Onko V8 koneessa nokka akseleissa ajoitus merkit tai niissä ketju pyörissä mistä pystyy tarkistamaan ajoituksen ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
-95 S6 4.2 V8 jakopää remontti
Collapse
X
-
Laitoin Tepolle nyt kyselyn uudesta kampuran hammashihnapyörästä, liukukivestä ja sitä pitävästä pultista. En tiedä onko niitä pruukattu vaihtaa mutta parinkympin osien takia ei kannata jättää kaivelemaan.
Mietin että mikä sen hihnapyörän kiilan on mahtanut rikkoa? Väsyykö se vain vanhuuttaan vai meniköhän siinä vaiheessa kun avasin dampperin pikkupultteja vasta siinä vaiheessa kun kunkkupultti oli jo irti?
Tuohon kiristimen rungon asennukseen vielä, aika erikoista että se ylipäätään on mahdollista kasata noin väärinpäin niin että kaikki kuitenkin toimii. Se on nimittäin ollut sitten vähintään edellisestä hihnanvaihdosta lähtien tuolla tavoin ja siitä tulisi kohta seitsemän vuotta täyteen. Auto on minullakin ollut jo 5½ vuotta ja parisataa kilometriä sitten alkoi vasta kierroksia antaessa kirskumaan josta syystä auto pois ajosta otettiinkin jakopään osia odottamaan.
Comment
-
Sitten seuraavan kerran sormi suuhun. Nyt on kasaus siinä vaiheessa että uusi hihna meni just paikoilleen. Nokkien pyörät on vielä kiristämättä, epäkesko on auki ja pitäisi saada dampperi kiinni kampuran hihnapyörään. Elsa ja netistä löytynyt toinenkin ohje neuvoo vaan laittamaan 25Nm momenttiin kiinni ne neljä 6mm kuusiokolokantaista pulttia.
Kampurahan lähtee pyörimään mukana kun kiristää niitä pultteja? Mulla on joku epävirallinen lukitusrauta jota ei mahdu pistämään paikalleen ja samaan aikaan kiristämään noita. Onko vaan oikean työkalun puutetta?
Comment
-
Tallikoneella ei ole Autodataa mutta tällä koneella on. Katoin vielä siitäkin ja siinä nimenomaan neuvotaan kiristämään tässä vaiheessa sormitiukkuuteen noi pultit ja lopullisesti vasta sitten kun kaikki muu on kunkkupulttia myöten kiinni. Selvisipä sekin, kyllähän tuon 25Nm kireyden nyt olisi saavuttanut jollain kikalla mutta ei huvittanut tässä vaiheessa turhaan heilutella kampuraa kun nokkakepit on lukittu paikoilleen.
Comment
-
Ihmettely jatkuu. Sain hihnan paikoilleen, epäkeskosta säätöä sen verran että mauseri näytti iskunvaimentimelle 137,5mm pituutta ja epäkesko siitä momenttiin. Tarkistin vielä momenttiin laiton jälkeen iskunvaimentimen pituuden siitä "jousilautasten" päältä mitattuna ja sama 137,5mm oli. Sitten nokkien lukituslevyt auki, kiersin konetta kaksi kierrosta räikällä ja kaikki menee ihan nätisti.
Mittasin vielä sitä iskunvaimenninta ja enää ei mahtunutkaan samaan mittaan säädetty mauseri. Mitvit kuuluuko sen pituuden muuttua tuossa vaiheessa vai teinkö jotain väärin? Yhdessäkään ohjeessa ei tosin neuvottu enää tarkistamaan tuossa vaiheessa sitä iskunvaimentimen mittaa.
Comment
-
Voi helvetti kun saa välillä tuntea itsensä ihan oikeasti tyhmäksi. Totta kai sen iskunvaimentimen mitta muuttuu kun konetta pyörittää. Venttiilinjouset kääntää nokkia eri asentoihin ja vaimentimen pituus muuttuu mukana, eihän siitä muuten mitään hyötyä olisi. Ei vaan ollut alakerta ajoitusmerkissä kun tein eilen illalla tarkistusmittauksen ja nyt tuli sitten kertaalleen turhaan avattua nokkien rattaat.
Tulipahan harjoiteltua. Sen siitä saa kun keskellä yötä vielä pitkän päivän päätteeksi yrittää tehdä jotain ajatusta vaativaa.
Comment
-
Pultti venytetään sen verran suurella momentilla että seuraavalla kerralla kiristäessä saattaa katketa. Kampuran hammasrattaan jouduin omaan plussaan ostamaan kiireessä ihan marmorilta. Pari kuukautta sitten sai noin 60€ hinnalla.
Linkin takana lontoon kielellä aika kattavat kuvalliset ohjeet.
Comment
-
Kun tuota Audin vinkkelin jakopäätä kasailin ja pyörittelin konetta niin katselin mielenkiinnolla hihnan käyttäytymistä kun pyörittää konetta takaperin, hihnahan menee niin löysälle et kuskin puolen nokkapyörältä liki hyppää yli ja kampuran ja nokan välinen pitkä sivu lonksuaa löysänä noin 35mm, et ilmeisesti tääkin kone malli kuuluu niihin surullisen kuuluisiin versioihin jos joutuu takaperin vaihteella jarruttaa kone sammuksissa niin saa vaihtaa venttiilit ainakin vasempaan kanteen :D
Comment
Comment