Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1,8T (APU) lisääntynyt öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1,8T (APU) lisääntynyt öljynkulutus

    Toisessa ketjussa kertoiltiin omista öljyn kulutuksista ja sen jälkeen onkin omassa kikottimessa alkanu näyttää normaalista poikkeavia lukemia.
    Nyt menee 0,5litraa n. 2000km matkalla kun ennen koko 15tkm vaihtovälillä meni n. 1,5 litraa öljyä.
    Kulutus on nyt siis vähintään tuplaantunut.
    Mitään ongelmia ei ole. Ei savutusta, ääntelyä tai puutumista.
    Olen ymmärtänyt että turbo voisi olla aika todennäköinen syy.
    Kokonaiskilometrit on nyt 205tkm.

    Puristukset mitataan lähiaikoina ja turbon kunto tutkitaan myös kunhan ehditään.

    Onko muilla kokemusta? Lähinnä kiinnostaa tietää onko jotain muita kuin turbojuttuja tullut vastaan öljynkulutuksen lisäännyttyä.
    En ole vielä törmännyt, joten saa ottaa puheeksi jos on tietoa.

    Oiskohan mitään ideaa seuraavassa huollossa vaihtaa jäykempään öljyyn vielä tässä vaiheessa? Nyt on menty varmaan 150tkm 5w-40 Öljyillä.

    #2
    Mulla nousi öljyn kulutus kun huohotus falskasi, toki mukava öljyn käry tuli kabiiniin jatkuvasti.
    Huohottimen korjaussarjan vaihdon jälkeen öljyn kulutus palautui normitasoon.
    Toinen kerta vuoti öljyjäähdyttimen kautta, tiiviste vaihtoon ja kaikki taas ok.

    Comment


    • #3
      Aivan. Tuon huohottimen olenkin jo tsekannut. Ja yhteen Passattiin vaihtanut joskus. Se on kunnossa. Mitään vuotoja ei yläpuolelta näy, mutta on se kone hieman kostea alapuolelta aina ollut. Ei tiputa maahan asti. Tämä pitää huollossa kans tietty tsekata.

      Comment


      • #4
        Itse olisin kanssa lähtenyt veikkaamaan ensin huohotinta. Oli nimittäin aivain sama tilanne kuin Killeri:llä.

        Tosiaan itsellänikin normaalisit menee se reilu litra 15tkm huoltovälillä eli kyllä sitä varmaan johonkin häviää. 5w-40 öljy on kyllä ihan passelia öljyä. Itse laitoin viimeksi Mobilin ESP-formulaa 5w-40, joka on kyllä vähän ylihintaista mutta hyvää. Saattoi jopa aavistuksen kulutus laskea. Itse olen miettinyt niin että mieluummin lisäilee öljyä, kun ottaa riskin paksumman öljyn kanssa jotka ei kunnolla kierrä kylmällä.

        Venttiilikopan tiivisteet on toinen yleinen vuotopaikka, mutta sen pitäisi pystyä kyllä huomaamaan jos ei ole kauhean likainen kone. Öljynjäähdytin on kanssa hyvä veikkaus.

        Edit: Ei ole omaa kokemusta turbon öljynvuodosta, mutta jos se imupuolelle vuotaa niin pitäisi näkyä kurkkaamalla välijäähdyttimen sisään. Jos taas vuotaa pakoputkeen niin sitten pitäisi jo kärytä.
        Viimeksi muokannut Normanton; 14.5.2014, 08:09. Perustelu: Lisäys turbosta

        Comment


        • #5
          Täällä myös suurehkoa öljynkulutusta, n. 0,3-0,4l/1000km, ja huomasin että huohotukseen liittyvä putki on halki. Näkyy imusarjan välistä öljytikun (putken) lähellä. Putki (huohotin) menee öljynsuodatinjalasta huohotusventtiilin suuntaan.

          En ole asialle vielä kerinnyt tekemään/teettämään mitään ja nähnyt vaikutuksia, mutta varmaan tuo vaikuttaa oman osuutensa tuohon kulutukseen. Ajon jälkeen tyhjäkäynnillä joskus tulee öljyn käryjä hieman hyttiin ja konepellin avatessa huomaa myös hajun kun kone käy.

          Kone on BFB.

          Comment


          • #6
            Jep jep. Jatkampa tähän itse aloittamaani aiheeseen. 20tkm myöhemmin öljyn kulutus edelleen kuten aloituksessa. Juuri otin välijäähyn putken irti ja sieltä tuli n.desilitran verran öljyä. Eikös tästä voi päätellä öljyn palavan ennen kuin menevän imupuolelle? Turbossa on pieni välys, jota en itse ole todennut. Mistään ei tunnu vuotavankaan joten onko raati samaa mieltä? Konetyypin tuntien tämä on todennäköisempää kuin esim falskaavat männänrenkaat tms. ?
            Ja turbon vaihdosta lienee paras aloittaa joka tapauksessa.
            Ja se vielä että päästöt ok, juuri leimattu eikä savuttele.

            Comment


            • #7
              Turboremontti lähestyy koska öljynkulutus kasvanut edellisestä. Nyt on tasainen lukema tiedossa. 0,5l /1300km. Tällä on menty nyt jonkun aikaa ja vaihtovälillä menee nyt äkkiä laskettuna reilu 5 litraa. Turbo ja muut tarpeet on haalittu vähitellen vaihtoa varten ja vuoden vaihteessa vaihtuu. Sitten näkee vasta elpyykö kulutus. Jos ei, en kyllä ala pataa aukomaan ja aletaan kattelemaan tuoreempaa rassia alle.

              Comment


              • #8
                Jep jep. Nyt on turbon vaihdon jälkeen ajeltu sen verran että uskaltaa jo vähitellen sanoa öljynkulutuksen loppuneen. Öljytaso pysyy kohdallaan ja seurataan kuin pitkälle päästään kun lisätä täytyy. On siis aina(200tkm)syöny vähän, litran 15tkm kiinteälle vaihtovälille ennen kuin alkoi mennä enemmän. Pakoputken pään nokeaminen loppui myös. Nyt lumisilla keleillä ei edes puskuriin kertyvä lumipöly mustu.

                Comment


                • #9
                  Ja sitten jatkuu. Turbo vaihdettu vuoden vaihteessa kuten kerrottu, mutta öljynkulutus ei ole juurikaan parantunut.Ei myöskään pahentunut. Savutusta yms ei ole edelleenkään ja kulkupuoli on kunnossa. Toisin kuin vanhalla turbolla joka oli valmis. Vaihtoehdoksi jäänee venttiilivarrenkumit ja ne olisi tarkoitus vaihdattaa 10tkm sisään samalla jakohihnan kanssa. Kysymys. Missä pääkaupunkiseudulla tuo kannattaa teettää? Mieluiten vielä kansi paikallaan mikäli mahdollista. Saako puristusten mittauksella osvittaa mahdollisesta männänrengasongelmasta? Autolla on ajettu n 40tkm. Vastaavalla öljynkulutuksella joka on pysynyt aisoissa koko tämän ajan joten en usko ko. Ongelmaan ja kulutus on verrattain pientäkin. Voisin kuvitella että männänrenkaan/renkaiden vioittuessa öljynkulutus olisi rajumpaa ja pahenisi, kuten B8 kohdalla on ollut.

                  Comment


                  • #10
                    edit: puristuspainemittaus kannattaa tehdä. selviää aika paljon männänrenkaiden kunnosta
                    Viimeksi muokannut johny1332; 9.9.2016, 09:17.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on puristuspainemittari leppävaarassa ja vertailuarvot ylhäällä omasta 1.8t:stä tuolla samalla mittarilla, jos kiinnostaa kokeilla.

                      Comment


                      • #12
                        Mä saan mitattua nuo puristukset kyllä mutta tosin mittareissa on eroa ja voisi luulla että koneissakin.
                        Mitkäs arvot sulla sitten on omassasi? Tämän mittauksen teen ekana ja ilmeisesti moottorijarrutuksella vaihtamalla pienemmälle ja kierrosten pompatessa voisi mäntäpuolen ongelmasta saada viitteitä myös.

                        Comment


                        • #13
                          Unohtui hieman vastailla, mutta omassani oli yhdessä sylinterissä vajaa 12 ja muissa reilut 12 bar. Venttiilinvarrenkumit ja turbon olen vaihtanut eikä syö yhtään öljyä vaihtovälillä. Oon myös sitä mieltä että sulla syy löytyy noista kumeista.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä tietää nuo arvot referenssiksi. Teitkö homman itse vai teetitkö? Vinkkejä työkalujen tai pajan suhteen?

                            Comment


                            • #15
                              Tein itse samalla kun moottori oli irti. Erikoistyökaluja tarvitsee ainakin Polydrive avaimen kannenpulttien aukasuun ja motonetin venttiilijousipuristinta piti hieman modata kun 1.8t:ssä on niin pienet venttiilit. Muuten pärjää aika lailla perustyökaluilla.

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=94431
                              Tuossa on kuvia kannet paikallaan tehdystä vaihdosta. Itse en tuohon hommaan lähtisi vaan suosiolla kannet irti. Makuasioita tietysti.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitti. Ei kyl just kauheesti hotsita alkaa tekee kun kasikonetta kattelee. Mut katotaan ny.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyl nyt on ERITTÄIN erikoinen juttu. Hihnan vaihto on käsillä ja siinä samalla ois tarkotus teettää venttiilivarren kumien vaihto koska epäily öljynkulutukselle on juuri nuo kumit. Noh, nyt sitten vajaa 2 viikkoa sitten lisäsin öljyä alarajalta sen puoli litraa, ehkä vähän päälle. Tänään 1100 km myöhemmin päätin vilkaista että jokos on pinta pudonnut että tarviiko pian lisätä. Ja mitähän helevettiä? Öljyntaso oli edelleen ylärajalla???!! Nesteet ei ole sekaisin. Tikussa vain öljyä ja paisarin nesteet puhtaat. Miten tämä on mahdollista? Voiko olla että viimeiset 40-50tkm ajan männänrengas on jumitellut ja nyt tavoistani poiketen ajoin 2 x170km saman päivän aikana normaalin työmatkan sijaan. Oirekin aikoinaan alkoi yllättäen ja vähitellen kasvaen. Nyt viimeisen vuoden taas menty n. 1500km per puoli litraa. Samaa öljyä käytetty ennen ja koko ajan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo pitkän matkan ajaminen vaikuttaa. Ohjurinkumit sieltä on luultavasti korppuna.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Öljyä ei juuri kulu edelleenkään. Öljynvaihdossa käytettiin vielä motorflush-aineet koneessa ja vajaa 2500km myöhemmin pinta on pudonnut vain hieman. Ei desilitraakaan mutta vähän. Tässä vaiheessa näyttää että kulutus on taas normaalilla tasolla kuten ensimmäiset pari sataa tuhatta kilometriä. Jännätään nyt koska tarvii lisätä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Turbo on vaihdettu ja samalla tehty moottorin pesu ja vaihdettu öljyt, asentajien mukaan oli nippanappa hajoamaisillaan ja ahtoputket oli öljyiset, luultiin että tällä loppus syönti muttei loppunut.
                                        Öljyä menee edelleen mittatikun väli / 4-5tkm.
                                        Mistä etsimään vikaa? Lukenu että huohotin vois olla syypää. Mistä päin näitä huohottimen letkuja löytyy että vois irrotella ja katsoa onko tukossa? Mitä muita huohottimen osia voisi vaihtaa summamutikassa tai varmistaa niiden toimivuus?
                                        Myöskin kiinnostaisi tietää että jos huohotin on tukossa auttaako pienellä vaihteella motarilla ajo mitään? Omat ajot on lähinnä lyhytajoa jos se jotain vaikuttaa.

                                        Kaikki vinkit tervetulleita...

                                        edit siirron takia: AWT 1.8T kyseessä
                                        Viimeksi muokannut Silverfix; 8.3.2020, 10:53.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos se noin vähän syö öljyä niin itse en kyllä olisi huolissani ja en tekisi asialle mitään.Se mittatikun väli taitaa olla alle 1L eli kulutus alle 2L/10tkm ?Kaikki omat Audit on syöneet vähintään tuon verran öljyä aina. Pitää vaan huolta että vähintään kerran kuussa tarkistaa nesteet ja öljyt konepellin alta. Ajokilometrejä ollut 280-370tkm mittarissa niissä kaikissa.Yksi asia mikä vähentää öljyn kulutusta on kaasupoljin.Mitä korkeammilla kierroksilla ajaa sen enemmän öljyä kuluu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täälläkin alkoi öljyn kulutus, autona A4 B6 1.8Tq BEX. Autolla ajettu 260tkm. Mistään ei näytä vuotavan koneen ulkopuolelle öljyä. Ahtimen kokeilin, ei pitkittäis väjystä tuntunut. Sivuttain hiukan, kuitenki 'napakan' tuntunen. Huohotusjärjestelmästä huomasin pancace venttiilin vasemman puolen mutkaletkun olevan hiukan halki klemmarin alta. Uus lähti tilaukseen. N. 4v sitten on huohotus järjestelmään vaihdettu lohkon kyljestä lähtevä L-letku, huohotusjärjestelmän venttiili pancace venttiili ja putsattu letkut. Pakoputken päissä (sisäpuolella) on hiukan nokea kun paperilla pyyhkäsee. Joskus tulee pieni öljyn katku kabiiniin. Mutta se voi olla tuo edellä mainittu hiukan halki oleva letkun pätkä. Kiihdytettäessä 2 vaihteella, 3000t jälkeen kuuluu metallinen särähdys. Täys kiihdytyksessä tuntuu välistä pientä 'aaltoilua' vedossa. Olisko ideoita missä vois olla vika?
                                            turbotukusta turbo 499€ 3v takuulla, tämä on uusioturbo. ja Finturbolta n.1000€
                                            onko nuissa kuinka eroa, paitsi hinta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eli ongelmana auto syö öljyä, ei tiputtele maahan. Vikakoodit luettu mutta mitään erikoista ei antanut. Venakopan tiiviste vaihdettu äskettäin. Eli mistä voisi lähteä etsimään öljy ongelmaa? Syö 1l/3000km. Sisälle tulee myös palaneen käry. Auto on B6 1.8T.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 31.3.2021, 23:08. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ahtimen pakopuolelle voi kadota öljyä. Venttiilinvarsien kumit myös yksi vaihtoehto.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X