Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vaihteensiirtäjän ja vakaajatangon kiinnitys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vaihteensiirtäjän ja vakaajatangon kiinnitys

    Miten 5-vaihteisessa (DJR) laatikossa tuon vakaajatangon (onko tuo oikea termi? lontooksi steady bar) kuuluisi oikeaoppisesti kiinnittyä? Kuvassa vaihteensiirtäjä paikoillaan ja luulin että tuo tanko kiinnittyisi tuohon vasemmalla vieressä olevaan kierteeseen (näytti olevan myös haynesin korjausoppaassa niin). Siinä ollessa vaihteensiirtäjä osui kuitenkin tuohon tankoon, eikä toiminut oikeastaan ollenkaan.
    Vanhassa laatikossa tuon tangon kiinnitys oli paljon ylempänä ja väisti tuon siirtäjän tangon. Tuo vanha oli kyllä väärä laatikko tuohon autoon (A4 B5), joten kiinnityskohdan ero selittyy sillä.
    Uskoisin että tuon vakaajatangon kuuluisi mennä tuolta yläkautta, mutta nyt joku tökkii. Olisiko jollain jotain vinkkiä tuohon?

    Tuon vakaajatangon ollessa irti, kaikki vaihteet menee suht hyvin sisään, mutta ovat ikäänkuin hieman "takana", eli kakkosen ja nelosen ollessa sisässä, on keppi aivan vaihdekepin aukon reunalla. Onko tuossa joku helppo säätö, miten tuon saisi "keskelle"?
    Attached Files

    #2
    Etka sanoo, että -96 on n. 8D-T-240 000 numeroon asti 2kpl M10x25 pulteilla kiinni.
    -97 pitäisi olla 1kpl M10x28 pultti.
    Viimeksi muokannut tuxo; 14.5.2014, 18:45.

    Comment


    • #3
      No tanko taitas ainakin olla oikea, kun yhdellä kuusiokololla on kiinni. Tai sitten sekin on napattu samasta autosta mistä laatikkokin... vanha laatikko kun oli ranetettu luultavasti C4 2.6q:sta.

      Näkeekö tuosta kuvasta onko tuo "liian" suora, eli pitäisikö olla enemmän taivutettu, jotta väistäisi tuon vaihteensiirtäjän tangon?

      Comment


        #4
        Epäilykset herää, että laatikkoja vaihdelles olis ranetettu jotain. C4 tangot näyttää varsin erilaisilta kuvissa verrattuna B5 tankoihin. Tuon tangon tehtävähän on pitää vaihdekepin alla oleva "kelkka" halutussa asennossa, joten jos tankoa hieman taivuttamalla ei osu valitsinvipuun niin se ajaa asiansa.

        Comment


        • #5
          Ehkä tuo on joko muutettu tai vaihdettu. Onhan mulla tuossa raato A6 samalla tekniikalla, josta kävin vilkaisemassa, että siinä vakaaja kiertää nätisti tuon vaihteensiirtäjän tangon, ja tuo on juurikin jyrkemmin taivutettu.

          Mahtaiskohan olla vaihtokelpoinen osa, jos tuolla saisi siirtäjän toimimaan? Irtoaako tuo toisesta päästä ala- vai yläkautta?

          Comment


          • #6
            Ei kummoinen temppu onneksi ollutkaan tuosta A6:sta ottaa tuo vakaajatanko (sama kuin A4:ssä) ja vaihtaa päikseen. Kuvasta näkyy, että tuota vanhaa (alempi) oli hieman taivutettu jotta kävi edelliseen laatikkoon. Sain sitä itsekin taivutettua takaisin lähes alkuperäiseen kulmaan, ja olisin saanut tuon varmasti toimimaan silläkin, mutta laitoin kuitenkin tuon ehjemmän ja vähän siistimmän :D

            Täytyy kyllä sanoa, että tuossa kutosessa oli aika hitosti paremmin tilaa saada tuo tanko laatikosta irti, sai ihan kunnon kuusiokolohylsyllä ja räikällä aukasta, kun taas nelosessa joutui nysväämään semmosella pätkästyllä kuusiokoloavaimella, millä just ja just pääs kääntämään ruuvia.
            Attached Files

            Comment


              #7
              Hyvä, että tuli selvyys tähän. Nyt ei varmaan keppi laahaa enää reunaa vasten kakkosella ja nelosella?

              Comment


              • #8
                Juu, nyt kakkonen ja nelonen on kohdillaan. Nyt kun tuota vaihtaessa ymmärsi tuon koko tangon idean, niin ei mikään ihme että vaihdekeppi liikkui vähän oudosti, kun koko keppi vivustoineen pääsi liikkumaan edestakaisin tangon ollessa irti.

                Comment

                Working...
                X