Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Resistori/rikastusta hiukka...????

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Resistori/rikastusta hiukka...????

    Tein diagnoosin että tossa mun rysässä on luultavasti lamdat nähny parhaat päivänsä, oireilee sillälailla että kylmänä (rikkaampi seos) vastaa kaasuun paremmin ja kun lämpenee niin tuntuu ettei enää vedä samalla lailla, tämä vois johtua siittä että tietenkin kun rikastus loppuu ja normaali käyntilämpötila saavutetaan niin seokset on lamda arvo jotain 1 ja kun kiskastaan kaasu pohjaan niin lamdat ei kerkeä mukaan heti ja seokset periaatteessa menee laihalle...kuormitettuna kyllä esim yli 160km/h nopeudessa jaksaa vetää mutta ei vastaa niin hyvin kaasuun pienillä vaihteilla lämpimänä kuin kylmänä...
    Onko tuulesta temmattua...???
    Voiko noita lamdoja "huoltaa" jotenkin vai onko puhtaasti kulutusosia???
    Lamdan suositeltava vaihtovälihän on (bosch) n.140tkm ja mun kiesulla on nyt ajettu 145tkm..
    Toinen vaihtoehto oli että ajattelin laittaa esin lamdajohtojen väliin katkaisijan kautta vastuksen joka huijaa ruiskua esim 10% seoksen rikkaammalle jotta sais enempi soppaa, vai pitäiskö vastus laittaa ruiskun koneen lämpöanturaan...???
    Noista uusia moottoreita muutenkaan tuskin säädetään tehtaalla sillee että satais paras teho vaan aina kulkee myös taloudellisuu käsikäessä...
    Mitä tolladet 500,- maksavat "lastut" tekee käytännössä moottorissa muutako antaa lisää kakkua, säätääkö ne myös lisää ennakoita yms...?
    Kiitos jos joku jaksaa vastailla...

  • #2
    Siis mitä helvettiä. Mikset vaan vaihda lambdat?

    Täyskaasujutuissa ei lambdoista kylläkään piitata että joku muu vika on.

    Että oikein resistori lambdajohtimeen. Vitsituulella? Selvin päin kuitenki?

    Ensisijainen seoksenmääritysväline on ilmamäärämittari.

    Comment


    • #3
      Täyskaasukiihdytyksessäkö ei lamdoilla ole mitään virkaa...??
      Ei välttämättä lamdaan mutta vaikka koneessa olevaan ruiskun lämpötilapotikkaan..??

      Comment


      • #4
        Moottorin toimintaa ei ainakaan paranna se, että huijaat sen luulemaan liian kylmää lämpötilaa. Ei se pelkällä bensalla kulje, ilmaakin pitäisi saada lisää. Jos tehoa meinaa vaparista saada, niin se vaatii sitten moottorinohjaukseen kajoamista. Tuloksena on... no ei mitään. Vaparista ei ihmeitä lastuilla saa, jos meinaa tehoa saada niin sitten nokkien vaihtoa ja kanavien muokkausta jne. perinteistä viritystä. Suosittelen:

        1. vaihda lambdat

        2. korjaa viat

        3. totea että auto on kunnossa

        4. hommaa lastut ja totea että että ei niistä ollu paskankaan hyötyä mutta rahat meni

        5. myy auto ja osta tehokkaampi

        Homman voi jättää myös kohtaan 3.

        Edit: vikakoodit kannatta tutkia, siellä saattaa olla jokin yksinkertainen vika

        Comment


          #5
          Tokihan resistorin asennuksen yhteydessä pitää asentaa pakoputkeen päristin.

          Comment


          • #6
            mikä on päristin pakoputkeen?

            Comment


              #7
              Vaikka tämänlainen... Päristin...

              Comment


                #8
                Mun mielestä ehdottomasti kannattaa ekaks ostaa toi päristin. "Also makes for a cheap way to get that "Bubb Rubb Woo Woo" sound without a costly modification to your car!"
                Siis mikä helv.. ääni toi on?!? Vähän karkas OT, sori.

                Comment


                • #9
                  Anteeksi etukäteen... Mutta kun jo muutenkin karkasi jutut vahvasti tälle linjalle, niin tokihan päristimen lisäksi tarvitaan kunnon turboäänet :D

                  Comment


                    #10
                    Saisko kerhon kautta jotain rabattia, jos vaikka laatikollisen noita sunamipillejä..? Ei helvetti, mä lähen viemään tytön kouluun.

                    Comment


                    • #11
                      Mun mielestä ehdottomasti kannattaa ekaks ostaa toi päristin. "Also makes for a cheap way to get that "Bubb Rubb Woo Woo" sound without a costly modification to your car!"
                      Siis mikä helv.. ääni toi on?!? Vähän karkas OT, sori.
                      http://ebaumsworld.com/bubbrubbvideo.html

                      Woo woo!! [/OT]

                      Comment


                      • #12
                        Mää en tarvii pakoputkenpäristintä ja ei tuossa mun kiulussa mitään sellasta VIKAA ole...ei anna vikakoodeja tms mutta tuntuis vaan että 2,8 v6 kehittää paremmin voimaa ja tuntuu että ei anna kaikkea voimaa lämpimänä kartanolle vaan "pihtailee" bensankulutuksen takia kakkua varsinkin osakaasulla...tähän varmasti hiukka vaikuttaa nuo lamdat mutta niitten vaihtaminen tuskin poistaa tätä ongelmaa...
                        Lastulla luvattiin oliko se jotain 210hv (+17hv) ja +20nm tuohon koneeseen...onko se huonosti nii siittä en osaa sanoa..

                        Comment


                          #13
                          Helposti käy vaan niin, että luvatut tehot eivät toteudu ja rahaa palaa kohtuuttoman paljon vain muutaman hevosen tähden. Ehkä kuitenkin kannattais harkita suoraan sitä ässssssää hankintalistalle..;)

                          Comment


                          • #14
                            Jos sun lambdat ovat kuolleet tai hitaat niin kyllä sitä herkkyyttä tulee ajoon ihan erilailla uusilla ja toisekseen se kulutus tippuu ihan mukavasti.

                            Nuo pilipali_viritykset ei kuulu tuollaisiin autoihin tai jos välttämättä haluat kokeille, niin laita motor-uppia.

                            Comment


                            • #15
                              ok ok... no, ehkä sit laitan vaan uudet lamdat, kunnon tulpat, johdot...
                              kiitos kummiski..

                              Comment


                              • #16
                                Suhteellisen "ammattitaitoisia ja laadukkaita" vastauksia tullut. Päristin, just joo...... ihan hyvät aamunaurut sai!

                                Comment


                                • #17
                                  Joo. Taisivat pojat hieman Jannea " Kyykyttää" Anteeksi heidän puolesta. Tosi vain on, että meikäläisten "nuhapumppujen" viritys ei kannata. Rahat menee hukkaan.

                                  Samalla lailla ne vinoilevat meikäläisen karvalakkimallille:)

                                  Pasi sen sanoi = miten on järkevää toimia

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla teki 2.6 V6 siten että kuumana nyki 1500-3000rpm. Vaihdoin 260tkm ajetut lambdat uusiin ja ongelma poistui. 98E bensastakaan ei ole haittaa V6 koneessa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä se on niin, että lambdat tulee peliin oikeasti mukaan, kun kone on lämmennyt. Itsellä oli lambdan vaihto jo pyörimässä ajatuksissa pitkään, mutta oikeasti vakuuttui siitä, ettei vaihtoehtoa ole, vasta termarin vaihdon jälkeen. En tiedä, oliko se vain sattumalta juuri tuohon aikaan ajoittunut ilmiö vai oliko todella juuri kunnolla lämmennyt koneessa se ongelma paremmin havaittavissa - joka tapauksessa nykimisen lisäksi muuttui lämpimänä joskus tyhjakäynti todella epävakaaksi ilman mitään muuta ilmeistä syytä ja nyykähdysten jälkeen pukkasi myös lambdaan viittaavaa vikakoodia.

                                      Eli ei muuta kun uudet lambdat kehiin. Jos sattumalta vielä vikamuistista löytyy seokseen tai lambdaan viittaavaa vikakoodia, on homma vieläkin selvempi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onkos 2.8:ssa muuttava pituuksinen imusarja? Voisko joku tollanen aiheuttaa tehopuutteen tunnetta jos ei toimi.

                                        Kyllä se vaan on niin, että rikastuksen kera on tietysti enemmän virtaa moottorissa. Eri taas et kannattaako kylmänä polkea.

                                        On tuo mun omaki lämpösenä melko lussu. Lambdat nyt on ollu listalla jo kuukausia, mutta ei ole vielä ollu sopivaa rahallista rakoa vaihtaa molempia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          "98E bensastakaan ei ole haittaa V6 koneessa"

                                          Jes, mutta on turhaa maksaa liikaa, koska 2.6:n suositus on 95:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            2.8:ssa on muuttuvapituuksinen imusarja. Omassani oli ennen puhdistusta pientä puutumista ennen 4200 kierrosta, jolloin lyhyempi kanava aukeaa. Otin imusarjan irti ja puhdistin sen ja kaikki liipottimet mitä siellä oli. Vaihdoin myös tiivisteet. Lisäksi jälkeenpäin huomasin, että suhisevat imuäänet jäivät pois. Imusarjan pultit on niiin pienellä momentilla kiinni, että varmaan ajan myötä löystyvät. Pelkkä imusarjan pulttien kiristys voisi auttaa. Nyt kyllä jäi vähän kaipaamaan sitä potkua mikä 4200 kierroksessa tuli, nyt vaan vetää tasaisesti huippuihin saakka.
                                            Ainakin 2.8:ssa on kaksi eri karttaa, 95 ja 98. Millähän perusteella kartta valitaan, tiputetaanko nakutuksen sattuessa 95 karttaan ?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Arvaan että on ns normaalikartta ja sitten nakukartta tai sitten normaalikartta ja limp home kartta jollain muulla inputilla.

                                              Nakuanturien signaali varmaan vaan myöhästelee sytkää eikä pudota toiselle kartalle ihan vähästä.

                                              Mutua tok kun en ole ko boksiin tutustunu tippaakaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X