Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

95e10, yhteys lambdan hajoamiseen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 95e10, yhteys lambdan hajoamiseen?

    Muissa 95e10 keskusteluissa ei oikein päästy tähän aiheeseen, joten tein uuden.

    Onko muut havainnut samaa: Jos autolla on ajettu e10:illä niin lambda on hajonnut ~>20tkm käytön aloituksesta? Tuttava piirissä on nyt kuusi autoa (audeja) josta on lambda hajonnut, e10:illä ajelun yhteydessä, sattumaa vai?

    Yhdestä tojotasta meni kannen istukat pilalle kun e10:illä kerettiin 15tkm rullata, vähän ennen kansiremppaa vaihettiin lambda, kilometrejä oli silloin mittarissa muistaakseni 87tkm, kumminkin -98 vuosmallin carina E. Jokaisessa pytyssä oli puristus paineet alhaiset.

    En tosiaan väitä suoranaisesti jotta nämä viat liittyy e10:ppiin, eli sillä kyselen onko muut tehny samoja havaintoja. Itse en ole kuin kokeillut silloiseen fiestaan ja kulutus nousi 15% niin siihen loppu sen kokeilu.

    #2
    Sattumaa. Etanolilla on ajettu muualla jo vuosikymmeniä ja täälläkin sitä on lantrattu bensan sekaan jo niin kauan, että muuten olisi kaikilla autot hajalla.

    Comment


    • #3
      Mulla 20tkm takana 95e10:llä ja lambdat ainoat mitkä toimii. Muutenhan tuo onkin sysipaskana koko romu, kiitos erittäin huonolaatuisen bensan, mikä hajotti koko auton.

      Comment


      • #4
        On tietysti lantrattu, mutta pienemmissä määrin, tai jotkut suuremmissakin.
        Juuri itseasiassa vaihdoin 80:mppiin lambdan joka muutenkin kävi omituisesti ja nakutti kun pumppas kaasua, sanoin jotta tankkaa 98:sia ja katsotaan rauhottuuko käynti.

        Tuo 2.4:sesi on kyllä surullisen kuuluisa tapaus.
        Viimeksi muokannut pykiz; 14.5.2014, 20:56.

        Comment


        • #5
          Onhan tuo :) Mutta kohta pitäisi olla kasassa kokonaan sitä ennen vanha kunnon 4B palvelee. Pääsee sitten aloittelemaan ulkoisia muutoksia. Mutta asiaan, onko millaisia muita oletettuja oireita kuin pelkät lambdat? Esim. polttoaine järjestelmän alkupäässä (pumppu, letkut?).

          Comment


          • #6
            Ei mitään ongelmia E10 kanssa missään lähipiirin bensa-autossa.

            Comment


              #7
              Tuo on kyllä niin essonbaarien miesten vouhotusta, että muutaman prosentin tenulisä hajottaisi yhtään mitään. Maailmalla on ajeltu viinalla vuosikymmeniä, kyllä autotehtailla on homma lapasessa.

              Vai että kannen istukat pilalle tojotasta? Viina laskee palolämpötilaa, eli vikamekanismi olisi kiva tietää ja myös se, millä on todennettu eekympin aiheuttaneen sen. Ja ihan tasan ei nosta kulutusta missään laitteessa 15:tä prosenttia, joku muu vika on ollut Fiestassa päällä.

              nakutti kun pumppas kaasua
              Ei taida olla nyt kyse tässäkään detonaatiosta, vaan ihan muista kilinöistä. Sitäpaitsi etanolilisä vähentää nakuherkkyyttä.

              Muutosvastarinta on kyllä hillitön käyttövoima, sen kun saisi valjastettua... ;)

              Comment


              • #8
                mäkään en usko tohon e10 teoriaan. 5000 km e85:llä ajaneena eikä mitään ongelmaa. Tosin lyhyt aikahan Tää vasta on sanoa etanolin toimivuudesta mutta kuitenkin.

                Comment


                • #9
                  Ei kyllä vehkeitä hajalle saa 95e10llä! Ja eikös se ole että viinaa saa olla 10 pinnaa mut ei todellakaan pakollista?! Lie muuttunu mihinkään entisestä?!

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                    Onko muut havainnut samaa: Jos autolla on ajettu e10:illä niin lambda on hajonnut ~>20tkm käytön aloituksesta? Tuttava piirissä on nyt kuusi autoa (audeja) josta on lambda hajonnut, e10:illä ajelun yhteydessä, sattumaa vai?
                    Älytöntä paskaa!!! Itse ajelin n.20tkm:ä 95E10:llä, ennen kuin siirryin E85:seen, jolla on naputeltu 40tkm:ä. Samoilla lambdoilla mennään, missä tynnyrissä jengi asuu???

                    Comment


                      #11
                      Kulutus voi toki olla kovempi 95E10 ajaessa kuin 98E mutta ei se etanolista johdu vaan oktaaniluvusta. +15% kuulostaa tosin aika epärealistiselta.

                      Comment


                      • #12
                        No kyllä siinä 95E10:ssa on vähemmän energiaa kuin 98E5:ssa, joten ihan siitä etanolistakin johtuu marginaalinen kulutuslisä.

                        Comment


                        • #13
                          Arvasin että tämä aihe aloittaa tämmöisen keskustelun.

                          Faktat ensin, kuka on ja missä vaiheessa kivenkovaaväittänyt että ne lambdat hajoaa e10:pin takia? Ja tojotan kannet? Esitin kysymyksen ja kysyin onko muilla ollut samoja kokemuksia, ja näemmä ei. Joten voi yhtä hyvin olla sattumaa ja huonoa tuuria koska tympii kutos ja kasikoneisiin vaihtaa lambdoja...

                          Wisa: Etanolin oktaanilukuhan on 108, joten puristuskestävyys kovempi kyllä ja niin ees päin.
                          Mutta jos sitä on se 10% niin tuskin paljoa nostaa oktaanilukua, ja normaalin 95:sen lämpöarvo on n.42Mj/kg ja e10:pin n. 41mj/kg, eli tässäkään ei suurta eroa ole.
                          Kieltämättä, tämä asia on vähän kiikunkaakun, erilailla, eri asteisena palaa joka tapauksessa, ei ole tainnut kukaan vielä tutkia moottorin sisässä tapahtuvaa palamista?
                          Ja niin, sen kun saisi valjastettua :D

                          Kilu: Jep, asun tynnyrissä, täällä savossa.

                          Se fiestan kulutushan ei varmastikkaan ole tarkka kun erillaista ajoa tulee, 1.25 litranen kisa mylly: Kuopio-Helsinki ja takasin, 98:silla keskikulutus: 6litran kantturoissa, parin viikon päästä sama keissi e10:pillä rapiat 7litraa. Eikös se tee 100kilsalle sen noin +15%?

                          Edit. En tosiaankaan tiedä enkä välttämättä halua kokeilla mitä etanoli tekee 20vuotta vanhoille letkuille ja pumpuille. Etanoli taitaa olla huuhtelevampaa ainetta kuin bensa, mitenköhän suodattimet?

                          Comment


                          • #14
                            E10:stä löytyy ainakin yksi ketju ja E85:sta parikin tällä saitilla. Niissä on jo mutuiltu ja peloteltu, noilla samoilla jutuilla. Toki olen itsekin kuullut selityksiä, kuinka juurikin E10:iin siirtyminen on rikkonut, sen yli 300tkm:ä ajetun öljykrematorion. Noita litkuja on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, joten luulisi asia tulleen jo selväksi.

                            Comment


                              #15
                              Ennen 95E10 tuloa oli 95E;ssä jo maks. 5% etanolia, sitä ei vain mainostettu.
                              Nyt kun maksimi on 10%, niin keskiarvo pitoisuudelle on Nesteen mukaan 7% luokkaa.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                No kyllä siinä 95E10:ssa on vähemmän energiaa kuin 98E5:ssa, joten ihan siitä etanolistakin johtuu marginaalinen kulutuslisä.
                                Tuo on paperilla ihan totta, käytännön tasolla oktaaniluvun merkitys on mutulla moninkertainen polttoaineiden energiatiheyteen verraten.

                                Muistelisin että joskus 90-luvun lopulla jo silloinen Daihatsu Charade litran 3-zyl voimamoottorilla veti paremmin ja kulutti vähemmän kun tankkasi 98:a. Nykyisen ässän ohjekirja neuvoo tankkaamaan 98-oktaanista, 95-oktaanisellakin voi ajaa mutta huipputehosta menetetään noin 10% ilmeisesti sytytysennakon myöhästämisen vuoksi. Jos ajaa niin että ottaa 95-oktaanisella saman suorituskyvyn kuin 98 oktaanisella niin pedaalin pitää olla inasen syvemmällä koko ajan. Näin karkeasti yleistäen siis.

                                Comment


                                  #17
                                  Mikä sen lambda oikein voisi hajoittaa? Lambda on siellä pakopuolella, niin mitä eroa on esim 98e5:n ja 95e10:n käytöstä johtuvissa pakokaasuissa?

                                  Comment


                                    #18
                                    Sitä paitsi (lainaus muutaman vuoden takaa):
                                    ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia. 98:iin lisätään etanoliperäisiä ETB-eettereitä, jotta sen happipitoisuus saataisiin nousemaan nykyaikaiselta bensiiniltä vaadittavalle tasolle.

                                    E10-laatuun ETB:tä ei tarvitse lisätä, koska etanolin ominaishappipitoisuus on korkeampi kuin bensiinin.

                                    - 98:ssa etanolin osuus on todellisuudessa lähes yhtä korkea kuin 95E10:ssä, toteaa Anttonen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En tiedäkkään mikä sen lambdan hajottaa, mutta erilailla kumminkin, enemmän, nopeammin joka voisi kumminkin nostaa pakokaasu lämmöt korkeammalle. Pitäisi saaha mitattua putken sisäiset kaasut niin saisin tukea tälle teorialle, mutuilua vain.

                                      Eikös 98E5:sen etanoli osuus pitäisi olla MAX 5%? Ja vastaavasti e10:pin MAX 10%?
                                      Hauskaa sinäänsä jotta iltalehti ja st1 mies, joka on lähinnä vahvinten ollu mukana e10 ja re85 hommassa Suomessa, ennenkuin kukaan mainitsee niin en väitä salaliittoteoriaksi koko juttua, ihmettelen vain.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kuka käskee ajamaan noilla susipaskoilla dinosauruksista prässätyillä polttoaineilla. Jos ei kovin pohjoisessa asu niin etanolia saa melkein joka nurkalta. Ja kyllä about 90-luvun puolivälistä lähtien on nykyautoissa st ja lt fuel trimmit jotka pitää komeasti huolen melko isoistakin muutoksista etanoli prosentissa. Tai ainakin saksalaisissa, ruottalaisissa, ja jenkeissä on. Japseista en tiedä mitään.

                                        Ja mitä tulee noihin kaiken maailman legendoihin tekniikkarikoista joista etanolia syytetään niin onhan niistä monet mainiot naurut saatu.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kai minäkin sitten asun pohjoisessa kun lähimmälle etanoliasemalle on ~50km suuntaansa. Onhan tänne Turusta toki 100km.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos ei kovin pohjoisessa asu niin etanolia saa melkein joka nurkalta.
                                            Aika harvalta nurkalta sitä loppujen lopuksi saa. Enkä kyllä itse kovinkaan moneen autoon e85:sta rupeaisi tankkaamaan. Varmasti kulkee eteenpäin, mutta on niitä muitakin kriteerejä :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Aika harvalta nurkalta sitä loppujen lopuksi saa.
                                              No kyllähän tuonne melkoisia aukkoja jää, totta. Mutta huonompikin saatavuus voisi olla.

                                              https://maps.google.fi/maps/ms?msid=...a=0&dg=feature

                                              Comment


                                                #24
                                                Jep. Ei mahdotonta, mutta vaatii vähän harrastamista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No ei se e85 ilman muutoksia juuri mihinkään mene. Helpoin viskata isommat suuttimet paikalleen ja antaa vaan soittaa. Jos sitä bensaa joutuu tankkaamaan niin ne fuel trimmit hanskaa sen kyllä. Meillä on 7 autoa jotka kaikki (on jo vuosia) kulkeneet e85:llä ja on niillä vaasan korkeudella käyty puhtaasti viinan voimalla. Anyway, mitä vähemmän sitä tankataan, sitä enemmän ja sitä pitempään sitä riittää mulle. ;)

                                                  Toki jos ei juuri omalta paikkakunnalta saa niin tympeää se on kyllä ajella naapurikuntaan tankkaamaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Minulle on aivan se ja sama mitä kukakin autoonsa tankkaa mutta en ihan ymmärrä miten tavallinen pumppu 98E on sysipaskaa dinosaurusbensaa. Hyvin se ainakin toimii, en osaa kuvitella miten paljon paremmin omat autot toimisivat vaikka E85 konversion jälkeen.

                                                    Ainoa selkeä argumentti on tuo nykymuodin mukainen ekohumputus, sen jätän niille jotka siihen uskovat.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X