Öljynvaihto yläkautta..hieno idea (lunta maassa, pohjapanssari)
alipaine pöntö toimivuus tuli testattua näillä tarviikkeilla:
-motonetin 59eur yläkautta imevä pönttö.
-uudet öljyt ja suodatin..
-vessapaperirulla
-purkki Hainz-ketsuppia.
-2 muovikanisteria huolzikan roskiksesta
-kasa meisseleitä ja pihtejä..
-polkupyörän ketjua, käteensopivaa neliöputkea
-hitsaus yms pieniä metallintyöstö koneita
-pullo kossua.
-----------------------------------------------------
Kamat esiin, tikku ja paisuntasäiliö pois..aurinko paistaa ja linnut laulaa. Öljnsuodatinta ei saa millään irti, ei pysty lyömään meisseliä läpi..sunnuntai..kaupat kiinni. Ryömin kellariin ja otan pätkän neliöputkea ja polkupyöränkettinkiä...
Tunnin ja kympin edestä raaka-aineita kulutettuani saan hitsattua vitosen työkalun. Suodatin lähtee nätisti auki...vien sen valmiiksi nuotiopaikalle. Letkunpätkät reijästä sisään.Pumppaan hetken alipainetta pönttöön. Pikkuhiljaa öljy nousee puhdasta letkua pitkin. litra. Sitten stop. Letkut on mustia. ei ime ei...pumppaa pumppaa. Kaadoin sen litran kanisteriin. testi: pönttö letku imemään sitä, ja imee kunnes työntää letkun sinne öljyyn. Liian paksua ei ime ei ei ei Eei enää aurinko paista eikä linnut laula.
No perkele auto=öljy oli kylmä. Avaan pohjapropun ja sieltä tulee 2 litraa öljyä...hitto..missäs loput on? Hakkaa päälle suomen poika-kullä tämä sota käydään loppuun. Nyt suodatin nuotion tuhkasta puhtaaksi ja paikalleen...Kaadan öljyn takaisin koneeseen..tai luulin niin..eihän se sinne osu...Ketsuppipurkki tyhjäksi ja puukolla poikki, sopii öljyntäyttöaukkoon kuin nakki pyllyyn. Lintumaailman ääniä ei silti kuulu- paitsi talonseinää takovasta tikasta..
Auto käyntiin...90 asteista suodatinta irrottaessani poltan peukaloni. Auringon laskettua alkaa tuulemaan, mustia öljyisiä wc-papereita lentää naapurin kuusiaitaan puolen rullan edestä. Pöntön keskikokoisesta letkusta keskeltä rautalanka pois. (ei me tukkoo het) jonniverran tiukka kumituppelosovite...aaargh! Suodatin irti. Survon keskikokoisen letkun 1.9 TDI öljytilaan. Menee helposti kun menee... hermot....Pumppausta..alipainetta kehittää...ja imee öljy/ilma sekaista jotakin. Mutta ei näe mitään kun pönttö on jo ihan musta. Alkaa satamaan räntää. Ei ime ei... kuuluu sihinää, joka loppuu heti kun letkua työntää syvemmälle=osuu öljyyn...pumppaan kovempaa, yht'äkkiä pöntön pumppausvipu tulee hervottomaksi, hajosi pönttö. perkele! pönttö lensi sinne kuusiaitaan ja aika korkealle..
Tähän meni noin 5 tuntia. Tämän jälkeen tulee se rauhoittava kossu. Yön pimeydessä kossuhumalassa vaihdetaan öljyt pohjapropusta 15 minuutissa, haetaan öljyinen pönttö pöpeliköstä ja poltetaan öljyt nuotiossa...ja se pönttö siinä sivussa.
Mietin nuotion loisteessa että tässä meni vain 5 tuntia ja 100eur, litra öljyä missälie pohjavesialueella, pitää alaa vaihtaa...
alipaine pöntö toimivuus tuli testattua näillä tarviikkeilla:
-motonetin 59eur yläkautta imevä pönttö.
-uudet öljyt ja suodatin..
-vessapaperirulla
-purkki Hainz-ketsuppia.
-2 muovikanisteria huolzikan roskiksesta
-kasa meisseleitä ja pihtejä..
-polkupyörän ketjua, käteensopivaa neliöputkea
-hitsaus yms pieniä metallintyöstö koneita
-pullo kossua.
-----------------------------------------------------
Kamat esiin, tikku ja paisuntasäiliö pois..aurinko paistaa ja linnut laulaa. Öljnsuodatinta ei saa millään irti, ei pysty lyömään meisseliä läpi..sunnuntai..kaupat kiinni. Ryömin kellariin ja otan pätkän neliöputkea ja polkupyöränkettinkiä...
Tunnin ja kympin edestä raaka-aineita kulutettuani saan hitsattua vitosen työkalun. Suodatin lähtee nätisti auki...vien sen valmiiksi nuotiopaikalle. Letkunpätkät reijästä sisään.Pumppaan hetken alipainetta pönttöön. Pikkuhiljaa öljy nousee puhdasta letkua pitkin. litra. Sitten stop. Letkut on mustia. ei ime ei...pumppaa pumppaa. Kaadoin sen litran kanisteriin. testi: pönttö letku imemään sitä, ja imee kunnes työntää letkun sinne öljyyn. Liian paksua ei ime ei ei ei Eei enää aurinko paista eikä linnut laula.
No perkele auto=öljy oli kylmä. Avaan pohjapropun ja sieltä tulee 2 litraa öljyä...hitto..missäs loput on? Hakkaa päälle suomen poika-kullä tämä sota käydään loppuun. Nyt suodatin nuotion tuhkasta puhtaaksi ja paikalleen...Kaadan öljyn takaisin koneeseen..tai luulin niin..eihän se sinne osu...Ketsuppipurkki tyhjäksi ja puukolla poikki, sopii öljyntäyttöaukkoon kuin nakki pyllyyn. Lintumaailman ääniä ei silti kuulu- paitsi talonseinää takovasta tikasta..
Auto käyntiin...90 asteista suodatinta irrottaessani poltan peukaloni. Auringon laskettua alkaa tuulemaan, mustia öljyisiä wc-papereita lentää naapurin kuusiaitaan puolen rullan edestä. Pöntön keskikokoisesta letkusta keskeltä rautalanka pois. (ei me tukkoo het) jonniverran tiukka kumituppelosovite...aaargh! Suodatin irti. Survon keskikokoisen letkun 1.9 TDI öljytilaan. Menee helposti kun menee... hermot....Pumppausta..alipainetta kehittää...ja imee öljy/ilma sekaista jotakin. Mutta ei näe mitään kun pönttö on jo ihan musta. Alkaa satamaan räntää. Ei ime ei... kuuluu sihinää, joka loppuu heti kun letkua työntää syvemmälle=osuu öljyyn...pumppaan kovempaa, yht'äkkiä pöntön pumppausvipu tulee hervottomaksi, hajosi pönttö. perkele! pönttö lensi sinne kuusiaitaan ja aika korkealle..
Tähän meni noin 5 tuntia. Tämän jälkeen tulee se rauhoittava kossu. Yön pimeydessä kossuhumalassa vaihdetaan öljyt pohjapropusta 15 minuutissa, haetaan öljyinen pönttö pöpeliköstä ja poltetaan öljyt nuotiossa...ja se pönttö siinä sivussa.
Mietin nuotion loisteessa että tässä meni vain 5 tuntia ja 100eur, litra öljyä missälie pohjavesialueella, pitää alaa vaihtaa...
Comment