Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kone kuumenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kone kuumenee

    Lähdettiin tuossa päivällä uuden vuoden vietosta takaisin kotiinpäin ja kun oltiin siinä jonkin aikaa ajeltu, niin paukahti ajotietokoneeseen varoitus koneen lämpeämisestä. Sitten vilkaisin jähdytysnesteen lämpömittaria, niin sehän sitten näyttikin sen täydet 120 astetta.

    Soittelin siitä yhdelle huoltomiehelle (kyllä, hävetti soittaa sunnuntaina), joka on autoa aikaisemmin laittanut ja käytiin siinä jotain juttuja läpi, eikä mikään näyttänyt olevan pielessä, joten sitten ajeltiin se loppu 40km siitä kotiin parilla pysähdyksellä.

    Nyt vaan kiinnostaisi tietää, jos jollain on ehdotuksia, että mitä siellä voisi olla vialla? Testasin johtoa, joka menee syylärille, eikä se tuntunut mitenkään hirveän kuumalta ja pitäisi kuulemma olla aika kovakin jos lämpöä on tuo 120 (kovempi paine kierrossa), muttei erityisen kovalta kuitenkaan tuntunut. Jäähdytysnestettäkin näytti olevan ihan maksimin rajalle asti.

    Huomenna varmaan menen kysäisemään, että koska ehtisi sitä vilkaisemaan.

  • #2
    Eikös noista vesipumpun siipiä oo irtoillut, että olisko se 1. listalla?
    Termari jumissa kiinni, jos vp kunnossa. (harvinaista)

    Tuleeko sisälle jatkuvasti kuumaa. Kai ajoit loppumatkan sisälämmöt täysillä, että sait pidettyä vähän kurissa?

    Comment


    • #3
      Ei taida olla tähän syy, mutta mulla oli nesteet heikossa hapessa, menivät joulun seutuna jähmeeseen jo 20 asteen pakkasessa. 104 astetta kävi kannessa ilmastoinnin diagnoosin mukaan. No seuraavalla huoltiksella vähän pahvia keulaan ja siitähän ne lämmöt sitten tipahti, kun syyläristä suli nesteet.

      Comment


      • #4
        porkkis: Termari tuli itsellekin mieleen, mutta auto tuli vuosi sitten Saksasta ja joskus viime talvena siihen vaihdettiin uusi termeri, niin pitäisi varmaan vielä pelittää. Eipä tullut mieleen, että tuo sisälämpöjen täysillä pitäminen olisi auttanut, mutta täytyy huomenna laittaa, kun menen autoa näyttämään. Sisälle kyllä muuten tuli ihan normaalisti lämpöä.

        Huomaako tuota vesipumpun siiven irtoamista muuten kuin irroittamalla koko pumpun?

        wayne: nesteetkin tuohon vaihdettiin keväällä, eli niidenkin kyllä pitäisi olla kunnossa vielä.

        Comment


        • #5
          Kun termari menee, niin jäähdytysflekti ei käynnisty - miten oli tässä tapauksessa?

          P.S. näyttää siltä, että kaikki uudet pumput on sisältä muovia - tuli haettua uusi pumppu omaankin autoon ja siinäkin on muovinen siipipyörä...

          Comment


          • #6
            Siinä edessä on ne kaksi eri kokoista flektiä, niin kumpi on tuo jäähdytysflekti? Isompi? Mikäs se pienempi on? Suurempi noista ainakin tuntuu pyörivän.

            Tänään oli auto johdon päässä ~1,5 tuntia aamulla ennen kuin lähdin ja heti käynnistyksen jälkeen tuo lämpömittari näytti reilu 90 astetta. Eli tuo voisi viitata vialliseen anturiin.

            Ilmastointi muuten näytti vikakoodia 11.6, mutta tuollaisen selityksen löysin sille:"Central Flap Motor Potentiometer, malfunction", eli ei varmaankaan liity tähän ongelmaan?

            Comment


            • #7
              isompi visko toiminen ja pienempi sähköllä ja pyörii vain silloin kun ilmastointi on päällä.

              Comment


              • #8
                Kattelin nyt, että mitä ilmastoinnin näytöstä saa irti, niin kanava 51, eli "Engine Coolant Temperature (ECT) in deg C" näyttää ihan normaaleja arvoja, eli pysyy siellä 80-90 asteessa lämpimänä. Onko tuo sama arvo, joka pitäisi mittaristosta tulla? Olisikohan nyt se mittari vain jotenkin rikki ja homma muuten kunnossa?

                Edelleen kun auton starttaa kylmänä, niin tuo mittari alkaa heti siitä 90 asteesta, mutta tuo ilmastoinnin näyttö lähtee nollasta, niinkuin pitäisikin..

                Comment


                • #9
                  Veikkaan lämpömittarin/anturan tms. olevan rikki. Asian varmistamiseksi voisit mitata jäähynesteen lämpötilan paisuntasäiliöstä jollain erillisellä mittarilla. Jos muuta mittaria ei löydy, niin käyt emännältä lainaamassa tai ostat kaupasta kinkunpaistomittarin (näyttö ainakin +100C) ja tökkäät sen paisuntasäiliöön koneen ollessa tavallisessa käyntilämpötilassa. Sitten vaan vertaat mittarin lukemia kanava 51:sen lukemiin.

                  Comment


                  • #10
                    Kai nuo molemmat ottavat tuon lämpötilan saman anturin perusteella? Vai onko molemmille omansa? Sittenhän anturin luulisi toimivan oikein, kun kanava 51 näyttää kuitenkin oikeannäköisiä arvoja.

                    Comment


                    • #11
                      Sellainen tuli vielä mieleen, että onko mahdollista, ettei tuo jäähdytysneste kulje siellä ollenkaan, vaan jossain kohtaa olisi jokin tukos? Eipä sitä kyllä ole kevään jälkeen avattu, ettei mitään pitäisi olla, mutta jos vesipumpusta on siipi irronnut, niin se ehkä voisi tuon tukkia? Saakohan sitä virtausta mistään selville?

                      Comment


                      • #12
                        Edelleen kun auton starttaa kylmänä, niin tuo mittari alkaa heti siitä 90 asteesta
                        No eikös tuo lause jo kerro ettei mittari voi näyttää oikein. Korjaa tuo ensin ja sitten vasta mahdollisten tukoksien ja kierto-ongelmien kimppuun.

                        Comment


                        • #13
                          No niin, homma selkis. Anturista näytti olevan kyse ja kun sen vaihdoin tuntuvat lämmöt pysyvän kurissa. Ihmetyttää vain, että mites tuollainen vajaan vuoden vanha anturi jo hajoaa...

                          Comment

                          Working...
                          X