Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-95 S6 4.2 V8 jakopää remontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -95 S6 4.2 V8 jakopää remontti

    Näin alkuun toivottelen kaikille hyvät alkavat vuodet!!

    Tulevana viikonloppuna olisi aikomus lähteä vaihtamaan jakopään hihnaa,vesipumppua,rullia sekä termaria.

    Voisiko joku samaisen remontin tehnyt kertoa mitä kannattaisi "varata matkaan"? Paljonko esim on jäähdytinpuolen tilavuus ?Onko sen täytössä jotain erikoista ilmauskuviota etc. Erikoistyökalut tehdään siinä ohessa itse. Remontissa mukana 2hlöä,onko mimmosia aikoja kulunut tuossa projektissa?

    Toinen asia.Kävin viereisestä autotarvike liikkeestä ostamassa hydraulinestettä niin myyjä antoi purkin Febin S6161 nestettä vakuuttaen että on SE OIKEA aine ennen vuotta 2000 valmistettuun autoon. Autossa säiliön päällä kuitenkin lukee Mineral oil only! Ei vissiin kannata vakuuttelusta huolimatta tuota sekaan lorauttaa (Synteettinen)? Mahtavatko vaihtaa oikeaan kuittia vastaan...

    Kiitokset ja vuoden jatkoa!

    #2
    Lähinnä tuo nokkien ajoitus/lukitustyökalun tekeminen kiinnostaa...Lähinnä että miten sen aioitte tehdä? Muutahan ihmeellistä tuossa ei ole esim verrattuna V6 koneisiin.
    Tekemättä tuota nokkien lukitustyökalua (VAG 3341) ajoituksen saa kyllä samoihin laitettua mitä se olikin mutta onko se sitten lähellä oikeaa onkin toinen juttu.

    E: Jonkinlaista tietomateriaalia olisi hyvä olla matkassa, tuossa kun on mm. hihnan kiristimessä omat niksit verratuna pelkkään epäkeskokiristimeen.

    Comment


      #3
      No jos liikkeeltä menee sellanen 6h niin siitä vois lähtee aikaa miettimään.
      Ainakin mulla oli kampuranpultti kuulemma helvetin lujassa, mut niinhä näis Audeis taitaa aina olla.

      Jos on vihreetä Febiä niin pitäis olla oikeeta tavaraa.

      Comment


      • #4
        Tuosta hydraulinesteestä sen verran että itse hain Audi-liikkeestä sitä ja sen öljyn koodi on se numerosarja (paljon nollia) siinä öljysäiliön päällä.Ihan yleinen VAG-vehkeiden hydrauliikkaöljy.Maksoi 21,60?/litran leka.Myyjä sanoi että tarvikeliikkeestä sais varmaan halvemmalla mutta kannattaako niin se on sitten eri juttu.Tuo mineraali ja synteettisten sekottaminen on kuulopuheiden mukaan aika riskialtista mutta tiedä häntä sitten...

        Comment


        • #5
          Kokemuksesta voin sanoa et ei kannata laittaa kuin alkuperäistä, jos sitä vihreää Feb saa varaosa-liikkeestä niin voi laittaa. Eri aineita ei kannata sekoittaa (joutuu kuitenkin vaihtamaan alkuperäistä takas), check nimittäin sekoaa (kokeiltu on). Jakopäästä sen verran totean, et vaikka melkein kaikkea autoremonttia on tullu tehtyä mut V8:n hihnanvaihdon tullessa ajankohtaiseksi mun suunta on kohti -> LMS.

          Comment


          • #6
            Lähinnä tuo nokkien ajoitus/lukitustyökalun tekeminen kiinnostaa...Lähinnä että miten sen aioitte tehdä? Muutahan ihmeellistä tuossa ei ole esim verrattuna V6 koneisiin.
            Tekemättä tuota nokkien lukitustyökalua (VAG 3341) ajoituksen saa kyllä samoihin laitettua mitä se olikin mutta onko se sitten lähellä oikeaa onkin toinen juttu.
            Aika näyttää millaista patenttia sieltä pukkaa,ja varmaan photoja laitan kunhan projekti etenee. Remppa siirtyi kuun loppuun joten aikaa taas enemmän suunnittelulle ;)

            Myyjä sanoi että tarvikeliikkeestä sais varmaan halvemmalla mutta kannattaako niin se on sitten eri juttu.Tuo mineraali ja synteettisten sekottaminen on kuulopuheiden mukaan aika riskialtista mutta tiedä häntä sitten...
            Jeesh, varmaan painelen hakemaan alkuperäistuotetta.turha riskeerata...

            Jakopäästä sen verran totean, et vaikka melkein kaikkea autoremonttia on tullu tehtyä mut V8:n hihnanvaihdon tullessa ajankohtaiseksi mun suunta on kohti -> LMS.
            Noh,porukka on ammatikseen autojen kanssa touhunnut 25v niin eiköhän siinä kokemusta riitä. Ja miksei LMS,keksin ainakin 950 syytä :)

            Laittelen photoja & stoorya kun homma on siihen pisteeseen edennyt.
            Mimmoisia kokemuksia kansalla muuten on noista Audin V8 moottoreista? Onko pitkäikäisiä noin kilometreissä ajateltuna? Omassani mittari uskottelee 230tkm eli varmaan jokunen maili vielä elinaikaa?!

            Comment


              #7
              Lainaus:
              Lähinnä tuo nokkien ajoitus/lukitustyökalun tekeminen kiinnostaa...Lähinnä että miten sen aioitte tehdä? Muutahan ihmeellistä tuossa ei ole esim verrattuna V6 koneisiin.
              Tekemättä tuota nokkien lukitustyökalua (VAG 3341) ajoituksen saa kyllä samoihin laitettua mitä se olikin mutta onko se sitten lähellä oikeaa onkin toinen juttu.

              Aika näyttää millaista patenttia sieltä pukkaa,ja varmaan photoja laitan kunhan projekti etenee. Remppa siirtyi kuun loppuun joten aikaa taas enemmän suunnittelulle ;)
              Jos tuon tekee helposti niin merkkaa vaan vanhaan hihnaan hampaisiin merkin ja sille vastinmerkin hammaspyöriin. Sitten siirtään merkit vanhasta hihnasta uuteen (laskemalla hampaat) ja pistää ne kohilleen takaisin. Näin saat suunnilleen saman ajoituksen kuin aiemmin riippuen tietysti siitä miten paljon vanha hihna oli venynyt. Näin tehden ainoa "erikoistyökalu" on merkkaustussi...

              Jos tuo ohjeiden mukaan tehdään niin nokat lukitaan rintapellin päästä tiettyy asentoon omalla erikoistyökalullaan (jonka asentoasteita ei ole missään mainostettu...) ja päästetään nokkapyörät irti kartiokiinnityksestään. Näin saadaan uudella hihnalla nokkien keskinäiset ajoituksen varmasti tehtaan speksien sisään. Luultavasti nokkien TDC kohdan saisi haettua tarpeeksi tarkasti kellolla ja sitten lukitsemalla ne sitten siihen kohtaan.

              Comment


              • #8
                Jos tuo ohjeiden mukaan tehdään niin nokat lukitaan rintapellin päästä tiettyy asentoon omalla erikoistyökalullaan (jonka asentoasteita ei ole missään mainostettu...) ja päästetään nokkapyörät irti kartiokiinnityksestään. Näin saadaan uudella hihnalla nokkien keskinäiset ajoituksen varmasti tehtaan speksien sisään. Luultavasti nokkien TDC kohdan saisi haettua tarpeeksi tarkasti kellolla ja sitten lukitsemalla ne sitten siihen kohtaan.
                Ajatuksena olisi tehdä nokkien lukitustyökalut vanhan remmin vielä paikallaan ollessaan jolloin pääsee nokkapyörät irrottamaan.
                Eli takakautta mittausta,sovitusta,sorvausta,hitsausta etc. Silloinhan JOS ajoitukset tällä hetkellä ovat kohdillaan niin pysyvät uuden remmin myötä entisellään.

                Comment


                • #9
                  Itsellä edessä sama remontti.

                  Eikai se vanha hihna voi olla niin venynyt että jako menis pieleen uudella hihnalla jos ei nokka-akselin pyöriä irroita.

                  Mites alapää pitääkö käyttää hihnapyörä irti. Ja jos niin käykö jostain muusta mallista pultti sinne kun varaosaliikkeen kirjat ei tunne aec moottoriin pulttia.

                  Comment


                  • #10
                    Alapään hihnapyörä pitää irroittaa ja siihen on käytännössä tehtävä oma erikoistyökalu, jolla lukitaan kone/akseli paikoilleen. Ei se muuten oikein aukea. ahdas paikka eikä mikään pulttipyssy sinne mahdu.

                    Niitä yläpään hihnapyöriä ei tarvitse/kannata irroittaa, koska niissä ei ole mitään kiilaa tms. jonka mukaan saisi ne uudestaan samaan asentoon, ellei tee merkkejä sekä pyörään, että jakajan päähän.

                    On se edellinenkin hihna ollut uusi autoon laitettaessa, joten kyllä ne jaot menee ihan kohdalleen, jos ei akseleita rupea kääntelemään. Merkit kannattaa AINA tehdä, ja tietenkin ennen hihnan poistoa. Muistaakseni toinen nokka pyrkii "lepo"asentoon, joka on eri kuin mihin kaikki muu luonnostaan pysähtyy. Eli toinen (siis kaksi niistä neljästä) nokka-akseli pyörähtää vähän, kun hihnan poistaa. Siksi merkit kaikkialle ja hampaiden määrät hihnalta muistiin.

                    Jos joku tahtoo kuvia ABH-hihnarempasta, niin laittakaa s-postiosoitetta privaan.

                    Samalla helppo vaihtaa vesipumppu ja termari sekä tsekata laturin kunto.
                    Varovaisesti sitten sen syylärin vesihanan kanssa, ettei hajoa...

                    Comment


                    • #11
                      kaksi kertaa jakopään laittaneena suosittelen niitä nokkien lukitus kaluja lämpimästi . Jos meinaat itse tehdä ne työkalut niin kohtuu hyvät koneistus laitteet ja ammattitaito pitää olla ... niiden kans ei tarvia arpoa sitten ollenkaan sitä ajoitusta .
                      Kyllä se hihna sitten kuitenkin venyy , ainakin kun ne lukitus kalut ei mene vanhan hihnan kans ihan venkoilematta paikalleen ja jos nokkien ajoitus muuttuu niin myös sytty ennakko muuttuu ...
                      ja se kampi-akselin pultti on tiukassa . Itse tein siihen lukitus työkalun joka on sen alkuperäisen kalun kaltainen , mutta siinä on vartta metrin verran niin voi pittää käsissään . Oliko 420Nm se tiukkuus , eli sama lukituskalu käy sitten tiukatessa .

                      On se kuitenkin täysin mahdollista tehdä alle vuorokauden se remontti ja vaikka siinä menis tosiaan 24 tuntia niin kyllä siinä helvetin hyvän tuntipalkan saa kun noihin korjaamon katsoo ...

                      Comment


                      • #12
                        Eilen tehty jakopääremontti ilman mitään erikoistyökaluja. Auto toimii samallalailla kuin ennenkin.

                        Hiljaisempi vain, koska kiristinrullat eivät pidä enää meteliä.

                        Comment


                        • #13
                          Juu, omani tehtiin myös ilman erikoistyökaluja. Hyvin näyttää kulkevan!

                          Comment


                          • #14
                            Moro!

                            Jos teillä on laittaa jakopäänremontista kuvia niin kiitos kelpaa. ja tietty erikoistyökalujen "vuokraus" myös. Jarmo.rossi@gmail.com


                            JR

                            Comment


                            • #15
                              SR^"Jos tuon tekee helposti niin merkkaa vaan vanhaan hihnaan hampaisiin merkin ja sille vastinmerkin hammaspyöriin. Sitten siirtään merkit vanhasta hihnasta uuteen (laskemalla hampaat) ja pistää ne kohilleen takaisin. [COLOR=blue]Näin saat suunnilleen saman ajoituksen kuin aiemmin riippuen tietysti siitä miten paljon vanha hihna oli venynyt[/COLOR]." (ei riipu)
                              Tässä ajoituksen asettaminen alkaa lupaavasti ja tätä "merkkaustyyliä" käytetään monessa autossa ihan "tehtaalta" asti eli siis uudessa hihnassa on valkoiset merkit jotka asetellaan pyörien merkkeihin. Huomion arvoista on että hihnan venyminen ei muuta merkkien välissä olevaa hammasten lukumäärää vaan ajoitus palaa siihen asetukseen missä se oli kun edellinen hihna oli uusi, ellei ajoitusta muuteta vanhan hihnan ollessa paikoillaan. Suosittelen tätä tyyliä kuten muutama edellä kirjoittanutkin, ei tarvita mitään ajoitustyökaluja paitsi se tussi.

                              Comment


                              • #16
                                Itselläkin tuo käsitys että kun uutena on laitettu ajoitukset kohdalleen niin vaikka se hihna venyiskin niin uusi hihnahan korjaa sen tilanteen takas.

                                Comment


                                • #17
                                  Hihna vaihto suoritettu ilman ETK:ja. Vanha hihna oli löysän oloinen.
                                  Vetoja tuli reippaan oloisesti lisää.
                                  Bensan kulutus tuntuu pysyvän korkeampana kuin ennen hihnan vaihtoa varsinkin kun kone ei aivan täyslämpöinen ole.
                                  Nokista vain oikea yritti pyörähtää ajoitusta laittaessa. Vasempaan meni suoraan tussi merkkiin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nostetaanpa vanha ketju ylös. Haaveissa olisi alkaa ässän jakopääjumppaan ja kaikki saatavilla oleva lisätieto on tervetullutta.

                                    Erityisesti kiinnostaisi nuo erikoistyökalut, josko joltain sattuisi tallin nurkasta vielä moiset löytymään. Jossain muistelin nähneeni kuvakokoelman ko. rempasta mutta eipä sitä tietenkään enää löydy. Eli kuvat ovat myös haluttuja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nostellaanpas taasen tätä topiccia.

                                      Itselläni rupeaa lähestymään tuo jakopään uusiminen ja askarruttaa yksi osa.
                                      Kannattaako samalla uusia kampiakselin hammaspyörä (077105261C)? Hintaa Tepolla vähän reilu 50€.
                                      Netistä vain näin kuvia kun noissa on ollut melkoisia halkeamia yms.
                                      Esim. http://i578.photobucket.com/albums/s...ABZcoggear.jpg

                                      Ja pulttihan tuohon kampuran päähän pitää ilman muuta vaihtaa. Onko sen oikea koodi N90542801? Speksit M18X1,5X100-S2.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaa sitten käydä pari kertaa salilla ennen sitä kampuran pulttia. Onko noissa C4:ssä sama ohje kuin myöhemmissäkin, että sitä kampuran lukitustappia vasten väännetään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt on remppa ihan lähellä, joten ajattelin kysästä vähän tietopakettia tuota remppaa varten.
                                          Eli kiristysmomentit, kiristimen säätöarvot ja muut mahdolliset erikoisuudet mitä olisi hyvä tietää.
                                          Viimeksi muokannut Hookoo; 9.7.2013, 21:41.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tässäpä esimerkki miten käy kun laittaa jakohihnan paikoilleen ilman erikoistyökaluja, ja ilman nokkapyörien irroitusta. Tein tuon ihan tämän väittelyn takia, koska aina jossain sama homma tulee vastaan.

                                            Tein siis ensiksi niin että laitoin kampuran lukituspultin paikoilleen, ja tarkistin työkalulla että onko jako kohdillaan. Ei ollut, vaan työkalu meni kuvan mukaiseen asentoon.

                                            Sitten löysäsin nokkapyörät, laitoin ne kohdilleen, kiristin ne, jonka jälkeen merkkasin hihnan ja siirsin merkit uuteen hihnaan. Eli tässä kohti hihnan kireys oli oikein, ja jako kohdillaan.

                                            Tämän jälkeen vaihdoin kaikki osat, ja laitoin uuden hihnan paikoilleen merkkien avulla, löysäämättä hihnapyöriä. Sitten kun kiristin hydraulikiristimen, niin (rummun pärinää...) tuo lukitustyökalu menikin aivan samaan asentoon kuin missä se oli remontin alussa ennen hihnapyörien asennon korjausta! (näkyy kuvasta) Kiristin siis vetää apukuskinpuolen nokkaa aikaisemmalle koska hihna kiristyy. Eli pieleen olisi mennyt pelkällä merkkien siirrollla.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Uutena c4 s6.n omistajana vähän tietoa kaipailisin tohon jakopää remonttiin liittyen. Mitäs kaikkea tonne tarvitsee ensinnäkin vaihtaa? Ajattelin osat tilata saksasta. Onko kellään heittää pajaa/tekijää tuolla Orivesi-Tampere akselilla joka kunnialla hommasta suoriutuu? Hihnalla nyt kilsoja takana n.80tkm mutta aikaa vaihdosta jo 7v niin alkaa kesto vähän jo jännittämään. Onko noissa 4.2l v8.ssa hihnat venyneet pahasti tai voiko jako pompata pykälällä vaihtoväliilä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näkyy omassa abz:tassa hypänneen.
                                                Eli sattuuko jollain olemaan tietoa tai kokemusta tuommosesta koneesta, särkeekö koko koneen helposti vai vasta kunnolla hypätessä?
                                                Periaatteessa sama konehan tämä on kuin ässässä.
                                                Hyvälle vaikuttas kun tulpat on ehjä ja starttas hyvästi muttei pyörin, mutta ei koskaan tiedä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Janim110 Näytä viesti
                                                  Uutena c4 s6.n omistajana vähän tietoa kaipailisin tohon jakopää remonttiin liittyen. Mitäs kaikkea tonne tarvitsee ensinnäkin vaihtaa? Ajattelin osat tilata saksasta.
                                                  Tuon linkin takaa löytyy yksi luettelo osanumeroineen AEC:n jakopääremppaa ajatellen:
                                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=aec

                                                  Ja tässä näkymää jakopäästä uusilla osilla:
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitoksia tuosta. Nyt täytyy selvitellä vielä missä toi homma kannattais teettää. Kuinkas tuosta koneesta tarkistetaan onko jako kohdillaan?
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 20.12.2013, 19:40. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jaon tarkistamisessa on melkeinpä syytä olla tässä topicissa mainittavat nokkien ajoitustyökalut:
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...okkien+lukitus

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuuluuko tuon kiristimen linkun olla tuon näköinen vai onko se murtunut kahteen osaan?

                                                        [ame="http://www.youtube.com/watch?v=6EEUAByyN7k&hd=1"]http://www.youtube.com/watch?v=6EEUAByyN7k&hd=1[/ame]


                                                        Lisää löytyy. Kiristimen haarukassa näkyy selvät urat joihin kampuran pyörä on ottanut kiinni. Kampuran hanmashihnapyörän kiila tuli irtonaisena kun veti hihnapyörän ulos.

                                                        Tässä kohtaa voi todeta että tuli hyvään aikaan ryhdyttyä jakopääremonttiin.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut hopsis; 13.3.2014, 19:44.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuohan on ollut väärinpäin, jos kiristinrullan runko on kampuran hihnapyörään kiinni ottanut.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No peukele, sehän oli minun autossa tuossa rissan etupuolella, kuten tuosta videolta näkyy. Ihmettelinkin että miten se voi noin olla että hihna on siellä takana.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X