Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,3 NF, KE-jetronic; tyhjäkäynti seilaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,3 NF, KE-jetronic; tyhjäkäynti seilaa

    Vikaehdotuksia seuraavaan;
    Tyhjäkäynti nousee n. 1200-1300rpm kantturoille lämpimällä koneella, ja saattaa myös humpata. -Ei tosin ihan aina. ISV vaihdettu, (uusi nk. tarvikeosa), ei isompaa muutosta.
    Oireen ollessa päällä, virtojen käyttö poissa korjaa tilanteen taas hetkeksi.
    Kaasuläpän mikrokytkimet kylmänä mitattu ja havaittu toimiviksi, mutta se ei tietenkään tarkoitaa ettei vikaa voisi sielläkin olla.

    Mitkä anturit ym. vaikuttaa ISV:n toimintaan? Voisiko ISV:n ohjainlaite temppuilla?

    edit: Vikakoodit tsekattu uudelleen lämpimänä ajon jälkeen. -Ei koodeja...... Eli kaasuläpän mikrokytkimet ilmeisesti ok.
    Viimeksi muokannut Möhkö; 15.4.2015, 00:33.

    #2
    NF:ssä ISV:tä ohjaa ruiskun ECU. Vikaa aika turha etsiä sieltä. Ei ole erillisiä antureita, vaan käyttää samoja mitä koko ruiskun ohjaamiseen käytetään. Humppaaminen paikallistettu nimenomaan ISV:n liikkeeseen eikä johdu jostain muusta, kuten vuodosta tms.?

    Tyhjäkäyntikytkimen vika jättää sinällään vikakoodin, mutta toki kyseessä ei ole vielä mikään kovin hienostunut diagnostiikka.

    Comment


    • #3
      Humppaaminen paikallistettu nimenomaan ISV:n liikkeeseen eikä johdu jostain muusta, kuten vuodosta tms.?
      Kovasti tähän olisin päätymässä. - Ongelma kunnei kiusaa aina, ja usein alkaa lämmettyään kunnolla jolloin tulisi mieleen että jostain syystä ISV saa käskyn esim. nostaa kierroksia. Lämpötilatieto?

      Comment


      • #4
        No niin. Sain aikaiseksi tutkia ongelmaa lisää, ja lukaisin Audista vikakoodit.
        Noh, yksi koodi löytyikin, 2121 eli Closed Throttle Position Switch (eli ilmeisesti jotain kipua kaasuläpän mikrokytkimissä). - Äkkiseltään mitattuna tosin mun mielestä toi toimisi ihan oikein? Kaasuläppä kiinni -kytkin kiinni, muuten auki. SJM:n sivuilla tosin ymmärtääkseni mainitaan myös, että voivat silti olla rikki ja temppuilla käytön aikana?

        NOTE: THIS BEARS REPEATING It is important to understand that testing the resistance of this switch with a DMM is a good idea, and is good for the experience, but very often with the old style throttle switches, the test will show a low resistance and it will appear to be working ok at idle or full throttle AT THAT MOMENT. But...... in 99% of the cases, with a high mileage original switch, the idle or full throttle switch will go open circuit or will have increased resistance (over 1 ohm) from the cracked internal solder joints at a later time, when subjected to vibration and heat that occurs while driving the car.
        http://www.sjmautotechnik.com/troubl.../10vthrot.html

        Olikos noita millainen vaihtaa (saatavuus?)? Vai mitä kannattaisi tehdä?

        Jostain löysin myös maininnan nopeustiedon vaikutuksesta? -Automaattivaihteisessa voisin kuvitella tuon vaikuttavankin.. Mutta manuaalissa? Never höörd..

        2121 Idle switch Switch open ckt, stuck closed Switch defective, mechanical linkage problem, or wiring problem
        Also check speedometer speed sensor in transmission, and wiring from sensor to speedometer in instrument cluster. Faulty speedometer signal can cause stalling. Poor solder connections in the instrument cluster is usually the cause.
        Ideoita?
        Viimeksi muokannut Möhkö; 13.2.2015, 03:29.

        Comment


        • #5
          Ideoita edelleen kaipailisin.

          Kaasuläppä ja samalla tuo määränjakajan läppäkin tuli tsekattua. (putsailua yms). Kaasuläpän mikrokytkimet tuntuisi mittaamalla toimivann, liitin/johdot ehyet.

          Comment


          • #6
            Määräjakajan kyljessä oleva potentiometri. Se kuluu ajastaan puhki ja tämä vaikuttaa myös ISV:n toimintaan. Tämän voi tarkistaa yleismittarilla, auton käydessä tyhjää mitataan jännite keskimmäisestä nastasta maata vasten, pitäisi olla noin 0.6Volttia. Tämä tosin ei kerro vielä totuutta potentiometrin kunnosta, se voi pätkiä jossainkohtaa jos hiilikalvo on osin kulunut loppuun.
            Viimeksi muokannut Tonsku79; 27.2.2015, 15:53.

            Comment


            • #7
              En vielä perehtynyt tuon määränjakajan säätimen toimintaan, mutta toisaalta, eikö sen pitäisi antaa sitten oma vikakoodinsa?

              Tämä tarjoaa vain 2121 koodia.

              Löysin netistä varsin samankaltaisen tarina, joka tosin ratkesi myymällä auto Kazhakstaniin..;)
              http://tech.bentleypublishers.com/me...ssageID=218216

              Following can be observed:
              1) Engine starts fine in the morning, although exhaust stinks on gas.
              2) It idles fine, until temperature = 50C.
              3) When engine is getting warmer, idle starts oscilating between 1000-1200 in a high frequency (vroom-vroom-vroom) with short intervals. Idle speed is not a moment stable.
              4) Fault code = 2121.... I tried two used sets of used idle switches before a new one was installed, same result.
              5) Measuring idle switch on throttle body shows expected results, switch closes when throttle is moved.
              Kaasuläpän kytkinten liitin irti toimii hyvin. Kylmänä tyhjäkäynti on jonkin aikaa korkeampi, n. 1200rpm, lämmettyään tyhjäkäynti asettuu sinne normaalin 850-900rpm tuntumaan ja pysyy vakaana. (ilmeisesti pa-syötön katkaisu moottorijarrutuksella ja täyskaasurikastus ovat tällöin myös poissa pelistä)

              Ideoita?

              Comment


              • #8
                ei se määräjakajan potikka välttämättä vikakoodia anna jos se esim on pois säädöistään. Se on kiinni neljällä torx-ruuvilla ja ruuvit löysäämällä sitä voi käännellä hiukan molempiin suuntiin. Ja se on oikeasti kriittinen oikeasta säädöstä, muuten tyhjäkäynti voi tosiaan olla päin peetä.

                Kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin aktivoi juurikin tämän tyhjäkäyntimoottorin + katkaisee moottorijarrulla PA syötön. Täyskaasukytkin taas rikastaa seoksia ja ilmeisesti muuttaa jonkinverran sytkäennakoita.
                Voithan toki poistaa käytöstä pelkästään sen tyhjäkäyntikytkimenkin jos pakko on joku patentti tehdä..
                Mutta kannattaa nyt kuitenkin tarkistaa sen määräjakajan potikan antama jännite ja säätää tarvittaessa. Huomaat kyllä miten tuon potikan kääntely vaikuttaa tyhjäkäyntiin.

                Comment


                • #9
                  Joo, pitää mitata kyllä se. Saako sitä muuten "huollettua" sitä määränjakajan potikkaa? -Mieleen tulee esim. mekaaninen AFM ilmamäärämittari, jolle saa lisää elinaikaa siirtämällä esim. ina piirilevyä jotta saadaan taas uutta kontaktipintaa.

                  Mä vaan vieläkin mietin tuota 2121 vikakoodia, kun se sieltä kuitenkin tulee. -Voiko joku muu osa aiheuttaa samaa vikakoodia kuin kaasulpän mikrokytkimet?

                  Comment


                  • #10
                    Tässä taisi olla semmonen juttu että ne molemmat kytkimet pitää aktivoida vissiin pari kertaa ennen koodien lukua "samoilla virroilla". Eli ei sammuteta välissä virtoja. Näin ECU saa todettua että kumpikin kytkin toimii. Eli käy vaikka ajamassa pienen lenkin johon sisältyy jokunen täyskaasutus. Sitten auto parkkiin ja koodit ulos koneen käydessä.

                    Määräjakajan potikkaa voi tosiaan yrittää huoltaa kuten vanhoja ilmamäärämittareita. Piirilevyä ei voi siirtää mutta niitä laahaimia voi vääntää aavistuksen sivuun.

                    Comment

                    Working...
                    X