Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Jos en aivan väärin muista, niin 2x12mm + 2x14mm tiivisteet menee. Käytä ehdottomasti alumiinisia, kupariset ei ainakaan omassa pitäneet. Eikä tullut tarvikesuodattimen mukana.
Tankin kiinnistyspultit (4kpl) irti. Tankkia hieman alapäin, sitten alempi banjo irti, bensat ulos suodattimesta, pannan pultti irti, suodatin alas ja toinen banjo auki. Uusi suodatin ja sama homma toisinpäin. Ei mikään hankala homma, nosturi helpottaa paljon, muttei välttämätön.
Tankin pudottaminen siis vain siksi, että sen kiinnityspannan pultin saa auki.
Näin omassa ässässä, tuskin muissa quattroissa kauheasti eroaa?
Itse vaihdoin juuri omaan A4 q:hun tuon suodattimen. Vanha suodatin tuli ulos ilman tankin irroittamista, mutta olihan siinä pientä puljaamista että sai pois. Varsinkin kun tuon alemman banjon ottaa irti, niin siinä ei oikein ole semmosta otepintaa, mistä suodatinta vetää. Joku pitkä pultti, minkä olisi voinut kiertää siihen suodattimeen, olisi ollut hyvä vipu.
Bensaa tuolta tuli ehkä pari-kolme desiä, eli aika vähän. Uusi suodatin on motonetistä ja siellä oli uudet alutiivisteet mukana. Tämä suodatin oli kyllä alkuperäistä(?) isompi, joten sen kiinnityspannan jouduin silpomaan pois tieltä. Jotenkuten sain uuden sinne nippusiteellä kiinni, jää nähtäväksi joutuuko sitä vielä enemmän niputtaa kiinni.
Motonetin suodatin pääsi ensitestiin kun sain vihdoin moottorin käyntiin. Asennettaessa oli alempi banjo jäänyt hitusen löysälle, joten yritin sitä tiukata. Tuo suodattimen kuori on kyllä jotain heppoista matskua, kun sain sen koko liitännän vähän mutkalle, ja tietenkin pienen halkeaman kera... :/
Uutta kun en enää tuolta hae, niin mistäs sais vähän enempi oem kamaa lähellä olevan suodattimen? Osaako joku sanoa, mitä hintaa esim. fixus noista pyytää? Toki joku alvadi tai autopartsmarketkin olisi vaihtoehto, mutta yhden tuotteen rahdit voi hintaedun jo kuolettaa...
Marmoritiskiltä löytyy numerolla 441201511C, hintaa pari kymppiä. Ompahan kunnollinen.
ittellä oli kans motonetin suodattimen kans tiiveysongelmia banjossa.
Motonetin suodattimen mukana tulleet alumiini tiivisteet ei pitänyt. Ei ollu siihen hätään uusiakaan niin vanhat kupariset hion tasaseks ja kuumensin ennen paikalleen laittoa niin rupes pitämään
Tuo B5 Quattron polttoainesuodattimen vaihto on kyllä nannaa. :D
Itse vaihdoin viime kesänä ja huomasin, että siinä vanhassa suodattimessa luki "1998" (auton valmistusvuosi). Bensapumppu on silti joskus uusittu (jonkun edellisen omistajan toimesta), mutta miksei suodatinta samalla, MIKSI? Hemmetin vaikea laittaa, kun se sijaitsee siinä tankin kyljen ja auton rungon välissä.
Helpointa on ensin poistaa ne tankkia paikallaan pitävät kiinnikkeet ja laittaa tankin ja pohjan väliin kakkosnelosta pitämään tankkia tarpeeksi alhaalla, jotta sen suodattimen kiinnikkeen saa jumpattua jollakin viritelmällä pois, kun muistaakseni oli niin ahdas ruuvata sitä auki, että piti joku kärki laittaa johonkin 90-astetta olevaan kuusiokolon tapaiseen työkaluun, jotta se ylipäänsä mahtuu sinne. Sitten ennen niiden banjojen irrotusta bensapumpun sulake irti ja starttimoottorin pyöritystä, ellet sitten saa seksuaalista tyydytystä bensa-squirttauksesta. :O
Itse hankin alkuperäisen suodattimen, mutta kyllä hatutti se, ettei sen mukana tullut edes niitä tiivisteitä...no, toiselle puolelle tuli hankittua kupariset ja toiselle puolelle alumiiniset tiivisteet. Alun perin taisi olla alumiiniset ja sille on syy! Tuossahan jo mainittiinkin ylemmässä viestissä, että kun noita tiivisteitä kiristelee suodattimeen, niin suodatin saattaa vääntyä helposti...itse kun kiristin tiivisteet, niin alumiiniset kiristyivät ihan ok, mutta kupari onkin sen verran kovaa, että jäipä vuotamaan.
Kun kiristin raivolla nuo kuparitiivisteet, niin se tiivisteen tasopinta suodattimessa "vääntyi" vastakkaisilta puolilta, eli jäi pienet "pullistukset", jolloin tiiviste ei tietenkään tiivistä. Piti sitten viilalla viilata ne pullistukset pois, jotta tiiviste alkoi taas tiivistämään. En ihan muista, laitoinko vielä silikonia varmistukseksi siihen, mutta ei enää vuotanut. Suosittelen tämän vuoksi käyttämään alutiivisteitä, koska ne painuvat sen verran kuparitiivisteitä helpommin kasaan, että säästyy suodatin ehjänä. Ihan karsea homma tuo kyllä on, varsinkin ekan kerran tehtynä. Vanhassa autossani suodatin sentään oli konehuoneessa kiinni telineessä, josta sen pystyi vetämään pois ja vaihtamaan uuden, ja oli pelkät klemmarit, jotka oli helppo irrottaa ja laitaa takaisin kiinni. :) Itse en millään saanut enää laitettua sitä suodattimen pannan pulttia tms. kiinni pantaan, niin käytin tuota nippuside-tekniikkaa pannan kiristykseen, hyvin se toimii. Kun kakkosnelosen irrottaa ja laittaa tankin takaisin kiinni, niin kannattaa varmistaa, ettei tankin ja pohjan väliin jää ylimääräisiä letkuja/vaijereita/mitälie, koska silloin se ei todellakaan kiristy ja vaarana on, että jotain hajoaa.
Itse sain tuon vanhan onneksi irti ilman tankin irroittamista ja nyt kun se panta on sieltä "siivottu" pois, niin sen takia ei tämän uuden asennukseen mene enää aikaa.
Kävin marmoriltakin tuon uuden suodattimen hakemassa, ja otin samalla ne tiivisteet. Hinta tuolle suodattimelle oli ~23euroa + pari euroa tiivisteistä.
Comment