                                                    Jos sopeutus täytyy tehdä, niin miten tapahtuu VAg-COM:illa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Rosstechin sivuilla lukee jotta pitäs tehä jos vaikka akku loppuu, mutta lähinnä jos töpseli on jonkun aikaa irti.
                                                      Ohjeet täältä, lontoon murteella kylläkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt löytyi ainakin osittain vastaus miksi fuel trimmit olivat korkealla.

                                                        Kaasuläppä oli likainen ja irroitettaessa läppä ei ollut täysin kiinni.
                                                        En tiedä meneekö puhdas ja oikein toimiva läppä sammutettaessa täysin kiinni?

                                                        Samalla vaihdoin EVAP-venttiilin. Siis sen ilmanputsarikotelon päällä olevan polttoainehöyryjen kierrätykseen liittyvän venttiilin joka tulee aktiivihiilipöntöltä ja menee kaasuläpän juureen. En tiedä oliko kunnossa vai ei.

                                                        Tämän jälkeen akunkenkä oli yön yli irti ja aamulla nollasin vikakoodit ja sopeutin kaasuläpän. Kävin tämän jälkeen sitten n. 10km testilenkillä.

                                                        Fuel trimmit olivat testilenkin jälkeen muistini mukaan seuraavat:

                                                        -0,8% -0,8% 0,0% 3,9%


                                                        Tänään puhdistin sitten polttoainehöyryjen kierrätykseen liittyvän aktiivihiilipöntön alaosan ja alaosassa kiinni olevan "tötsän" josta lähtee kaksi huohotinputkea.
                                                        Pöntön alaosa oli täynnä hiekkaa. Ilmeisesti imenyt hiekan huohotin putkien kautta.

                                                        Nollasin taas vikakoodit ja ajoin testilenkin 22km. Antaa siis vielä vikakoodiksi seuraavan:
                                                        16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
                                                        P0420 - 35-00 - -

                                                        Fuel trimmit olivat tämän 22km ajon jälkeen samat eli:
                                                        Bank1 tyhjäkäynti: -0,8,% Bank1 osakaasu: -0,8% Bank 2 tyhjäkäynti: 0,0% Bank 2 osakaasu: 3,9%


                                                        Fuel trimmit putosi siis kummaltakin puolelta suhteessa saman verran kaasuläpän puhdistuksen myötä mutta Bank 2 jäi koholle joka oli Bank 1:stä korkeammalla jo alunperinkin.

                                                        Mielestäni kone ei tärise enää aivan yhtä paljoa mutta ihan pientä värinää vielä on.

                                                        Eli kysymys kuuluu vielä, että mikä mahtaa nostaa Bank 2:n fuel trimmin noin ylös?
                                                        Viimeksi muokannut welho; 1.6.2014, 19:16.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          welho, jatka toki tarinaasi, seuraan mielenkiinnolla ja kommentoin jos itse saan jotain selvyyttä omaan. Eli ketjussani kerroinkin kuinka luulin vian korjantuuneen, mutta se palasi takaisin parin päivän päästä, vähän erilaisena. Lyhyesti:

                                                          Tyhjäkäynti alkoi käydä joskus kovalla (1500-2000) ja vauhdissa kaasun päästäminen tuntee selvästi että veto jää vähän päälle. Käytin ilman tulopuolta auki suodattimelta ja putsailin, lisäksi vaihdoin pcv:n (pannukakku). Auto toimi pari pv, kunnes alkoi käydä tyhjäkäyntiä huonosti (700-800).

                                                          Olen käytellyt osia uusiksi auki ja kiristellyt liitoksia, sopeuttanut imuläpän jne... ja tänään pidempään ajeltua muuttui vika taas siihen että tyhjäkäynti käy korkealla.

                                                          Erikoisinta että mitään vikakoodia ei jää, mistään... Koneena AQJ

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Toi rupeaa olemaan jo aika normaali fuel trimmi.
                                                            Kannattaa kattoa nokkien asennot, muistaakseni joku 90... kanava. Jakohan tässä on tarkistettu, mutta esim ketjujen venyminen tai kiristimen jumiminen voi vaikuttaa.
                                                            Suuttimissa voi olla jotain pientä eroa.
                                                            Viimeksi muokannut amalin; 1.6.2014, 20:12. Perustelu: typo

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X