Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihto yläkautta. Käytännössä... voi voi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynvaihto yläkautta. Käytännössä... voi voi

    Öljynvaihto yläkautta..hieno idea (lunta maassa, pohjapanssari)
    alipaine pöntö toimivuus tuli testattua näillä tarviikkeilla:

    -motonetin 59eur yläkautta imevä pönttö.
    -uudet öljyt ja suodatin..
    -vessapaperirulla
    -purkki Hainz-ketsuppia.
    -2 muovikanisteria huolzikan roskiksesta
    -kasa meisseleitä ja pihtejä..
    -polkupyörän ketjua, käteensopivaa neliöputkea
    -hitsaus yms pieniä metallintyöstö koneita
    -pullo kossua.

    -----------------------------------------------------
    Kamat esiin, tikku ja paisuntasäiliö pois..aurinko paistaa ja linnut laulaa. Öljnsuodatinta ei saa millään irti, ei pysty lyömään meisseliä läpi..sunnuntai..kaupat kiinni. Ryömin kellariin ja otan pätkän neliöputkea ja polkupyöränkettinkiä...

    Tunnin ja kympin edestä raaka-aineita kulutettuani saan hitsattua vitosen työkalun. Suodatin lähtee nätisti auki...vien sen valmiiksi nuotiopaikalle. Letkunpätkät reijästä sisään.Pumppaan hetken alipainetta pönttöön. Pikkuhiljaa öljy nousee puhdasta letkua pitkin. litra. Sitten stop. Letkut on mustia. ei ime ei...pumppaa pumppaa. Kaadoin sen litran kanisteriin. testi: pönttö letku imemään sitä, ja imee kunnes työntää letkun sinne öljyyn. Liian paksua ei ime ei ei ei Eei enää aurinko paista eikä linnut laula.

    No perkele auto=öljy oli kylmä. Avaan pohjapropun ja sieltä tulee 2 litraa öljyä...hitto..missäs loput on? Hakkaa päälle suomen poika-kullä tämä sota käydään loppuun. Nyt suodatin nuotion tuhkasta puhtaaksi ja paikalleen...Kaadan öljyn takaisin koneeseen..tai luulin niin..eihän se sinne osu...Ketsuppipurkki tyhjäksi ja puukolla poikki, sopii öljyntäyttöaukkoon kuin nakki pyllyyn. Lintumaailman ääniä ei silti kuulu- paitsi talonseinää takovasta tikasta..

    Auto käyntiin...90 asteista suodatinta irrottaessani poltan peukaloni. Auringon laskettua alkaa tuulemaan, mustia öljyisiä wc-papereita lentää naapurin kuusiaitaan puolen rullan edestä. Pöntön keskikokoisesta letkusta keskeltä rautalanka pois. (ei me tukkoo het) jonniverran tiukka kumituppelosovite...aaargh! Suodatin irti. Survon keskikokoisen letkun 1.9 TDI öljytilaan. Menee helposti kun menee... hermot....Pumppausta..alipainetta kehittää...ja imee öljy/ilma sekaista jotakin. Mutta ei näe mitään kun pönttö on jo ihan musta. Alkaa satamaan räntää. Ei ime ei... kuuluu sihinää, joka loppuu heti kun letkua työntää syvemmälle=osuu öljyyn...pumppaan kovempaa, yht'äkkiä pöntön pumppausvipu tulee hervottomaksi, hajosi pönttö. perkele! pönttö lensi sinne kuusiaitaan ja aika korkealle..

    Tähän meni noin 5 tuntia. Tämän jälkeen tulee se rauhoittava kossu. Yön pimeydessä kossuhumalassa vaihdetaan öljyt pohjapropusta 15 minuutissa, haetaan öljyinen pönttö pöpeliköstä ja poltetaan öljyt nuotiossa...ja se pönttö siinä sivussa.

    Mietin nuotion loisteessa että tässä meni vain 5 tuntia ja 100eur, litra öljyä missälie pohjavesialueella, pitää alaa vaihtaa...
    Viimeksi muokannut okkim; 30.3.2014, 21:36. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samankokoinen näyttö.

  • #2
    samanlaisia kokemuksia noista öljy imureistä mitkä tulee akkuun suoraan kiinni, ei pumppaa mihinkään jos öljy ei ole kuumaa.

    Comment


      #3
      Ei mennyt sitten ihan putkeen tuo homma.

      Lauseet muuten alkaa isolla kirjaimella.

      Comment


        #4
        Mietin nuotion loisteessa että tässä meni vain 5 tuntia ja 100eur, litra öljyä missälie pohjavesialueella, pitää alaa vaihtaa...
        Ja toiset tekee näitä hommia rahasta työkseen...

        Comment


        • #5
          Itse hommasin laadukkaamman PELA merkkisen 6l pumpun (tilasin Englannista) ja sillä on homma hoitunut ihan hyvin ainakin noista missä suodatin koneen päällä. Tosin jos ulkolämpötila ei ole valmistajan olettama 20C niin suosittelen vaihtamaan lämpimästä koneesta vaikka ohjeissa kielletään. Nopeasti se öljy jähmettyy pakkasella.. mutta noin muuten tullut viimeistä pisaraa myöten.

          http://www.pelapumps.co.uk/default.aspx?A10PAGE=PL6000

          http://www.mailspeedmarine.com/tools...tor-pump.bhtml

          Comment


          • #6
            Öljynvaihto aina lämmitettyyn koneeseen, tehtiimpä ylä tai alakautta. jää aika paljon köntsää koneeseen jos kylmiltään vaihtaa.

            Comment


            • #7
              Itse juuri ostin bilteman paineilmakäyttöisen öljyimurin ja toimii hienosti. Aiemmin käyttänyt myös pumpattavia malleja ja kyllä niilläkin on onnistunut ihan hyvin.

              Tosiaan imurin kanssa on äärimmäisen tärkeää, että öljy imetään lämpimästä koneesta. Tulee huomattavasti joutuisammin letkun läpi notkeana.

              Comment


                #8
                Nää on aina hauskoja lukea kun jollekin muullekin sattuu ja tapahtuu.
                Vastaavien "tein itse ja säästin" remonttien jälkeen kannattaa kiduttaa vielä itseään ja käy kysymässä mitä se olisi maksanut korjaamolla :-)
                Nykyään monesti käyn kysymässä hinnan ensin korjaamolta ja mietin sit kannattaako alkaa itse väsäämään. Toki saahan siinä tekosyyn narauttaa...

                Comment


                  #9
                  Mulla tosta Bilteman käsinpumpattavasta öljyimurista ihan hyvät kokemukset. Talvellakin on onnistunut pihalla käyttämään, vaikkakkin se lämmin öljy kyllä vähän jäykistyy matkalla.
                  Toimii myös monessa muussa. Dieselfiltterinkin imasen tuolla vaihdettaessa tyhjäksi, ja onnistuupa sillä myös ilmaaminenkin paluuletkusta.

                  Aina käytännössä ajosta olen noi imenyt tyhjäksi, koska sillon noi nykyset 0-5w ölpät on kun vettä.

                  Ruuvattavien suodattimien kanssa melkeinpä aina joutunut taistelemaan. Onneksi uusissa on tuokin tehty monesti helpommaksi.

                  Comment


                  • #10
                    Itse kun tekee, niin on oikein ja huolellisesti tehty. Todella harvoin on korjaamon jäljiltä esimerkiksi öljynsuodatin vaihdettu niin, että on tiiviste voideltu. Joskus tehnyt mieli soittaa edellisen kerran öljyt vaihtaneeseen korjaamoon, että eikö teitä itseänne vituta taistella kuivana kiinni ruuvattujen suodattimien kanssa. Tuommoiset tappelut suodattimien kanssa jää esim. kokonaan pois, kun itse aina vaihtaa öljyt ja suodattimet.

                    Comment


                      #11
                      Ei suodatin "kasva" kiinni tiivisteen oljynpuutteesta vaan siitä että se kierretään liian tiukkaan vaihdettaessa. Kun kumitiiviste vielä pikkasen turpoaa öljystä niin se on sitten kanssa kiinni.

                      Comment


                      • #12
                        Eli joillakin onnistuu joillakin ei---kiitoksia palautteesta!
                        vaikuttanee öljykin?
                        ohut 0-5w täyssynteettinen / mun vanhan auton valvoline maxlife diesel

                        rospuutto-keleillä yläkautta vaihto olis kyl hieno idea..jos toimis..

                        oisko ollut maanantai-kappale / tyhmyyttäni tukkosin kylmällä öljyllä?

                        minkälainen se paineima-toiminen bilteman vehje?
                        tekee ylipaineesta alipaineen vai miten ?

                        Hemmetin sotkusta hommaa...mitä enemmän kamppeita
                        öljyn kanssa kosketuksissa niin..?? letkuthan ainenki joutuu pesemään?
                        pohjaropun kautta vain kädet menee likaseks...

                        PS. taas sen näkee ettei halpaa kannata ostaa...vaan kerralla kunnollinen

                        Comment


                          #13
                          Älä rivitä tekstiä itse vaan anna foorumisoftan hoitaa se. Lauseet alkaa isolla kirjaimella.

                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...30&postcount=7
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 2.4.2014, 11:41.

                          Comment


                          • #14
                            Se bilteman paineilamkäyttöinen on tämä: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...toinen-191479/

                            Pöntön alipaine siis syntyy paineilman synnyttämän ilmanvirtauksen ansiosta, samaan tapaan kuin esimerkiksi alasäiliöaaliruiskuissa.

                            Eikä tuon siivoaminen erityisen hankalaa ole. Öljytikun putkeen menevän letkun pyyhkäisee rätilla päältä puhtaaksi ja laittaa tuossa pumpussa olevaan säilytysputkeen, johon saa rauhassa valuttaa siälle jääneet tipat. Varsinaiselle imuletkulle on ripustuspaikka pumpun kyljessä, jolloin letkun molemmat päät jäävät ylös, jolloin mitään suuttaavia valumia ei tule.

                            Ainoa havaittu "vika" tuossa on kaatonokan muoto. Säiliötä tyhjentäessä saa olla melko tarkkana.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                              Itse kun tekee, niin on oikein ja huolellisesti tehty. Todella harvoin on korjaamon jäljiltä esimerkiksi öljynsuodatin vaihdettu niin, että on tiiviste voideltu. Joskus tehnyt mieli soittaa edellisen kerran öljyt vaihtaneeseen korjaamoon, että eikö teitä itseänne vituta taistella kuivana kiinni ruuvattujen suodattimien kanssa. Tuommoiset tappelut suodattimien kanssa jää esim. kokonaan pois, kun itse aina vaihtaa öljyt ja suodattimet.
                              Eipä ole vielä tarvinnut tapella kiinnijuuttuneiden suodattimien kanssa, olen antanut huoltokorjaamon tapella.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                Itse kun tekee, niin on oikein ja huolellisesti tehty. Todella harvoin on korjaamon jäljiltä esimerkiksi öljynsuodatin vaihdettu niin, että on tiiviste voideltu. Joskus tehnyt mieli soittaa edellisen kerran öljyt vaihtaneeseen korjaamoon, että eikö teitä itseänne vituta taistella kuivana kiinni ruuvattujen suodattimien kanssa. Tuommoiset tappelut suodattimien kanssa jää esim. kokonaan pois, kun itse aina vaihtaa öljyt ja suodattimet.
                                Nyt on pakko kysyä, että kuinka moneen eri korjaamoon ja suodattimeen tämä johtopäätös perustuu?

                                hoff4 kertoikin jo syyn jumissa olemiseen.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä sitä DIY henkilöt tekee noita mokia siinä missä korjaamotkin. Ihmiset niitä kuitenkin vaihtaa.
                                  Itse olen aina öljynnyt noi tiivisteet, mutta vetänyt sitten ne kiinni, että varmasti pysyy. Ja pysyyhän ne, mutta irti lähes aina saanut taistella.

                                  Ja joissain autoissa, kuten 1Z koneisessa 3 kopan golffissa se on yksi helvetti saada sitä ylipitkää tarvikesuodatinta irti.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joskus muinoin suodattimen vaihtoon oli ohje, että yhdellä kädellä niin tiukalle kuin kohtuudella menee ja siitä varttikierros takasin päin. En muista että aikaisemmissa autoissani yksikään suodatin olisi jäänyt vuotamaan ja aina ne irti lähti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Käsin minäkin olen filtterit kiinni vääntänyt ja käsin myös auki. Siis ne jotka on omin kätösin vaihdettu edelliselläkin kerralla.

                                      Lötköstä meinasi jäädä viime keväänä öljyt vaihtamatta kun joku neropatti oli vetänyt pohjapropun hartiamomenttiin. Muistaakseni riittävä momentti on joku 30Nm eli mitään tarvetta puolen metrin jatkovarrelle ei olisi pitänyt olla. Nyt oli.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                        Nyt on pakko kysyä, että kuinka moneen eri korjaamoon ja suodattimeen tämä johtopäätös perustuu?

                                        hoff4 kertoikin jo syyn jumissa olemiseen.
                                        Aika moneen. Ei ole kyse yhdestä tai kahdesta suodattimesta tai korjaamosta.

                                        Vaseliinilla kun voitelee tiivisterenkaan, niin aina lähtee nätisti auki, vaikka olisi miten väännetty kiinni. Ihan eri tuntuinen avattaessa sellainen kunnolla voideltu suodatin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                          Joskus muinoin suodattimen vaihtoon oli ohje, että yhdellä kädellä niin tiukalle kuin kohtuudella menee ja siitä varttikierros takasin päin. En muista että aikaisemmissa autoissani yksikään suodatin olisi jäänyt vuotamaan ja aina ne irti lähti.
                                          Jotain 20-30Nm väliltä on ohje suodattimen kireydelle. Siitä aukeaa vaikka olisi vedetty kuivana ( heh heh).

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuon 2.8:n suodatin on halkaisijaltaan sen verran iso, että sen saa yrittämättäkin liian kireälle. Ikinä ei ole ilman kunnon työkalua (kiristettävä teräspanta-malli) auennut, vaikka on tiiviste voideltu ja aina käsin paikalleen ruuvattu. Työkalunkin kanssa saa vääntää yleensä ihan tosissaan, vaikka vartta on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse tulee vedettyä aina liian lujaan suodatin vaikka käsin kiristänki, aina vituttaa sitten avatessa. Tämä on kyllä toiminut loistavasti joka tilanteessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuohon "korjaamo kiristää liikaa" osuuteen pakko kommentoida.
                                                Se liika kiristäminen on perjaatteessa riskien minimointia, miettikää kun korjaamo vaihtaa öljyt ja suodattimen, menee 1kk ja suodatin löystyy ja asiakas ajaa tyytyväisenä "varovasti" 25km motaria pitkin kun on kiire.

                                                Arvatkaa vain että onko suuret mahdollisuudet siihen että asiakas on sitä mieltä että tilanne on täydellisesti öljyt vaihtaneen korjaamon vika.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllähän se kai sillä ohjemomentilla kiinni pysyy? Mitä hyötyä on saavutettavissa yhtään yli kiristämällä? En ole koskaan kuullut että öljynsuodatin olisi itsestään auennut.

                                                  Monta muutakin asiaa tietenkin tässä maailmassa jota en tiedä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ainakin yleensä pysyy juu, lähinnä tornareita on kuulunut irronneista suodattimista.
                                                    Mutta kuten sanottu, korjaamo ottaa mielummin kitinää siitä että suodatin ei aukea ranneväännöllä kuin korvaus vaatimuksen siitä että moottori on lauennut.

                                                    Ihan niin kuin harrastelija mielummin lukee ohjeet pari kertaa kuin se että lähdetään kokeilu ja erehdys tyylillä tekemään hommaa josta ei ole mitään hajua.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itse olen aina kiristänyt suodattimen käsin aikalailla niin tiukkaan kuin se menee, eikä ikinä se ole ollut vaikea aukaista. Ihme höpötystä :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                        ... En ole koskaan kuullut että öljynsuodatin olisi itsestään auennut...
                                                        Minäpä olen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                                          Tuohon "korjaamo kiristää liikaa" osuuteen pakko kommentoida. --
                                                          Jos oli minulle, niin kritisoin lähinnä sitä kuivani kiinni kiertämistä ja siitä aiheutuvaa kiinni tarrautumista. Tosiaan jos on vaseliinilla voideltu tiiviste, niin saa murjoa käsivoimin vaikka miten kiinni, niin hyvin lähtee auki vääntämällä, mutta itsestään ei taatusti aukea.

                                                          Tuntuu olevan ns. ammattimiesten tyyli yleensäkin tuo, että kaikki vedetään kuivana kiinni. Vai onko joku nähnyt asentajan voitelevan sytytystulpan kierteitä, rengasmiehen pyöränpultteja ja jne.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Appiukko joskus vinkkasi ja sanoi, että öljyisillä käpälillä kun suodattimen kiristää niin ei mene ikinä liian tiukalle.. Hyvin on toiminu ~10 vaihtoakertaa mitä olen ehtinyt tehdä. Kerran oli asentaja sitten vaihtanut 2-autoon öljyt, niin sai ruuvvarin iskeä lävitse suodattimesta että sai auki. Nykyisin onneks on ne mutterit suodattimissa, niin saa kyllä irti jos on tilaa vääntää auki.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X